Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Sieja1234 


Wiek: 28
Posty: 330
Otrzymał 14 punkt(ów)
Skąd: Łódź
Wysłany: 2007-05-01, 12:33    [Technika] Podciągi

Jak to jest z tymi podciągami. Wszyscy mówią że podciągi są takie ważne i w ogóle. Natomiast dziadek mojego kumpla, który na harmonijce gra podobno rewelacyjnie na pytanie wnuczka o to jak robić podciągi, zapytał co to są te podciągi. Więc teraz nie wiem co myśleć. Liczę na wasze komentarze. Pzdr Sieja
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Łukasz 


Wiek: 35
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-05-01, 14:24    Odp: [Technika] Podciągi

Dziadek prawdopodobnie nie gra bluesa, tylko melodie w 1 pozycji (czyli w tej tonacji, w której jest harmonijka).

Podciągi są ważne w bluesie bo:
1. Pozwalają uzyskać dźwięki należące do skali bluesowej, które "normalnie" nie występują na harmonijce.
2. Pozwalają grać "blue notes", czyli nieznacznie podwyższone dźwięki charakterystyczne dla bluesa, np. bardzo często drugi dźwięk skali bluesowej podwyższa się delikatnie (o ćwierć tonu, jest to dźwięk leźący jakby pomiędzy dwoma klawiszami fortepianu).
3. Dają efekt płynnego przejścia dźwięku

Poniżej troszkę szersze wyjaśnienie:

Bluesa na harmonijce gramy zwykle w tzw. drugiej pozycji, to znaczy w takiej tonacji, jaki dźwięk jest na wdechu w drugim kanale (lub na wydechu w trzecim - ten sam). Dla harmonijki C będzie to tonacja G, dla harmonijki A gramy bluesa w E itp, ogólnie chodzi o dźwięk leżący 7 półtonów wyżej, lub 5 niżej od dźwięku określającego tonację harmonijki.

Półton to odległość dwóch sąsiadujących klawiszy fortepianu, lub dwóch progów gitary, także np. dźwięki (na wdechu i wydechu) w 5 kanale harmonijki są od siebie odległe o pół tonu.

Dlaczego akurat w ten sposób? Dlaczego bluesa gramy w innej tonacji niż ta oznaczona na harmonijce? Wynika to z budowy instrumentu.

Jak mówiłem, gdy gramy w tzw drugiej pozycji, to dźwięk określający tonację bluesa (tzw. tonika) leży w 2 kanale na wdechu (lub 3 na wydechu). Zobaczmy jakie dźwięki możemy zagrać na harmonijce począwszy od toniki:
- 3 kanał: odległość między dźwiękami na wydechu i wdechu wynosi 4 półtony. Wszytkie te dźwięki możemy zagrać przy pomocy podciągu. Przy okazji: jest to odległość (czyli tzw. interwał) tercji wielkiej.
- między wdechem na 3 kanale a wydechem na 4 kanale mamy odległość połowy tonu
- 4 kanał: odległość między dźwiękami to 2 półtony (interwał sekundy wielkiej, czyli cały ton).
- między wdechem na 4 kanale a wydechem na 5 mamy odległość całego tonu (czyli brakuje nam jednego "klawisza fortepianu", nie uzyskamy tego dźwięku za pomocą podciągu)
- 5 kanał: odległość połowy tonu (interwał sekundy małej)
- między wdechem na 5 kanale a wydechem na 6 mamy znowu cały ton
Na 6 kanale na wydechu mamy tonikę bluesa granego w 2 pozycji. Jest to ten sam dźwięk co na wdechu w drugim kanale, tylko wyżej o interwał oktawy (czyli o 2 razy większej częstotliwości :] ).

Ustalmy, że tonika ma numerek 1. Numer 2 będzie oznaczał dźwięk o pół tonu wyżej (następny klawisz fortepianu w prawo, lub następny próg gitary w kierunku mostka), numer 3 to dwa półtony wyżej i tak dalej.

