Autor |
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-07-07, 20:20 [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Coraz wiecej ludzi słyszących jak gram mówi mi, że to proste grać na harpie bo w jakąkolwiek dziurkę dmuchne/zassam będzie pasowało(w cross harp). Po kilku tego typu komentarzach zacząłem się zastanawiać nad tym i stwierdziłem, że to prawda. Co Wy o tym sądzicie? |
|
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-07-07, 20:35 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Granie na harpie nie jest rzeczą łatwą, ale stwierdzenie, że grając w drugiej pozycji nie trudno trafić w dobre dźwięki jest prawdą. Otóż pierwsi czarni harpo-bluesmani nie wiedzieli zbytnio o co chodzi z tymi tonacjami i pozycjami. Po prostu grali tak, żeby im to brzmiało i żeby nie było zbyt trudne. Wszystko przecież człowiek stara się robić jak najprościej. Pomógł w tym specyficzny układ nut przystosowany z założenia do folku bawarskiego. Druga pozycja jest popularna, bo jest dosyć tolerancyjna, jeśli chodzi o dobór dźwięków. Jednak mimo swojej prostoty daje ogromne możliwości, dlatego nie zgodzę sie ze stwierdzeniem z podtematu, że jest ona nudna. Brzmi jak ludzki głos, dzięki nutą wciąganym i obniżanym daje ogromne możliwości ekspresji. 80% bluesów jest granych w drugiej pozycji, a w każdym wypadku jest to granie inne. Mimo, że większość dźwięków w cross harpie pasuje, także tam zdarzają się wybory lepsze i gorsze (obniżenie trójki o 1,5 tonu ;-) ). Niech Ci, którzy twierdzą, że harpowanie jest takie łatwe spróbują pomęczyć diatonika. Szybko zmienią zdanie. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-07-07, 21:17 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
No może i tak, ale gra w II pozycji zaczyna nie sprawiać mi już tyle satysfakcji. Po prostu mam wrażenie nudy, grania ciągle tego samego. |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-07-07, 21:20 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
To zacznij bawić się w 3 i 1, albo 2 moll. Też tak można. |
|
|
|
|
Osaosowski
Wiek: 31 Posty: 265 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: Inowrocław
|
Wysłany: 2007-07-22, 22:39 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
a ja zaczołęm ćwiczyć II pozycje i powiem że nie idzie mi za łatwo... gram cholernie nudno (choć zaczyna mi już wychodzić jakaś melodia jak gram). Nie potrafie grać szybko w II pozycji. A może wszystko pasuje ale według mnie polega cała sztuka na tym żeby to zarąbiście ciekawe i efektowne. A wtedy (chyba) trzeba sie już bardziej pomęczyć (mi sie tak wydaje) ale dużo prościej jest grać na skali od 4 do 7 czyli chyba I pozycja... tak?
pozdrawiam |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-07-22, 22:54 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Zależy. Ja przykładowo w pierwszej pozycji mało zrobię (granie głównie na wydechu). A jak już się za pierwszą biorę, to używam głownie wysokiej oktway (Jimmy Reed style), albo niskiej. Środkową wykorzystuję częściej w drugiej, bo żeby w niej grać bluesa w I poz. warto umieć overblowy. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
suchi
Wiek: 33 Posty: 151 Otrzymał 4 punkt(ów) Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2007-08-29, 12:36 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Moim zdaniem spróbuj zbudować sobie riffy na skali blusowej
[ Dodano: 2007-08-29, 13:38 ]
(2) -(3) 4 -(4) (4) (5) 6 |
_________________ "Blues to muzyka w której większe emocje grają uczucia niż kalkulacje" |
|
|
|
|
binek
Wiek: 32 Posty: 268 Otrzymał 11 punkt(ów) Skąd: Radom
|
Wysłany: 2007-09-15, 19:11 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
zadaje głupie pytanie(i pewnie przez jakiś czas tak będzie) ale wybaczcie - jestem kompletnie zielony w temaci harmonijek.
Mianowicie: Co to sa te pozycje w harmonijce, czym się różnia ile ich jest itd. ? |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-09-15, 19:18 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Pozycje to uproszczony sposób na grę w różnych tonacjach na jednej harmonijce. Pozycji tak jak tonacji jest 12. To jak się pozycje na harmoszce rozkładają opiera się na tzw. kole kwintowym. Jeżeli od tonacji harmonijki zjedziesz 5 półtonów niżej, otrzymasz tonację w drugiej pozycji, kolejne 5 półtonów niżej - 3 pozycja. Dźwięk który wyznaczysz w ten sposób będzie określał tonację i stanie się on podstawowym dźwiękiem dla danej pozycji. Przykładowe pozycje dla harmonijki C:
1-C
2-G
3-D
4-A
5-E
.... |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 punkt(ów): binek |
|
Sygi
Wiek: 31 Posty: 153 Otrzymał 6 punkt(ów) Skąd: Przysucha
|
Wysłany: 2007-09-16, 11:01 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Należałoby jeszcze dodać, że 3cia tonacja jest molowa (skala dorycka - nie wiem, które inne są również molowe?) |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-09-16, 17:34 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
W drugiej pozycji też z powodzeniem można grać mollowo. Wystarczy omijać parę nutek. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Sygi
Wiek: 31 Posty: 153 Otrzymał 6 punkt(ów) Skąd: Przysucha
|
Wysłany: 2007-09-17, 14:35 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Maciekdraheim napisał/a: | W drugiej pozycji też z powodzeniem można grać mollowo. Wystarczy omijać parę nutek. |
Tyle, że grając mollowo w drugiej to nie będzie już tonacja G tylko e |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-09-17, 19:19 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Ale gdy zachowamy dźwięk podstawowy jako G i po prostu ominiemy na przykład (3) to przecież będzie miało charakter mollowy, a nadal będzie tonacją G (a może g) chyba? Z drugiej strony teoretyk muzyczny ze mnie słaby, to się już nie wymądrzam. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Sygi
Wiek: 31 Posty: 153 Otrzymał 6 punkt(ów) Skąd: Przysucha
|
Wysłany: 2007-09-19, 14:30 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Maciekdraheim napisał/a: | Ale gdy zachowamy dźwięk podstawowy jako G i po prostu ominiemy na przykład (3) to przecież będzie miało charakter mollowy, a nadal będzie tonacją G (a może g) chyba? Z drugiej strony teoretyk muzyczny ze mnie słaby, to się już nie wymądrzam. |
Trzeba by było ominąć 3, 6 i 7 stopień skali, a dodatkowo w te miejsca wstawić dźwięki o pół tonu niższe... |
|
|
|
|
kamilteau
Wiek: 33 Posty: 1390 Otrzymał 76 punkt(ów) Skąd: Olsztyn/Offenburg
|
Wysłany: 2007-09-28, 19:25 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Pomijanie stopni w skalach może wprowadzać chaos w grze, a dźwięki obniżane za pomocą podciągu nie zawsze brzmią idealnie (tak samo jak da się wyczuć subtelną różnicę pomiędzy 3. kanałem na zadęciu i 2. na wdechu). Wydaję mi się że niezłym rozwiązaniem jest zakup harmonijki mollowej (zdaje się że odpowiednikiem C-dur jest A-moll w skali eolskiej). Widziałem lee oskary mollowe. |
_________________ "Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
|
|
|
|
|
binek
Wiek: 32 Posty: 268 Otrzymał 11 punkt(ów) Skąd: Radom
|
Wysłany: 2007-10-14, 11:33 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Czytam to wszystko i nie moge tego objąc swoim ciasnym rozumem. Moglibyści mi podać jako przykład "oh susanna" w cross harpie? na czym to polega Maciek mi już to tłumaczył za co jestem mu bardzo wdzięczny ale nie wiele pojąłem. Terminów muzycznych kompletnie nie znam więc prosze mi nie rzucać tekstami typu inerwał albo cos podobnego . Uczę się grać na harmonijce i nie wiem w jakiej gram pozycji... powiedzcie mi w miare przystepnym językiem o co chodzi. |
|
|
|
|
bartek215
Wiek: 35 Posty: 153 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Lewin Brzeski
|
Wysłany: 2007-10-14, 12:10 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Jeżeli potrafisz panować nad podciągiem to oh susannah nie jest problemem w cross harp:D
Wystarczy podciągnąć trójkę o 1 ton i 2 tez o 1 ton i można to zagrać.
Z tymi pozycjami to jest tak że jeżeli grasz w pierwszej to grasz utwór w tonacji takiej jakiej jest harmonijka w twojej paszczy w owym czasie... Jeżeli jest to pozycja druga to jest to tonacja taka jaki jest dźwięk aktualnie na zassaniu 2 kanału... A pozycja 3 to tonacja utworu taka jaka aktualnie jest na zassaniu 4 kanału:D
Coś w tym stylu...
Nie chce mi sie rozpisywać oh susannah na pozycje 2 bo myślę że to i tak nie ma sensu:D jak chcesz to sobie rozpracuj to nie jest trudne
Jeżeli sie myle i wprowadzam kogoś w błąd to usuńcie tego posta:D |
|
|
|
|
binek
Wiek: 32 Posty: 268 Otrzymał 11 punkt(ów) Skąd: Radom
|
Wysłany: 2007-10-14, 12:33 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Już zaczynam chwytać o co chodzi i sam sobie spróbuje rozpracować oh susanna w cross harpie. A więc 2 pozycja służy do tego aby zagrać utwór w innej tonacji niż jest nasza harmonijka? dobrze mówię? |
|
|
|
|
bartek215
Wiek: 35 Posty: 153 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Lewin Brzeski
|
Wysłany: 2007-10-14, 13:15 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
No coś w ten deseń.... |
_________________ A my siedzimy... Nic się nie dzieje... |
|
|
|
|
kamilteau
Wiek: 33 Posty: 1390 Otrzymał 76 punkt(ów) Skąd: Olsztyn/Offenburg
|
Wysłany: 2007-10-14, 13:45 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Druga pozycja służy głównie do grania bluesa. Zagraj "Oh, Susanna" w pierwszej pozycji (czyli od 4 na wydechu) a później w drugiej (od 2 na wdechu lub 3 na wydechu). Słyszysz różnicę (oczywiście poza tym, że jest niżej )? W drugiej brzmi bardziej bluesowo. |
_________________ "Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
|
|
|
|
|
Sygi
Wiek: 31 Posty: 153 Otrzymał 6 punkt(ów) Skąd: Przysucha
|
Wysłany: 2007-10-14, 18:12 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Grając w cross harpie, czyli w drugiej pozycji, będziesz grał na harmonijce C w tonacji G (dźwięk (2) ). Nie będziesz grał wtedy dźwięku F, bo nie należy on do gamy G-dur, ale za to dostaniesz bonusowo dźwięk fis. |
|
|
|
|
Janek
Wiek: 44 Posty: 4 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 2008-01-29, 19:32 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
...wprowadzam się w teorię harmonijki - widać to po ilości postów:)-, ale no właśnie, które kanały odpowiadają za drugą pozycję - wiem, że dźwięk G jest dźwiękiem tonicznym w drugiej pozycji, drugi kanał na wdechu (2) lub trzeci na wydechu 3 i co dalej ...???
Gama G-DUR: G A H C D E Fis G no właśnie, a które kanały???
1 pozycja: Gama C-DUR: CDEFGAHC - kanały 4567 odpowiednio wydech i wdech.
wdrażający się:) |
_________________ pm
janek |
|
|
|
|
Osaosowski
Wiek: 31 Posty: 265 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: Inowrocław
|
Wysłany: 2008-01-29, 19:41 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
kanały odpowiadające za II pozycję: (2) (3) 4 (4) (5) 6 |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2008-01-29, 20:56 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Nie do końca Osa. To co podałeś to skala bluesowa w drugiej pozycji. Ale grając w drugiej pozycji można równie dobrze używać dźwięków spoza tej skali (albo jej powtórzenia tylko w wyższej oktawie). Przecież nie rzadko słyszy się na płytach dziurkę nr 1 (na wdechu i wydechu), dmuchaną piątkę, wsysane 6 i inne, a skala ich nie zawiera. Dźwięki zaproponowane przez Osę (choć i tak w niepełnym wymiarze) to podstawowe, które zawsze będą brzmiały bluesowo. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodać inne. Poza tym, pełna skala bluesowa w dolnym i środkowym rejestrze:
(2) (3') 4 (4') (4) (5) 6 |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
kuba
Wiek: 47 Posty: 555 Otrzymał 62 punkt(ów) Skąd: kielce
|
Wysłany: 2008-01-29, 21:23 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Janek, sam sobie odpowiedziałeś na pytanie: kanały drugiej pozycji na harmonijce c to te, które wydają dźwięki ze skali G dur - czyli wszystkie za wyjątkiem (5) oraz (9). Odsyłam do http://www.overblow.com/?menuid=26# po więcej informacji.
pzdr. |
|
|
|
|
Osaosowski
Wiek: 31 Posty: 265 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: Inowrocław
|
Wysłany: 2008-01-29, 22:16 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Maciej, ale on chciał tylko kanały odpowiedzialne za II pozycję i dlatego podciągów nie zaznaczyłem. A co do reszty to na pewno masz racje, ja czasem wykorzystuje (6) ale tak pisałem te podstawowe które są na pewno w II pozycji...
pozdrawiam "osa" |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2008-01-29, 22:17 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Spoko loko, ale uściślić nie zaszkodzi . |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
SZCZYPIOR
Wiek: 31 Posty: 830 Otrzymał 24 punkt(ów) Skąd: Mosina
|
Wysłany: 2008-01-29, 22:35 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Nie no jak które dźwięki w 2 pozycji
No chyba te co pasują? czy źle kombinuje xD |
_________________
|
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2008-01-29, 22:37 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Dobrze kombinujesz, a pasują najlepiej te ze skali, a tak naprawdę to wszystkie, ale w dobrym momencie zagrane. Któryś mądry bluesman powiedział, że nie ma czegoś takiego jak złe nuty, są tylko gorsze wybory. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
kamilteau
Wiek: 33 Posty: 1390 Otrzymał 76 punkt(ów) Skąd: Olsztyn/Offenburg
|
Wysłany: 2008-01-29, 23:19 Odp: [Teoria] II pozycja...
|
|
|
Każdy dźwięk pasuje. Niektóre z nich tylko tworzą napięcie i należy w odpowiednim momencie je znieść. Po prostu trzeba przede wszystkim trafić w dobry dźwięk kiedy liczymy na "raz", to co będzie na "dwa"', "trzy" i "cztery" jest już mniej istotne. A nawet jeśli nie trafimy dobrze na "raz" (zagramy tzw. avoid note) to to napięcie zawsze można znieść nieco później i to nawet z fajnym efektem Trzeba dużo słuchać to i słuch się wykształci, a to podstawa |
_________________ "Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
|
|
|
|
|