Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
shusty 


Wiek: 33
Posty: 436
Otrzymał 26 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2009-07-06, 20:57    [Teoria] Tonacja G-dur harp w C

Spotkałem się kilka razy na tym forum, że gamę G-dur gra się tak (nie mylmy gamy G-dur z gamą bluesową):

(2) (3") (3) 4 (4) 5 (2') 6

Ja bym nie powiedział, że to tak idealna gama G-dur grając używając tych kanałów.

Spójrzmy na dźwięki (cyferka stojąca przy dźwięku to oktawa):

(2) - G4
(3")- A4
(3) - B4
4 - C5
(4) - D5
5 - E5
(2') - F#4
6 - G5

Nie muszę chyba mówić, że powinno być:
G4 A4 B4 C4 D4 E4 F#4 G5
a nie:
G4 A4 B4 C5 D5 E5 F#4 G5


Oczywiście grając gamę (2) (3") (3) 4 (4) 5 (2') 6 mimo tej jednej oktawy przy niektórych dźwiękach, nie będzie to miało dużego wpływu i będzie pasowało, ale zawsze jest ale, w tym wypadku chyba czysto teoretyczne.


Najpoprawniej będzie zagrać gamę G-dur korzystając z tych kanałów:

(2) - G4
(3")- A4
(3) - B4
1 - C4
(1) - D4
2 - E4
(2') - F#4
6 - G5

(2) (3") (3) 1 (1) 2 (2') 6

Czy zgadzacie się ze mną, że korzystając właśnie z tych kanałów zagramy poprawnie gamę G-dur?


P.S. Wiadomo, co w bluesie lepiej brzmi i z czego łatwiej się korzysta. Ale czy nie mam racji, że właśnie tak powinno być poprawnie?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 35
Posty: 3604
Otrzymał 296 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-07-06, 21:32    Odp: [Teoria] Tonacja G-dur harp w C

[quote="shusty"]Najpoprawniej będzie zagrać gamę G-dur korzystając z tych kanałów:

(2) - G4
(3")- A4
(3) - B4
1 - C4
(1) - D4
2 - E4
(2') - F#4
6 - G5 [/quote]

Tylko wychodząc z tego mamy dziwną sytuację. Np. po B4 następny dźwięk powinien być pół tonu wyższy, a tutaj jest niżej. Czyli ta gama dziwnie przeskakuje, w połowie się urywa i zaczyna od niższych dźwięków. A przy tym pierwszym zapisie wszystko idzie ładnie w górę, dźwięki po kolei "rosną". Bo przecież D4 i D5 to tak naprawdę ten sam dźwięk, spełniający tę samą funkcję.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
petrolhead 


Wiek: 33
Posty: 184
Otrzymał 12 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn i Warszawa
Wysłany: 2009-07-06, 21:43    Odp: [Teoria] Tonacja G-dur harp w C

Ja z teorii jestem noga, więc może nie powinienem się tu wypowiadać, ale nigdy nie słyszałem o "gamie bluesowej". Chyba chodziło Ci o skalę. A jeżeli chodzi o tą gamę, to z tego, co mi wiadomo, to gra się coraz wyższe dźwięki. A z Twojego zapisu wynika, że po (3) należałoby zagrać 1, a to dźwięk niższy, więc coś tu chyba jednak nie pasuje.
O, Maciek mnie wyprzedził.
_________________
Mój Wóz jest bogiem, prędkość nałogiem, drifting zabawą, frajda podstawą
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 33
Posty: 1390
Otrzymał 76 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2009-07-06, 23:23    Odp: [Teoria] Tonacja G-dur harp w C

Skala jońska G-dur na harmonijce prezentuje się następująco:
(2)[G4]
(3)''[A4]
(3)[H4]
4[C5]
(4)[D5]
5[E5]
5o[F#5]
6[G5]
Elegancko i po kolei. Oczywiście można dodawać do tego dźwięki wyższe ( (6) (7) 7 itd) i niższe ( (2)' 2 (1) 1)
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
shusty 


Wiek: 33
Posty: 436
Otrzymał 26 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2009-07-06, 23:26    Odp: [Teoria] Tonacja G-dur harp w C

Macie rację, wiem o tym. Tylko chciałem to poruszyć bo mnie to strasznie ciekawi o co tu chodzi... Po prostu tego nie rozumiem.

Dźwięki sprawdzałem w AP tunerze i mi się w głowie nie mieści jak to mi może pokazywać to B4 i C4 a na mój słuch to C4 jest niższe od B4 choć przyrząd do pomiaru tak mi pokazuje, że powinno być zgodnie z nim na odwrót.

Widocznie jestem strasznie niedoinformowany. Wziąłem w rękę gitarę i gram po kolei dźwięki i co się okazuje? Na gitarze po B4 jest C5 :hah: a po B5 jest C6. itd...

Po prostu po dźwięku Bn jest C(n+1). Licząc tak jak wskazuje AP Tuner. Ponieważ jeśli dobrze myślę AP Tuner numeruje oktawy patrząc na dźwięk C. A ja zakładałem błędnie, że skoro zająłem się już gamą G-dur to APTuner będzie mi liczył oktawy w oparciu o G :?

Zagadka rozwiązana chyba, ale jest jedno ale!

Zgodnie z tym | G4 A4 B4 C5 D5 E5 F#4 G5 | Jest wszystko ok za wyjątkiem F#4 tam akurat powinno być poprawnie F#5, ale po prostu na harmonijce nie ma F#5, więc trzeba było sobie jakoś poradzić i ten jedyny dźwięk w tej gamie jest nie taki jaki powinien być. No chyba że ktoś overblow potrafi zrobić to wtedy jak mniemam uzyska to F#5.

Dziękuję za uwagę, myślę iż zagadka rozwiązana. Chyba, że gdzieś się jeszcze pomyliłem?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 35
Posty: 3604
Otrzymał 296 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-07-07, 20:56    Odp: [Teoria] Tonacja G-dur harp w C

Overblow na 5 kanale rozwiązuje problem brakującego F#. Ta nuta tam jest, tylko dosyć mocno schowana. No i wtedy mamy pełną skalę.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
  
Odpowiedz do tematu