Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-07, 21:47    Skale

Hmm... Gdzie mogę znaleźć skale w necie.? I w ogole, jakich w używacie skali ?
(Chcę nabyć chroma w układzie diatonicznym[Hering VIntage chromatic 40]-taka harmoszka bluesowa tylko z registerem. Dzięki niemu będe mógł grać teoretycznie we wszystkich tonacjach tylko do tego trochę teori podobno trzeba.[skale, określanie tonacji etc.])
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 31
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-08, 09:24    Odp: Skale

Myslę, że na wikipedii. Skale można znaleźć na różnych stronach nauki gry na gitarze, ale często są to tylko konkretnie na gitarę (rozłożone na gryfie).
Moim zdaniem należy tylko zrozumieć, o co chodzi w skalach i tonacjach a później pójdzie z górki. Powodzenia :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-08, 18:43    Odp: Skale

Sygi napisał/a:

Moim zdaniem należy tylko zrozumieć, o co chodzi w skalach i tonacjach a później pójdzie z górki. Powodzenia :)


Rozumieć to rozumiem, ale ich nie znam :P (układ dźwięków)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Harcesz 

Posty: 2
Skąd: okolice Wadowic
Wysłany: 2007-08-09, 07:44    Odp: Skale

hej, standardowo skale dzielimy na molowe i durowe. Jak to się mówi zazwyczaj - smutne i wesołe. Skale: jońska, dorycka, frygijska, lokrycka, eolska, lidyjska i miksolidyjska. "Podstawowa" skala jońska C:
C D E F G A B C - czyli gama C-dur; dorycka D - D E F G A B C D. Zwróć uwagę na dźwięki na początku - od nazwy dźwięków pierwszych pochodzi nazwa skali. Skala eolska A - A B C D E F G A. Naukę skal najlepiej rozpocząć poprzez tworzenie ich samemu. Mamy podstawową gamę C-dur i zaczynamy się bawić w tworzenie następnych. Jak zapewne zauważyłeś, te dźwięki się powtarzają.
Ja uczyłem się skal za pomocą rozmaitych for internetowych, książek, szkoły Pana Lesickiego "Rzemiosło i sztuka". Tego jest pełno, wystarczy dobrze poszukać.
Pozdrawiam
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-09, 11:10    Odp: Skale

Ale przecież skale nie składają się tylko z dźwieków gamy C-dur. Gdzie krzyżyki i bemole.?
Jak tworzyć samemu skale.?
Jakiś link.?
Będe niezmiernie wdzięczny bo to jest naprawdę ważne.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-09, 11:51    Odp: Skale

Przypomnij sobie ten post: http://www.harmoszka.com/topics47/248.htm#1771

Wiesz, że jońska C składa się z dźwięków C D E F G A B C (B amerykańskie czyli polskie H)
Odległości w półtonach między tymi dźwiękami to 2 2 1 2 2 2 1. Chcesz skalę jońską F#? Bierzesz dźwięk F#, a następne dobierasz kolejne według tego schematu.

Kolejne skale systemu modalnego (dorycka, frygijska, etc) budujesz na kolejnych stopniach skali jońskiej. Np. dorycką budujesz na 2 stopniu skali jońskiej. Bierzesz jońską C i zaczynasz skalę od drugiego dźwięku: D E F G A B C D - D dorycka. Możesz sobie ją rozpisać na interwały (podane w półtonach): 2, 1, 2, 2, 2, 1, 2 (jest to oczywiście przesunięcie schematu dla skali jońskiej). Chcesz dorycką w Bb? Bierzesz dźwięk Bb i następne wg schematu: Bb, C, Db, Eb, F, G, Ab, Bb.

Tu jest nieco o skalach: http://harmonijka.mud.pl/index.php?r=43&l=pl

Oprócz samej znajomości skal, ważne jest żeby wiedzieć w jaki sposób łączą się one z akordami podkładu. Polecam książkę Aebersold'a "How to play Jazz and improvise". Po angielsku... nie znam polskich źródeł na temat skal i harmonii niestety:/

Oczywiście skale modalne to nie wszystkie skale wykorzystywane w muzyce, jest mnóstwo innych:) Najważniejsza z nich to skala chromatyczna, która zawiera wszystkie dźwięki: C C# D D# E F F# G G# A A# B C :)
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-09, 12:23    Odp: Skale

Wielkie dzięki Łukasz.!
Teraz jedno pytanie...


Łukasz napisał/a:




Oprócz samej znajomości skal, ważne jest żeby wiedzieć w jaki sposób łączą się one z akordami podkładu.


Czyli...?


A penatatoniki.? Przydatne są?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-09, 13:00    Odp: Skale

Szczotker napisał/a:
Wielkie dzięki Łukasz.!
Teraz jedno pytanie...
Łukasz napisał/a:

Oprócz samej znajomości skal, ważne jest żeby wiedzieć w jaki sposób łączą się one z akordami podkładu.


Czyli...?


To jest dość szeroki temat, trudno zawrzeć w jednym poście to, na co inni poświęcili całe książki :)

Ze strony www.aebersold.com można było kiedyś ściągnąć darmowy ebook zawierający fragmenty książek aebersolda... Ale teraz są jakieś problemy z tą stroną, może za kilka dni zacznie działać.

Ogólnie chodzi o to, że akordy ze skalami są mocno związane. Np. akord durowy (ang. major chord) tworzysz za pomocą stopni 1, 3 i 5 skali jońskiej. Dla C będzie to C E G. Możesz dodać septymę (7 stopień skali) - akord będzie bardziej "dżezowy": C E G B (B amerykańskie!!). Dla większego bogactwa brzmienia można dodać nonę (9th, czyli sekunda - 2nd - oktawę wyżej): C E G B D. Jeszcze bardziej dżezi :) Ale podstawowe dźwięki to 1, 3, 5.

I odwrotnie - gdy w podkładzie jest akord majorowy, to improwizujesz używając skali jońskiej. Oczywiście nie jest to reguła, której należy się sztywno trzymać! Możesz dodawać inne dźwięki, grać inne skale (pentatonikę, skale bluesową, bebopową...) w zależności od tego, jak chcesz poprowadzić melodię, co grałeś wcześniej, co chcesz zagrać w następnych taktach, jaką melodię gra Twoja wyobrażnia, jaki masz nastrój i wielu innych czynników.

Zalecenie, by przy określonym akordzie improwizować na bazie danej skali (akord majorowy - skala jońska, akord minorowy - dorycka, akord dominantowy - miksolidyjska itp) jest przede wszystkim wskazówką, która pozwoli się utrzymać w tonacji, grać dźwięki pasujące do podkładu i ułatwi tworzenie improwizacji.

Ważniejsze jest, aby grać melodie, które słyszysz w swoim umyśle, które gra Twoja wyobraźnia.

Z drugiej strony ćwiczenie ogrywania skal do podkładu ćwiczy i poszerza wyobraźnię muzyczną ("ucho wewnętrzne" - mind's ear), ukazując jej nowe możliwości, melodie, współbrzmienia.

Szczotker napisał/a:

A penatatoniki.? Przydatne są?


No pewnie! Zwłaszcza w bluesie :)
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-09, 13:26    Odp: Skale

Łukasz napisał/a:

Zalecenie, by przy określonym akordzie improwizować na bazie danej skali (akord majorowy - skala jońska, akord minorowy - dorycka, akord dominantowy - miksolidyjska itp) jest przede wszystkim wskazówką, która pozwoli się utrzymać w tonacji, grać dźwięki pasujące do podkładu i ułatwi tworzenie improwizacji.

A co z resztą skal.?

[ Dodano: 2007-08-09, 14:46 ]
Zacząłem tworzyć rozpisywać skale, zgodnie z wskazówką Łukasza.

Moglibyście sprawdzić czy tak mam to robić(tak mi się wydawało)
Narazie tylko kilka dla sprawdzenia poprawności metody.
C-dur jońska: CDEFGABC
d-moll dorycka - DEFGABCD
e-moll frygijska: EFGABCDE
F-dur lidyjska: FGABCDEF
G-dur miksolidyjska: GABCDEFG
a-moll eolska: ABCDEFGA
b-moll lokrycka- BCDEFGAB
_______________________
c-moll dorycka: C D Eb F G A Bb C
d-moll frygijska: D Eb F G A Bb C D
Eb-dur lidyjska - Eb F G A Bb CD Eb
F-dur miksolidyjska: F G A Bb C D Eb F
g-moll eolska : G A Bb C D Eb F G
a-moll lokrycka: A Bb C D Eb F G A
Bb jońska: Bb C D Eb F G A Bb


Ostatni dźwięk powtórzeniem pierwszego dla lepszej przejrzystości.
Zrobiłem przerwe żeby oddzielić te skalę stworzone od C-dur jońskiej i te od c-moll doryckiej.

Dobrze to robie.?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-09, 13:53    Odp: Skale

Szczotker napisał/a:

A co z resztą skal.?


http://www.jazzbooks.com/jazzhandbook/Default.htm

a zwłaszcza:

http://www.jazzbooks.com/...le_syllabus.pdf

W oznacza Whole Step czyli cały ton = 2 półtony, H to Half Step, półton, -3 to 3 półtony.

W pierwszej kolumnie masz symbol akordu, w drugiej skalę, którą możesz zagrać do danego akordu, trzecia kolumna opisuje budowę danej skali, czwarta to przykład skali C, piąta to przykład akordu, również z prymą C.

Aebersold podzielił akordy na pięć podstawowych kategorii:
Durowe - Major
Dominantowe - Dominant 7th
Mollowe - Minor
Półzmniejszone - Half Diminished
Zmniejszone - Diminished

Jak widać w tabeli, każdy z tych akordów możesz ogrywać za pomocą kilku(nastu) skal. Którą wybrać? Zależy to od wielu czynników, jak mówiłem od Twojej muzycznej wyobraźni, od tego jak zaplanowałeś melodię (co grałeś wcześniej, co zagrasz później) itd.
ALE zależy też od tego, jakie dźwięki są dodane do akordu granego w podkładzie.

Skal jest trochę :) Wystarczy zabawy do końca życia ;)
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 31
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-09, 14:48    Odp: Skale

Szczotker napisał/a:

Moglibyście sprawdzić czy tak mam to robić(tak mi się wydawało)
Narazie tylko kilka dla sprawdzenia poprawności metody.
C-dur jońska: CDEFGABC
d-moll dorycka - DEFGABCD
e-moll frygijska: EFGABCDE
F-dur lidyjska: FGABCDEF
G-dur miksolidyjska: GABCDEFG
a-moll eolska: ABCDEFGA
b-moll lokrycka- BCDEFGAB
_______________________
c-moll dorycka: C D Eb F G A Bb C
d-moll frygijska: D Eb F G A Bb C D
Eb-dur lidyjska - Eb F G A Bb CD Eb
F-dur miksolidyjska: F G A Bb C D Eb F
g-moll eolska : G A Bb C D Eb F G
a-moll lokrycka: A Bb C D Eb F G A
Bb jońska: Bb C D Eb F G A Bb
Dobrze to robie.?

Nie jestem pewien, ale to chyba jest źle. Nie sprawdzałem poprawności dźwięków, ale chyba źle zrozumiałeś zasady. Chodzi o to, że nie ma np. skali c-moll doryckiej. Skala durowa to inaczej skala jońska. (z półtonem po 3 i 7 stopniu). Tak więc można rozpisać np. skalę dorycką E, frygijską A, eolską C, lokrycką D, ale wtedy juz nie można mówić dur-moll. Trzeba jeszcze napisać, że każda z tych skal może rozpoczynać się od dowolnego dzwięku skali chromatycznej (tonacja), czyli są skale: jońska A, jońska Ais, jońska B, jońska Bb, jońska D, jońska Dis, jońska E itd. To jakim dzwiękiem zaczyna się skala nazywa się właśnie tonacją (dlatego czasami mówi się, żeby podwyżyć tonację, lub zagrać w tonacji D-dur). Jeśli mamy na myśli skale, to nieważne jakim dzwiękiem się zaczynają, ale jakie są relacje między dzwiękami (gdzie znajduje się odległość półtonu, tonu, półtora tonu). Mam nadzieję, że dobrze to wyjaśniłem. Jeśli gdzieś popełniłem błąd, poprawcie mnie. :)
edit: zapomniałem o czymś. Jeśli chodzi o akordy, to najczęściej w podkładzie nie używa się tylko jednego akordu z pokrewnej skali (pokrewna skala to w moim rozumieniu taka, która posiada te same dzwięki, np. C-dur(jońska C) i A-moll(eolska A)), ale 3 akordów - toniki subdominanty i dominanty. Stanowią one 1, 4 i 5 stopień skali. Konkretnie:
tonika-pierwszy
subdominanta-5
dominanta-6
Ogólnie uznaje się, że tonika to 'punkt centralny' i to nim zaczyna się piosenka czy melodia, domianta to 'punkt kulminacyjny', a subdominanta to oczekiwanie przed dominantą. Te trzy trójdzwięki określa się spólnym mianem triady harmonicznej

Postanowiłem dać jeszcze troche linków:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Koło_kwintowe
http://pl.wikipedia.org/wiki/Triada_harmoniczna
http://pl.wikipedia.org/wiki/System_dur-moll
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-09, 15:33    Odp: Skale

Sygi nie zbyt skumałem. Mógłbyś jaśniej.?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-09, 15:38    Odp: Skale

Sygi napisał/a:

Nie jestem pewien, ale to chyba jest źle.

A moim zdaniem jak najbardziej dobrze.

Cytat:

Nie sprawdzałem poprawności dźwięków, ale chyba źle zrozumiałeś zasady. Chodzi o to, że nie ma np. skali c-moll doryckiej.


Nie wiem czy nazwa "skala c-moll dorycka" jest spotykana w polskiej literaturze dotyczącej teorii muzyki. Jeśli nie, to OK, możesz powiedzieć. że "nie ma np. skali c-moll doryckiej". Ale prawdą jest, że na bazie skali doryckiej buduje się akord minorowy (moll!), a i w literaturze anglojęzycznej spotyka się określenie "minor mode(dorian)", więc moim zdaniem można napisać c-moll dorycka.

Cytat:

Skala durowa to inaczej skala jońska. (z półtonem po 3 i 7 stopniu). Tak więc można rozpisać np. skalę dorycką E, frygijską A, eolską C, lokrycką D, ale wtedy juz nie można mówić dur-moll.


Tak? No to zagadka - co mają wspólnego ze sobą: skala eolska i skala molowa naturalna?

Cytat:

To jakim dzwiękiem zaczyna się skala nazywa się właśnie tonacją


Pierwszy dźwięk skali nazywa się prymą. Nie musi mieć wiele wspólnego z toniką, czyli dźwiękiem określającym tonację utworu. Przykładowo piosenka w tonacji C-dur może zawierać akord dominantowy G7, do którego możemu zagrać skalę miksolidyjską G, której prymą jest dźwięk G - czyli nie tonika.
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Ostatnio zmieniony przez Łukasz 2007-08-09, 16:45, w całości zmieniany 1 raz  
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 31
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-09, 16:41    Odp: Skale

To chyba ja czegoś nie rozumiem. Jakie dźwięki (ew. odległości) występują w skali c-dur doryckiej i c-moll doryckiej? Czym różni się skala c-moll od c-dur? I co to tak naprawdę jest tonacja?

"Ale prawdą jest, że na bazie skali doryckiej buduje się akord minorowy"
Tak, bo tworząc akord składający się z 1, 3 i 5 stopnia skali otrzymamy akord molowy. Bierze się to stąd, że skala dorycka 'należy' do grupy skal molowych (półton pomiędzy 2 a 3 stopniem)

"moim zdaniem można napisać c-moll melodyczna."
Skala molowa melodyczna to jeszcze inna skala. W niej ułożenie półtonów wygląda tak: WHWWWWH, w przeciwieństwie do skali doryckiej, gdzie jest WHWWWHW.

"No to zagadka - co mają wspólnego ze sobą: skala eolska i skala molowa naturalna?"
Skala eolska to inaczej skala molowa naturalna. Tak więc, tak samo jak skala molowa naturalna, wchodzi zalicza się do grupy skal molowych. (z półtonem pomiędzy 2 a 3)
Szczerze mówiąc to nie wiem co to pytanie miało na celu... ;)

"Pierwszy dźwięk skali nazywa się prymą." Pierwszy dźwięk akordu to pryma. A tonika... http://pl.wikipedia.org/wiki/Tonika

Szczerze mówiąc nie rozumiem twojego wywodu, czym różni się tonika od prymy (ten z akordem G7)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-09, 17:18    Odp: Skale

Sygi napisał/a:
To chyba ja czegoś nie rozumiem. Jakie dźwięki (ew. odległości) występują w skali c-dur doryckiej i c-moll doryckiej?


Nie znam podziału na c-moll dorycką i c-dur dorycką. Jest prostu skala C dorycka. Ponieważ ma minorowy charakter, myślę, że można ją nazwać c-moll dorycką.

Cytat:

"moim zdaniem można napisać c-moll melodyczna."
Skala molowa melodyczna to jeszcze inna skala.

Racja, chciałem napisać "c-moll dorycka". Już poprawione :>

Cytat:

"No to zagadka - co mają wspólnego ze sobą: skala eolska i skala molowa naturalna?"
Skala eolska to inaczej skala molowa naturalna. Tak więc, tak samo jak skala molowa naturalna, wchodzi zalicza się do grupy skal molowych. (z półtonem pomiędzy 2 a 3)
Szczerze mówiąc to nie wiem co to pytanie miało na celu... ;)


Wyliczyłeś skale modalne i napisałeś "ale wtedy juz nie można mówić dur-moll".

Cytat:

"Pierwszy dźwięk skali nazywa się prymą." Pierwszy dźwięk akordu to pryma. A tonika... http://pl.wikipedia.org/wiki/Tonika


Czyli tonika to pierwszy dźwięk skali? Możnaby się z tym zgodzić, jeśli miałoby chodzić o "główną" skalę w oparciu o którą zbudowany jest utwór. Bo przecież utwór ma (zazwyczaj) jedną tonację, a skal można grać wiele w jednym utworze.
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 31
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-09, 18:02    Odp: Skale

"Nie znam podziału na c-moll dorycką i c-dur dorycką. Jest prostu skala C dorycka. Ponieważ ma minorowy charakter, myślę, że można ją nazwać c-moll dorycką."
O tym cały czas mówię :) Skala dorycka jest jedna! Można nazwać ją molowa dorycka, i będzie to poprawnie, ale wprowadza pewien zamęt i od razu rodzi się durowa dorycka. Prościej jest mówić po prostu 'dorycka'.

"Wyliczyłeś skale modalne i napisałeś "ale wtedy juz nie można mówić dur-moll"."
Zacytowałeś zły fragment :P Dalej uważam, że nie należy używać określeń dur-moll do skal greckich. Chociaż nie, teraz uważam, że to w niektórych przypadkach poprawne, ale wprowadza zamęt. Skala durowa = skala jońska, skala molowa = skala dorycka lub skala eolska, a literka to tonika i oznacza tonację.

"Bo przecież utwór ma (zazwyczaj) jedną tonację, a skal można grać wiele w jednym utworze."
Z tym nie mogę się zgodzić. W moim mniemaniu w utworach używa się najczęściej skali jońskiej i odpowiadającej jej skali eolskiej. (pisząc odpowiadająca mam na myśli zawierająca takie same dźwięki, jak np. C jońskie i A eolskie)
Przykład? - Nie płacz Ewka Perfectu - akordy - C-dur a-moll G-dur F-dur d-moll
C-dur tonika skali C-dur (jońskiej)
a-moll tonika skali A-moll(eolskiej)
G-dur dominanta skali C-dur
F-dur subdominanta skali C-dur
d-moll subdominanta skali A-moll
Tonacja inna - bo a-moll - C-dur i również inne skale. Przykład ten nie jest wyjątkiem od reguły. Słuchając ostatnio troche polskiego rocka zauważyłem, że podobna budowa występuje w 60% utworów :)
edit: Ogólnie mówiąc, chodzi mi o to, że nie ma sensu pisać dur-moll przy rozpatrywaniu skali i 'rozbijaniu' jej na stopnie. Te skale, które są durowe nie można napisać w molowej tonacji, więc mówiąc dorycka C, mam na myśli C-moll dorycka i tak dalej.
Skale durowe - jońska, lidyjska, miksolidyjska
Skale molowe - dorycka, frygijska, lokrycka, eolska
Chyba się już zrozumieliśmy :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-09, 19:30    Odp: Skale

Sygi napisał/a:
Skala dorycka jest jedna! Można nazwać ją molowa dorycka, i będzie to poprawnie, ale wprowadza pewien zamęt i od razu rodzi się durowa dorycka. Prościej jest mówić po prostu 'dorycka'.


Też tak uważam :)

Cytat:

"Bo przecież utwór ma (zazwyczaj) jedną tonację, a skal można grać wiele w jednym utworze."
Z tym nie mogę się zgodzić. W moim mniemaniu w utworach używa się najczęściej skali jońskiej i odpowiadającej jej skali eolskiej.


Chyba żartujesz :) A słyszałeś o muzyce tzw. klasycznej, albo jazzie ;)

Cytat:

Przykład? - Nie płacz Ewka Perfectu - akordy - C-dur a-moll G-dur F-dur d-moll

Na pewno? Wydawało mi się, że A, fis, E i chyba jeszcze D :P
Zresztą nie ma to znaczenia - schemat ten sam.

Cytat:

C-dur tonika skali C-dur (jońskiej)
a-moll tonika skali A-moll(eolskiej)
G-dur dominanta skali C-dur
F-dur subdominanta skali C-dur
d-moll subdominanta skali A-moll


Chyba się nie zrozumieliśmy. Nie chodzi mi o budowę harmoniczną utworu, że składa się z akordów, których prymy należą do skali jońskiej/eolskiej. Z tym się zgadzam, taki układ jest dosyć często spotykany w muzyce rozrywkowej.

Chodzi o to, że każdy z tych akordów powiązany jest z inną skalą. Akord toniczny C-dur ze skalą jońską C, akord dominantowy G7 z miksolidyjską G itp. Czyli jedna tonacja - wiele skal. Tworząc melodię/solówkę/improwizację poruszamy się po tych skalach.

Zdaję sobie sprawę, że w schemacie harmonicznym C a F G, chociaż wykorzystywane są 4 różne skale, to zgodnie z podejściem modalnym będziemy używać tylko dźwięków CDEFGAB. Trzeba jednak pamiętać, że jest znacznie więcej skal niż te 7 modalnych (część podałem w pdf'ie wyżej).
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 31
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-10, 09:21    Odp: Skale

OMG! Przepraszam wszystkich (w szczególności Szczotkera i Łukasza), bo to ja wprowadzam tutaj zamęt. Właśnie przeczytałem dokładnie tą rozpiskę skal Szczotkera i dokonałem epokowego odkrycia ;P Cały czas byłem pewien, że rozpisałeś te same skale w dur i moll. Zwracam pełen honor i szacunek Szczotkerowi :)

Łukasz napisał/a:
Akord toniczny C-dur ze skalą jońską C, akord dominantowy G7 z miksolidyjską G itp. Czyli jedna tonacja - wiele skal.
Tutaj czegoś nie rozumiem. Dlaczego skala jońska C to ta sama tonacja co miksolidyska G?

