Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Maly753 

Wiek: 27
Posty: 13
Skąd: Nowy Targ
Wysłany: 2008-09-25, 22:46    [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Witajcie,to znowu ja :razz: mam do Was pytanie macie może jakieś linki do stron gdzie sa grane utwory na harmoszkach w tonacji D,A,G ?
I jaki byście polecali dzwięk do Bluesa :harp: oprócz tonacji C

Dzieki i Pozdrawiam :cool:
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Jacoharp 

Wiek: 29
Posty: 57
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2008-09-25, 22:53    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Poczytaj o graniu w pozycjach(szczegolnie o 2giej) :) to bedziesz wiedzial jakie bluesy gra sie na jakich harmonijkach. Najczesciej bluesy spotkasz w tonacjach E,G,A czyli harmonijki A,C,D.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Pulatom 


Wiek: 29
Posty: 776
Otrzymał 69 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2008-09-25, 22:54    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Do muzyki bluesowej używa się oprócz C głównie tonacji A (do grania w II pozycji z podkładem w E) oraz D do podkładu A. Inne tonacje są używane rzadziej, przeważnie wtedy kiedy trzeba np. dostosować wysokość podkładu do skali głosu wokalisty.
Pozdrawiam :harp:
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Młynek 


Wiek: 50
Posty: 730
Otrzymał 68 punkt(ów)
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-09-25, 23:11    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

No, jeszcze się przydaje G do grania w a-mol i (rzadziej) w D-dur, oraz F - do grania w C-DUR lub (rzadziej) g-mol. I te 5 tonacji (G, A, C, D, F) praktycznie wystarcza do grania ponad 90% bluesowych i okołobluesowych utworów.

Ale fakt, gitarzyści najczęściej grają w E lub A (ze względu na wykorzystanie dźwięków pustych strun), trochę rzadziej w G, pozostałe już dużo rzadziej.
_________________
"Skoro uważacie, że blues jest łatwą muzyką, to dlaczego tak niewielu go dzisiaj gra?" - B.B. King
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
shusty 


Wiek: 29
Posty: 436
Otrzymał 25 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2008-09-25, 23:24    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

A jak po kolei lecą wszystkie tonacje jeśli chodzi o od najniższej do najwyższej??
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kamilteau 


Wiek: 29
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-09-25, 23:56    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

G - Ab - A - Bb - B(H) - C - Db - D - Eb - E - F - F#

Taka sama zasada obowiązuje w tonacjach Low-, Superlow- oraz High-.
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Maly753 

Wiek: 27
Posty: 13
Skąd: Nowy Targ
Wysłany: 2008-09-26, 17:43    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Aha Dzieki wielkie za pomoc :D
A jak myslicie Silver Star D nada sie de nauki gry? Wiecie mam harmoszke w tonacji C i chcial bym miec jeszcze jedna ale w innej tonacji ale taka zeby sie tak samo latwo uczylo jak w C :) Jakia tonacje byście Wy osobiscie,jedno glosnie polecali?I macie morze jakies mp3 albo cos z tymi tonacjami? :) :harp:
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kamilteau 


Wiek: 29
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-09-26, 17:52    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Silver Stara zdecydowanie odradzam, ale tonację D mogę polecić. Jeżeli chcesz tonację o łatwości grania zbliżonej do C, to bierz D lub Bb. Wiele fajnych kawałków jest granych jednak na harmonijce A i tą tonację również polecam Twojej uwadze :harp: Jednogłośnie to my Ci raczej nie odpowiemy ;)
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Młynek 


Wiek: 50
Posty: 730
Otrzymał 68 punkt(ów)
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-09-26, 17:59    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

W grze solowej nie ma większego znaczenia, w jakiej tonacji masz harpa, bo skala jest taka sama. No, może tylko tyle, że trochę inna jest artykulacja dźwięku na niskotonowej i na wysokotonowej. C jest optymalne, bo raz, że "pośrodku", a dwa - że większość tabulatur (których ja osobiście jestem przeciwnikiem) i innych pomocy jest oparta właśnie na harmonijce w C. Tonacje A i D (czyli blues grany w II pozycji odpowiednio w E-dur i A-dur) są z kolei przydatne przy grze z gitarzystami, bo oni w tych grają najczęściej.

Co do plików mp3 - w sieci są nieskończone ilości. Wystarczy włożyć trochę wysiłku i poklikać. Choćby na tym forum ! Polecam stronę Bartka Łęczyckiego, potem już samo pójdzie. Troszkę wysiłku, kolego. JAk będziesz na wszystko oczekiwał gotowca, to wyniki nie będą najlepsze.
_________________
"Skoro uważacie, że blues jest łatwą muzyką, to dlaczego tak niewielu go dzisiaj gra?" - B.B. King
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Ottis 

Wiek: 28
Posty: 28
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2008-09-26, 18:32    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Ja poleciłbym tonację A albo G. To moje subiektywne zdanie, ale sądzę, że łatwiej się improwizuje na nich ;)
_________________
"Sam Bóg, proszę pana, nie każe sądzić człowieka aż do końca jego dni"
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Młynek 


Wiek: 50
Posty: 730
Otrzymał 68 punkt(ów)
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-09-26, 19:25    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Ładniejsze akordy wychodzą, bo to niskie tonacje. Różnią się tylko o jeden dźwięk, więc niewiele - no to biorąc pod uwagę to, co pisaliśmy o gitarzystach - polecałbym A
_________________
"Skoro uważacie, że blues jest łatwą muzyką, to dlaczego tak niewielu go dzisiaj gra?" - B.B. King
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
shusty 


Wiek: 29
Posty: 436
Otrzymał 25 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2008-09-26, 19:47    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

JA się zastanawiałem pomiędzy tymi A i D polecanymi zawsze jako kolejne. Jako że A jest w niższej tonacji na tą się decyduję. Nie lubię gry na wyższych kanałach w C. Za to uważam, że dźwięk na niższych kanałach jest extra.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Pulatom 


Wiek: 29
Posty: 776
Otrzymał 69 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2008-09-26, 19:57    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Z wyższych od C tonacji to nie męczy uszu jeszcze D, na której całkiem nieźle brzmią bluesy w A, ale już na przykład E czy F nie mówiąc o High-'ach nie zawsze są miłe w słuchaniu, no chyba, że są to modele o wyjątkowo miękkim dźwięku i gra na nich naprawdę dobry harmonijkarz :D .
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
shusty 


Wiek: 29
Posty: 436
Otrzymał 25 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2008-09-26, 20:19    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Mnie po prostu na wysokich tonach się gra źle i mniej komfortowo.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Pulatom 


Wiek: 29
Posty: 776
Otrzymał 69 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2008-09-26, 20:32    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Wydaje mi się, że właśnie wyższe harmonijki (oczywiście bez przesady) są łatwiejsze w grze, np. na MBDx w D podciągi wychodzą mi lżej niż na A. Chociaż muszę przyznać, że rozbujanie wysokich stroików w Vintage1923 w E wymaga już mocniejszego oddechu. Z drugiej strony (3) benduje się w tym harpie naprawdę lekko.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2008-09-26, 20:46    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Harmonijki w wysokich tonacjach są po prostu szczelniejsze, bo mają krótsze stroiki i rowki w grzebieniu, dzięki czemu mniej powietrza ucieka. Kiedyś też myślałem, że to co powyżej C jest niebezpieczne, ale powiem, że moje D brzmi bardzo przyjemnie i nawet HarpMaster w F nie zabija! Owszem, jest wysoki, ale nie nieprzyjemny. A różne tonacje są do obadania tutaj: www.youtube.com/harmonicapl

Testuję harmoszki w G, A, Bb i D, na dniach powinien pojawić się wyżej wspomniany HarpMaster w F. Co do tonacji, to te, które podał Młynek, choć słyszałem, że grając z dęciakami często używa się Bb i Eb. Nie jammowałem za dużo z puzonami i innymi, ale Bb mam, bo pięknie brzmi i jest bardzo miękka.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Ottis 

Wiek: 28
Posty: 28
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2008-09-26, 23:54    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Jeśli chodzi o wysokie tonacje, to mam tylko w D, jedną, ale też z czystym sumieniem mogę polecić. Tylko jeśli ktoś lubi grać melodie, nie bluesa, to myślę, że niższa tonacja lepiej się do tego nadaje. I Maciek jak zwykle ma rację- tutaj jeśli chodzi łatwość wydobywania dźwięku na harmoszce w wysokiej tonacji.
_________________
"Sam Bóg, proszę pana, nie każe sądzić człowieka aż do końca jego dni"
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Młynek 


Wiek: 50
Posty: 730
Otrzymał 68 punkt(ów)
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-09-27, 00:27    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Maciekdraheim napisał/a:
[...] choć słyszałem, że grając z dęciakami często używa się Bb i Eb.

Dobrze słyszałeś. Miałem okazję grywać i z puzonem i z saksofonem. Obydwaj najchętniej grali w F-dur (czyli harmonijka w B), albo - o zgrozo! - w fis (ale tu na szczęście gitarzysta i basista się zbuntowali). Jako tako podchodziło im G-dur i tej staraliśmy się trzymać, bo z kolei dęciakom wybitnie nie leżało ani E-dur, ani A-dur, a C było za wysoko dla wokalisty. Oczywiście, dobry dęciak zagra w każdej tonacji, ale nie w każdej gra się równie wygodnie.

Pozdrawiam

Młynek

P.S. Większość to wie, ale ponieważ zaglądają tu także początkujący, to przypomnę, w jakim tonacjom w poszczególnych pozycjach odpowiadają poszczególne tonacje harmonijek:

Hamonijka (G): D-dur w II pozycji i a-moll w III
Hamonijka (A): E-dur w II pozycji i h-moll w III
Hamonijka (C): G-dur w II pozycji i d-moll w III
Hamonijka (D): A-dur w II pozycji i e-moll w III
Hamonijka (F): C-dur w II pozycji i g-moll w III

Zwróćcie uwagę, że oprócz (F) praktycznie wszystkie tonacje pełnotonowe mamy pokryte i to w większości w skali zarówno dominantowej, jak i minorowej. Dlatego pisałem powyżej, że te 5 tonacji umożliwia nam zagranie ponad 90% utworów bluesowych i bluesopodobnych. Jedynie H-dur nam tu brakuje (do tego harp w E), ale mamy ją w III pozycji, a jej można użyć w obu przypadkach. Mam kumpla, który tak perfekcyjnie opanował III pozycję, że już rzadko kiedy gra w II. I muszę z zazdrością przyznać, że brzmi bardzo ciekawie.

A jak ktoś już chce mieć koniecznie komplet - no to jeszcze B, żeby było do F-dur i c-mol. Pozostałe lepiej sobie odpuścić, bo to już superrzadkość, żeby ktoś grał bluesa w Fis czy Gis. Kupowanie harmonijki do jednego kawałka chyba się mija z celem.

Mam nadzieję, że się nie pomyliłem w interwałach, bo pisałem to z głowy. Jeśli się walnąłem, to proszę mnie poprawić.
_________________
"Skoro uważacie, że blues jest łatwą muzyką, to dlaczego tak niewielu go dzisiaj gra?" - B.B. King
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
shusty
shusty 


Wiek: 29
Posty: 436
Otrzymał 25 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2008-09-27, 01:00    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

dzięki za przypomnienie właśnie miałem tego szukać ;)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2008-09-27, 21:54    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Młynek, dla jasności chodzi Ci o nasze B, czyli zachodnie Bb? Bo harmoszka w Bb w II pozycji to F. Ta drobna różnica w nazewnictwie może sporo zamieszania narobić, dlatego ja przykładowo wolę używać nazwy wytłoczonej na harmoszce, czyli Bb :) . A zamiast potem kupować tonacje nigdy nie używane (np. Ab, B czy F#), lepiej zainwestować chyba w coś z przedrostkiem low, dla urozmaicenia.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 29
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-09-27, 22:13    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Domyślam się, że chodzi o amerykańskie Bb, czyli "nasze" (europejskie) B. Ja wolę używać notacji europejskiej, która była chyba pierwsza i którą stosują ludzie uczący się w szkołach muzycznych (mam tam trochę znajomych ;) ). Spis wysokości tonacji wyżej napisałem jednak "po amerykańsku", ponieważ tak jest wypisane na harmonijkach. Ech, ci Amerykanie zawsze potrafią utrudnić życie muzykom...
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Młynek 


Wiek: 50
Posty: 730
Otrzymał 68 punkt(ów)
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-09-27, 23:46    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Oczywiście chodzi mi o nasze (europejskie) B, ale fakt, na harmoszkach wytłoczone jest amerykańskie Bb. Oznaczenie w naszym systemie kretyńskie, bo przecież pół tonu poniżej B to H.... Tak jak napisał kamilteau - jankesi koniecznie musieli utrudnić życie. Ale zgodzę się, że skoro rzeczywistość jest jaka jest, to nie ma się co obrażać i faktycznie lepiej posługiwać się oznaczeniami wytłoczonymi na instrumentach i ich opakowaniach. Zatem potwierdzam: do grania w F-dur w II pozycji i c-mol w III: harmonijka oznaczona Bb (nasze B).

Pozostałe bez zmian.
_________________
"Skoro uważacie, że blues jest łatwą muzyką, to dlaczego tak niewielu go dzisiaj gra?" - B.B. King
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-09-28, 02:03    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Młynek napisał/a:
w naszym systemie kretyńskie, bo przecież pół tonu poniżej B to H....


W amerykańskim pół tonu poniżej od (amerykańskiego) B to amerykańskie H? Dobrze Cie zrozumiałem? Bo zawsze mi się wydawało, ze polskie B to amerykańskie Bb, a polskie H to amerykańskie B, ale ze Amerykanie tez maja taki dźwięk jak H to nie wiedziałem... Chyba, ze przez przypadek napisales na odwrot?
Pozdrawiam!
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Jacoharp 

Wiek: 29
Posty: 57
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2008-09-28, 02:14    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

polskie H to amerykanskie Bb
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 29
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-09-28, 17:07    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Jacoharp napisał/a:
polskie H to amerykanskie Bb


Nieprawda, polskie B to amerykańskie Bb, a polskie H to amerykańskie B. Amerykanie nie mają czegoś takiego jak dźwięk H, ale spotkałem się także z (zupełnie idiotycznym) zapisem, że obniżone o pół tonu H to Bb :o Polska (europejska) gama C-dur (ściślej mówiąc skala jońska) wygląda następująco : C D E F G A H C, zaś amerykańska tak : C D E F G A B C. Jeszcze raz dziękuję Amerykanom za skuteczne skomplikowanie tego, co było proste :P
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Phantom_Blues 


Wiek: 37
Posty: 47
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2008-09-28, 17:42    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Z tego co wiem, to nazewnictwo określone przez Was jako "amerykańskie" jest poprawne i obowiązujące na całym świecie muzycznym. Zachęcam do zapoznania się z pewnym artykułem:

http://inglik.com/inne/02.html

I wszystko będzie jasne.
_________________
-= Tombo Player =-
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 29
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-09-28, 18:06    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Czyli jednak nie Amerykanie winni, tylko diabeł, paniczny lęk przed nim i błąd skryby (zupełnie jak z datą narodzin Chrystusa). Zwracam honor co do "pierwszości", ale przyzwyczajenia chyba pozostaną przyzwyczajeniami...
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Młynek 


Wiek: 50
Posty: 730
Otrzymał 68 punkt(ów)
Skąd: Budapeszt
Wysłany: 2008-09-28, 21:36    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Rolf napisał/a:
Młynek napisał/a:
w naszym systemie kretyńskie, bo przecież pół tonu poniżej B to H....


W amerykańskim pół tonu poniżej od (amerykańskiego) B to amerykańskie H? Dobrze Cie zrozumiałem? Bo zawsze mi się wydawało, ze polskie B to amerykańskie Bb, a polskie H to amerykańskie B, ale ze Amerykanie tez maja taki dźwięk jak H to nie wiedziałem... Chyba, ze przez przypadek napisales na odwrot?
Pozdrawiam!

No, oczywiście. Miałem napisać, że w naszym systemie B jest pół tonu poniżej H (czyli inaczej B to H z bemolem), a więc Bb to po prostu A. Dziękuję kolegom powyżej za wyprostowanie.

OK, zwracam honor jankesom, ale i tak wolę używać naszych oznaczeń, bo po prostu się do nich przyzwyczaiłem W końcu zna się te nuty; jakieś 30 lat temu, w szkole podstawowej, przez niecałe 2 lata uczyłem się grać na akordeonie... :D


Pozdrawiam

Młynek
_________________
"Skoro uważacie, że blues jest łatwą muzyką, to dlaczego tak niewielu go dzisiaj gra?" - B.B. King
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kamilteau 


Wiek: 29
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-09-28, 23:16    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Młynek napisał/a:
w szkole podstawowej, przez niecałe 2 lata uczyłem się grać na akordeonie... :D


Ja też się uczyłem, od trzeciej klasy podstawówki do pierwszej klasy liceum, kiedy to rzuciłem akordeon na rzecz harmonijki :D I stąd też moje przyzwyczajenie do, jak się okazuje niepoprawnej, notacji europejskiej. No i to ujednolicenie, o które apeluje autor przywołanego artykułu, będzie trudniejsze, niż się wydaje. Za daleko to zabrnęło... :P
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Maly753 

Wiek: 27
Posty: 13
Skąd: Nowy Targ
Wysłany: 2008-09-29, 22:47    Odp: [Pytanie,Prozba]Dzwiek

Chcialbym Wam jeszcze raz Podziekowac za pomoc :D a mam jeszcze jedno pyt,jakie znacie Najtansze drewniane charmonijki :) i co o nich sadzicie? Tak sobie pomyslalem ze bym sobie kupil jakas drewniana no ale nie wyglad,cena czy marka jest wazna tylko dzwiek :D
_________________
"Bluesa trzeba czuć,a nie tylko grać!"
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu