Autor |
|
|
wojak
Wiek: 26 Posty: 13 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2010-09-25, 22:34 [Technika] Wszystkie techiniki gry
|
|
|
Nie wiem czy się nie powtarzam,ale mam mały mętlik w głowie przez te wszystkie techniki. Jeśli ktoś by mógł spisać te wszystkie techniki, ich znakowanie oraz czy jest jest trudna,łatwa czy zaawansowana i jakie trzeba by się wpierw nauczyć. Wyjaśnienie i opis to ja sam sobie znajdę tylko mam ten problem z ogarnięciem tego wszystkiego.
Z góry dzięki.
Pozdrawiam wojaks |
_________________ W życiu należy robić to co się kocha! |
|
|
|
|
|
KatuzaR
Wiek: 32 Posty: 319 Otrzymał 29 punkt(ów) Skąd: Kryry
|
Wysłany: 2010-09-26, 10:44 Odp: [Technika] Wszystkie techiniki gry
|
|
|
" -Pucker- polega na dmuchaniu lub zaciągania powietrza przez jedną dziórkę bez użycia języka. Używany przeważnie w układ ust tak jakbyście chcieli dać komuś bardzo „lekkiego” całusa w policzek(minimalny ruch warg, taki, że można jeszcze w miarę swobodnie można przez usta oddychać). Właśnie nim gram. Chyba najłatwiejszy do opanowania daje wielkie możliwości).
Można łatwo podciągać dźwięki, wibrato gardłowe łatwiejsze niż w innych stylach (przynajmniej dla mnie), umożliwia też granie akordowe (choć tu żądzi tongue blocking) i overblowy. Jest także zasada że im głębiej harmonijka w ustach (ejj bez przesady ) tym ładniejszy jest dźwięk.
-Tongue blocking – polega na głębokim wsadzeniu harmonijki do ust oraz blokowaniu z lewej strony językiem. Umożliwia tworzenie sobie samemu podkładu poprzez rytmiczne odsłanianie i zasłanianie językiem kanałów i jest to jedyna technika, która została właśnie do tego stworzona (wg mnie). Jak dla mnie jest to trudne do nauczenia ale to tylko moje zdanie, wy możecie się tego nauczyć łatwiej niż puckera. Każdy jest inny i każdemu co innego pasuje. Podciągi są tu trudniejsze do wykonania, ale możliwe. Sam dopiero raczkuje w tej dziedzinie więc nie chcę nasiać jakichś hermetyzmów. Odsyłam do wszelakich postów o tej technice.
-U blocking- nie grałem tą techniką na diatoniku (wygodniejsze jest to na harmonijce wiedeńskiej). Polega na zwinięciu języka w rurkę tak aby zasłaniał sąsiadujące kanały. Jest alternatywą dla puckera lecz jest podobno mniej funkcjonalna ze względu na ograniczenie efektów dźwiękowych poprzez układ języka.
-wibrato ręczne (wah wah czy też jak to ktoś na tym forum ujął ła ła)– powstaje poprzez ruszanie ręką zamykającą przestrzeń rezonansową harmonijki. Warto poeksperymentować bo można uzyskać przeróżne efekty ( w tym zbliżająca się karetka, czy ruszający pociąg ) Jest banalne w wykonaniu.
-wibrato gardłowe polega na rytmicznym poruszaniu gardłem. Opisując najprościej jest to takie choćby kaszlanie na wdechu, ale tak wygładzone że nie czujemy jak gardło nam się o siebie obija. Możliwe jest wibrato na podciągu. Mistrzowie potrafią je pięknie modulować co jest sztuką jak najbardziej pożądaną i ukazującą geniusz harmonijki.
-wibrato przeponowe jest głębsze i wykonuje się je za pomocą przepony niestety nie znam szczegółów. Wiem tylko że trzeba rytmicznie poruszać przeponą.
Tremolo- efekt kojarzony jedynie z harmonijkami. Ich taki znak firmowy. Robi się go szybko przesuwając się między dwoma lub trzema kanałami. W tej technice możliwe jest także obniżanie dźwięku podciągiem. Technika w miarę łatwa do opanowania, lecz trudniejsza do „zaaplikowania” we własny utwór. Ja osobiście mam z tym problemy,. Może wy nie macie takiego problemu i mnie tego nauczycie
Growl- co będę opisywał... zachrap do harmonijki "
Overblow musi Ci opisać ktoś kompetentny.
Jaki zapis? Ucho
Co do trudności to każdy ma swój więc nie opisuję. Mnie wydobycie podciągu nie sprawiło na początku większych trudności a dla innych jest to czasami droga przez piekło.
Informacje pochodzą z mojego artykułu Świat według Harpa
http://forum.harmoszka.co...arpa-vt1902.htm
Pozdrawiam |
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 punkt(ów): wojak |
|
wojak
Wiek: 26 Posty: 13 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2010-09-26, 17:36 Odp: [Technika] Wszystkie techiniki gry
|
|
|
Dzięki, ale tylko mam jedno pytanie:
Gdy umiem technikę pucker to czy muszę znać techniki tongue blocking i u blocking? Wydają mi się raczej zbyteczne.
A i z tym zapisem chodziło mi oto, że słyszałem nie wiem czy dobrze, ale jak są taby są pewne oznaczenia np. podciągu. |
_________________ W życiu należy robić to co się kocha! |
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2010-09-26, 18:10 Odp: [Technika] Wszystkie techiniki gry
|
|
|
Nie musisz ale tylko dlatego że nikt nie zmusza do grania na harpie Jak chcesz grać różnorodnie i dobrze to lepiej znać więcej technik brzmieniowych. Do grania zagrywek Riedla nie musisz ale żeby grać dobrego bluesa - fajnie znać tongue blocking. |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
wojak
Wiek: 26 Posty: 13 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2010-09-26, 18:14 Odp: [Technika] Wszystkie techiniki gry
|
|
|
Dzięki |
_________________ W życiu należy robić to co się kocha! |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2010-09-26, 19:20 Odp: [Technika] Wszystkie techiniki gry
|
|
|
Tongue Blocking znać warto, U-blocking już wg mnie nie. Nie daje żadnych nowych możliwości, ogranicza ruchy języka i dostępny jest jedynie dla "wybranych". Chodzi o to, że możliwość zwinięcia języka w rurkę jest uwarunkowana genetycznie. Ale poza tym wyjątkiem, to technik warto znać jak najwięcej . |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
KatuzaR
Wiek: 32 Posty: 319 Otrzymał 29 punkt(ów) Skąd: Kryry
|
Wysłany: 2010-09-26, 19:53 Odp: [Technika] Wszystkie techiniki gry
|
|
|
Mam przyjaciela, który potrafi grać TB i Puckerem na dość wysokim poziomie, co pokazał na warsztatach BnB. Powiem Ci, że niby z puckera da się zrobić podróbę TB, lecz i tak nie uzyska się takiego "chrupnięcia", które daje naprawdę dużo poweru i naprawdę ładnie brzmi! Szczególnie ze wzmacniaczem Do tego dorabiasz sobie sekcję rytmiczną sam Ja się chcę właśnie tego nauczyć Poza tym można mieszać te techniki między sobą bez większych przeszkód. Wracając do u-blockingu, przyjemnie mi się grało nim kiedyś na tremolo. W diatoniku niestety mało użyteczne, tak jak napisał już Maciek.
Baw się dobrze,
Spotkamy się może na Blues Bobrze?
KatuzaR |
|
|
|
|