Autor |
|
|
piracik
Wiek: 32 Posty: 158 Otrzymał 21 punkt(ów) Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2011-02-04, 19:52 Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Witam. Dzisiejszego wieczoru z powodu złej pogody przyszło mi siedzieć w domu i wieczór ten zaowocował w granie na harmonijce. Udało mi się nagrać dwie improwizacje z podkładem. Zapraszam do wysłuchania.
http://www.speedyshare.co...2011_hering.mp3
http://www.speedyshare.co...e_special20.mp3
Wiem, że nie jest to majstersztyk. Wrzucam te nagrania po to abyście mi powiedzieli co jest nie tak i na co powinienem kłaść nacisk (rytm/technika/frazowanie).
Dzięki za wszystkie opinie.
Gram niecały rok z przerwami.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2011-02-04, 20:03 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
W obu nagraniach jest bardzo dużo przypadku i nie koniecznie czujesz rytm, natomiast na frazę i zagrywkę masz pomysły. Nie wiem ile grasz ale będzie dobrze jak będziesz grać dużo z podkładami, zwracając uwagę na rytm itp. Jesteś na dobrej drodze. Powodzenia |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
+adamg53
Posty: 1149 Otrzymał 82 punkt(ów)
|
Wysłany: 2011-02-04, 20:54 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Ja bym ci radził poznać zasadę doboru tanacji harmonijki do podkładu. |
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2011-02-04, 20:59 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
A to też, zapomniałem napisać. W jednym było dobrze, w drugim jest jakiś kosmos. Czyli źle dobrana harmonijka. |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
piracik
Wiek: 32 Posty: 158 Otrzymał 21 punkt(ów) Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2011-02-05, 12:14 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Tym razem w przypadku doboru harmonijki nie słuchałem się swojego ucha, ponieważ podkład ściągnięty ze strony bluesblast.com był w tonacji A, więc wziąłem harmonijkę w tonacji D i zagrałem w drugiej pozycji.
minigunmen, dzięki, będę jak najwięcej ćwiczył z podkładami, a dziś idę na otwockie jam session - Rzępoły. Oczywiście na scenę nie wejdę. Będę tylko słuchał. Zawsze po jam session następnego dnia mam tyle pomysłów na improwizację, że cały dzień mógłbym grać. |
|
|
|
|
+adamg53
Posty: 1149 Otrzymał 82 punkt(ów)
|
Wysłany: 2011-02-05, 13:37 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
W pierwszym podkładzie( gdybyś uważał) w tytule masz podaną tonację tonację E więc w drugiej pozycji powinieneś grać na A, drugi podkład z A i tu już grasz składniej , to co mówił minigunmen to prawda. |
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2011-02-05, 13:57 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
No właśnie to jest Twoja dobra strona od początku, że jak grasz w tonacji i słyszysz podkład to mniej/więcej wiesz i masz pomysł na to co zagrać, jakoś się to kupy trzyma. Graj dużo, powodzenia. |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
piracik
Wiek: 32 Posty: 158 Otrzymał 21 punkt(ów) Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2011-02-05, 15:21 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Więc co jest nie tak z tonacją?
Pierwszy kawałek (http://www.speedyshare.com/files/26681685/blues_shuffle_in_E_04.04.2011_hering.mp3) grałem na harmonijce w tonacji A
Drugi kawałek (http://www.speedyshare.com/files/26681942/hi_a_boogie_special20.mp3) grałem na harmonijce w tonacji D.
Nie widzę swojego błędu w doborze tonacji harmonijki |
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2011-02-05, 15:25 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Ej, cholerka, faktycznie. Tylko w tym z heringiem zagrałeś dużo dźwięków z poza tonacji, może to przez to nam się tak wydawało. Frazę trzeba kończyć zawsze w tonice, żeby nie było fałszu. |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
piracik
Wiek: 32 Posty: 158 Otrzymał 21 punkt(ów) Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2011-02-05, 16:00 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
No właśnie. Często jak gram to bardzo pasuje mi wrzucić np. 5 kanał na wydechu a w rzeczywistości okazuje się, że jednak to nie była trafna próba
Przy okazji mam pytanie na temat skal.
Pentatonika to jest (2) (3'') (3) (4) 5 6
a skala bluesowa - zestaw "bezpiecznych dźwięków" to: (2) (3') 4 (4') (4) (5) 6
Czyli nie mogę grać wszystkich dźwięków z pentatoniki? Czy to zależy od aktualnie granego akordu? |
|
|
|
|
+adamg53
Posty: 1149 Otrzymał 82 punkt(ów)
|
Wysłany: 2011-02-05, 16:00 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Jeżeli pierwszy kawałek grałeś na A, no to musisz poznać jakie dźwięki się gra w pozycji drugiej, aby nie były fałszami, u ciebie 70 % w pierwszym utworze to fałsze, ja bym zaczął tremolando nie na kanale (4) i (5) tylko (3) i (4) bo w pentatonice durowej (5) nie występuje, a u ciebie to jeden z częściej granych dźwięków. Radziłbym ci grać mniej dzwięków a bardziej trafionych. |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2011-02-05, 16:13 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Podana przez Ciebie pentatonika, to pentatonika durowa. Molowa jest natomiast taka (2) (3') 4 (4) (5) 6, czyli G, Bb, C, D, F, G (na harmonijce C granej w II pozycji ma się rozumieć). |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2011-02-05, 16:19 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
adamg53 napisał/a: | Radziłbym ci grać mniej dzwięków a bardziej trafionych. |
Dokładnie.
Na dobrą sprawę (5) mogłoby być ale to kwestia artykulacji/ wejścia w to tremolando i jak to brzmi, kwestia ogrania instrumentu. Poza tym dźwięki z poza skali też można grać ale wymaga to już opanowanej dynamiki w tworzeniu melodii. Trzeba wracać do dźwięków pasujących do "aktualnej toniki" lub toniki utworu, przed końcem frazy/, w odpowiednio wyczutym momencie i nie zaczynać od dźwięków z poza niej. |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
piracik
Wiek: 32 Posty: 158 Otrzymał 21 punkt(ów) Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2011-02-05, 16:27 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Dzięki za wyjaśnienie.
Czyli dźwięki z pentatoniki molowej nie pasują do durowego utworu? (chodzi o dźwięki nie wchodzące w pentatonikę durową).
Bardzo się cieszę, że wrzuciłem te 2 nagrania, bo wyjaśniliście mi kilka rzeczy, bez których dalej bym błądził po fałszach |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2011-02-05, 16:47 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Z tym jest dziwna kwestia . Zazwyczaj nie pasują, ale blues np. rozwijał się dziwnie, gdyż wykonawcy nie chcieli by podkład był molowy, a linie solowe durowe . Stąd dziwne rzeczy się działy z tercjami i powstała tzw. blue third. Do durowego podkładu można stosować dźwieki z pentatoniki molowej, robiąc to umiejętnie (sprawdza się w typowych bluesach). Ale w drugą strone to już tak nie działa. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Harry
Wiek: 32 Posty: 984 Otrzymał 40 punkt(ów) Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2011-02-05, 19:29 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Of kors, że pentatonika molowa pasuje do bluesa durowego Panowie
Do mollowego tylko mollowe skale, ale w durowym spokojnie można pentatonikę zagrać mollową
Skala bluesowa jest "w jakimś stopniu" połączeniem pentatoniki mollowej i durowej
Ale generalnie - mieszanie dur i moll, w durowym bluesie jest raczej pożądane niż błędne. Tylko nie zawsze można bo się(zdaje się) można naciąć jakimś dźwiękiem na akord. Generalnie, trzeba słuchać i grać
Do bluesa można też rzucić skale modalne, ale chyba bez umiejętności overbendingu to nie do końca przejdzie. Bo zdaje się, że modalne nie są tak litościwe jak pentatonika i trzeba je zmieniać przy zmianie akordu. Ale to już zapytam w innym temacie |
_________________
|
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2011-02-05, 19:48 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Tak jak Harry mówi, kwestia osłuchania i dynamiki.
http://w423.wrzuta.pl/audio/4Lv2UfnSbBk/25
Nagrałem na szybko, zeby pokazać, nieszczególnie przemyślane nagranie, tylko jako materiał dydaktyczny. Pada raz 2 i wiele razy 5. Ale żeby nikt nie zrozumiał źle, nie o szybkość chodzi tylko kolejność dźwięków. |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
Boodzik
Posty: 291 Otrzymał 14 punkt(ów)
|
Wysłany: 2011-02-06, 10:20 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
minigunmen napisał/a: | Frazę trzeba kończyć zawsze w tonice, żeby nie było fałszu. |
Spokojnie może to być dowolny dźwiek należący do pasażu aktualnie ogrywanego akordu. Jak ogrywasz akord Maj7 i zakończysz frazę na tonice to będzie dysonować że hoho |
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2011-02-06, 13:25 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Dokładnie to miałem na myśłi ale brakowało mi terminologii Dzięki |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
Zamieszkaly
Wiek: 32 Posty: 698 Otrzymał 86 punkt(ów) Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2011-02-06, 23:57 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Technicznie nie jest źle, pomyślał bym na Twoim miejscu nad nauką teorii;)
Naprawdę pomaga przy improwizacji.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
piracik
Wiek: 32 Posty: 158 Otrzymał 21 punkt(ów) Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2011-02-07, 18:26 Odp: Dwie improwizacje z podkładem
|
|
|
Zamieszkaly, w teorii siedzę od jakichś 2-3 miesięcy. I przez ten czas moja nauka na harpie nabrała większego tempa. Gdzieś na jakimś forum gitarzystów przeczytałem, że przez rok grania ze znajomością teorii można się nauczyć tyle, ile w 2 lata bez żadnej wiedzy o teorii muzyki.
Całkowicie podpisuję się pod tym co powiedział Harry. Ostatnio zacząłem rozpracowywać akordy, schematy, w jakich są grane. Na razie przede mną długa droga, żeby bezproblemowo słyszeć zmianę akordów i pamiętać dźwięki, z których się składają, ale pracuję nad tym bo wiem, że to mi pomoże.
W sobotę byłem na jam session w Otwocku. Odważyłem się wejść z kolegami gitarzystami na scenę. Zagrałem kawałek, pozwoliłem gitarzyście zagrać jakieś solo a potem nie poradziłem sobie z włączeniem mikrofonu (mic+wzmacniacz należał chyba do Dominika Abłamowicza).
Mój występ był ciepło przyjęty przez znajomych nie-harmonijkarzy. |
|
|
|
|