Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Sławek 

Wiek: 39
Posty: 16
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-05-27, 19:18    Gama G-dur a dzwięk fis

Czesc mam pytanie co do gamy G-dur a mianowicie składa sie ona z dzwięków G A H C D E Fis G. I ciekawi mnie jak wydobyć ten dzwięk fis. Bo wiem że ta gama zaczyna sie od 2 kanału na wdechu.Prosił bym was o rozpisanie mi tej gamy.Ostatnio dowiedziałem sie jak grać game C-dur w trzech oktawach ale bardziej interesuje mnie druga pozycja czyli ta gama G-dur
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
shusty 


Wiek: 33
Posty: 436
Otrzymał 26 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2010-05-27, 20:19    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

F# jest osiągalne metodą overblow na 5 kanale. Nie da się go wydobyć inaczej.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
*Bart Łęczycki 


Posty: 600
Otrzymał 76 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-05-27, 21:13    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

Jeśli bardzo zależy nam na tym dźwięku warto zainwestować w strój nie Richtera ale country, gdzie na harmonijce C będziemy mieć F# na 5 na wdechu. W takiej sytuacji można obniżyć 5 kanał o pół tonu w dół do F :)

Poza tym można kupić harmonijkę w G i też po kłopocie.
Pozdrowienia!
_________________
www.bleczycki.com
bleczycki@gmail.com
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Boodzik 

Posty: 291
Otrzymał 14 punkt(ów)
Wysłany: 2010-05-28, 10:23    Re: Gama G-dur a dzwięk fis

[quote="Sławek"] ale bardziej interesuje mnie druga pozycja czyli ta gama G-dur[/quote]

Na standardowej harmonijce C w 2nd position masz de facto G miksolidyjską, czyli z sept. mała, a więc dźwiękiem F. Możesz zagrać F# obniżając drugi kanał o pół tonu, ew. overblowami.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
shusty 


Wiek: 33
Posty: 436
Otrzymał 26 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2010-05-28, 10:50    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

[quote="Boodzik"]Możesz zagrać F# obniżając drugi kanał[/quote]
Ale to F# jest o oktawę niżej od tego osiąganego overblowem na 5, więc mimo wszystko ten over na 5 jest bardzo potrzebny. Zresztą jest osiągalny dla każdego śmiertelnika, mnie szybko zaczął wychodzić na S20 w C.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Sławek 

Wiek: 39
Posty: 16
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-05-28, 16:01    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

Aha już rozumiem do improwizacji moge używać skali miksolidyjskiej bo tam nie ma tego dzwięku fis. overblowy jeszcze mi nie wychodzą tzn nie brałem sie za nie bo szlifuje podciągi i granie w oktawach
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
shusty 


Wiek: 33
Posty: 436
Otrzymał 26 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2010-05-28, 21:47    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

A co jeśli będziesz musiał melodię z C-Dur z I pozycji przełożyć na pozycję II co jest bardzo przydatne i ten sam utwór w wykonaniu potrafi podnieść o 200% ? Bez F# pies pogrzebany.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Sławek 

Wiek: 39
Posty: 16
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-05-29, 18:39    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

sorry ale nie rozumiem co masz na myśli mówiąc podnieść o 200%. aha i jeszcze poczytam o tych overblow bo jak narazie to jeszcze nie wiem jak to sie wykonuje nawet
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
shusty 


Wiek: 33
Posty: 436
Otrzymał 26 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2010-05-29, 18:51    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

Głupi wlazł kotek na płotek zagrane odpowiednio w II pozycji potrafi nadać tej popularnej melodii wdzięk bluesowy, który genialnie potrafi brzmieć.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Sławek 

Wiek: 39
Posty: 16
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-05-29, 20:11    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

Ale II pozycja to jest skala G-dur ta miksolidyjska a jak sie myle to mógłby mi ktoś rozpisać jak sie gra dokładnie dzwieki wchodzące w tą pozycje mam harmonijke w C-dur
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
shusty 


Wiek: 33
Posty: 436
Otrzymał 26 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2010-05-29, 21:45    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

Po prostu gama G-dur:

(2) - G4
(3")- A4
(3) - B4
4 - C5
(4) - D5
5 - E5
5o - F#4 jeśli grasz bluesa,zagrywki, solówki, improwizacje itd. używaj (5) czyli F zamiast F# będzie brmiało
6 - G5

Myślę, że wystarczająco pomogłem.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Sławek 

Wiek: 39
Posty: 16
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-05-30, 13:58    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

Tak dzieki nie mam więcej pytań
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
sebach 

Wiek: 34
Posty: 154
Otrzymał 4 punkt(ów)
Skąd: Krakow
Wysłany: 2010-06-04, 08:55    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

Jakie jest praktyczne zastosowanie podanej tu wiedzy?

Najprostszym przykładem może być budowanie skal molowych. Wystarczy zmienić jeden dźwięk w skali durowej (majorowej), aby utworzyć skale molową (minowrową). Tym istotnym dźwiękiem jest tercja.

Jeśli mamy skalę G jońską czyli: G A H C D E F# G wystarczy zmienić "H" na "Hb" (lub A#) aby uzyskać skalę molową.



czy to jest poprawne ?

Zawsze mi się wydawało że skali G dur odpowiada e - moll
Tak też sie uczyłem - http://upload.wikimedia.o...f_fifths-de.svg ... to nie jest przypadkiem błąd?

Odpowiednikiem skali b-moll jest - jak wynika z dołaczonego obrazka, skala des/cis - dur
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Boodzik 

Posty: 291
Otrzymał 14 punkt(ów)
Wysłany: 2010-06-05, 23:12    Odp: Gama G-dur a dzwięk fis

Każda skala z tercją małą jest skalą molową. Natomiast pamiętać trzeba, że istnieją trzy rodzaje gam molowych: naturalne, harmoniczne i melodyczne. Do tego system modalny wyróznia następujące skale modalne: eolską (moll naturalny), dorycką, frygijską i lokrycką. Zmieniając w skali G-dur tercję na mała uzyskujemy skalę G-moll melodyczną (G,A,Hb,C,D,E,F#).

Natomiast paralelna do G-dura gama E-moll naturalna składa się z tych samych dźwieków z G-dur (E,F#,G,A,H,C,D), tyle, że zagranych od dźwięku E (szóstego stopnia G-dura).
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu