Autor |
|
|
Jarek
Wiek: 48 Posty: 44 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Siemianowice
|
Wysłany: 2008-08-27, 22:25 Teoria rytmu
|
|
|
Mam problem z rytmem i liczę na Waszą pomoc. Pomoc od teoretyków albo praktyków perki lub basu.
Wiadomo, że podstawową jednostką czasu w muzyce jest takt. Znamy schemat blusowy, który zaczyna się od czterech taktów prymy.
1. Jak poznać gdzie zaczyna, a gdzie kończy się takt? Chodzi mi o to, że słyszymy jakieś uderzenia bębnów, jedno takie najgłośniejsze się wyróżnia. Ile takich uderzeń przypada na takt?
2. Mam melodyjkę i chcę sobie do niej zrobić podkład perkusyjny w jakimś sekwenserze (akurat używam Rosegarden i Anvil Studio). Od czego zacząć? Nie "w co klikać" Tylko jakie uderzenia i w których miejscach umieścić. Przypuszczalnie znając odpowiedź na pytanie nr 1 już bym wiedział.
3. Jest słaba i mocna część taktu. Jak to się przekłada na uderzenia perkusji? Czy to ważna sprawa?
4. Jakimś odpowiednikiem perkusji jest sposób bicia na gitarze. To też mnie interesuje. Wydaje mi się, że ta wiedza pozwoliłaby mi lepiej grać.
Takich zagadnień dla mnie niewiadomych jest jak widać sporo, więc jeżeli ktoś może mnie odesłać do jakiejś strony albo literatury, to zaraz lecę. W necie znalazłem dużo o teorii muzyki, o rytmie jest już dużo mniej.
No cóż, część ludzi łapie to bez teorii, ale ja bym się musiał czymś wspomóc |
|
|
|
|
|
Jarun
Wiek: 41 Posty: 118 Otrzymał 12 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2009-02-02, 22:40 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
Nie jestem obeznany w tym temacie , ale z tego co wiem to takt to metrum które dzieli się np. na 4/4 - czyli : raz , dwa , trzy , cztery , raz , dwa , trzy , cztery , raz , dwa ...itd. i te raz-dwa-trzy-cztery to jeden takt . Chorus bluesowy najcześciej jest zbudowany z dwunastu takich taktów albo z ośmiu i innych . Jak słuchasz jakiegoś utworu najlepiej wolniejszego to posłuchaj perkusji i postaraj się wyklepać ten takt np. reka na kolanie do tego spróbuj liczyć : raz , dwa , trzy , cztery i wyczuj takt , który cały czas leci . Wydaje mi się że chyba nie wprowadzam Cię w błąd , jeśli tak to proszę forumowiczów o poprawienie mnie jeśli się mylę . Temat troche się zakurzył ale myślę że warto go wskrzesić . |
_________________
|
|
|
|
|
Stifan
Posty: 10 Otrzymał 1 punkt(ów)
|
Wysłany: 2009-03-03, 23:42 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
1. Pierwsza nuta taktu zawsze jest akcentowana. To trzeba po prostu słyszeć. Rytm jest określany za pomocą metrum. Metrum zapisuje się w taki sposób: Ilość nut przez rodzaj występowania ich w takcie. Tak więc metrum 4/4, to cztery ćwierćnuty w takcie, a metrum 1/4 to jedna ćwierćnuta w takcie, metrum 1/2, to jedna pół nuta w takcie, a metrum 5/8, to pięć ósemek w takcie etc.
2. Aby grać cokolwiek w rytmie, należy zmieścić się w takcie. To jest podstawa. Pokaże Ci to na przykładnie metrum 4/4. Metrum 4/4 to jak wyżej pisałem, cztery ćwierćnuty w takcie. Jednak czas trwania jednej ćwierć nuty, to czas trwania dwóch ósemek. Czas trwania czterech ćwierć nut, to czas trwania jednej nuty. Czas trwania jednej półnuty, to czas trwania dwóch ćwierćnut, etc. Tak więc możesz zagrać w takcie np. jedną półnutę i dwie ćwierćnuty. Jeżeli chcesz ułożyć podkład dla perkusji w metrum 4/4 to najprościej będzie zrobić tak:
1. Ćwierćnuta Hi-hat'a, centrali/werbla i crash
2. Ćwierćnuta Hi-hat'a
3. Ćwierćnuta Hi-hat'a
4. Ćwierćnuta Hi-hat'a
1. Ćwierćnuta Hi-hat'a, centrali/werbla i crash
2. Ćwierćnuta Hi-hat'a
itd.
Co brzmi tak: http://uploadfile.org/dow...MUnjWmTCwZPX61i
Coś ciekawszego: http://uploadfile.org/dow...46dhFQFdo3H5xAm
3. Nie znam się w sumie na teorii muzyki, nie mam żadnego wykształcenia muzycznego ani też nie uczęszczam do szkoły muzycznej. Jednak zdaje mi się, że chodzi właśnie o akcentowanie początku taktu. Jak widać powyżej, w pierwszej nucie taktu należy umieścić coś więcej niż tylko hi-hat'a, aby podkreślić jego początek. Ułatwia to wyczucie rytmu.
4. Gitary dotyczy się taka sama zasada: Ma się miesić w takcie. Każdy instrument ma się mieścić w takcie |
|
|
|
|
qrpas
Posty: 1 Skąd: katowice
|
Wysłany: 2009-03-19, 20:29 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
Witam, to moj pierwszy post, i drugi dzien z harmonijka.
[b]@ Jarek [/b]
1.w metrum 4/4 beda 2 takie uderzenia. jak policzysz to 8kami to stopa wypada na 1 i 5 a werbel na 3 i 7. Rozumiem, ze mocne uderzenia to dla Ciebie wlasnie werbel.
2. Cos musi trzymac groove, czyli cala partie perkusyjna. Innymi slowy musisz miec jakies tlo na ktore nakladasz potem akcenty. Najczesciej na hi-hacie gra sie tlo, stopa (bs) i werbel (snr) to akcenty.
Najprostszy groove:
HH 1 i 2 i 3 i 4 i 5 i 6 i 7 i 8 i
SNR 3 7
BS 1 5
3. Slaba i mocna czesc taktu, to istota grania na bebnach. Z racji ograniczen w tworzeniu melodii na perkusji, rozkladanie akcentow to najwazniejsza rzecz. W przykladzie wyzej widzisz, ze SNR i BS sa w "mocnej" czesci taktu,podbijajac akcent.
4. Bicie na gitarze podlega tym samym prawom co perkusyjny groove.
staralem sie pisac przystepnie, jesli cos jeszcze chcesz wiedziec to pisz lub zajrzyj na forum perkusja.org
[b]@ Stifan[/b]
1. W partii bebnow rzadko kiedy akcentowana jest sama pierwsza nuta.Zwykle jest tam hh + stopa. Najwazniejszy akcent to werbel na 3 i 7.
pozdrawiam, |
_________________ perkusista zaczyna zabawe z harmonijka... |
|
|
|
|
spam
Posty: 2
|
Wysłany: 2009-04-05, 15:03 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
Dlaczego werbel na 3 7, a stopa 1 5?
Moim zdaniem:
werbel 2 4
stopa 1 3 albo 1 2 3 4
hi hat 1i2i3i4i5i6i7i8i
Pozdrowienia. |
|
|
|
|
Stifan
Posty: 10 Otrzymał 1 punkt(ów)
|
Wysłany: 2009-04-14, 16:28 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
[b]qrpas[/b], masz racje, nie gram na perkusji, a na gitarze i to mnie zmyliło. Jednak nie masz racji, co do tego, że akcent na gitarze jest w tym samym momencie, co w perkusji. Gitara zawsze (a przynajmniej we wszystkich przypadkach jakie spotkałem) akcentuje początek taktu. Świetnie przedstawia, to fragment tabulatury w Guitar Pro pierwszego utworu 4/4 jaki mi wpadł teraz w ręce.
[IMG]http://img90.imagesh...44.th.png[/IMG] |
|
|
|
|
mazur
Posty: 67 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2009-09-02, 20:54 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
a jakies przykłady rytmów? |
|
|
|
|
Bugaj
Wiek: 50 Posty: 70 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: 100lica
|
Wysłany: 2009-11-03, 16:02 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
Ja polecam posłuchać dobrego metronomu cyfrowego - ma prawie zawsze dołożony dodatkowy dźwięk określający początek taktu. Pobawić się ustawieniami i wtedy możemy zaobserwować jak brzmi układ marszowy 2/4, np walca 3/4, bluesa 4/4 itd... |
_________________ Och, gdyby tak wszyscy ludzie Mogli przeżyć taki jeden dzień. Gdy wolność wszystkich ludzi zbudzi I powie: "Idźcie tańczyć, to nie sen"... |
|
|
|
|
Boodzik
Posty: 291 Otrzymał 14 punkt(ów)
|
Wysłany: 2009-11-04, 20:58 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
Pamiętać należy, że wiekszość numerów bluesowych i jazzowych jest grana w shufflu (swingiem). |
|
|
|
|
Arcydruid
Posty: 59
|
Wysłany: 2009-12-10, 21:12 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
[quote="Boodzik"]w shufflu (swingiem).[/quote]
tzn.? (jeśli można prosić o tłumaczenie z polskiego na nasze... ) |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2009-12-10, 21:27 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
Na polskie tego raczej się nie przetłumaczy. Chodzi o takie charakterystyczne "bujanie". |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Boodzik
Posty: 291 Otrzymał 14 punkt(ów)
|
Wysłany: 2009-12-10, 22:01 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
Oczywiście, że się przetłumaczy
Zamiast grać ósemki równo gramy je w triolowym pulsie, łącząc dwie pierwsze triole w jeden dłuższy dźwiek.
[IMG]http://img109.images...gx.th.jpg[/IMG] |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2009-12-10, 22:02 Odp: Teoria rytmu
|
|
|
No opisać można, ale jednym słowem określić raczej nie. Poza tym, lepiej się to zrozumie, gdy się usłyszy. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|