Autor |
|
|
Boodzik
Posty: 291 Otrzymał 14 punkt(ów)
|
Wysłany: 2010-07-03, 14:54 Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
Witam
Tak ostatnio gram sobie na harmonijce w 3rd position i stwierdziłem, że przydałaby się mozliwość łatwiejszego zagrania kwinty na trzecim kanale. Z pomocą przychodzi tu strój 'paddy richter' (oferowany przez Seydla), gdzie na trzecim kanale na wydechu jest dźwięk A zamiast G. Do tego robiąc bend na (3) możemy wtedy łatwo uzyskać sekstę małą w trzeciej pozycji, co pozwala na zabawę z róznymi rodzajami gam molowych.
Moje pytanie brzmi: grał ktoś może na harmonijkach w tym stroju? Jak to sie sprawdza? Oczywiście nie mowię, żeby kupować specjalnie paddyrichtera, ale przestroić normalną harmonijkę
Pozdrawiam |
|
|
|
|
|
*Bart Łęczycki
Posty: 600 Otrzymał 76 punkt(ów) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2010-07-03, 19:16 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
Tak się składa że ja grałem, bardzo ciekawa sprawa, można też grać interesujące akordy. Naprawdę dobra zabawa, ja mam akurat Blues Session w ton. A. Jak najbardziej polecam szczególnie do irlandzkiej muzyki!!! |
_________________ www.bleczycki.com
bleczycki@gmail.com |
|
|
|
|
Drui
Posty: 292 Otrzymał 18 punkt(ów)
|
Wysłany: 2010-07-10, 16:20 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
Ja też mam G w Paddy R.
Świetny do szant w I - można szybciej grać bo bez podciągów. Ale to co piszesz Boodzik o mozliwościach w III tez brzmi kusząco - tak na to jeszcze nie patrzyłem. |
|
|
|
|
arkons
Posty: 63
|
Wysłany: 2013-10-19, 21:41 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
dlaczego ten strój nie jest bardziej popularny, po co są 2 te same dźwięki w -2 i 3? |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2013-10-19, 21:49 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
arkons, w standardowym stroju, czyli stroju Richtera powtórzenie tego samego dźwięku na kanałach (2) i 3 zrobione jest po to, aby uzyskać najpopularniejsze akordy do akompaniamentu, czyli dla harmonijki C będą to odpowiednio C i G. Harmonijka 10 kanałowa była wymyślona do niemieckiego folku i tam ten układ sprawdzał się znakomicie. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
arkons
Posty: 63
|
Wysłany: 2013-10-19, 22:28 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
a czemu obecnie paddy r. nie jest bardziej popularny? czy do grania bluesa bardziej nadaje się standardowy? |
|
|
|
|
#Felix
Posty: 1596 Otrzymał 123 punkt(ów) Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2013-10-20, 13:58 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
Czasami zdarza mi się grać folk irlandzki tudzież pieśni morza w okolicznościach związanych z żeglarstwem.
Takie stytuacje są zarówno na imprezach w moim Jacht Klubie, a przede wszytkim na wyprawach morskich.
Jako, że nie mam doświadczenia w stroju Paddy-Richtera - jakie polecilibyście modele, oprócz w.w. wymienionego Blues Session?
W bluesie najczęściej używam tonacji "A" i "D" rzadziej "C" i "G". Jakie więc tonacje są w Folku? Chmm...., sam się nad tym zastanawiam? |
_________________ Keep breathing music ...
|
|
|
|
|
karol.z
Wiek: 39 Posty: 331 Otrzymał 19 punkt(ów) Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2013-10-20, 16:42 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
arkons napisał/a: | a czemu obecnie paddy r. nie jest bardziej popularny? czy do grania bluesa bardziej nadaje się standardowy? |
W standardowym stroju Richtera można zagrać na 3 i 6 kanale oktawę i jest to dźwięk toniczny w II poz., wielu harmonijkarzy to stosuje.
Ja mam harmonijkę Tombo Lee Oskar w stroju Melody Maker i jest to połączenie Paddy'ego z ze strojem country (na 5 kanale Fis a F możemy osiągnąć przez bending). Dość rzadko jej używam, nawet jak gram czasem jakieś popowe melodie to gram na zwykłej "richterówce" , traktuje to jako dobre ćwiczenie na precyzje bendu, zwłaszcza tego na trzecim kanale oraz overów.
Ale jak chcemy już grać muzykę irlandzką, szanty czy też pop na koncertach lub nagrywać to takie stroje jak Paddy czy MM są jak znalazł. |
|
|
|
|
fokerss [Usunięty]
|
Wysłany: 2013-12-29, 14:26 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
Jak się gra solówki np. triolami czy szesnastkami, to przy niektórych zagrywkach łatwiej i wygodniej jest wciągnąć 2 niż dmuchnąć w 3, przy innych łatwiej i wygodniej jest dmuchnąć w 3 niż wciągnąć 2. Myślę, że wielu harmonijkarzy to zauważyło i naprzemiennie używa tych dwóch kanałów w zależności od szybkości zagrywki i wygody w wydobyciu zdublowanego dźwięku G. Jak ktoś jest na etapie grania półnutami czy ósemkami - to dla niego nie ma różnicy czy wciągnie 2 czy dmuchnie w 3 - zawsze zdąży i nie zachwieje rytmu, który w muzyce jest najważniejszy. |
|
|
|
|
KatuzaR
Wiek: 32 Posty: 319 Otrzymał 29 punkt(ów) Skąd: Kryry
|
Wysłany: 2013-12-29, 17:00 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
Z tym, że właśnie zmiana tego dźwięku podobno ma umożliwiać w muzyce folkowej to o czym piszesz. Ma dać wygodę. Nie trzeba robić często gęsto podciągu, tylko sam dźwięk sobie w przyrodzie żyje i umożliwia błyskawiczne i czyste wydobycie, co w tej muzyce wydaje się ważne.
Przykład B. Power.
Zważ też, że muzyka irlandzka ma inne riffy, inną "pulsację" i inny charakter niż blues, rock czy muzyka klasyczna. Wymaga "swoich autorskich rozwiązań zagrywkowych".
Pozdrawiam
KatuzaR |
|
|
|
|
karol.z
Wiek: 39 Posty: 331 Otrzymał 19 punkt(ów) Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2013-12-29, 18:02 Odp: Paddy Richter a 3rd position
|
|
|
Dokładnie. Strój Richtera dobrze sprawdza się w bluesie i tu powtórzenie dźwięków nie przeszkadza. Dzięki temu jak - pisałem wyżej - można chociażby zagrać dźwięk toniczny w II pozycji na oktawie. Jednak jeśli chodzi o folk irlandzki ważna jest szybkość i czystość dźwięku. Dlatego tez stój Paddy się do tego b. dobrze nadaje , co nie znaczy że nie można na zwykłym Richterze grać takich klimatów czego zresztą sam ostatnio próbuje. Ale Paddy rozszerza możliwości w tej muzyce. |
_________________ https://www.facebook.com/marcinandkarol |
|
|
|
|