Łukasz napisał/a:
Nie chodzi mi o budowę harmoniczną utworu, że składa się z akordów, których prymy należą do skali jońskiej/eolskiej.
Moim zdaniem w 'budowa harmoniczna' polega raczej na tym, że w utworze używa się akordów, które stanowią triadę harmoniczną. Dlatego też do skali jońskiej C używa się C G F a nie np. C D H.

Łukasz napisał/a:
Chodzi o to, że każdy z tych akordów powiązany jest z inną skalą.

Jeśli tak, to grając w podkładzie C F G a d - moglibyśmy improwizować na skalach - jońskiej C, jońskiej F, jońskiej G, miksolidyjskiej C, miksolidyjskiej F, miksolidyjskiej G, lidyjskiej C, lidyjskiej F, lidyjskiej G, doryckiej a, doryckiej d, frygijskiej a, frygijskiej d, lokryckiej a, lokryckiej d, eolskiej a i eolskiej d. Trochę dużo tego... Czy może ja czegoś nie zrozumiałem? :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-10, 10:51    Odp: Skale

Sygi napisał/a:

Łukasz napisał/a:
Akord toniczny C-dur ze skalą jońską C, akord dominantowy G7 z miksolidyjską G itp. Czyli jedna tonacja - wiele skal.
Tutaj czegoś nie rozumiem. Dlaczego skala jońska C to ta sama tonacja co miksolidyska G?


Tonację ma utwór. Improwizując do podkładu (utworu) w tonacji C możesz w pewnym momencie użyć skali G miksolidyjskiej (zagrać ją całą, lub jakąś melodię o nią opartą).

Cytat:

Łukasz napisał/a:
Nie chodzi mi o budowę harmoniczną utworu, że składa się z akordów, których prymy należą do skali jońskiej/eolskiej.
Moim zdaniem w 'budowa harmoniczna' polega raczej na tym, że w utworze używa się akordów, które stanowią triadę harmoniczną. Dlatego też do skali jońskiej C używa się C G F a nie np. C D H.


Toż właśnie o tym mówie. CFG czyli I, IV, V. Można dodać a i e czyli I, III, IV, V, VI - te liczby to stopnie skali jońskiej, o którą oparte są prymy akordów CeFGa.

Cytat:

Łukasz napisał/a:
Chodzi o to, że każdy z tych akordów powiązany jest z inną skalą.

Jeśli tak, to grając w podkładzie C F G a d - moglibyśmy improwizować na skalach - jońskiej C, jońskiej F, jońskiej G, miksolidyjskiej C, miksolidyjskiej F, miksolidyjskiej G, lidyjskiej C, lidyjskiej F, lidyjskiej G, doryckiej a, doryckiej d, frygijskiej a, frygijskiej d, lokryckiej a, lokryckiej d, eolskiej a i eolskiej d. Trochę dużo tego... Czy może ja czegoś nie zrozumiałem? :)


Moglibyśmy, nawet na dziesiątkach innych skal :) Czemu mielibyśmy się ograniczać?

Powiązanie akordów ze skalami spróbuję wyjaśnić z nieco innej strony :) Weźmy skalę G miksolidyjską
G A B C D E F
Weźmy prymę (I), tercję (III), kwintę (V) i septymę (VII):
G B D F
Co otrzymaliśmy? Akord G7
Mała septyma "podkreśla zawieszony charakter" akordu, przez co taki akord doskonale nadaje się do pełnienia funkcji dominanty w utworze.

Weźmy skalę G jońską:
G A B C D E F# G
Stwórzmy akord (I - III - V - VII):
G B D F#
Wielka septyma nadaje spokojniejszy charakter, nie ma tego napięcia co G7. Otrzymaliśmy akord Gmaj7.

Dlatego do ogrywania akordu dominantowego G7 użyjemy raczej G miksolidyjskiej, a nie G jońskiej, bo wielka septyma z jońskiej będzie niejako "w konflikcie" z małą z G7. Jeżeli zaś właśnie o taki efekt nam chodzi - OK, możemy użyć sobie jakiej chcemy skali (włącznie z chromatyczną). Teoria nam tylko wskazuje, jakie dźwięki będą bardziej pasowały i podpowiada, że ogrywając akordy warto grać dźwięki akordów, czyli 1, 3, 5, 7, 9(2) stopień skali, o którą akord jest oparty.
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
_Big_Mac_ 


Wiek: 36
Posty: 32
Skąd: Wrocław/Zielona Góra
Wysłany: 2007-08-10, 12:42    Odp: Skale

Łukasz, teorii uczyłeś się w jakieś szkole muzycznej, czy samemu z książek/internetu? Tak pytam, bo pewnie jak już się nauczę wydobywać sensowne dźwięki z harmoszki, to też mi się przyda trochę podstaw teoretycznych i nie wiem, czy łatwo się tego nauczyć w domu.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-10, 12:49    Odp: Skale

"W muzyce spotykamy sie z dwoma rodzajami skal. Pierwszy to skala instrumentu (badz głosu
ludzkiego), czyli po prostu zakres dzwieków – od najniszego po najwyszy – jakim
dysponuje dany instrument.
Drugim znaczeniem słowa skala jest pewien porzadek odległosciowy miedzy kilkoma
dzwiekami i własnie w tym znaczeniu bedzie nas interesowała.
Na poczatku naley przyswoic sobie siedem podstawowych typów skal modalnych – jonska,
dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska, eolska oraz lokrycka. Sa to tzw. skale
heptatoniczne (nie trzeba tego pamietac), poniewa składaja sie z siedmiu dzwieków. Ósmy
dzwiek jest powtórzeniem pierwszego (o oktawe wyej).
Poniej zamieszczono zapis nutowy oraz tabulature siedmiu podstawowych typów skal.
Pierwszym stopniem kadej z nich jest dzwiek C – w ten sposób łatwiej usłyszec rónice
pomiedzy kolejnymi skalami, a to bardzo wane dla dalszego rozwoju. Oczywiscie
opalcowanie zasugerowane w tabulaturze nie jest „obowiazkowe”, skale te mona, a nawet
powinno sie, grac w kadym miejscu na gryfie.e"
"Naleałoby jeszcze wspomniec o trybie powyszych skal. Podobnie jak w akordach o
„durowosci” lub „molowosci” skali decyduje tercja. I tak skale jonska, lidyjska i
miksolidyjska sa skalami durowymi, zas dorycka, frygijska, eolska i lokrycka – molowymi.
Ponadto czesto mona sie spotkac z nazewnictwem „dur naturalna” dla skali jonskiej, oraz
„moll naturalna” dla skali eolskiej.
Na poczatek zostawmy pytanie – kiedy stosowac która skale? O tym bedzie mowa w
rozdziale 25. W tej chwili zastanówmy sie, jak je stosowac. Dla niektórych moe bedzie to
oczywiste, wiec jesli ktos zauway u siebie wyrazne znudzenie – niech przejdzie do nastepnej
lekcji. Dla całej reszty kilka słów o graniu przy uyciu skal.
Przede wszystkim naley sobie zdac sprawe, e ów porzadek odległosciowy jest pewnym
elementem stałym, niezalenie od tego w jakiej tonacji gramy. Oznacza to w praktyce, e
uczac sie skali C-jonskiej, uczymy sie przy okazji wszystkich innych skal jonskich (tak w
uproszczeniu). Cały „trick” polega na przesunieciu dłoni o okreslona liczbe progów w góre
lub w dół gryfu. Przykładowo grajac „układ” gamy C-dur jonska o dwa progi wyej (od
dzwieku D), otrzymamy game D-dur jonska:
Podobnie obniajac „układ” skali c-moll eolskiej o dwa progi, otrzymamy skale bb-moll
eolska (lub a#-moll eolska):
To sa oczywiscie tylko przykłady, podobnie mona postepowac z kada skala modalna i z
dowolna iloscia progów (półtonów), o jaka ja przesuwamy.
Druga sprawa, o której naley pamietac, to rzecz fundamentalna w grze kadego gitarzysty,
szczególnie wana podczas improwizacji, ale nie tylko. Chodzi o to, by znac skale w kadym
miejscu na gryfie."
Po pierwsze naley sobie przypomniec, e dzwieki o tej samej wysokosci wystepuja na gryfie
gitary w rónych miejscach (w przypadku pianina nie ma to miejsca). Przykładowo dzwiek C,
znajdujacy sie na pierwszym progu struny B, znajduje sie równie na piatym progu struny G,
na 10. progu struny D, na 15 progu struny A itd. Jest to dzwiek o dokładnie tej samej
wysokosci.
Druga rzecza, o której naley pamietac, jest fakt, e skala nie miesci sie w obrebie jednej
gamy, wykracza poza nia. Wyej podane przykłady (mowa o przykładach skal C) koncza sie
wszystkie dzwiekiem C na piatym progu struny G. Te same skale mona jednak zagrac o
oktawe wyej lub niej (choc tu zabraknie skali dzwieków gitary).
I tak np. skala C-jonska zagrana od dzwieku C na piatym progu struny G przyjmuje postac:
Opalcowan skali w rónych miejscach gryfu jest oczywiscie bardzo wiele. Dobrym pomysłem
jest indywidualne poszukiwanie wygodnych dla siebie miejsc i pozycji, przy zachowaniu
zasady, e w kadym miejscu na gryfie naley miec przynajmniej jedno takie opalcowanie
„pod reka”.
Pewna pomoca moe byc równie poniszy diagram przedstawiajacy gryf gitary z
zaznaczonymi dzwiekami gamy C-jonskiej. Sposób nauczenia sie skali w ten sposób moe
byc pomocny na poczatku, ale nie jest optymalny w dłuszej perspektywie czasu, poniewa
trudno sie zorientowac, w którym miejscu skali sie akurat znajdujemy, który interwał
podkreslamy. Wyróniono pierwszy stopien skali.


Teraz przejdziemy do zupełnie innej kwestii, ale szalenie istotnej. W rozdziale 20 poznalismy
akordy budowane na kadym ze stopni skali durowej. Dokładnie tak samo jest ze skalami
modalnymi.
Za przykład posłuy nam skala C-dur jonska:
Grajac te skale od jej drugiego stopnia (dzwieku D) zauwaymy, e powstaje nam skala dmoll
dorycka:
Skala C-dur zagrana od trzeciego stopnia, da nam skale e-moll frygijska:
Na nastepnym stopniu powstanie skala F-dur lidyjska:
G-dur miksolidyjska:
a-moll naturalna (eolska):
Oraz b-moll lokrycka:
W tym momencie łatwo o „pomyłke”, w konsekwencji której mona zmarnowac kilka
dobrych miesiecy, jesli nie całego swojego stylu, dlatego radze przeczytac to uwanie i wziac
sobie do serca.
Zauwamy, e wszystkie powysze skale składaja sie z dokładnie tych samych dzwieków.
Dlatego mona by pomyslec: „jesli znam skale C-dur naturalna, to znam równie d-dorycka,
e-frygijska, …, b-lokrycka” – nic bardziej błednego! Mimo, e dzwieki składajace sie na te
skale sa identyczne, to w kadym przypadku pełnia inna funkcje. Nie bedziemy sie na
obecnym etapie zagłebiac w aspekty improwizacji (na to przyjdzie czas w pózniejszych
lekcjach), ale kada z powyszych skal jest czyms odrebnym i naley ja cwiczyc osobno,
pamietajac, który jej stopien gramy, gdzie jest poczatek, a gdzie koniec skali. Wskazówki te
mona oczywiscie odrzucic, jednak z własnego doswiadczenia wiem, e nie warto.

System skal modalnych, omówiony w rozdziale poprzednim, nie wyczerpuje oczywiscie
wszystkich moliwosci porzadków odległosciowych w obrebie 12 półtonów, jakie mamy do
dyspozycji.
Pewna ciekawostka jest system nauczania w klasycznych szkołach muzycznych, gdzie
podejscie do skal jest zupełnie od innej strony (wg. mnie od gorszej) – naley to raczej
traktowac w kategoriach ciekawostki, ni czegos naprawde przydatnego.
W klasyce wszystko wywodzi sie – w skrócie – z systemu dur/moll. Podstawowymi gamami
sa gama dur naturalna i moll naturalna (wsród skal modalnych – jonska i eolska). Ich
odmianami sa dur miekka i dur harmoniczna oraz moll dorycka i moll harmoniczna. Przy
czym moll dorycki nie jest tym samym, co moll dorycki modalny i tutaj zaczyna sie robic
zabawnie . Całe nauczanie klasyczne sensu wielkiego, jesli chodzi o szeroko rozumiana
muzyke rozrywkowa, nie ma. Dlatego nie bedziemy sie zagłebiac w ten temat, podam tylko
przadki odległosciowe dla tych gam – jesli ktos ma ochote to moe sobie je pograc i np.
porównac klasyczny moll dorycki z mollem doryckim, wynikajacym z systemu modalnego.
Dur miekka: 1, 1, ½, 1, ½, 1, 1, np. C, D, E, F, G, Ab, Bb, C,
Dur harmoniczna: 1, 1, ½, 1, ½, 1½, ½, np. C, D, E, F, G, Ab, B, C,
Moll dorycka: 1, ½, 1, 1, 1, 1, ½, np. A, B, C, D, E, F#, G#,
Moll harmoniczna: 1, ½, 1, 1, ½, 1½, ½, np. A, B, C, D, E, F, G#.
Na szczescie, poza systemem klasycznym, istnieje szereg naprawde przydatnych skal.
Niekoniecznie sa to skale siedmiostopniowe.
Pentatoniki, czyli skale pieciostopniowe to bardzo obszerny temat. Wbrew pozorom –
ograniczenie sie do pieciu dzwieków, daje czesto duo ciekawsze rozwiazania brzmieniowe,
ni korzystanie ze wszystkich dwunastu. Pentatoniki znajduja czesto zastosowanie w jazzie –
oczywiscie tam najrzadziej korzysta sie z najbardziej oczywistych rozwiazan (np. pentatonika
molowa grana od prymy akordu molowego), stosuje sie czesto dosc wyszukane pentatoniki od
rónych składników akordu, podkreslajac w ten sposób jego najwaniejsze dzwieki, takim
przykładem moe byc np. pentatonika półzmniejszona od septymy akordu dominantowego
(alterowanego). W tej chwili zajmijmy sie jednak tymi prostszymi rozwiazaniami.
Pentatonika molowa
Składa sie ona z: 1cz, 3m, 4cz, 5cz, 7m.
Od dzwieku A bedzie to wygladac tak: A, C, D, E, G.
Przykładowe opalcowanie tej skali moe wygladac nastepujaco (Przykład 1):
Oczywiscie naley ja grac w kadym miejscu na gryfie i samemu szukac ciekawych i
wygodnych dla nas opalcowan. O zastosowaniu tej i innych skal, dowiemy sie w rozdziale 26.
Pentatonika durowa
Budowa: 1cz, 2w, 3w, 5cz, 6w.
Przykładowa pentatonika durowa C: C, D, E, G, A.
Łatwo zaobserwowac, e składa sie ona z tych samych dzwieków, co pentatonika a-moll,
wiec równie miedzy tymi pentatonikami zachodzi pokrewienstwo (tak samo, jak w
przypadku gam C-dur i a-moll oraz odpowiednich tonacji).
Przykładowe opalcowanie (Przykład 2):
Skala bluesowa
Jest to potoczna nazwa dla pentatoniki molowej z szóstym dzwiekiem miedzy kwarta a
kwinta, nie jest wiec pentatonika (posiada szesc dzwieków).
Budowa: 1cz, 3m, 4cz, 4zw/5zm, 5cz, 7m.
Np. A, C, D, D#, E, G
Przykładowe opalcowanie (Przykład 3):
Skala cały ton – półton (whole-half)
Budowa: tutaj niewielki sens ma analiza interwałów, sama nazwa wskazuje, jak budujemy
taka skale, po prostu porzadek odległosciowy ma “wzór”: 1, ½, 1, ½, 1, ½, 1, ½.
Jesli ktos by sie uparł i wypisałby interwały, otrzymałby: 1cz, 2w, 3m, 4cz, 5zm, 6m, 6w, 7w.
Przykładowe opalcowanie dla skali C (C, D, D#, F, F#, G#, A, B) (Przykład 4):
Istnieje oczywiscie jeszcze mnóstwo innych skal, jednak na poczatek wystarcza nam te,
przede wszystkim dlatego, e je bedziemy w stanie zastosowac na obecnym poziomie wiedzy
teoretycznej (o zastosowaniu bedzie mowa w nastepnym rozdziale). Nie ma sensu
poznawanie skal, których sie uywa np. do improwizacji nad akordem, którego jeszcze nie
znamy .


To nie mój text, znalazłem go gdzieś w necie.
Może się komuś przyda. Mi bardzo pomógł :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-10, 13:11    Odp: Skale

_Big_Mac_ napisał/a:
Łukasz, teorii uczyłeś się w jakieś szkole muzycznej, czy samemu z książek/internetu?


Szkołę muzyczną widziałem kiedyś, z zewnątrz :)

Uczyłem się (a właściwie uczę się, to dopiero początki ;) ) z internetu (ebook Aebersolda, do którego adres podałem wyżej) i z książek (seria "How to play Jazz and Improvise" Aebersolda).
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 31
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-10, 13:55    Odp: Skale

"Toż właśnie o tym mówie. CFG czyli I, IV, V. Można dodać a i e czyli I, III, IV, V, VI - te liczby to stopnie skali jońskiej, o którą oparte są prymy akordów CeFGa."
Tylko że a i e są akordami molowymi w tym przypadku. Wciąż będę się trzymał tego, że w przypadku CFGea - użyte są 2 skale - C jońska i A eolska - a akordy to toniki, subdominanty i dominanta tych skal.

Z tego co mówisz, rozumiem, że każdy akord w podkładzie to tak, jakby użyć kolejnej skali. W związku z tym, twoim zdaniem nie ma żadnego powiązania pomiędzy kolejnymi akordami C F G, poza tym, że można je odnaleźć w skali C jońskiej. Po raz kolejnyh powtórzę pytanie: Dlaczego w takim razie do skali C jońskiej używa się praktycznie zawsze akordów C F G a nie np. C D A ?

Piszesz, że skale są połączone z akordami w ten sposób, że konkretnej skali odpowiada akord zbudowany na 1 3 5 i 7 jej stopniu. To jest właśnie tonika, poszerzona o 7 co wpływa na 'septymowość' akordu. Moim zdaniem skale są połączone w ten sposób, że jednej skali odpowiadają 3 akordy - zdudowane na 1 3 5, na 4 6 8 i 5 7 9 stopniu skali. To jest właśnie tonika subdominanta i dominanta. Dzięki temu można zauważyć zależność pomiędzy kolejnymi akordami, a nie tylko to, że każdemu akordowi odpowiada 1 skala.

Jeszcze jedno pytanie: Skoro każdy utwór ma jedną tonację to jaką tonację ma podany już przeze mnie przykład 'Ewki' - CGFae?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-10, 14:07    Odp: Skale

Chyba C :P
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-10, 14:56    Odp: Skale

Sygi napisał/a:
Z tego co mówisz, rozumiem, że każdy akord w podkładzie to tak, jakby użyć kolejnej skali.


Tak, używamy tych skal, aby improwizować nad danymi akordami.

Cytat:

W związku z tym, twoim zdaniem nie ma żadnego powiązania pomiędzy kolejnymi akordami C F G, poza tym, że można je odnaleźć w skali C jońskiej.


Gdzie napisałem, że nie ma? Czy zakwestionowałem istnienie i sensowność traidy harmonicznej? Poza tym schemat I - IV - V nie jest jedynym schematem harmonicznym, w jazzie np. bardzo popularna jest progresja II - V - I.

Cytat:

Dzięki temu można zauważyć zależność pomiędzy kolejnymi akordami, a nie tylko to, że każdemu akordowi odpowiada 1 skala.


No właśnie, zdaje się, że piszemy o różnych rzeczach. Ty mówisz o budowie harmonicznej, progresji akordów: http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_progression

Ja mówię o praktycznym użyciu skal w improwizacji nad danymi akordami podkładu. Komponowaniem się (jeszcze) nie zajmuję.

Cytat:

Jeszcze jedno pytanie: Skoro każdy utwór ma jedną tonację to jaką tonację ma podany już przeze mnie przykład 'Ewki' - CGFae?


Nie każdy utwór ma jedną tonację. Czasem zdarza się modulacja czyli zmiana tonacji na inną w trakcie trwania utworu.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Transpozycja_(muzyka)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja_(muzyka)

Co do Twojej Ewki - C.
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 31
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-10, 16:35    Odp: Skale

Ale akordy mogą się zmieniać (i bardzo często zmieniają się) na tyle szybko, że za każdym razem zmieniając skalę, zagramy jej 3-4 dźwięki (w racjonalnym tempie).

Tymi różnymi progresjami to trochę rozjaśniłeś, ale mam jeszcze pytanie - co w tym artykule oznaczają małe literki (np. ii) i bemole?

I dlaczego C skoro można użyć do niej tych wszystkich, wymienionych wcześniej skal?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-10, 16:50    Odp: Skale

A propo tonacji.... Jak mam ją ustalić.?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Łukasz 


Wiek: 40
Posty: 66
Otrzymał 35 punkt(ów)
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2007-08-10, 17:11    Odp: Skale

Sygi napisał/a:
Ale akordy mogą się zmieniać (i bardzo często zmieniają się) na tyle szybko, że za każdym razem zmieniając skalę, zagramy jej 3-4 dźwięki (w racjonalnym tempie).


Do zagrania skali szesnastkami wystarczą dwa beaty, akordy zwykle zmieniają się rzadzej...

Zresztą nie chodzi o to by do każdego akordu grać całą skalę :) To dobre do ćwiczeń (chociaż te także warto urozmaicać), ale improwizacja czy solówka, w której nad każdym akordem grana jest po prostu odpowiadająca skala byłaby "nieco" nudna. Dlatego skale należy traktować jako źródło, z którego czerpie się dźwięki do budowy melodii.

Cytat:

Tymi różnymi progresjami to trochę rozjaśniłeś, ale mam jeszcze pytanie - co w tym artykule oznaczają małe literki (np. ii) i bemole?


Małe literki oznaczają, że na tym stopniu budujemy akord minorowy; bemole, że budujemy akord na stopniu obniżonym o pół tonu.

Cytat:

I dlaczego C skoro można użyć do niej tych wszystkich, wymienionych wcześniej skal?


Bo C jest "centrum tonalnym" piosenki, rozwiązuje napięcie budowane w piosence i wreszcie - co nie jest regułą - zaczyna i (chyba?) kończy utwór.

Gdy zagrasz akord C słuchając tej piosenki w radiu (a właściwie akord A, bo w takiej tonacji jest wersja studyjna) usłyszysz, że akord doskonale pasuje, jakby uspokaja i rozwiązuje napięcie.
_________________
There is no such thing as a wrong note. Just poor choices.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 31
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-08-10, 21:29    Odp: Skale

Odpowiedzcie na pytanie. Skąd mam widzieć jaka jest tonacja utworu.? (aby dobrać odpowiedną skale. )
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Sygi 

Wiek: 31
Posty: 153
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Przysucha
Wysłany: 2007-08-11, 08:36    Odp: Skale

Ja kiedy widzę akordy C F G a (ew. e d) to wiem, że to C-dur. Kiedy akordy G C D e a - G-dur. Jednakże z tego co mówi Łukasz, powinieneś dobrać skalę do 1 akordu - czyli np. do akordu C-dur - jedną ze skal durowych C (jońska, lidyjska lub miksolidyjska). I przy każdym akordzie zmieniać skalę.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
  
Odpowiedz do tematu