Autor |
|
|
czarko7
Wiek: 35 Posty: 5
|
Wysłany: 2011-11-05, 23:52 Jak działa koło kwintowe?
|
|
|
jak w temacie. umiałby ktoś wytłumaczyć mi zasadę jej funkcjonowania? wiem że kwinta to odległość 5 dźwięków, ale odległość np między c a d wynosi cały ton a między e a f tylko pół tonu, zatem koło kwintowe liczone jest co ileś "półtonów" czy jak? ;p wiem że dla większości może wydać się strasznie głupie to pytanie no ale niestety mało wiem z teorii muzyki a chciałbym od czegoś zacząć nadrabianie tych braków;p może ktoś zna jakąś książeczkę tudzież podręcznik gdzie znajdę tak cenną wiedzę? albo też usystematyzowane wszystkie skale, jakie dźwięki można grać bezkarnie, jakie unikać, bo trudno zagrać jakąś improwizację bez podstawowych informacji teoretycznych;/ bardzo prosił bym o jakiś mini wykład w tym kierunku ;p z góry dzięki |
_________________ roots, rap, reggae! and bluuuuuessssss |
|
|
|
|
|
Boodzik
Posty: 291 Otrzymał 14 punkt(ów)
|
Wysłany: 2011-11-06, 00:41 Odp: Jak działa koło kwintowe?
|
|
|
Wychodzisz z gamy C-dur (CDEFGAH), która nie ma znaków przykluczowych. Grając ją od kwinty (piątego dźwięku) (G) uzyskujesz skalę G-miksolidyjską (GAHCDEF), która ma septymę małą. Żeby zrobić z niej gamę G-dur musisz podwyższyć jej siódmy stopień (dźwięk F). Więc stawiasz krzyżyk fis przy kluczu i masz GAHCDEF#. Na piątym stopniu gamy G-dur uzyskasz (analogicznie jak poprzednio) skalę D-miksolidyjską (DEF#GAHC). Żeby zrobić z niej gamę D-dur ponownie trzeba zwiększyć o pół tonu siódmy stopień. Stawiasz więc przy kluczu drugi krzyżyk (C#) i uzyskujesz DEF#GAHC#. Dalej analogicznie.
Idąc z kolei w drugą stronę (kwintami w dół, czyli w przewrocie kwartami w górę) analogicznie zaczynamy od C-dura. Na czwartym stopniu mamy skalę F-lidyjską (FGAHCDE), która ma tryton (F-H) zamiast kwarty czystej. Trzeba więc tą kwartę o pół tonu zmniejszyć, stawiając bemol Bb przy kluczu. Potem znowu kwintę czystą w dół (albo kwartę do góry) i tak dalej.
Morał z tego taki, że krzyżyki przy kluczu stawiamy co kwintę (F#, C#, G#, D#, A# itd.), a bemole co kwartę (Bb, Eb, Ab, Db, Gb itd.) |
|
|
|
|
Rolf
Wiek: 34 Posty: 424 Otrzymał 17 punkt(ów) Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2011-11-06, 11:39 Re: koło kwintowe
|
|
|
czarko7 napisał/a: | zatem koło kwintowe liczone jest co ileś "półtonów" czy jak? |
Tak, co siedem. Kwinta ma siedem półtonów. |
|
|
|
|
Kazik
Wiek: 28 Posty: 84 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: Łańcut
|
Wysłany: 2011-11-06, 13:04 Odp: Jak działa koło kwintowe?
|
|
|
Boodzik napisał/a: | krzyżyki przy kluczu stawiamy co kwintę (F#, C#, G#, D#, A# itd.), a bemole co kwartę (Bb, Eb, Ab, Db, Gb itd.) | Oczywiście idąc w górę.
Moim zdaniem łatwiej zapamiętać: krzyżyki stawiamy co kwintę w górę, a bemole - co kwintę w dół, bo oktawa (12 półtonów) = kwinta czysta (7 półtonów) + kwarta czysta (5 półtonów).
Koło kwintowe można przedstawić w sposób pokazany poniżej (chociaż niezupełnie wygląda to jak koło). Użyłem oznaczeń stosowanych w Polsce, a więc przyrostków -is zamiast -# oraz -es zamiast -b.
TONACJE DUROWE (oznaczamy zawsze wielkimi literami)
itd. aż do Deses = C <- ... <- Ces <- Ges <- Des <- As <- Es <- B <- F <- C -> G -> D -> A -> E -> H -> Fis -> Cis -> ... -> itd. aż do Hisis = C
TONACJE MOLOWE (oznaczamy zawsze małymi literami)
itd. aż do heses = a <- ... <- as <- es <- b <- f <- c <- g <- d <- a -> e -> h -> fis -> cis -> gis -> dis -> ais -> ... -> itd. aż do gisis = a
Pogrubiłem tonacje bez znaków przykluczowych jako tonacje podstawowe. W prawo idą dźwięki coraz wyższe, a w lewo coraz niższe - jak na klawiaturze fortepianu. W prawo tonacje krzyżykowe, w lewo - bemolowe.
Przyglądając się np. klawiaturze fortepianu zauważamy, że tonacje pokazane na powyższych wykresach są w ustalonej odległości od siebie (co tyle samo klawiszy). Ta odległość to właśnie kwinta czysta (7 półtonów - 7 klawiszy odległości).
Na koniec mojego przydługiego (wybaczcie ) postu zwrócę uwagę na sprawę bardzo ważną. Warto zauważyć, że biorąc pod uwagę koło dla tonacji durowych bądź molowych i wyszczególniając dwie tonacje enharmonicznie równoważne (to znaczy, że jest to jeden i ten sam dźwięk, ale ma różne nazewnictwo, np. f = es albo gis = as) i dodamy do siebie ilość znaków chromatycznych (przykluczowych) zawsze otrzymamy liczbę 12 Np. Fis-dur (6 #) + Ges-dur (6 b) = 12
[ Dodano: 2011-11-06, 13:06 ]
EDIT: musiałem zmniejszyć schematy, żeby zmieściły się w oknie |
_________________ Ewri dej aj hef de blus... |
|
|
|
|
#Felix
Posty: 1596 Otrzymał 123 punkt(ów) Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2011-11-06, 17:10 Odp: Jak działa koło kwintowe?
|
|
|
|
_________________ Keep breathing music ...
|
|
|
|
|