Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
mikip11 

Posty: 30
Skąd: Komorniki
Wysłany: 2015-06-12, 21:54    Zagwozdka

Mam krótkie pytanko... Męczy mnie to od niedawna a odpowiedź pewnie jest prosta i banalna.

Jeżeli mam podaną tabulaturę na harmonijkę chromatyczną to jest to na chromatyka 10 kanałowego czy 12?

dla przykładu: https://www.harptabs.com/song.php?ID=13261

Niby Eb ale na 12 kanałowej w C da się grać a z przełożenia skali z chromatyka 10 kanałowego na tego 12 kanałowego początek jest taki:

-4 -4 4 -4 4 4*
5* 5* -5* 5* -5* 6

Proszę o odpowiedź bo się męczę z tym i z myślą, że w sumie wszystko gram w złej skali...
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
MacieJJ 

Posty: 162
Otrzymał 20 punkt(ów)
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-06-12, 22:58    Odp: Zagwozdka

Nie słyszałem o żadnym standardzie rozpisywania tabów, więc tak do końca to pewnie wie tylko ich autor :)

W każdym razie, jednak 12 kanałów to jakby nie patrzeć podstawa (no i zdecydowana większość instrumentów). Wszystko co ma kanałów więcej lub mniej to już raczej wynalazki. Stawiałbym na to, ża autor korzystał z 12 kanałówki, no ewentualnie z 16, ale to nic nie zmienia (co najwyżej grane będzie oktawę niżej/wyżej, ale melodia i tonacja będą te same).

Poza tym, jak kiedyś przeglądałem tabele dźwięków dla 12 i 10 kanałowych chromatyków, to z tego co pamiętam 10 kanałowe zaczynały się od tego samego dźwięku (standardowo C). Te brakujące dwa kanały to była ucięta część najwyższej oktawy. Tak samo 16 kanałowe - zaczynały się od tego samego dźwięku (C), tylko miały dodaną niższą oktawę. To oznacza, że te taby kóre pokazałeś możesz grać na każdym chromatyku w C. Niezaleznie od tego ile ma kanałów wynik powinien być taki sam (oczywiście o ile za zmianą kanałów nie idzie jakaś zmiana w strojeniu - zawsze trzeba zerknąć na rozkład dźwięków).

W ostateczności, zdobądź zapis nutowy i porównaj z dźwiękami na swojej harmonice. Będziesz miał pewność :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
mikip11 

Posty: 30
Skąd: Komorniki
Wysłany: 2015-06-12, 23:41    Odp: Zagwozdka

Chodzi o taki przypadek :}

http://us.playhohner.com/...e/chrometta-10/
http://us.playhohner.com/...e/chrometta-12/

Problem polega na tym... ,że jak zamieniłem pierwsze 2 linijki tego utworu używając dźwięków z kanałów chrometty 10 na chromette 12 co wspomniałem powyżej to okazało się, że dalej grać się da bo melodia zostaje ta sama mimo iż dźwięki są inne.

Pytanie bonus... Ktoś może sprawdzić czy ten zapis na Eb jest słuszny? Gram na C i jest ok a przerabiając to z Eb na C otrzymuje jakąś kompletną chałę.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
MacieJJ 

Posty: 162
Otrzymał 20 punkt(ów)
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-06-13, 00:11    Odp: Zagwozdka

Ok, widzę że ta Chrometta 10 nie zaczyna się od C, tylko ma pół dolnej oktawy, a pierwsze C jest na 3 kanale (zamiast na pierwszym). To oznacza, że tab z 12 kanałowej harmonijki musisz przesunąć o 2 kanały "w prawo".

Cytat:

Problem polega na tym... ,że jak zamieniłem pierwsze 2 linijki tego utworu używając dźwięków z kanałów chrometty 10 na chromette 12 co wspomniałem powyżej to okazało się, że dalej grać się da bo melodia zostaje ta sama mimo iż dźwięki są inne.

Pytanie bonus... Ktoś może sprawdzić czy ten zapis na Eb jest słuszny? Gram na C i jest ok a przerabiając to z Eb na C otrzymuje jakąś kompletną chałę.


Chciałbym Ci pomóc, ale zupełnie nie wiem o co Ci chodzi.
1) Masz chromette 10 czy chromette 12?
2) Jak grasz te taby tak jak są zapisane to otrzymujesz melodie jaką chcesz, czy nie?
3) Co oznacza "przerabianie" w Twoim przypadku?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
MacieJJ 

Posty: 162
Otrzymał 20 punkt(ów)
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-06-13, 00:16    Odp: Zagwozdka

Dobra, dosyć tych rozkmin. Obczaiłem ten utwór, wygrzebałem swoją Chromonice 12 i jak na moje ucho, to te taby są do zwykłego 12 kanałowego chromatyka.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
mikip11 

Posty: 30
Skąd: Komorniki
Wysłany: 2015-06-13, 00:59    Odp: Zagwozdka

1)12
2)tak ale nwm czy to normalne, że jest napisane Eb a na C idzie zaskakująco dobrze
3)za punkt odniesienia posłużyła mi kolejność z chrometty 10 dla której każdy dźwięk zamieniłem na odpowiednik dla chrometty 12 więc wstęp wyszedł:
-4 -4 4 -4 4 4*
5* 5* -5* 5* -5* 6

Jak zagrasz to na zwykłej 12 zaczynającej się od C4 powinno to dać tą samą melodię ale na innych dźwiękach.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
MacieJJ 

Posty: 162
Otrzymał 20 punkt(ów)
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-06-13, 01:14    Odp: Zagwozdka

2) Eb to chyba tonacja utworu, a nie harmonijki (harmonijka jest w C,więc wszystko się zgadza).
3) Po prostu grasz w innej tonacji

Te dźwięki z tabów to:
FFGFGG# (sekunda, tercja, kwarta jeżeli zapis jest faktycznie dla tonacji Eb)
czyli 0 0 1 0 1 1,5 (odległości w tonach)
W drugim przypadku grasz:
CCDCDEb
czyli też 0 0 1 0 1 1,5, a więc ta sama melodia, tylko w innej tonacji (w Bb)

Możesz spróbować też np.
DDEDEF: -1 -1 2 -1 2 -2 (w C)
EEF#EF#G: 22 -2* 2 -2* 3 (w D)
i tak dalej we wszystkich dwunastu tonacjach.

Jest późno,więc gdyby coś było nie tak to porawcie proszę ;)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
mikip11 

Posty: 30
Skąd: Komorniki
Wysłany: 2015-06-13, 01:32    Odp: Zagwozdka

Wielkie dzięki! Już załapałem, opornie do głowy wchodzi ale ważne, że zostaje ;) .
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
mikip11 

Posty: 30
Skąd: Komorniki
Wysłany: 2015-06-14, 13:52    Odp: Zagwozdka

Co do samego tego przełożenia które wykonałeś żeby zmienić tonacje to jest to stała kolejność?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
MacieJJ 

Posty: 162
Otrzymał 20 punkt(ów)
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-06-15, 10:54    Odp: Zagwozdka

Kolejność jest stała, ale oczywiście tylko dla tej konkretnej melodii. W innej melodii, gdzie odległości pomiędzy kolejnymi dźwiękami są inne trzeba będzie opracować wzór dla danej melodii.

Osobiście, polecam Ci jednak kierowanie się nazwami interwałów które występują w melodii. W podanej melodii to była:
sekunda, sekunda, tercja, sekunda, tercja, kwarta

Rozumiejąc to jakie interwały zostały wykorzystane w melodii, możesz później bardzo łatwo przetransponować ją do każdej innej tonacji. Przykładowo, gdybyś chciał zagrać tą melodię w jakiejś wziętej z dupy tonacji, np. G#, to:
Gama G# = G# A# C C# D# F G, a więc:
sekunda: A# (drugi dźwięk gamy)
tercja: C (trzeci dźwięk gamy)
kwarta: C# (czwarty dźwięk gamy)

Wiesz już zatem jakie dźwięki grać: A# A# C A# C C#

Biorąc inny przykład, jeżeli weźmiemy pierwsze trzy dźwięki tematu Summertime w tonacji D, czyli: A F A, to:
Gama D: D E F# G A B C# D

Widzimy, że korzystamy z 5 dźwięku gamy (kwinty) i dźwięku niższego o pół tonu od trzeciego dźwięku (F, czyli tercji małej).
Jeżeli tą samą melodię chcielibyśmy rozpisać w tonacji G#, to bierzemy jej kwintę (piąty dźwięk gamy - D#) i tercję małą (trzeci dźwięk gamy obniżony o pół tonu - B)

Początek tematu Summertime w tonacji G# to zatem D# B D#

Może na początku wydawać się skomplikowane, ale uwierz, że po kilku próbach rozpisania sobie kilku rzeczy i nabyciu umiejętności rozpisywania gamy od dowolnego dźwięku szybko nabierzesz biegłości.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
mikip11 

Posty: 30
Skąd: Komorniki
Wysłany: 2015-06-15, 12:52    Odp: Zagwozdka

Hmm czyli pozostaje ćwiczyć ;)

Dzięki, postaram się to zrozumieć.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
MacieJJ 

Posty: 162
Otrzymał 20 punkt(ów)
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-06-17, 16:34    Odp: Zagwozdka

Spoko. Jakbyś miał jakiś problem to daj znać.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu