Autor |
|
|
Demetri
Wiek: 25 Posty: 3
|
Wysłany: 2011-12-14, 10:36 Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
Bemole to podciąg, a krzyżyki to overblow, prawda?
Na razie gram na takiej ekhem harmonijce, na której co chwila się coś zacina, ale zamówiłam już Suzuki Harmaster, i chyba będzie lepiej
Na ekhem harmonijce mam problemy z wydobyciem podciągu, chociaż teorię znam, a o overblow'ie nie wiem zupełnie nic. Bardzo proszę o radę i pomoc, z góry serdeczne dzięx. |
|
|
|
|
|
kuba
Wiek: 47 Posty: 555 Otrzymał 62 punkt(ów) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2011-12-14, 11:13 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
to nie tak... Weźmy na przykład harmonijkę w tonacji C. Wtedy grając (2)' zagrasz F#, a (3)' zagrasz Bb... Można też powiedzieć, że (2)' zagrasz Gb a (3)' zagrasz A#. Podobnie 5o to dźwięk F# lub Gb a 6o to Bb lub A#. Chcę przez to powiedzieć, że dany dźwięk można zapisać na kilka sposobów.
Na przykład na harmonijce w tonacji G zagrasz dźwięk F# (3) i (7) bo tam on się znajduje. Czyli techniki, o których wspomniałeś nie mają związku ze znakami chromatycznymi. Służą do grania różnych dźwięków.
pzdr. |
|
|
|
|
Demetri
Wiek: 25 Posty: 3
|
Wysłany: 2011-12-14, 12:46 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
A (2)' to kanał 2 na wdechu i z podciągiem, tak? |
|
|
|
|
#Medium
Wiek: 52 Posty: 1693 Otrzymał 209 punkt(ów) Skąd: Ełk
|
Wysłany: 2011-12-14, 12:48 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
Demetri napisał/a: | A (2)' to kanał 2 na wdechu i z podciągiem, tak? |
Tak.
Jeszcze o overblow. Fabrycznie gotowych do tej techniki jest niewiele harmonijek trzeba odpowiednio ustawić stroiki.
Pozdrawiam
Medium |
_________________ Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień. |
|
|
|
|
Demetri
Wiek: 25 Posty: 3
|
Wysłany: 2012-01-19, 16:18 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
A jak uzyskać overblow? Przydałaby mi się jakaś teoria, bo nic o tej technice nie wiem |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
|
|
|
|
tobiaszkowalski
Wiek: 26 Posty: 14 Skąd: Kraśnik
|
Wysłany: 2012-04-26, 19:22 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
a czy na harmonijce diatonicznej w tonacji C da się zagrać dźwięk H? Przepraszam za głupie pytanie ale nic narazie nie wiem... |
_________________ pozdrawiam
Tobiasz |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2012-04-26, 19:37 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
Tak. Na trzecim kanale na wdechu, na siódmym kanale na wdechu i dziesiątym na wydechu obniżonym o pół tonu. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
tobiaszkowalski
Wiek: 26 Posty: 14 Skąd: Kraśnik
|
Wysłany: 2012-04-27, 13:39 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
dzięki Mam jeszcze jedno pytanie. czy na przykład harmonijka suzuki su 21 jest podatna na obniżenia, overblowy, overdrawy i inne techniki wydobywania dźwięków?I jaką harmonijkę diatoniczną najlepiej 18-kanałową (ewentualnie większą) w tonacji C byście mi polecili (chodzi mi o jakiś konkretny model). Mogę wydać 100 zł lub troszke więcej. I jeszcze chciałem się zapytać czy na takich harmonijkach z większą liczbą kanałów trudno jest wydobywać pojedyńcze dźwięki i czy wogóle na takich harmonijkach gra się pojedyńczymi dźwiękami. Po prostu przed kupnem chce się dokładnie upewnić co do wszystkich szczegółów. Zgóry dziękuje
[ Dodano: 2012-04-28, 20:20 ]
Przepraszam, ale wniósłbym poprawkę do mojego postu. W pytaniu
"jaką harmonijkę diatoniczną najlepiej 18-kanałową (ewentualnie większą) w tonacji C byście mi polecili (chodzi mi o jakiś konkretny model)?"-Chodzi mi o 24 kanałową, ale z braku przemyślenia się pomyliłem i napisałem o 18 I jeszcze do tych "wymagań" bym dodał, że chciałbym oczywiście żeby jak najdłużej trzymała strój Przepraszam z góry jeśli napisałem coś dziwnego
[ Dodano: 2012-05-02, 15:51 ]
Widze że nikt nie chce za bardzo odpowiedzieć więc chyba coś palnąłem |
_________________ pozdrawiam
Tobiasz |
|
|
|
|
armia741
Wiek: 61 Posty: 1 Skąd: java
|
Wysłany: 2014-01-02, 08:47 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
Podobnie 5o to dźwięk F# lub Gb a 6o to Bb lub A#. Chcę przez to powiedzieć, że dany dźwięk można zapisać na kilka sposobów. |
_________________ Pass4sure http://pass-4sure.org.uk/
Braindumps http://www.my-braindumps.org/ |
|
|
|
|
Janek Domański
Wiek: 40 Posty: 160 Otrzymał 15 punkt(ów) Skąd: Szczecinek/Piła
|
Wysłany: 2014-01-02, 22:41 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
Demetri, jest tak jak pisze kuba. Nie da się tego uprościć w zaproponowany przez Ciebie sposób. Dużo by Tobie rozjaśniło się, gdybyś chociaż troszkę spróbował pograć na pianinie. Może być "symulator" na komputer lub smartfon. Na pianinie widać ładnie dźwięki. Co do dźwięku H sprawa wygląda następująco:
W krajach nieanglojęzycznych posługuje się nazwą dźwięku H, który w krajach anglojęzycznych (szczególnie w stanach) nazywa się B. Wtedy w Stanach mają dźwięki po kolei - tak jak w alfabecie: ABCDEFG. Można byłoby przyjąć, że B i H to to samo, gdyby nie to, że wielu ludzi w krajach nieanglojęzycznych na dźwięk, który w stanach jest zapisywany jako Bb (czyli be z bemole, lub B-flat po angielsku) mówi po prostu B. Więc te dwa dźwieki sprawiają trochę kłopotu w nazewnictwie i pisowni. Ja to rozwiązuje tak: po kolei od A używam następujących zapisów: A, Bb, H, C
Wiem, że nikt nic nie pomyli.
Druga sprawa dotyczy krzyżyków i bemoli. Krzyżyk podwyższa dźwięk o pół tonu, a bemol obniża o pół tonu. W obrębie jednej gamy używamy tylko jednego kierunku zmiany wysokości dźwięku - zgodnie z kołem kwintowym. Albo mamy same bemole, albo same krzyżyki. Stąd przykładowo, kiedy mamy utwór w tonacji E-dur, to błędem będzie posługiwanie się dźwiękiem Eb (wymowa: es, lub E-flat po angielsku). W tonacji E-dur ten dźwięk (Eb) należy nazwać D#, czyli dis. Niektórzy specjaliści twierdzą, że na skrzypcach powinno się grać te dwa dźwięki na dwa różne sposoby. W zależności od tonacji. Czyli niby Eb i D# jest to samo, ale w tonacji przykładowo E-dur mamy D#, a w Bb mamy Eb. I ponoć są to jednak dwa różne dźwięki.
Trzecia sprawa jest taka - że jest jeszcze nazewnictwo do re mi fa sol la si do. Które obowiązuje w Rosji. Wtedy podwyższenie i obniżenie nazywa się jeszcze inaczej. Z tego co pamiętam, to mażornyj, to podwyższony.
Kolejna sprawa jest taka - że jeżeli grasz na harmonijce diatonicznej, to lepiej nie zaprzątać sobie głowy tego typu zawiłościami. Wystarczy trafnie określić tonację utworu i na podstawie tonacji zastosować odpowiednią harmonijkę i pozycję.
Mam nadzieję, że nie namieszałem. |
_________________ jestem janek. czasem robię animacje. na zdjęciu po lewej - synek michaszek |
|
|
|
|
#Medium
Wiek: 52 Posty: 1693 Otrzymał 209 punkt(ów) Skąd: Ełk
|
Wysłany: 2014-01-02, 23:02 Odp: Jak grać krzyżyki i bemole
|
|
|
Tak dla porządku po rosyjsku:
mażornyj - durowy (głównie w tonacjach i akordach: A mażor - A dur)
minornyj - molowy
Pozdrawiam
Medium |
_________________ Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień. |
|
|
|
|