Autor |
|
|
Nidstag
Wiek: 31 Posty: 2 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2011-09-01, 08:37 Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
Cześć,
Od niedawna zacząłem grać na harmonijce, jakiś miesiąc temu kupiłem Suzuki Harpmaster w C, ćwicze podstawy i ucze się grać proste utwory.
Od kilku lat gram też na gitarze ale teoria nigdy nie była moją mocno stroną, więc jeżeli pomieszam któreś pojęcia to przepraszam :p
Zainteresował mnie temat tonacji.
Od tego w jakiej tonacji grany jest utwór, zależy charakter utworu.
Kiedyś kiedy uczyłem się skal gitarowych znalazłem mniej wiecej taki podział skali, różnych kombinacji skali modalnej:
C - skala jońska [CDEFGAH]
D - skala dorycka [DEFGAHC]
E - skala frygijska [EFGAHCD]
F - skala lidyjska [FGAHCDE]
G - skala miksolydyjska [GAHCDEF]
A - skala eolska [AHCDEFG]
H(B) - skala lokrycka [HCDEFGA]
Za nic nie mogę sobie przypomnieć gdzie to znalazłem. Dodatkowo przy każdym rodzaju skali podany był charakter 'nastrojowy' tej skali (wesoły, smutny, fantazyjny).
Czy ten sam podział dotyczy harmonijek ?
Próbuje zrozumieć te wszystkie pojęcia ale czuję, że się w nich strasznie plącze.
I pytanie z innej beczki.
Gre na harmonijce zacząłem z myślą o odgrywaniu partii skrzypcowych, fletowych czy np. z dud. Ot tak, dla przyjemności.
Jednak zazwyczaj jest tam dużo półtonów, dlatego na harmonijce diatonicznej póki co nie jestem w stanie tego zagrać, ale z tego co się dowiedziałem dzięki różnym technikom można zagrać i półtony.
I teraz nie wiem, co by było lepsze - celować w harmonijke chromatyczną czy katować do utraty tchu diatoniczną (chociaż z tej nawet w pierwszym wypadku bym nie rezygnował).
Pozdrawiam
Arni |
|
|
|
|
|
gmx
Posty: 233 Otrzymał 26 punkt(ów)
|
Wysłany: 2011-09-01, 10:59 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
HEj,
Jeśli nie chcesz się męczyć w technicznie poprawne wydobywanie dźwięków zazwyczaj niedostępnych na diatoniku (poprzez technikę overbending) to harmonijka chromatyczna lub diatoniczna chromatyzowana za pomocą wentyli (np. Suzuki 350 Mr Valved dostępna na stronie sklepu GAMA z Gdańska) wydaje się być lepszym rozwiązaniem.
Ich brzmienia na pewno znajdziesz na youtube.
Poza tym standardowo harmonijki diatoniczne strojone są w systemie Richtera, ale nic nie stoi na przeszkodzie abyś zaczął grać w innym stroju, np. lidyjskim, cyrkularnym albo całotonowym.
Rozmawiałem ostatnio z jednym bardzo dobrym harmonijkarzem chromatycznym, który powiedział mi, że strój całotonowy daje mu więcej możliwości improwizacji niż strój tradycyjny.
Sam nie gram na chromatyku, dlatego proszę osoby kompetentne w temacie o komentarze odnoszące się do strojów.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Nidstag
Wiek: 31 Posty: 2 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2011-09-01, 20:35 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
Może rozwinie się jakaś ciekawa dyskusja o teorii muzyki z tego
A czym są wentyle w tego rodzaju harmonijkach diatonicznych chromatyzowanych ?
W opisie harmonijki Seydel 1847 Classic pisze coś takigo :
"Model 1847 Classic wyposażony w wentyle.
Wentyle są umieszczone na stroikach 1-6 grających na wdechu, oraz 7-10 na wydechu. Służą zminimalizowaniu strat powietrza podczas grania (wentyl zamyka szczelnie otwór stroika).
Na harmonijce z wentylami możliwe jest obniżanie dźwięku na kanałach 1-6 na wydechu, oraz kanałów 7-10 na wdechu. Wszystkie dźwięki skali chromatycznej są więc możliwe do osiągnięcia, bez konieczności posługiwania się techniką OVERBLOW (która na harmonijkach wentylowanych nie ma zastosowania)."
Wszystko pisze, ale mój "chłopski rozum" tego nie pojmuje, czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć o co chodzi ? |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2011-09-01, 20:43 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
Harmonijka wentylowana, oprócz stroika ma w szczelinie pasek materiału/folii, czy czegoś jeszcze innego, który np. przy zadęciu zamyka szczelinę od stroika wdechowego. W efekcie całe powietrze leci do stroika grającego na wydechu i pozwala na obniżenie także jego dźwięku, co w zwykłym diatoniku możliwe jest tylko minimalnie. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Slifek
Posty: 2
|
Wysłany: 2011-09-22, 10:54 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
Z doświadczenia wiem że audio-video przemawia lepiej niż słowo pisane tu masz przykład z Suzuki
//Najpierw gra a potem opowiada i pokazuje jak to fizycznie wygląda na harpie
http://www.youtube.com/watch?v=1FEPdp3o1Uw
-----edit--- Sorki widocznie sie źle przekleiło już poprawione |
Ostatnio zmieniony przez Slifek 2011-09-22, 13:56, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
#Medium
Wiek: 52 Posty: 1693 Otrzymał 209 punkt(ów) Skąd: Ełk
|
Wysłany: 2011-09-22, 12:31 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
Jesteś pewien, że link jest dobry?
Pozdrawiam
Medium |
_________________ Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień. |
|
|
|
|
cjsimon
Posty: 162 Otrzymał 14 punkt(ów) Skąd: Londyn/UK
|
Wysłany: 2012-08-28, 11:29 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
Witam,
podepne sie pod ten temat bo mysle, ze najlepiej pasuje.
Chodzi o to, ze nigdy sie muzyki nie uczylem (poza podstawowka o ktorej lepiej nie wspominac) i dlatego mam wielkie problemy z teoria, ktora chce w koncu opanowac.
Dobra, do rzeczy:
-chodzi o skale i pozycje.
Pozycja jest to po prostu zmiana tonacji na danej harmonijce np.
pozycja druga to G dur (harmonijka w C)
pozycja trzecia to D dur (harmonijka w C)
A)Dlaczego wiec podczas grania w drugiej pozycji mowi sie, ze gramy w skali bluesowej?
B)Czy mozna zagrac skale bluesowa w np. 1 lub 6 pozycji?
C)Poza tym czy grajac w skali np. orientalnej mozemy wyjsc poza dana skale?
D)W innym przypadku skad mam na przyklad wiedziec, ze nie wyszedlem poza dana pozycje?
E)Inna rzecza jest to, ze pozycji mamy 12, natomiast jak to wyglada w przypadku skal? Czy jest ich nieskonczenie wiele?
F)Na stronie www.overblow.com jest przynajmniej 24 skal, czy rozumie, ze mozna je zagrac w kazdej pozycji? Czy jesli na przyklad podklad jest w D a ja mam harmonijke w C to musze zagrac skale bluesowa w 3 pozycji?
Przepraszam, jesli pytania sa banalne lub wrecz glupie ale duzo ostatnio poczytalem i calkiem sie w tym wszystkim zakrecilem.
pozdrawiam |
|
|
|
|
Gaius
Posty: 34 Otrzymał 2 punkt(ów)
|
Wysłany: 2012-08-28, 13:05 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
cjsimon napisał/a: | A)Dlaczego wiec podczas grania w drugiej pozycji mowi sie, ze gramy w skali bluesowej? |
hmmm... nie wiem czy dobrze rozumiem pytanie. W drugiej pozycji możemy grać nie tylko po skali bluesowej, ale także po każdej innej skali. Jeśli mamy harm. C i chcemy grać w drugiej pozycji to znaczy że gramy nie w ton C (to byłaby pierwsza pozycja) tylko w ton G -> gramy po skalach G (np. G- bluesowej, G-durowej itd.)
cjsimon napisał/a: | B)Czy mozna zagrac skale bluesowa w np. 1 lub 6 pozycji? |
jak najbardziej
cjsimon napisał/a: | C)Poza tym czy grajac w skali np. orientalnej mozemy wyjsc poza dana skale |
grając po jakiejkolwiek skali możemy poza nią wyjść... trzeba to tylko umiejętnie zrobić, tak żeby nie "rozwaliło" nam to improwizacji.