Zatem, zaczynając od wydechu na trzecim kanale, możemy na harmonijce zagrać następujące dźwięki:
- 3 kanał: 1 (wydech), 2 (podciąg'''), 3 (podciąg''), 4 (podciąg'), 5 (wdech)
- 4 kanał: 6 (wydech), 7 (podciąg'), 8 (wdech)
- 5 kanał: 10 (wydech), 11 (wdech)
- 6 kanał: 13 (wydech). Jest to ten sam dźwięk co (1) tylko oktawę wyżej

Jak widać brakuje dźwięków 9 i 12. Można je uzyskać za pomocą specjalnej techniki overblow.

Reasumując: w 2 pozycji na harmonijce, zaczynając na wdechu w 2 kanale, a kończąc na wydechu w 6, dzięki podciągom możemy zagrać następujące dźwięki:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11.
Natomiast tzw. skala bluesowa, składa się z dźwięków:
1, 4, 6, 7, 8, 11
Jak widać, możemy je wszystkie zagrać w 2 pozycji.

Wspomniałem wcześniej, że często dźwięk odpowiadający drugiemu stopniowi skali bluesowej podwyższa się minimalnie, o ćwierć tonu, uzyskując dźwięk między 4 a 5 półtonem ("klawiszem fortepianu") licząc od toniki (pierwszego dźwięku, określającego tonację).

Dźwięk ten możemy uzyskać za pomocą podciągu, ale na harmonijce podciąg może jedynie obniżyć dźwięk. Zatem zamiast podwyższać delikatnie dźwięk odpowiadający czwartemu półtonowi, obniżamy dźwięk "numer 5" - czyli robimy delikatny podciąg na wdechu na 3 kanale.

Uff, a miał być krótki post :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 23 punkt(ów):
Ifrost, Govean, Sieja1234, Woytaker, Patryczek, Luzia, Braian, Creek, Pako, Vinnie, ernestob, Milgred, towal, littleman, Lopez, szywro5, SebQ, Cadogan, yato, sempo17, BManczyk, spand243, Paeu112
Govean 


Wiek: 33
Posty: 214
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2007-05-01, 19:27    Odp: [Technika] Podciągi

Łukasz napisał/a:
Uff, a miał być krótki post

Jest super! Długość się nie liczy, a zawartość!
Miło mi będzie jeśli zgodziłbyś się na umieszczenie tego już właściwie artykułu w harppedii...
Mógłby się on właściwie nazywać tak: "Do czego podciągi?".. co ty na to. Byłbym na prawdę wdzięczny :) .
Pozdrawiam, admin.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 35
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-05-01, 23:50    Odp: [Technika] Podciągi

No proste :)

Wyrażam zgodę na umieszczanie wszelkich moich postów w harppedii :)

pozdrawiam!
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
Govean
Sieja1234 


Wiek: 28
Posty: 330
Otrzymał 14 punkt(ów)
Skąd: Łódź
Wysłany: 2007-05-02, 21:52    Odp: [Technika] Podciągi

Po prostu świetny post. Dzięki Łukasz za wyjaśnienie. WRESZCIE ŁAPIĘ. Pzdr
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Jacoharp 

Wiek: 28
Posty: 57
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2007-05-08, 17:44    Odp: [Technika] Podciągi

Jak uzyskać czysty dziwek na podciągu, bo mój podciąg nie ma takiego samego wybrzmiewania jak normalne dźwięki.

Pisanie z zasadami polskiej ortografii o ile się nie mylę nie jest takie trudne?
Przynajmniej używaj polskich znaków typu: ą,ę itp, oraz zaczynaj zdania z dużej litery.
Już poprawiłem twój post (tak przy okazji..).
Admin.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2007-05-08, 18:00    Odp: [Technika] Podciągi

Taka jest natura podciągu, że brzmi nieco inaczej nia pozostałe dźwięki. Ma byę nieco bardziej płaczliwy. Trudno jednak ocenic, czy dobrze obniżasz, jeżeli nie słyszy się grania. Zamieść próbkę gdzieś w Internecie (np. na stronie patrz.pl) i wtedy zobaczy się, czy Twoje obawy są słuszne.
Ostatnio zmieniony przez Maciekdraheim 2007-05-08, 21:55, w całości zmieniany 1 raz  
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Jacoharp 

Wiek: 28
Posty: 57
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2007-05-08, 21:45    Odp: [Technika] Podciągi

Heh, jak użyłem bendometera to zauważyłem, że na 3cim kanale podciągam o 2,5 tonu, więc problemu z mocą nie ma. Na 2gim kanale nie mogę F wyciągnąć. Problem u mnie jest z barwą podciągu. Brzmi na właściwej wysokości, ale jakbym przy tym czasami ślinę zasysał a jej nie zasysam bo przed podciągiem odsysałem. :D Złożony problem.

Sory za pisanie bez znaów. Ciężko mi się pisze tak z dużej litery i z polskimi znakami. ;D
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2007-05-10, 22:38    Odp: [Technika] Podciągi

A jak Ci sie udało podciągnąć trójkę o 2,5 tonu? Skala pokazuje maksymalnie 1,5 ;) . Sprobuj sprawić, żeby powietrze swobodniej przeplywało przez Twoje gardło. Moze to poprawi brzmienie? Jak mozesz, to przeslij mi próbki Swojego podciągu na maila:

maciekdraheim@wp.pl

Wtedy zobaczymy co da się zrobić.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Jacoharp 

Wiek: 28
Posty: 57
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2007-05-13, 13:17    Odp: [Technika] Podciągi

Sorry o 1,5 półtonu.
Za niedługo nagram i wyślę.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Corvus 

Posty: 2
Skąd: Białystok
Wysłany: 2007-05-13, 22:35    Odp: [Technika] Podciągi

Łukasz, tekst nawet ładny, nawet miło się czyta, ale niestety nie jest poprawny merytorycznie. Innymi słowy - nie masz niestety racji w tym co piszesz.
Pozdrawiam
_________________
Fly on, Little Wing
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 35
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-05-13, 22:37    Odp: [Technika] Podciągi

Corvus napisał/a:
Łukasz (...) nie masz niestety racji w tym co piszesz.


Mógłbyś przytoczyć kilka cytatów, w których mijam się z prawdą?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Corvus 

Posty: 2
Skąd: Białystok
Wysłany: 2007-05-13, 22:43    Odp: [Technika] Podciągi

Ogólnie całość ma swoje błędy jako że kiedy mówimy POZYCJA na harmonijce od razu chodzi o skalę bluesową, różnicą są tylko TONACJE. Bluesa gra się zazwyczaj w pozycji 1, 2, 3 i 5. W I pozycji też mamy do czynienia ze SKALĄ BLUESOWĄ. Wyjątkiem może być co najwyżej pozycja 5 która – zasadniczo jest skalą bluesową, ale najczęściej jest używana – z odrzuceniem jednego dźwięku – jako SKALA PENTATONICZNA.

Cytat:
ogólnie chodzi o dźwięk leżący 7 półtonów wyżej, lub 5 niżej od dźwięku określającego tonację harmonijki.

Półton to odległość dwóch sąsiadujących klawiszy fortepianu, lub dwóch progów gitary, także np. dźwięki (na wdechu i wydechu) w 5 kanale harmonijki są od siebie odległe o pół tonu.


To po prostu błąd. Odległość między dwoma białymi klawiszami fortepianu jest zwana „TONEM” czyli SEKUNDĄ WIELKĄ. Są tylko dwa przypadki w których dwa dźwięki w skali naturalnej są od siebie oddalone o pół tonu, a nie o cały ton: jest to e i f oraz h i c. To jest norma SEKUNDY MAŁEJ. W każdym bądź razie, odległości te są inne, ale jest to DYSONANS. Tylko w taki sposób można osiągnąć PÓŁTON DIATONICZNY, każdy inny półton wymaga użycia ZNAKÓW CHROMATYCZNYCH, czyli tym samym – odstąpienia od skali naturalnej. Wybacz wielkie litery, ale wstawiłem je w celu uwypuklenia o co mi chodzi.

Cytat:
Reasumując: w 2 pozycji na harmonijce, zaczynając na wdechu w 2 kanale, a kończąc na wydechu w 6, dzięki podciągom możemy zagrać następujące dźwięki:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11.
Natomiast tzw. skala bluesowa, składa się z dźwięków:
1, 4, 6, 7, 8, 11
Jak widać, możemy je wszystkie zagrać w 2 pozycji.


Tutaj pojawia się problem, bo skala bluesowa nie ma na harmonijce jakiś określonych ram, oprócz ram tonacyjnych – mówiąc prościej – jest więcej dźwięków skali bluesowej, ale by nadać jej określoną tonację, ogranicza się ją do 2 oktaw, z czego druga wymaga overblow i overdraw.

Cytat:
Wspomniałem wcześniej, że często dźwięk odpowiadający drugiemu stopniowi skali bluesowej podwyższa się minimalnie, o ćwierć tonu, uzyskując dźwięk między 4 a 5 półtonem ("klawiszem fortepianu") licząc od toniki (pierwszego dźwięku, określającego tonację).


To kolejny błąd merytoryczny, bo – primo – znowu sprawa półtonu, a secundo – blue note to dźwięk nie do zmierzenia, czyli tak zwany MIKROTON, a mówiąc bardziej obrazowo – to co nazywamy blue notem jest dźwiękiem spomiędzy białego a czarnego klawisza fortepianu.

I nie chodzi tutaj o jakieś krytykanctwo z mojej strony, bo to są w pewnym sensie detale, ale jeśli już ma być profesjonalnie - to właśnie w tych miejscach nie do końca masz rację.

Pozdrawiam i bez urazy
_________________
Fly on, Little Wing
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 35
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-05-13, 22:56    Odp: [Technika] Podciągi

Zdaje mi się, że niezbyt uważnie przeczytałeś mój tekst.

Corvus napisał/a:

Cytat:

Półton to odległość dwóch sąsiadujących klawiszy fortepianu, lub dwóch progów gitary, także np. dźwięki (na wdechu i wydechu) w 5 kanale harmonijki są od siebie odległe o pół tonu.


To po prostu błąd. Odległość między dwoma białymi klawiszami fortepianu jest zwana


Gdzie napisałem "dwoma BIAŁYMI"? Chodziło o dwa bezpośrednio sąsiadujące, czyli np. biały i czarne, lub 2 białe (E,F lub B,C). Lub 2 bezpośrednio sąsiadujące progi gitary.

Corvus napisał/a:

Cytat:
Reasumując: w 2 pozycji na harmonijce, zaczynając na wdechu w 2 kanale, a kończąc na wydechu w 6, dzięki podciągom możemy zagrać następujące dźwięki:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11.
Natomiast tzw. skala bluesowa, składa się z dźwięków:
1, 4, 6, 7, 8, 11
Jak widać, możemy je wszystkie zagrać w 2 pozycji.


Tutaj pojawia się problem, bo skala bluesowa nie ma na harmonijce jakiś określonych ram, oprócz ram tonacyjnych – mówiąc prościej – jest więcej dźwięków skali bluesowej, ale by nadać jej określoną tonację, ogranicza się ją do 2 oktaw, z czego druga wymaga overblow i overdraw.


Zasadniczo w danej tonacji i w danej oktawie skala bluesowa ma 6 stopni (nie licząc interwału oktawy). Powyższy wywód miał pokazać, że łatwo (bez używania overblow/overdraw) możemy uzyskać dźwięki skali bluesowej w 1 oktawie 2giej pozycji.

Corvus napisał/a:

Cytat:
Wspomniałem wcześniej, że często dźwięk odpowiadający drugiemu stopniowi skali bluesowej podwyższa się minimalnie, o ćwierć tonu, uzyskując dźwięk między 4 a 5 półtonem ("klawiszem fortepianu") licząc od toniki (pierwszego dźwięku, określającego tonację).


To kolejny błąd merytoryczny, bo – primo – znowu sprawa półtonu, a secundo – blue note to dźwięk nie do zmierzenia, czyli tak zwany MIKROTON, a mówiąc bardziej obrazowo – to co nazywamy blue notem jest dźwiękiem spomiędzy białego a czarnego klawisza fortepianu.


Dokładnie tak jak napisałem, czyli dźwięk leżący między dwoma klawiszami fortepianu (nigdzie nie napisałem, że BIAŁYMI!).

Corvus napisał/a:

I nie chodzi tutaj o jakieś krytykanctwo z mojej strony, bo to są w pewnym sensie detale, ale jeśli już ma być profesjonalnie - to właśnie w tych miejscach nie do końca masz rację.

Pozdrawiam i bez urazy


Nie ma sprawy, również pozdrawiam.

PS. Naprawdę wiem, co to jest półton:)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Govean 


Wiek: 33
Posty: 214
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2007-05-14, 19:09    Odp: [Technika] Podciągi

Tak więc ja powrócę to istoty tematu - do tego co gdzie i jak, czyli do naszej harppediowej lekcji nt. podciągu :) . Autorstwa Corvusa (wypowiadającego się m.in. w tym temacie).
Lekcja ta jest lekcją trzecią: http://harppedia.harmoszka.com/lekcje/lekcja_3.htm
Lub też w osobnej wersji: http://harppedia.harmoszka.com/podciagi/
Pozdrawiam.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Jacoharp 

Wiek: 28
Posty: 57
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2007-05-17, 00:15    Odp: [Technika] Podciągi

Jak uzyskać podciąg o cały ton na 2gim kanale?:|
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Pawelek 


Wiek: 28
Posty: 77
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: pom. zach.
Wysłany: 2007-05-17, 15:06    Odp: [Technika] Podciągi

tak jak półton, tyleże cofasz język dalej
_________________
lanss, lanss

http://www.lastfm.pl/user/harpp/
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2007-05-17, 19:03    Odp: [Technika] Podciągi

Piszę, aby odpowiedzieć na sporo wcześniejszy post Jacoharp. Problem tkwi w tym, że do podciągu podchodzisz siłowo, próbując jak najmocniej wciągnąć powietrze. Spróbuj obniżać delikatnie, więcej zmian robiąc zmiana ustawienia języka. Siła "wsysu" powinna być taka sama, jak przy normalnym graniu. Delikatnie trzeba.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Jacoharp 

Wiek: 28
Posty: 57
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2007-05-17, 22:41    Odp: [Technika] Podciągi

:) Dzięki. Myśle, że podołam:)

[ Dodano: 2007-06-08, 23:36 ]
Siła wsysu taka sama :) i kolejny problem ;) jak kontrolować obniżanie dźwięku, ponieważ teraz podciągam do f, gis ale nie wchodzi fis i a i ais. Mowię oczywiście o tonacji c, kanały 2,3.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Foschia 


Wiek: 28
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2007-08-01, 17:21    Odp: [Technika] Podciągi

wygląda na to, że odświeżę temat :]
ile czasu zajęło Wam nauczenie się podciągu? i czy było to "szukanie" odpowiedniego ustawienia języka, tzw, prób i błędów czy od razu znaleźliście odpowiednie ustawienie i tylko potem je szlifowaliście?
strasznie mnie te podciągi dołują :?
_________________
"Młodość już taka jest, sama ustala granice wytrzymałości, nie pytając, czy ciało to zniesie. A ciało zawsze znosi." Paulo Coelho
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Włóczykij 


Wiek: 27
Posty: 154
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gorzów WLKP
Wysłany: 2007-08-01, 17:48    Odp: [Technika] Podciągi

Ja podciąg zrobiłem przez przypadek :D i szlifuje go do dziś na (4) już mi płynnie się dźwiek obniża ale (3) i (2) muszę trochę podszlifować
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Foschia 


Wiek: 28
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2007-08-01, 17:52    Odp: [Technika] Podciągi

nie wychodzą mi w żaden sposób. nie mam pojęcia, jak mam się ich nauczyć :?
_________________
"Młodość już taka jest, sama ustala granice wytrzymałości, nie pytając, czy ciało to zniesie. A ciało zawsze znosi." Paulo Coelho
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Włóczykij 


Wiek: 27
Posty: 154
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gorzów WLKP
Wysłany: 2007-08-01, 18:12    Odp: [Technika] Podciągi

A patrzałaś tu:
http://harppedia.harmoszka.com/podciagi/
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Rzeszot 


Wiek: 30
Posty: 405
Otrzymał 47 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-08-01, 18:21    Odp: [Technika] Podciągi

Ja się podciągu świadomie nauczyłem po 4 latach, a nieświadomie po miesiącu ;]

Co do wykonywania. To może zacznijmy od małego pytania. Umiesz gwizdać? Jak tak, to gwiżdżąc na wdechu zobacz jak układa Ci się język kiedy obniżasz dźwięk. To samo spróbuj na czwartym kanale.
_________________
"Obecnie bluesmani wolą pokazać w swojej grze jakich technik się nauczyli, zapominając o przekazywaniu przez muzykę swoich uczuć. Sam się do tego przyznaję..." Khalif Wailin' Walter
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
barnabamoto
Foschia 


Wiek: 28
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2007-08-01, 18:36    Odp: [Technika] Podciągi

Włóczykij napisał/a:
A patrzałaś tu:
http://harppedia.harmoszka.com/podciagi/


żeby to jeden raz :]

Rzeszot napisał/a:
Umiesz gwizdać? Jak tak, to gwiżdżąc na wdechu zobacz jak układa Ci się język kiedy obniżasz dźwięk. To samo spróbuj na czwartym kanale.


umiem, umiem... zasadniczo wiem, co należy zrobić z językiem, ale to po prostu nie wychodzi. powietrze należy wciągać szybko? dużo, mało? czy jak?

Cytat:
Ja się podciągu świadomie nauczyłem po 4 latach, a nieświadomie po miesiącu ;]


a to jest dla mnie nadzieja :)
_________________
"Młodość już taka jest, sama ustala granice wytrzymałości, nie pytając, czy ciało to zniesie. A ciało zawsze znosi." Paulo Coelho
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2007-08-01, 20:45    Odp: [Technika] Podciągi

Ja najpierw przekrzywiałem harmonijkę i wychodziło. Potem zacząłem wymawiać sylaby: -ti, -tu, -to. Wtedy podciągi będą wychodzić bardziej kontrolowane. Dalej należy szlifować technikę, próbować "wstrzelić się" w dźwięk, bądź obniżać płynnie i powoli.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 27
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-02, 16:29    Odp: [Technika] Podciągi

Ja zauwazylem ze po przekrzywieniu hamonijki moge robic podciag juz drugiego dnia od zakupu harmonijki:) Co do sylab -ti -tu -to - rzeczywiscie skutkuje wlasnie sprawdzilem i powoli zaczyna mi wychodzic bez przekrzywiania harpa;)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
MBoX 


Wiek: 31
Posty: 158
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2007-08-07, 13:56    Odp: [Technika] Podciągi

Ja zasadniczo gram od miesiąca około, ale podciąg jako taki mi wychodzi, z tym ze jest to podciąg "na wyczucie", bez orientacji o ile półtonów czy tonów podciągam... brzmi ładnie ale czystych dżwięków na podciągu to pewnie jeszcze nie umiem wydobyć... Cóż praktyka czyni mistrza :)
_________________
Listen To The LION... Inside Of You
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
lenkaa10 

Wiek: 28
Posty: 2
Skąd: z miasta
Wysłany: 2007-08-15, 23:45    Odp: [Technika] Podciągi

Hehe naczytałam się sporo. I może to głupie pytanie, ale wkońcu jak najlepiej jest układać jezyk przy podciągu? Dopiero zaczynam przygode z tym instrumentem, dlatego licze na wyrozumiałość... :) W czasie ruchu jezyka należy jakąś sylabe wymawiać?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Conex 


Posty: 353
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Tychy
Wysłany: 2007-08-16, 02:12    Odp: [Technika] Podciągi

Osobiście robię podciąg jakby wymawiając 'ju'... Idąc tym tropem układam język w 'rynienkę' (czyli jest delikatnie zaokrąglony) i wciągając powietrze podciągam język do tyłu wymawiając te swoje 'ju'... a raczej jjjjj...ju (coś pomiędzy J, a U)...uuuu... Powoli powtarzając tą czynność, łatwo usłyszeć zmianę tonu.
_________________
| PrezentPrzez.Net -> Koniec z nietrafionymi Prezentami!
| Portfolio graficzne
| Lepsze wyniki w wyszukiwarkach
| Świat gorących samochodów
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu