Autor |
|
|
zoliax
Posty: 11 Otrzymał 1 punkt(ów)
|
Wysłany: 2010-05-28, 00:43 Podciąg i kanał drugi
|
|
|
Zastanawiają mnie dwie rzeczy.
Po pierwsze: czym tak naprawdę jest podciąg, co się dzieje ze strumieniem powietrza i stroikiem podczas jego wykonywania, jaki w tym wszystkim udział ma stroik od wydechu (bądź wdechu na wyższych kanałach), jak to wszystko wygląda na harmonijkach, w których każdy stroik ma oddzielny kanał?
I rzecz druga, wydaje mi się, że być może związana z pierwszą: dlaczego kanał drugi jest taki problemowy? Wydaje ten sam dźwięk co trójka na wydechu, a jednak tylko on sprawia takie problemy i jest to reguła. Jak to wyjaśnić? Problemu nie ma na harmonijkach chromatycznych, więc domyślam się, że może mieć znaczenie to, że na harpach wykonuje się podciągi i stroiki muszą być na to jakoś przygotowane, co pociąga za sobą jakieś konsekwencje. Z drugiej strony przecież to trzeci kanał da się najbardziej podciągać, więc znów to się robi mało zrozumiałe.
EDIT: Ah, rzecz trzecia się pojawia. Właśnie przeczytałem, że bending łatwiej robić na harmonijkach w wyższych tonacjach. Dlaczego więc wykonuje się go na stroikach o dźwiękach niższych, w dolnych rejestrach?
Ktoś jest w stanie to ładnie wyjaśnić?
Z góry dzięki. |
|
|
|
|
|
Landerw
Wiek: 33 Posty: 300 Otrzymał 9 punkt(ów) Skąd: Gda
|
Wysłany: 2010-05-28, 08:44 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
Podciąg działa tak, że wciągając odpowiednio powietrze zaczyna także drgać stroik 'dmuchany' (ktory ma niższą częstotliwość) - w efekcie powstający dźwięk jest złożeniem tych dwóch częstotliwości, więc dźwięk się obniża. Czemu drugi problemowy? Nie wiem Taka budowa harpa, ale czemu dokładnie - nie ma pojęcia. Co do trzeciego kanału i możliwości obniżania aż o półtorej tonu. Tak jak napisałem wcześniej, podciąg działa tak, że ingeruje w to drugi stroik. A zauważmy, że na 3 kanale stroiki sa strojone dużo dalej niż na innych (dla harpa C - odpowiednio dźwięk dmuchany G a wciągany B więc odległość 4 półtonów) więc ta 'wypadkowa częstotliwość' jako, że zawsze jest z zakresu od czestotliwosci stroika wyższego do niższego - w tym wypadku ma 'więcej pola do popisu'. Analogicznie ma się sprawa z 5 kanałem gdzie stroiki są strojone względem siebie o jeden półton, a więc na tym kanale maxymalnie ile się da obniżyć to troche ponad ćwierć tonu (wielu ludzi mówi, że na 5 kanale bendingu poprostu nie robimy). Na wyższych może i łatwiej - wynika to z tego, że stroiki lżejsze. Bening wykonuje się na wszystkich kanałach - od 1 do 10. Inna rzecz, że w dolnym rejestrze brzmi prawdziwie 'mięsiście' Jest trudniej, ale warto się tego nauczyć! |
_________________ Podpis - dozwolona ilość znaków: 100 |
|
|
|
|
zoliax
Posty: 11 Otrzymał 1 punkt(ów)
|
Wysłany: 2010-05-31, 13:17 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
Dzięki Landerw, to mi wyjaśniło parę kwestii, wciąż nie do końca sobie wyobrażam dlaczego dwa drgające stroiki dają właśnie taki efekt, ale spróbuję to sobie jakoś rozrysować. ; )
Ale ponawiam pytanie o felerny drugi kanał oraz zaczęła mnie zastanawiać kwestia tego, od czego zależy łatwość wykonywania podciągu (oraz użycia kanału drugiego) na różnych harmonijkach? Czy w związku z tym da się "poprawić" danego harpa, by podciągi lepiej wychodziły? To odpicowałbym swojego SS.
@down
Oj, to wiem, ale chwilowo żal mi kasy na coś z wyższej półki. Wiem, źle i niedobrze, ale cóż... |
Ostatnio zmieniony przez zoliax 2010-06-01, 16:05, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
shusty
Wiek: 33 Posty: 436 Otrzymał 26 punkt(ów) Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2010-05-31, 13:40 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
[quote="zoliax"]To odpicowałbym swojego SS. [/quote]
Szczerze SS nie jest najlepszą harmonijką do sprawnego posługiwania się podciągami. Podciąg uzyskasz i to z większym trudem niż na harpie za 90zł, ale sprawna gra wykorzystując podciągi to już męczarnia. |
|
|
|
|
Freedom
Wiek: 30 Posty: 2 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 2010-11-02, 20:35 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
Mam takie pytanie: skąd mam wiedzieć, kiedy dźwięk jest obniżony o cały ton, o pół, czy o ćwiartkę? |
|
|
|
|
Maccarash
Wiek: 29 Posty: 29 Skąd: Pionki
|
Wysłany: 2010-11-02, 21:00 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
Skorzystaj z programu Bendometer .
http://www.harmonicagame.com/
wymaga zainstalowanej javy . |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2010-11-02, 21:20 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
[quote="Freedom"]Mam takie pytanie: skąd mam wiedzieć, kiedy dźwięk jest obniżony o cały ton, o pół, czy o ćwiartkę?[/quote]
Po jakimś czasie to się słyszy. Warto też porównać z dźwiękiem czegoś, co wydaje dźwięk określonej wysokości, np. klawiszy, czy jakiegoś urządzenia emitującego ton referencyjny. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Mikael
Wiek: 29 Posty: 179 Otrzymał 4 punkt(ów) Skąd: Sanok
|
Wysłany: 2010-11-03, 15:42 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
[quote="Maciekdraheim"]jakiegoś urządzenia emitującego ton referencyjny.[/quote]
Fajna sprawa (podejrzana właśnie u Maćka na warsztatach ), jak się nie ma innego instrumentu, to metronom z funkcją emitowania tonów referencyjnych. Ja zakupiłem np. coś takiego: http://www.sound.pl/prod/1787/280.htm i sobie chwalę. |
|
|
|
|
SZCZYPIOR
Wiek: 31 Posty: 830 Otrzymał 24 punkt(ów) Skąd: Mosina
|
Wysłany: 2010-11-03, 19:16 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
Co do bendometru, po co tego używać jak są fajniejsze metody:) Wszyscy wiemy jak brzmi skala jońska, czyli gama np w tonacji C - CDEFGAHC grając ją w dolnym rejestrze ćwiczymy podciąg o cały ton na drugim kanale i podciąg o cały ton na 3 kanale, natomiast jeśli zagramy w dolnym rejestrze game w D - DEF#GAHC#D to ćwiczymy dodatkowo podciąg na drugim kanale o pół tonu i o pół tonu na 4 kanale. Potrafiąć grać overblowy, możemy zagrać w dolnym rejestrze 12 gam, ćwiczenie bendingu + znajomość gam(bo i tak wypadałoby ptorafić grać skale modalne w 12 tonacjach na harmonijce) |
_________________
|
|
|
|
|
Freedom
Wiek: 30 Posty: 2 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 2010-11-14, 21:01 Odp: Podciąg i kanał drugi
|
|
|
Dzięki za odpowiedź |
|
|
|
|