Autor |
|
|
Sławek
Wiek: 39 Posty: 16 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2010-05-27, 20:18 Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Czesc mam pytanie co do gamy G-dur a mianowicie składa sie ona z dzwięków G A H C D E Fis G. I ciekawi mnie jak wydobyć ten dzwięk fis. Bo wiem że ta gama zaczyna sie od 2 kanału na wdechu.Prosił bym was o rozpisanie mi tej gamy.Ostatnio dowiedziałem sie jak grać game C-dur w trzech oktawach ale bardziej interesuje mnie druga pozycja czyli ta gama G-dur |
|
|
|
|
|
shusty
Wiek: 33 Posty: 436 Otrzymał 26 punkt(ów) Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2010-05-27, 21:19 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
F# jest osiągalne metodą overblow na 5 kanale. Nie da się go wydobyć inaczej. |
|
|
|
|
*Bart Łęczycki
Posty: 600 Otrzymał 76 punkt(ów) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2010-05-27, 22:13 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Jeśli bardzo zależy nam na tym dźwięku warto zainwestować w strój nie Richtera ale country, gdzie na harmonijce C będziemy mieć F# na 5 na wdechu. W takiej sytuacji można obniżyć 5 kanał o pół tonu w dół do F
Poza tym można kupić harmonijkę w G i też po kłopocie.
Pozdrowienia!
BŁ |
_________________ www.bleczycki.com
bleczycki@gmail.com |
|
|
|
|
Boodzik
Posty: 291 Otrzymał 14 punkt(ów)
|
Wysłany: 2010-05-28, 11:23 Re: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
[quote="Sławek"] ale bardziej interesuje mnie druga pozycja czyli ta gama G-dur[/quote]
Na standardowej harmonijce C w 2nd position masz de facto G miksolidyjską, czyli z sept. mała, a więc dźwiękiem F. Możesz zagrać F# obniżając drugi kanał o pół tonu, ew. overblowami. |
|
|
|
|
shusty
Wiek: 33 Posty: 436 Otrzymał 26 punkt(ów) Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2010-05-28, 11:50 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
[quote="Boodzik"]Możesz zagrać F# obniżając drugi kanał[/quote]
Ale to F# jest o oktawę niżej od tego osiąganego overblowem na 5, więc mimo wszystko ten over na 5 jest bardzo potrzebny. Zresztą jest osiągalny dla każdego śmiertelnika, mnie szybko zaczął wychodzić na S20 w C. |
|
|
|
|
Sławek
Wiek: 39 Posty: 16 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2010-05-28, 17:01 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Aha już rozumiem do improwizacji moge używać skali miksolidyjskiej bo tam nie ma tego dzwięku fis. overblowy jeszcze mi nie wychodzą tzn nie brałem sie za nie bo szlifuje podciągi i granie w oktawach |
|
|
|
|
shusty
Wiek: 33 Posty: 436 Otrzymał 26 punkt(ów) Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2010-05-28, 22:47 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
A co jeśli będziesz musiał melodię z C-Dur z I pozycji przełożyć na pozycję II co jest bardzo przydatne i ten sam utwór w wykonaniu potrafi podnieść o 200% ? Bez F# pies pogrzebany. |
|
|
|
|
Sławek
Wiek: 39 Posty: 16 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2010-05-29, 19:39 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
sorry ale nie rozumiem co masz na myśli mówiąc podnieść o 200%. aha i jeszcze poczytam o tych overblow bo jak narazie to jeszcze nie wiem jak to sie wykonuje nawet |
|
|
|
|
shusty
Wiek: 33 Posty: 436 Otrzymał 26 punkt(ów) Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2010-05-29, 19:51 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Głupi wlazł kotek na płotek zagrane odpowiednio w II pozycji potrafi nadać tej popularnej melodii wdzięk bluesowy, który genialnie potrafi brzmieć. |
|
|
|
|
Sławek
Wiek: 39 Posty: 16 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2010-05-29, 21:11 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Ale II pozycja to jest skala G-dur ta miksolidyjska a jak sie myle to mógłby mi ktoś rozpisać jak sie gra dokładnie dzwieki wchodzące w tą pozycje mam harmonijke w C-dur |
|
|
|
|
shusty
Wiek: 33 Posty: 436 Otrzymał 26 punkt(ów) Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2010-05-29, 22:45 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Po prostu gama G-dur:
(2) - G4
(3")- A4
(3) - B4
4 - C5
(4) - D5
5 - E5
5o - F#4 jeśli grasz bluesa,zagrywki, solówki, improwizacje itd. używaj (5) czyli F zamiast F# będzie brmiało
6 - G5
Myślę, że wystarczająco pomogłem. |
|
|
|
|
Sławek
Wiek: 39 Posty: 16 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2010-05-30, 14:58 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Tak dzieki nie mam więcej pytań |
|
|
|
|
sebach
Wiek: 34 Posty: 154 Otrzymał 4 punkt(ów) Skąd: Krakow
|
Wysłany: 2010-06-04, 09:55 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Jakie jest praktyczne zastosowanie podanej tu wiedzy?
Najprostszym przykładem może być budowanie skal molowych. Wystarczy zmienić jeden dźwięk w skali durowej (majorowej), aby utworzyć skale molową (minowrową). Tym istotnym dźwiękiem jest tercja.
Jeśli mamy skalę G jońską czyli: G A H C D E F# G wystarczy zmienić "H" na "Hb" (lub A#) aby uzyskać skalę molową.
czy to jest poprawne ?
Zawsze mi się wydawało że skali G dur odpowiada e - moll
Tak też sie uczyłem - http://upload.wikimedia.o...f_fifths-de.svg ... to nie jest przypadkiem błąd?
Odpowiednikiem skali b-moll jest - jak wynika z dołaczonego obrazka, skala des/cis - dur |
|
|
|
|
Boodzik
Posty: 291 Otrzymał 14 punkt(ów)
|
Wysłany: 2010-06-06, 00:12 Odp: Gama G-dur a dzwięk fis
|
|
|
Każda skala z tercją małą jest skalą molową. Natomiast pamiętać trzeba, że istnieją trzy rodzaje gam molowych: naturalne, harmoniczne i melodyczne. Do tego system modalny wyróznia następujące skale modalne: eolską (moll naturalny), dorycką, frygijską i lokrycką. Zmieniając w skali G-dur tercję na mała uzyskujemy skalę G-moll melodyczną (G,A,Hb,C,D,E,F#).
Natomiast paralelna do G-dura gama E-moll naturalna składa się z tych samych dźwieków z G-dur (E,F#,G,A,H,C,D), tyle, że zagranych od dźwięku E (szóstego stopnia G-dura). |
|
|
|
|