Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
gofator 


Wiek: 40
Posty: 166
Otrzymał 62 punkt(ów)
Skąd: Otmuchów
Wysłany: 2009-07-29, 11:48    [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Niniejszy post jest skróconą wersją artykułu poświęconego bluesowej harmonijce ustnej. Niemalże codziennie powstają nowe tematy związane z prośbą o pomoc w wyborze harmonijki czy problemami związanymi z początkową grą. Post tak jak i jego dłuższa wersja skierowana jest do osób:
-które nie wiedzą jaką harmonijkę kupić na początku i w jakiej tonacji
-które nie wiedzą jakie modele warto kupić na początku przygody z harmonijkami i dlaczego,
-nie znających podstaw wydobywania czystego dźwięku oraz podciągu
Ponadto w artykule dostępnym w linku na samym dole, znajdziecie także troszkę historii, podział harmonijek, budowę bluesowej harmonijki ustnej systemu Ritchtera, wiele porad dotyczących kupna, przybliżone ceny harmonijek, porównanie wielu najpopularniejszych modeli zalecanych na początek. Znajdziecie tam także podstawy dotyczące wydobywania dźwięku oraz różne techniki grania z przykładami, efekty, które można wykonać na harmonijce oraz cały dział poświęcony pielęgnacji naprawie i tuningu. Artykuł zawiera także kilka zdjęć, oraz tabelki obrazujące i uzupełniające informacje znajdujące się w środku.
ZANIM ZAŁOŻYSZ NOWY TEMAT ZAJRZYJ TUTAJ !

BLUESOWA HARMONIJKA USTNA

Bluesowa Harmonijka ustna, czyli nasz potocznie zwany „HARP” jest harmonijką zazwyczaj 10 kanałową (bywają 12 oraz 14 kanałowe). W każdym kanale (otworze) znajdują się dwa stroiki jeden u góry odpowiedzialny za wydech oraz jeden na dole odpowiedzialny za wdech. Stroiki przymocowane są do blachy stroikowej za pomocą nitów.
Często przeglądając aukcje internetowe natkniecie się na opis typu „stroiki mosiądz, grubość 0,9 mm” jest to mylne pojęcie, gdyż same stroiki są znacznie cieńsze a opis dotyczy blachy stroikowej. Blachy stroikowe połączone są do grzebienia za pomocą śrub mocujących. Im więcej śrub tym większa szczelność, a co za tym idzie łatwość grania. Ostatnią widoczną częścią nadającą wygląd, brzmienie i głośność są pokrywy

Kupujemy harpa

Po żmudnej lekturze czas zabrać się za wybór instrumentu. Przyjęliśmy, że kupować będziemy harmonijkę 10 kanałową systemu Richtera zwaną bluesową. Zaglądamy na sklepy internetowe a tam:
... drewniany grzebień...plastikowy grzebień... tonacja C-dur, fis-mol LowD... mosiężne stroiki o grubości 1,2mm... podatna na overbending... doskonała do bluesa... najlepsza za tę cenę...
No i co tu wybrać i za ile?
Pierwszą sprawą jest tonacja
Tonacja - jest to gama molowa bądź durowa, na której materiale dźwiękowym oparty jest utwór muzyczny. Tonację określa się poprzez znaki przykluczowe, akordy bądź dźwięki rozpoczynające lub kończące utwór muzyczny. Podstawową tonacją harmonijki ustnej jest tonacja C-dur. W tej tonacji jest większość utworów muzycznych. Jednak jeśli chodzi o bluesa w większości panuje tu tonacja A-dur. Na początek polecam kupić harmonijkę w tonacji C-dur. Można nią zagrać wiele utworów muzycznych, jest uniwersalna do grania większości rodzajów muzyki. W miarę rozwoju naszej gry rozwijać będzie się nasza stajnia.
Czas na strojenie.
Strojenie - to się zatrzymamy na chwilkę. Istnieje wiele różnych rodzajów strojenia harpów, ja omówię 3 z nich. Strojenie Just Intonation, 12 equal temperament (równomiernie temporowany) oraz strój kompromisowy.
Just Intonation - krótko mówiąc harmonijka nastrojona w ten sposób soczyście brzmi na akordach ale czyste melodyczne dźwięki tracą na wartości. Przykładem takiej harmonijki jest Hering Vintage Harp, Stare Hohnery z serii Marine Band lub Blues Harp.
12 equal temperament - na odwrót. Melodie brzmią ślicznie natomiast akordy nie pasują. Hohner Golden Melody, Suzuki Harpmaster i Promaster.
Strój kompromisowy - pomiędzy equal a just intonation. Obecnie większość harpów strojona jest w ten sposób. Hohner Special 20, Big River Harp, Pro Harp, Silver Star, Blues Band, Seydel Blues Session, Blues Solist, 1847 Classic, Big Six.
Trzeba zwrócić uwagę na fakt, iż w ciągu lat strojenia te ulegały niewielkim zmianom i odchyłom. I tu np. strój kompromisowy Hohnera może inaczej brzmieć niż strój kompromisowy harmonijki firmy Seydel.
Polecam kupić harmonijkę w stroju kompromisowym.
Korpus-
Drewno plusy: brzmienie, tradycja, minusy: w niektórych harpach pęcznieje kalecząc język i wargi, wiąże się to z nieodpowiednią impregnacją drewna.
Plastik plusy: brak pęcznienia, nie trzeba impregnować, można harpa myć bezpośrednio pod wodą, minusy: znają je tradycjonaliści wybierający drewno.
Na początek polecam zakupić harpa z korpusem plastikowym
Nasz pierwszy harp powinien być z grzebieniem plastikowym, w stroju kompromisowym w tonacji C-dur.
Co więc wybrać na początek?
Większość forumowiczów korzystających z forum odpowie jednogłośnie, że najlepszym rozwiązaniem jest Hohner Special 20 w tonacji C. Dlaczego? Harmonijka jest niezwykle wytrzymała na błędy początkującego, głównie na siłową grę. Jest bardzo podatna na obniżanie poprzez bending, nawet w wysokim rejestrze (o bendingu będzie dalej). Po regulacji jest podatna na overbending (także w dalszej części artykułu). Jest głośna i ma ciekawe brzmienie. Co ważne jest także wygodna w graniu poprzez brak wystających blach i ostrych kanałów, co nie drażni ust i języka przy dłuższej grze. Nie puchnie, gdyż korpus jest z plastiku.
Przyszła paczka/byliśmy w sklepie

Otwieramy pudełko łapiemy harpa dmuchamy gra, hura!! Co dalej?
Trzymanie harmonijki
Ustawiamy ręce tak by stworzyć komorę rezonansową za harmonijką co pozwoli na granie wielu dodatkowych efektów poprzez otwieranie dłoni, szybkie otwieranie i zamykanie na przemian itp. Harmonijkę łapiemy między kciuk i palec wskazujący lewej dłoni, prawą dłonią przykrywamy tył by stworzyć szczelną puszkę. Powinno się grać w sposób by numerki wygrawerowane na blaszce były na górze, niektóre modele są bez grawerunków więc ustawiamy harmonijkę tak, by grając coraz wyższe dźwięki harmonijkę przesuwać w lewo (patrząc prosto w kanały dźwięki niskie są po lewej stronie a dźwięki wysokie po prawej).
Jak już wiemy na jednym kanale można wydobyć dwa dźwięki, dźwięk wdechowy i dźwięk wydechowy (poprzez odpowiednie ułożenie jamy gardłowej i języka można także na niektórych kanałach wydobywać dźwięki nie należące do skali diatonicznej - o tym dalej)
Czyste dźwięki
Nadszedł czas na naukę czystych dźwięków. Mamy 3 metody wydobywania czystych dźwięków:
Pucker - składamy usta w dziubek, jak do gwizdania i poprzez odpowiednie zadęcie lub zassanie wydobywamy dźwięk z jednego kanału (harmonijkę staramy się łapać wewnętrzną częścią warg i wsadzać głęboko, najlepiej jak najszybciej zrezygnować z siłowego układania „dziubka”).
Tonque Blocking (blokowanie językiem) - łapiemy ustami 3 kanały a językiem zakrywamy 2 kanały z lewej strony. Nie jest to jednak odpowiednia technika grania na początek, gdyż jest niezwykle trudna. Moim zdaniem lepiej jest się jej uczyć po solidnym opanowaniu podstaw. Tonque Blocking ma szerokie zastosowanie, ponieważ można grać na nim jednocześnie podkład oraz linię melodyczną, można także grać oktawami (łapiemy 4 kanały i zakrywamy ustami 2 środkowe- mamy wtedy grane takie same dźwięki jednak różniące się o oktawę. Powyżej 3 kanału by zagrać oktawę łapiemy pięć kanałów i zagrywamy trzy środkowe). W Tonque Blockingu ciężej robi się podciągi, jako że język jest zajęty blokowaniem kanałów.
U-Blocking- składamy język w rurkę przykładamy do harpa i dmuchamy lub wciągamy.
Na początek najlepiej uczyć się techniki pucker. Harmonijkę wkładamy dość głęboko w usta, to trudne ale możliwe, należy także w miarę możliwości rozluźnić wargi. Gdy nie wiemy jak brzmi czysty dźwięk możemy zakryć palcami np. kanały 1 2 3 oraz 5 6 7 8 9 10 i zadąć w kanał 4. Oczywiście naukę czystych dźwięków możemy, a nawet powinniśmy urozmaicać graniem prostych melodii. Na początku nie jest to łatwe i może zająć nawet kilka tygodni (mi po ponad pół rocznym graniu zdarza się nie trafić czysto w kanał). Warto też po jakimś czasie ćwiczyć pamięć motoryczną by swobodnie poruszać się po kanałach i wydobywać czyste dźwięki. Można to zrobić w sposób taki: dmuchniemy w kanał 3 odrywamy harmonijkę od ust i znów przystawiamy próbując zagrać 3 bądź inny kanał. Można także zamykać oczy. Próbujcie także bez odrywania przechodzić z jednego kanału na inny starając się wydobyć czysty dźwięk. Nie przejmujcie się niepowodzeniami, w końcu się uda. Gra na harmonijce wbrew pozorom jest dość trudna (tym trudniejsza im dłużej gramy).
Bending

Bending- czyli odpowiednia technika wydobywania dźwięku z poza skali diatonicznej, bardzo często wykorzystywany z bluesie. Poprzez odpowiednie ułożenie jamy ustnej, języka i podniebienia miękkiego, zmienia się komorę rezonansową w jamie ustnej, powodując obniżenie dźwięku( tylko i wyłącznie obniżane, podciągiem nie podwyższymy dźwięku). Podciągi można wykonać na wszystkich kanałach z tą różnicą, że na kanałach od 1-6 wykonujemy podciąg na wdechu a 7-10 na wydechu.
Jak wydobyć podciąg? Jest kilka sposobów. Ja wyjaśnię najłatwiejszy na początek. Zajmijmy się podciągami na wdechu czyli na kanałach 1-6. Złapcie kanał 4 i wciągnijcie powietrze, podczas wciągania cofajcie język i próbujecie bezgłośnie powiedzieć IIJJJUUUUUUUUU. W harmonijce C na kanałach 1-6 ta technika wystarczy by wydobyć bend. W niższych tonacjach np. G czy Low D na kanałach 1 2 3 prawdopodobnie trzeba będzie jeszcze do tego obniżyć żuchwę i bardziej otworzyć gardło. Na początku najlepiej ćwiczyć bend na kanale 4, gdyż tam jest najłatwiej obniżyć dźwięk. Innym sposobem może być wciąganie powietrza z wymawianiem bezgłośnym EEEE i przejście z EEEE na OOOHHHH. Podczas używania tych technik bend powinien pójść płynnie w górę. Bending gra się także bez płynnego przejścia, innymi słowy mówiąc skokowo. Gdy opanujecie już podciągi do tego stopnia, że będziecie dźwięk płynnie obniżać, na każdym kanale od 1 do 6, czas na nieco inne wydobycie podciągu. Do tej pory płynnie przechodzicie z podstawowego dźwięku na podciąg. Pora na podciąg, który pozwoli nam od razu z podstawowego dźwięku przejść na odpowiednią wysokość. Jest to dość trudna technika i bardzo personalna. Każdy musi sobie sam znaleźć odpowiednie ułożenie jamy ustnej, by przejść na odpowiedniej wysokości podciąg. Na kanałach 2 oraz 3 jest o tyle trudniej, tam się obniża co pół tonu i cały ton, dodatkowo kanał 3 można także obniżyć o półtora tonu. Do „skokowego” wydobycia podciągu niezbędna będzie nam artykulacja. Kilka słów o artykulacji. Artykulacja pozwala nam na dokładniejsze zaznaczenie każdego granego dźwięku, sprawia, że dźwięki są mocne i odpowiednio nasycone. Jak artykulować? Spróbujcie zagrać trzy razy dźwięk na kanale 2 na wdechu, a następnie zróbcie dokładnie to samo z tym, ze każdy dźwięk zaznaczcie bezgłośnym wypowiedzeniem DA, czyli DA DA DA. Teraz to samo zróbcie poprzez wypowiedzenie TU KU TU, albo CZOK CZOK CZOK. To jest właśnie artykulacja. Jak pewnie zauważyliście, za każdym razem jest troszkę inne brzmienie. Sposobów artykulacji jest wiele, nie będę się zagłębiał w szczegóły. Jak się ma artykulacja do bendów? Specyficzne ułożenie jamy ustnej przy wymawianiu pewnych głosek, powoduje zwiększenie komory rezonansowej naszych ust, co ułatwia nam obniżanie dźwięku. Spróbujcie na kanale 2 wciągnąć powietrze z wymówieniem DA, a później na tym samym kanale na wdechu obniżcie nieco szczękę cofnijcie język i wypowiedzcie DU, powinien dźwięk obniżyć się od razu, ale nie płynnie. Jeśli zrobicie wszystko dobrze kanał 2 powinien obniżyć się o cały ton. Do obniżania o pół tonu ja używam artykulacji DY, DE, TE TY . Ale jest to sprawa moim zdaniem indywidualna, trzeba próbować w swój sposób ustawiać język i żuchwę. To samo stosuje się na kanale 3.
Gdy obniżasz dźwięk gwizdając na wdechu, to podobnie to wygląda z harmonijką. Nie zmieniaj układu ust, zmienia się tylko układ jamy gardła i języka. Nie wciągaj i nie wypuszczaj powietrza nosem. Nie zniechęcaj się, podciągi to dość trudna sprawa, ale trening przyniesie efekt prędzej czy później.
O podciągach na wydechu tylko wspomnę gdyż jest to, że tak powiem „wyższa szkoła jazdy”
Tu jest raczej na odwrót. Zmniejsza się komorę rezonansową poprzez przysunięcie języka bliżej kanałów i wypowiadanie IIJJUUUUU lub TTSSSSUUUUU.

Składam serdeczne podziękowania Pulatomowi i Maćkowi Draheimowi za pomoc w pisaniu oraz sprawdzenie treści artykułu, a także tym, którzy w mniejszym stopniu przyczynili się do napisania tej pracy.


Zapraszam do rozszerzonej wersji artykułu zapisanego w pliku tekstowym niżej
http://w249.wrzuta.pl/plik/4M3Vln56oA5/bluesowa_harmonijka_ustnal

Oto spis treści mojego artykułu

Spis treści.

HARMONIJKA USTNA....................................................................................................... 2-3

Wstęp.......................................................................................................................................2
Troszkę historii........................................................................................................................2
Specyfikacja i rodzaje...........................................................................................................2-3

BLUESOWA HARMONIJKA USTNA...............................................................................3-16

Budowa.................................................................................................................................3-6
Kupujemy harpa....................................................................................................................6-9
Przyszła paczka/byliśmy w sklepie
Trzymanie harpa...................................................................................................................9
Czyste dźwięki.................................................................................................................9-11
Nieszczęsna dwójka...............................................................................................................11
Rozkład dźwięków............................................................................................................11-12
Troszkę o teorii muzyki.........................................................................................................12
Bending (podciąg)............................................................................................................12-14
Overbending...........................................................................................................................14
Granie w pozycjach..........................................................................................................14-15
Skala bluesowa.......................................................................................................................15
Rytm.......................................................................................................................................15
Efekty................................................................................................................................15-16

PIELĘGNACJA NASZEGO SPRZĘTU.............................................................................16-18

Czyszczenie......................................................................................................................16-17
Jak grać by nie uszkodzić.......................................................................................................17
Coś nam nie gra......................................................................................................................17
Jak rozpoznać uszkodzony stroik od rozstrojonego...............................................................17
Tuning harpa pod techniki overbendingu.........................................................................17-18
Impregnacja drewna...............................................................................................................18
Uszczelnianie.........................................................................................................................18

DROGA DO SUKCESU.....................................................................................................18-19

ZAKOŃCZENIE PODZIĘKOWANIA I POSŁOWIE............................................................19[
http://przeklej.org/file/...nijka.Ustna.doc
_________________
Hooray, Hooray, These Women Is Killin' Me
Zanim założysz nowy temat zaglądnij tutaj ->
http://forum.harmoszka.co...cych-vt2606.htm
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 51 punkt(ów):
aansaa, kamilteau, Pulatom, aeroarte, Przemek, towal, Freddy, Pere, #minigunmen, cynamoniasta, lowca_makaronow, Trojden, bardockssj60, Pabl02, gvintoo, Govean, littleman, Raager, Losiek, drwisz, #Medium, wicek, bodzio, heniek, SebQ, szymonov, padre joseph, Cadogan, Hooldram, wojak, Snoopy, Soban, mr.Michalos, McCherry, Leafman, pitek130, MakaChii, Gibson, Greger, KatuzaR, pierogi, Mormegil, cement, Gumbas, Badur, Rogalski.Arek, Nandu, początkująca, Sałek Damian, Roberto, PaJaC
aansaa 


Wiek: 32
Posty: 800
Otrzymał 31 punkt(ów)
Wysłany: 2009-07-29, 12:10    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Gratulacje! :) Punkt! :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kamilteau 


Wiek: 33
Posty: 1390
Otrzymał 76 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2009-07-29, 12:10    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Temat przyklejam. Wielkie dzięki za włożony trud :)
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Pulatom 


Wiek: 34
Posty: 781
Otrzymał 72 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2009-07-29, 12:13    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Kawał dobrej roboty, mnóstwo informacji zusammen do kupy w jednym miejscu, pkcik ode mnie :D .
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
aeroarte 


Posty: 663
Otrzymał 37 punkt(ów)
Skąd: Starachowice
Wysłany: 2009-07-29, 12:52    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

super robota !
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Freddy 


Wiek: 33
Posty: 25
Otrzymał 2 punkt(ów)
Skąd: W.Małkowa/Rzeszów
Wysłany: 2009-07-29, 20:35    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

świetna robota :) dzięki
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Pere 

Wiek: 33
Posty: 3
Wysłany: 2009-07-29, 20:55    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Świetny artykuł. Bardzo przydatny dla początkujących (takich jak ja :] ) i nie tylko
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
lowca_makaronow


Posty: 26
Otrzymał 1 punkt(ów)
Wysłany: 2009-07-29, 23:36    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Punkt ode mnie. Świetny materiał.

PS Akord to conajmniej trzy dźwięki nie dwa, ale czepiam się już...Dzięki za kawał dobrej roboty.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 35
Posty: 3604
Otrzymał 296 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-07-30, 18:26    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

[quote="lowca_makaronow"]PS Akord to conajmniej trzy dźwięki nie dwa, ale czepiam się już...[/quote]

Jeżeli chodzi o ogólną teorią muzyki, to tak. Ale harpiarze to leniwe bestie, którym się teorii nie chciało uczyć i uprościli sobie pojęcie akordu :) .
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Kafar 


Wiek: 33
Posty: 27
Otrzymał 4 punkt(ów)
Skąd: Bytom
Wysłany: 2009-07-30, 20:01    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

To wtedy to nie akord, tylko dwudźwięk. Tak samo z powerchordami w gitarze.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
littleman 


Wiek: 29
Posty: 22
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: Goczałkowice-Śląsk
Wysłany: 2009-10-15, 20:48    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Świetna robota! Dziś zacząłem grać i już wiem jaki sprzęt kupić od czego zacząć ćwiczenia. Ogólnie to jest tu jak dla mnie zawartych wiele informacji i będe z tego korzystał przez pierwsze dni ćwiczenia :P Jescze
raz napisze Świetna robota!

Pozdrawiam,
littleman
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
aansaa 


Wiek: 32
Posty: 800
Otrzymał 31 punkt(ów)
Wysłany: 2009-10-31, 13:39    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Daj na inny serwer, bo OdSiebie padł ;/
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
oko 

Posty: 1
Wysłany: 2009-11-07, 18:56    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

super materiał pozdrawiam :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Raager 


Wiek: 28
Posty: 11
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-13, 08:52    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Bardzo mi pomogło, szczególnie przy podciągach. Punkcik!
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Ryś 

Posty: 2
Wysłany: 2009-11-21, 11:45    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Przyłączam się do prośby, wrzucie to na inny serwer.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
aeroarte 


Posty: 663
Otrzymał 37 punkt(ów)
Skąd: Starachowice
Wysłany: 2009-11-21, 13:36    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Za zgodą autora umieściłem całość na mojej stronie
http://www.jarocustom.jot...er%20custom.htm
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Ryś 

Posty: 2
Wysłany: 2009-11-21, 19:20    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Wielkie dzięki. ;)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kermit

Posty: 1
Wysłany: 2009-12-11, 12:10    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Witam wszystkich :)
dzisiaj zakupiłem sobie harmonijkę ustną Hohnera Special 20 C (wedle sugestii po przeczytaniu tego tematu), ale nie jestem zbyt doświadczony muzycznie, więc chciałbym zapoznać się z treścią całego artykułu. Natomiast serwis odsiebie został zamknięty i link jest nieaktywny. Byłaby jakaś możliwość reuploadu całości na inny serwer? :)

edit: Widzę, że jednak trzeba czytać do końca, bo ktoś już mnie uprzedził z tą kwestią. W takim razie przede wszystkim witam :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
aeroarte 


Posty: 663
Otrzymał 37 punkt(ów)
Skąd: Starachowice
Wysłany: 2009-12-11, 12:15    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Trzy posty wyżej jest link , ale tu też http://customharmonicas.art.pl/other%20custom.htm
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
gofator 


Wiek: 40
Posty: 166
Otrzymał 62 punkt(ów)
Skąd: Otmuchów
Wysłany: 2009-12-27, 00:25    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Post został edytowany, artykuł dostępny w linku wyżej
_________________
Hooray, Hooray, These Women Is Killin' Me
Zanim założysz nowy temat zaglądnij tutaj ->
http://forum.harmoszka.co...cych-vt2606.htm
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
Snoopy
Zaneta 

Wiek: 31
Posty: 1
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-04-01, 13:56    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Witam
Ja mam pytanie trochę nie do tematu. Gram na harmonijce od trzech dni to jest Silver Star. Czy jest to harmonijka odpowiednia czy od razu lepiej nabyć coś :) lepszego? :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#minigunmen 


Wiek: 36
Posty: 2769
Otrzymał 127 punkt(ów)
Skąd: Kat, Ośw, Krak
Wysłany: 2010-04-01, 14:33    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

W sumie o Silverstarze sporo się tutaj rozmów przewinęło. Zdecydowanie lepiej kupić coś lepszego.
_________________
Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
jsg 


Posty: 151
Otrzymał 9 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-12-06, 14:33    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Fajnie że komuś się chce takie rzeczy pisać, mimo, że tak czytam kolejny wątek na ten temat i wyjaśnione jest w kółko to samo- dzięki temu, pewnie więcej zostanie w głowie.
_________________
Moja strona, zupełnie nie poświęcona muzyce
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
pierogi 


Wiek: 31
Posty: 35
Wysłany: 2012-01-07, 08:45    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Wszystko super, leci pkt. ;)
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
KatuzaR 


Wiek: 32
Posty: 319
Otrzymał 29 punkt(ów)
Skąd: Kryry
Wysłany: 2012-06-06, 22:58    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Zgłaszam wygaśnięcie linków ;(
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
dudson


Posty: 8
Wysłany: 2012-07-17, 10:26    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

atrykuł dużo mi wyjaśnił,tylko,że nie moge otworzyć żadnego z powyższych linków :oops:
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Nalfein 

Posty: 7
Wysłany: 2012-08-28, 15:11    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Też chciałbym zobaczyć artykuł...
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
tatar.tatar 

Posty: 7
Skąd: Okolice Poznania
Wysłany: 2012-08-28, 15:27    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Jesli ktoś ma dostęp do całego tekstu - mogę wrzucić gdzieś do siebie (za zgodą autora) - utrzymuję serwer już parę ładnych lat i raczej się nie zanosi, żeby się to miało zmienić ;)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
scyzzz 

Posty: 1
Wysłany: 2012-10-14, 20:14    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Witam Wszystkich ;)

W powitalnej wiadomości na forum, jako początkujący amator chciałbym również przyłączyć się do prośby o ponowne umieszczenie pełnej wersji artykułu. Z góry serdecznie dziękuję.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Mihuo 

Wiek: 25
Posty: 1
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2013-12-23, 16:16    Odp: [Artykuł] o bluesowej harmonijce ustnej - dla początkujących

Witam
Jestem świeżakiem i to mój pierwszy post. Miałbym wielką prośbę, czy ktos może zrobić re-upload tego pliku? Początek wygląda bardzo zachęcająco dlatego pokusiłbym się o resztę. dobranoc
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu