Autor |
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2009-11-08, 13:34 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
[b]shusty[/b], się wie stary, że to oczywistość... Ale uwierz mi - nie dla każdego.
Ja osobiście umiem to wszystko bo to podstawy podstaw - dur mol, akordy diatoniczne, skale, pasaże. |
|
|
|
|
|
shusty
Wiek: 33 Posty: 436 Otrzymał 26 punkt(ów) Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2009-11-08, 15:33 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Dlatego mam nadzieję, że pomogłem zrozumieć to choć trochę niektórym. |
|
|
|
|
KatuzaR
Wiek: 32 Posty: 319 Otrzymał 29 punkt(ów) Skąd: Kryry
|
Wysłany: 2009-11-17, 14:28 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Takie małe pytanko. Czy te skale są niezbędne do dobrego grania?
Może da się je ominąć jakoś ?
ps. Lamerskie pytanie: Po co są one nam do szczęścia potrzebne? Nadają charakter grze? (przecież idzie usłyszeć czy dźwięk w miarę pasuje czy nie bez tej wiedzy tajemnej ) |
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2009-11-17, 17:43 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Potrzebne/niepotrzebne, jak podkład jest w G a harmonijkę masz w C to lepiej wiedzieć które kanały możesz użyć a których nie, bo inaczej będziesz grał dźwięki, które powodują dysonans, czyli rzeźnię w brzmieniu prościej mówiąc - tak jak na HB, dokładnie o tym mówiłem pisząc na temat Twojego nagrania Pozdrawiam. |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
KatuzaR
Wiek: 32 Posty: 319 Otrzymał 29 punkt(ów) Skąd: Kryry
|
Wysłany: 2009-11-19, 15:41 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Więc co do skali… cały blues opiera się tylko na (2) (3) 4 (4') (4) (5) 6 czyli na 7 dźwiękach? Czyli jeśli chcemy być profesjonalni mamy grać na 7 z 32 dźwięków (nie licząc overów) ? To czemu wszyscy grają na diatoniku bluesa, zamiast grywać sobie bezstresowo na jakiejś 6 kanałówce, która „firmowo” ma 12 czystych dźwięków(bez overów i podciągów) ?
blues - 1 b3 4 #4 5 b7 8
minor (dorian) - 1 2 b3 4 5 6 b7 8
Czyli wg tego blues od minor różni się wyłącznie brakiem 2 i podciągiem 4, czyli omijając 2 i #4 w graniu nie da się określić skali, czyli nie jest w skali? Kurde już nic nie rozumiem nic z tego, bo według mnie muzyka ograniczona do 7 dźwięków jest za przeproszeniem ułomne…
Zaczyna to bardziej matematykę albo tajemnicze obrzędy przypominać niż granie ( a jak to zachwalaliście) z serca.
ps. Nie słucham i nie lubię zbytnio bluesa, także mój kawałek z HB mógł być mało bluesowy. |
|
|
|
|
kamilteau
Wiek: 33 Posty: 1390 Otrzymał 76 punkt(ów) Skąd: Olsztyn/Offenburg
|
Wysłany: 2009-11-19, 17:05 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Za bardzo upraszczasz sprawę...
Po pierwsze, jeżeli już, to 6 z 12, a nie 7 z 32 ( (2) i 6 to ten sam dźwięk, tylko oba położone są w innych oktawach).
Po drugie, nikt nie zabrania używać innych dźwięków, ich użycie musi być tylko uzasadnione. Dźwięk nie leżący w skali stwarza napięcie, dźwięk należący to napięcie znosi. Na początku warto trzymać się skali, żeby wiedzieć, gdzie jest "bezpiecznie", potem warto wybierać się coraz dalej i dalej - tu nie ma drogi na skróty! A żeby zajść tą drogą trochę dalej, teoria jest często niezbędna.
Po trzecie, "granie z serca" wcale nie oznacza, że grasz to, co Ci ślina na język przyniesie. W przeciwnym razie każdy bełkot można by zaliczyć do tej kategorii. Matematyka, tajemne obrzędy... nie tędy droga. Wszystkim rządzą jakieś zasady - tym "sercem" też. Zwykle trzeba najpierw pobudzić umysł, żeby serce zachciało grać - wtedy ma to sens. |
_________________ "Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
|
|
|
|
|
#minigunmen
Wiek: 36 Posty: 2769 Otrzymał 127 punkt(ów) Skąd: Kat, Ośw, Krak
|
Wysłany: 2009-11-19, 19:23 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
kamilteau ma rację, poza tym dochodzi cała masa technik, która przerasta samo granie w skali bluesowej 1000 razy, takie techniki jak kombinacje dźwięków (granie oktawami), akordy, thrill, modyfikowanie brzmienia przez wibrato, układ rąk, artykulację.. wbrew pozorom harmonijka jest bardzo bogatym instrumentem pod względem rożnorodności brzmień.
Skala to nie nakaz, skala to tylko reguła a reguły są po to, żeby je łamać. |
_________________ Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki. |
|
|
|
|
KatuzaR
Wiek: 32 Posty: 319 Otrzymał 29 punkt(ów) Skąd: Kryry
|
Wysłany: 2009-11-19, 22:24 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Minigunmen, dodałeś mi trochę otuchy Dziękuję także za wypowiedź Kamilteau
Mam pytanie, czy da się zachować skalę,bądź jej wrażenie np na 8 nut w takcie (nie wiem czy użyłem dobrego słowa, ale chodziło mi o 1,2,3,4,5,6,7,8 zapętlone) grając przykładowo pierwszą, środkową i ostatnią ostatnią charakterystyczną dla danej skali?
Ps. Dla mnie harmonijka jest źródłem relaksu i dobrej zabawy, która zaczyna kończyć relaksować i zmieniać się we frustrację jeśli muszę bardzo uważać i często w tym się mylę. Dodam jeszcze, ze potrafię trafić w dźwięk, ale i tak nie potrafię określić na którym kanale gram i jak gram, bo to samo idzie, tak troszkę niepohamowanie
Życzę miłej nocy |
|
|
|
|
*Bart Łęczycki
Posty: 600 Otrzymał 76 punkt(ów) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2009-11-24, 13:07 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Witam.
Aby swobodnie grac na dowolnym instrumencie musimy poznać rozkład dźwięków czyli warto poćwiczyć gamę/skalę C D E F G A H C najpierw w środkowym rejestrze potem dolnym i na końcu w górnym. Podkreślam różnicę pomiędzy danym dźwiękiem a danym kanałem tzn dźwięk D jest na kanale (1) i (4) oraz (8) więc trzeba pamiętać że daną melodię można zagrac w dolnym, środkowym lub górnym rejestrze/oktawie.
Skoro chcesz grac dla przyjemności "z serca" to znajomość tych dźwięków wystarczy. Oczywiście warto poznać też "skalę bluesową" np w 2 pozycji G Bb C (Db) D F G (pentatonika g-moll z dodanym trytonem).
Na tej bazie możesz zagrać bardzo wiele utworów.
Jeśli chcesz zagrać daną skalę w jednym takcie to musisz pamiętać ile trwa takt i odpowiednio wstawić wybrane dźwięki
Gdy zagrasz pierwszy, środkowy i ostatni dźwięk w skali to może zabrzmieć to jak arpeggio czyli rozłożony akord.
Zajrzyj na moją stronę: http://www.harmonijka.mud...x.php?r=43&l=pl
Moim zdaniem skala/gama to nie reguła ale narzędzie do tego aby stworzyć ładną melodię, jeśli mamy wiele narzędzi=skal możemy układać dźwięki jeszcze ciekawiej i nadawać im nowe kształty/odcienie/emocje.
Skoro chcesz grac dla przyjemności to nie wiem czy warto zajmować się skalami i harmonią (tzn na pewno warto, ale trzeba zainwestować dużo czasu i wytrwałości która oczywiście się opłaci!). Zapraszam na moje warsztaty np w Białymstoku czy Otwocku, tam w ciągu nawet jednego dnia wszystko wyjaśnimy i poćwiczymy
Miłego grania ! |
_________________ www.bleczycki.com
bleczycki@gmail.com |
|
|
|
|
KatuzaR
Wiek: 32 Posty: 319 Otrzymał 29 punkt(ów) Skąd: Kryry
|
Wysłany: 2009-12-01, 21:59 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Dziękuję bardzo Postaram się pomęczyć z tymi skalami jak tylko będę miał czas... A co do warsztatów, to z chęcią poznałbym innych harmonijkarzy lecz z z mojej wioski to tylko Katowice w miarę blisko są zlokalizowane.
Będę się meldował w osiągnięciach
Jeszcze małe pytanko. Jaka skala do rockowych/metalowych piosenek (Przykładowo kiss - heavens on fire) ?
Dziękuję wam bardzo za odpowiedzi
Życzę miłego wieczoru,
w dniu jutrzejszym dużo humoru
KatuzaR |
|
|
|
|
*Bart Łęczycki
Posty: 600 Otrzymał 76 punkt(ów) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2009-12-02, 14:04 Odp: [Teoria] Skale
|
|
|
Na Twoje pytanie nie da się odpowiedzieć krótko a zarazem merytorycznie.
W tym utworze KISS jest wiele akordów (po pierwsze) i zależy jaki chcesz uzyskac klimat swojej improwizacji (po drugie).
Najłatwiej korzystać z pentatoniki molowej i durowej, gdyż po odpowiednim połączeniu tworzą bardzo uniwersalne układy dźwięków.
Pozdrowienia!
PS a o warsztatach w Katowicach to jeszcze pomyślimy |
_________________ www.bleczycki.com
bleczycki@gmail.com |
|
|
|
|