cjsimon napisał/a: | D)W innym przypadku skad mam na przyklad wiedziec, ze nie wyszedlem poza dana pozycje? |
znowu nie wiem czy dobrze rozumiem pytanie... chodzi o odpowiedni dobór i akcentowanie dźwięków oraz tak zwane centra toniczne (poprawcie mnie jeśli się mylę). Grając np. w tonacji D (trzecia pozycja na harm C) naszym "dźwiękiem bazowym" (tonicznym) jest dźwięk D, należy to uwzględnić podczas konstruowania fraz. Grając w ton G (druga pozycja na harm C) dźwiękiem tonicznym będzie natomiast dźwięk G. Tu już wchodzimy na tematy ciążenia poszczególnych interwałów... ten sam dźwięk w różnych tonacjach będzie miał różne funkcje i różne ciążenie.
cjsimon napisał/a: | E)Inna rzecza jest to, ze pozycji mamy 12, natomiast jak to wyglada w przypadku skal? Czy jest ich nieskonczenie wiele? |
tu już przydałby się ktoś mocno obeznany z teorią... na pewno jest baaaardzo dużo różnych skal
cjsimon napisał/a: | F)Na stronie www.overblow.com jest przynajmniej 24 skal, czy rozumie, ze mozna je zagrac w kazdej pozycji? |
tak
cjsimon napisał/a: | Czy jesli na przyklad podklad jest w D a ja mam harmonijke w C to musze zagrac skale bluesowa w 3 pozycji? |
niekoniecznie skalę bluesową, ale tak, w trzeciej pozycji musisz grać. |
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 punkt(ów): cjsimon |
|
cjsimon
Posty: 162 Otrzymał 14 punkt(ów) Skąd: Londyn/UK
|
Wysłany: 2012-10-11, 15:00 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
Witam,
skoro juz mecze ten temat to chcialem zadac kilka kolejnych pytan (Wybaczcie, ale musze to w koncu rozgryzc )
Oczywiscie pytania pewnie beda dla wielu z Was glupie, ale ja chce w koncu opanowac ta teorie zeby zaczac porzadnie grac. Dobra, do rzeczy:
a) glownie chodzi mi o strone www.overblow.com
czy jesli w bitwach harmonijkowych jest napisane, ze podklad bedzie w tonacji D to znaczy, ze co ja mam na tej stronie przycisnac? Rozumie, ze pierwsza kolumna to tonacja harmonijki, druga kolumna to tonacja podkladu a trzecia? czy mam uzyc skali doryckiej czy bluesowej? To samo sie tyczy np. podkladu w E, czy wtedy wybieram skale frygyjska czy bluesowa?
b) jak wy sie nauczyliscie improwizowac, chodzi mi nie o nauke grania, ale o tworzenie tych wszystkich melodi, napiecia, tego czegos co powoduje, ze chce sie sluchac jak gramy? Moje improwizacje sa prymitywne, przypadkowe. Czy slucham za malo dobrej muzyki, a moze to brak wyksztalcenia muzycznego?
Ostatnio spotkalem znajomego, ktorego nie widzialem juz kupe czasu i jakos tak od slowa do slowa okazalo sie, ze nadal gram (albo przynajmniej probuje ) na harmonijce na co kolega mi odpowiedzial:
-o matko ty dalej meczysz ta harmonijke?
dawno temu mu o tym wspomnialem i myslal, ze rzucilem to w diabli, ale ja jakos nie moge (bo naprawde to lubie) i dalej probuje.
Moja mam natomiast skomentowala to cytatem z polskiej komedii(nie pamietam juz jakiej):
-daj spokoj, przeciez ty sie nie znasz na muzyce. To juz lepiej zajmnij sie chodowla jedwabnika
Sam przyznam sie, ze z wielka zazdroscia slucham Waszych wykonan w bitwach harmonijkowych albo wystepach na scenie i marzy mi sie, ze tez kiedys tak bede gral
Poki co wczoraj sciagnalem Zasady muzyki, Franciszka Wesolowskiego (jutro szefa w biurze nie bedzie wiec to na sluzbowej drukarce wydrukuje , badz co badz to 179 stron) i mam zamiar porzadnie ta ksiazke przestudiowac.
Poza tym sciagnalem earmastera (wersje trial) i zobacze czy pomoze.
pozdrawiam |
|
|
|
|
gmx
Posty: 233 Otrzymał 26 punkt(ów)
|
Wysłany: 2012-10-11, 22:50 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
cjsimon,
ad a) Na stronie overblow.com wciskaj co chcesz, ale z dalszej wypowiedzi wnioskuję, że raczej chodzi o aplikację ScaleFinder, którą z tej stronny można ściągnąć. Po najechaniu kursorem na opis kolumny pojawia się opis każdej z nich.
Dobór skali zalezy m.in od trybu: mol lub dur lub po prostu stylistyki utworu etc.
ad b) Chyba wszystkim nam powinna przyświecać powiedzenie, że uczymy się całe życie. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś poczytał trochę teorii muzyki i zaczął ją wykorzystywać w grze. Kroki, które zaproponowałeś wydają się odpowiednie, ale jeśli zaczynasz od zera to sugerowałbym wprowadzić odpowiednią kolejność. Inaczej możesz się szybko zniechęcić. Cierpliwość i wytrwałość to klucz do sukcesu. Sam długo uciekałem od teorii, a to nie jest takie straszne jak się wydaje i powinno się jej trochę łyknąć, żeby się rozwijać.
Muzy trzeba słuchać bardzo dużo, za każdym razem pod innym kątem: posłuchaj sobie linii basowych, bicia perkusji, innym razem gitary rytmicznej czy melodii.
Nie znam akurat podręcznika F.Wesołowskiego. Sam korzystam z materiałów anglojęzycznych, m.in Marka Levina - Jazz Handbook. Są jeszcze popularne książki J.Aebersolda i pewnie wielu innych godnych polecenia, których nie pamiętam. Umiejętność czytania notacji nutowej to spory atut. Zalecałbym także wybór książki, która faktycznie coś wyjaśnia, a nie komplikuje ponad miarę.
Na początek dobre będą: teoria interwałów i podstawy harmonii. Z tego dowiesz się, skąd muzycy wiedzą jakich dźwięków używać i dlaczego Tutaj musisz mieć opanowany rozkład dźwieków na harmonijce C, bardzo przydatna jest klawiatura fortepianowa (ćwiczysz jednocześnie teorię i słuch muzyczny). Warto rozpisywać sobie akordy i skale na podstawie interwałów. To jest po prostu matematyka, ale do ogarnięcia!
Earmaster super sprawa - sam nadrabiam braki w kształceniu słuchu muzycznego.
Darmową alternatywą będzie aplikacja DYSONANS.
Im szybciej zaczniesz ogarnać te podstawy tym szybciej się rozwiniesz.
P.S. Po co przesłaniać sobie ćwiczenie praktycznych umiejętności i naukę teorii jakimś stricte harmonijkowym podejściem, w którym centralną rolę odgrywają pozycje. Czy to ważne, że grasz w I, II, XII czy VI pozycji ? |
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 2 punkt(ów): #Maciekdraheim, cjsimon |
|
cjsimon
Posty: 162 Otrzymał 14 punkt(ów) Skąd: Londyn/UK
|
Wysłany: 2012-10-11, 23:15 Odp: Tonacje, skale i ich charakter
|
|
|
Wielkie dzieki gmx,
wlasnie o to mi chodzilo.
Caly czas sie ucze i prawde powiedziawszy mysle, ze jestem juz maly krok od przelamania sie i swobodnego grania
Zawsze balem sie tych wszystkich skal, interwalow itp. Myslalem, ze dla kogos kto nie uczeszczal do szkoly muzycznej bedzie prawie niemozliwe nauczenie sie tego wszystkiego.
Dzieki jeszcze raz, bo podniosles mnie a duchu (choc nigdy nie rozpatrywalem rzucenia harmonijki ) Ostro zabieram sie za nauke i niedlugo dam znac jak mi poszlo
Pozdrawiam |
|
|
|
|
fokerss [Usunięty]
|
|
|
|
|
cjsimon
Posty: 162 Otrzymał 14 punkt(ów) Skąd: Londyn/UK
|
|
|
|
|