Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
hmmm

Posty: 24
Wysłany: 2009-04-23, 12:45    jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

Witam!
Proszę o pomoc w rozgryzieniu podłączenia wzmacniacza. Chce uzyskać jak najlepsze brzmienie i nic nie uszkodzić, niestety nie wiem po co w nim tyle różnych gniazdek ;/

Proszę o odpowiedzi, osoby które znają się na tym...
Kupiłem coś takiego http://s4.zapodaj.net/73879782.jpg.html

moje wątpliwości:
1) wejścia oznaczone są jako INPUTS?
2) ...skoro tak, do czego służy wejście LINE?
3) MicLo2 to wejście mikrofonowe? Czyli mogę do niego podłączyć mikrofon wokalny i grać akustycznie?
4) Gdzie poprzedni właściciel podłączał do tego gitare?
5) Czy w miejsce gdzie poprzedni właściciel podłączał gitarę mogę podłączyć mikrofon typu jak green bullet?
6) jeśli chcę dodać przester, to muszę kupić zewnętrzny efekt?
7) Return i Send to wyjscie i wejscie petli efektow?
8) gdybym kupil zewnetrzny przester, to podłączam go do tej pędli efektów, czy przez mikrofon do któregoś z wejść inputs?

dziękuje za wasze odpowiedzi. zapewne nasuna się jeszcze jakieś pytania

Proszę o kompletne pisanie odpowiedzi. Moze zrobic sie z tego ciekawy HOWTO dla takich lamerów jak ja, ktore nie mialy nigdy stycznosci ze wzmacniaczami ;)

pozdrawiam
Stachu
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Kafar 


Wiek: 33
Posty: 27
Otrzymał 4 punkt(ów)
Skąd: Bytom
Wysłany: 2009-04-23, 14:32    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

Te po lewej "tape output" masz na 2 czincze stereo - podłączasz pod to coś co odbiera sygnał (jakaś kolumna, nagrywacz :D . Trochę po prawej masz chyba wejścia/wyjścia na pętle efektów. Dalej, masz 3 kanały (okrążone białymi liniami każdy). W pierwszym masz Wejscia: liniowe i na mikrofon (z tego co się orientuję, ale musisz mieć przejściówkę XLR-Jack). W 2 kanale masz dwa wejścia liniowe, a w trzecim na czincze (pisze pod nimi keyboard, czyli możesz pod to piano podłączyć) i liniowe.

Wejście liniowe 'LINE' - pod to się gitarę podczepia.
Z tego co widzę musisz kupić dodatkowy efekt/przester, bo masz tam sam reverb na masterze. Jak masz pętle to możesz przester w nia wpiąć, ale jak masz jeden to możesz zrobić gitara>przester>LINE IN
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Pulatom 


Wiek: 34
Posty: 781
Otrzymał 72 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2009-04-23, 14:35    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

1. INPUTS to określenie dla obu gniazdek pod tym napisem,
2. a wejście LINE jest dla dużego poziomu sygnału (kilkaset mV) jak np. wyjście odtwarzacza CD albo line out multiefektu.
3. MicLo to wejście na mika o niskiej impedancji, zwykły mik wokalny powinien pasować ale harmonijkowy już nie za bardzo bo one mają dużą oporność i będzie niedopasowanie.
4. Chyba w wejście MicLo bo reszta to liniowe i nie dałoby rady wysterować wystarczająco tego ampa.
5. Nie wiem czy mik harmonijkowy będzie pasował do tego Laneya (gitara zresztą też średnio) pod względem oporności ale możesz spróbować, spalić się nic nie powinno.
6. Raczej tak bo ten amp to typowy do cleanu.
7. Tak.
8. Przester raczej międy instrument a wejście line, do pętli poodpina się bardziej efekty typu wahwah albo reverby.

Mam nadzieję że trochę pomogłem ;) .
pzdr
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
hmmm

Posty: 24
Wysłany: 2009-04-23, 15:12    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

dzieki za odpowiedzi!

dość dziwna sprawa poniewaz kupilem to combo w dziale gitarowe comba na allegro :)

proszę o ostateczne rozwianie moich wątpliwości:
1) mikrofon wokalny => niski poziom napiecia?
2) normalne podłączenie mikrofonu to MicLo2?
3) ...skoro tak, to jeśli podłącze mikrofon (wokalny) do lines, będzie po prostu ciszej działał?
4) mikrofon harmonijkowy => wysoki poziom napiecia (jak gitara?) ?

i teraz najwazniejsze...

5) mikrofon wokalny podłączamy przez przester/efekt do LINE? (wysoki poziom napiecia?)

Moje wątpliwości biorą się z tąd, ze [b]Kafar[/b] twierdzi, iż gitarę podłączamy do LINE, a [b]Pulatom[/b] uważa, że nie.

raz jeszcze dziekuje za odpowiedzi
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Pulatom 


Wiek: 34
Posty: 781
Otrzymał 72 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2009-04-23, 15:27    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

Tak, mik wokalny ma bardzo mały sygnał rzędu pojedyńczych miliwoltów. Prawidłowo w tym ampie będzie grał tylko ma MicLo, na line prawdopodobnie w ogóle nie uzyskasz dźwięku bo różnica między amplitudą sygnału z mika a sygnału liniowego jest bardzo duża. Mikrofon harmonijkowy i gitara mają większy poziom sygnału niż wokalówka ale nie wiem czy wysterujesz całkowicie line in, chyba że masz w gitarze 16 kilowe humby, struny .013 i walisz po nich 1mm kostką :D . Co do tego mika przez przester to chodzi Ci o przesterowanie harmonijki? Bo jeśli tak to z takiej konfiguracji (teoretycznie można podpiąć mika przez przester do line in ale się tego nie stosuje) nie uzyskasz niestety dobrego brzmienia, po prostu nie taki sprzęt. Jak chcesz mieć dobre brzmieie przesterowane na harpie to potrzebujesz (oprócz oczywiście dobrze wyrobionego własnego brzmienia, tzw. "brzmienia z ryja") mika harmonijkowego takiego jak wspomniany przez Ciebie Green Bullet podpietego do mocno rozkręconego małego wzmaka lampowego, np. Fender Champ (albo jakiś DIY na ECC83 i EL84).
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
hmmm

Posty: 24
Wysłany: 2009-04-23, 15:40    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

dzieki [b]Pulatom[/b] !

[quote]teoretycznie można podpiąć mika przez przester do line in ale się tego nie stosuje[/quote]

tzn. przester/efekt wyłapie sygnał z mikrofonu i na wyjsciu efektu bedzie juz sygnal o wiekszym poziomie napiecia?

nie bardzo podoba mi sie brzmienie uzyskiwane przy stosowaniu harmonjikowych mikrofonów... Najbardziej chciałbym uzyskać coś podobnego do brzmienia Adam'a Gussow'a (http://www.youtube.com/watch?v=9rl4JdZH1Sw)... z tego co wiem używa dość pospolitego sprzętu:

- combo premier mouse (+ czasem drugi wzmacniacz o większej mocy)
- mikrofon wokalny Shure'a (nie pamiętam nazwy, ale i tak już nie do kupienia)
- efekt "digital delay"

zastanawiam sie, czy uda sie uzyskac podobne brzmienie skoro wzmacniacz nie jest typowo gitarowy...
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Pulatom 


Wiek: 34
Posty: 781
Otrzymał 72 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2009-04-23, 16:00    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

Efekty typu przester zazwyczaj mają sygnał wyjściowy przystosowany do pracy z wejściem line, ale mik może mieć za słaby sygnał żeby wysterować efekt i spowodować zniekształcenia. Brzmienia jak Gussow (on używał Shure'a PE-5H) nie uzyskasz samym sprzętem ani najlepszą nawet harmonijką gdyż on ma świetne wyrobione przez wiele lat brzmienie własne, osiągane odpowiednim układem wnętrza jamy ustnej, gardła i pracą przepony. Możesz eksperymentować z innymi mikami wokalowymi albo w ogóle innymi (np od CB radio albo starych magnetofonów) al proponuję Ci jednak zaopatrzyć się w lampówkę (może to być nawet DIY bo fabryczne są dość drogie) niż używać do przesterowania kostek i ampa tranzystorowego typu clean.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
hmmm

Posty: 24
Wysłany: 2009-04-23, 16:15    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

[quote]może mieć za słaby sygnał żeby wysterować efekt i spowodować zniekształcenia[/quote]

tzn. zniekształcić ton - fałszować?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Pulatom 


Wiek: 34
Posty: 781
Otrzymał 72 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2009-04-23, 16:59    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

Nieee... właśnie zamierzonym efektem urządzeń do przesteru jest zniekształcenie sygnału (a ściślej odpowiednie obcięcie wierzchołków przebiegu), ale do tego trzeba zazwyczaj odpowiedniego sygnału wejściowego, o ile gitara jest go w stanie dostarczyć to mik wokalowy już nie i efekt może po prostu nie dodawać przesteru albo dodawać go bardzo mało co nie będzie za dobrze brzmieć.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
hmmm

Posty: 24
Wysłany: 2009-04-23, 19:56    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

dzięki [b]Pulatom[/b] za wprowadzenie do tematu ;)
Napisalem sprzedającemu z allegro, że nie biore tego pieca. Mialem prawo zrezygnowac, bo napisal na stronie, ze to piec do gitary...

Masz jakieś doświadczenie w robieniu lampiaków?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Pulatom 


Wiek: 34
Posty: 781
Otrzymał 72 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2009-04-23, 20:15    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

[quote="hmmm"]Masz jakieś doświadczenie w robieniu lampiaków?[/quote]

Od paru lat składam różne takie konstrukcje ale to głównie sprzęt robiony z myślą o gitarze i basie, chociaż zrobiłem też taki 5w piecyk na bazie Fendera Champ Amp mogący dobrze"obsłużyć" harpa z mikiem. Ogólnie głównym problemem przy robieniu lampówki jest zdobycie transformatorów, sieciowego (dającego napięcia anodowe, żarzenia i w większych konstrukcjach BIAS oraz parę innych) i głośnikowego. Bardzo ważną rzeczą jest też odpowiednie zaprojektowanie zasilacza i dobre prowadzenie mas żeby wzmak nie brumił. Ogólnie wydaje mi się że samodzielne wykonanie wzmaka lampowego jest jak najbardziej wskazane bo dostać takowy fabryczny (albo nawet DIY robiony przez kogoś innego) za rozsądną cenę dość ciężko.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
hmmm

Posty: 24
Wysłany: 2009-04-23, 21:06    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

z tego co wiem takie transformatory można wziąć z telewizorów...

możesz udostępnić jakiś sprawdzony schemat? taki, żeby lampy były dostępne w Polsce? najlepiej w Eagle'u :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Pulatom 


Wiek: 34
Posty: 781
Otrzymał 72 punkt(ów)
Skąd: Czerwona Woda
Wysłany: 2009-04-24, 15:59    Odp: jak podłączać wzmacniacz, różne typy mikrofonów i efekty

Z telewizorów głośnikowe, sieciowych trzeba szukać w starych radiach albo gramofonach. Ten wzmacniacz co zrobiłem do harpa to zwykły preamp oparty o dwa stopnie triodowe z lampy 6N2P-EW (Ra=100k, Rk=1,5k, Rg=1M, na drugiej triodzie pot głośności, Ck=47u najlepiej 50v) rozdzielone regulatorem głośności i barwy (zwykły pot z kondensatorem) i końcówka na EL84 z trafem głośnikowym TG5. Aktualnie nie mam jego schematu w wersji elektronicznej ale w sieci powinno być sporo schematów podobnych konstrukcji (np. słynny Red Baron, z tym że w jego preampie interesuje nas tylko część do cleanu na jednej podwójnej triodzie, poza tym zamiast bawić się z tą półką między stopniami można dać regulator głośności i barwy jak u mnie, do harmonijki wystarczy).
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
  
Odpowiedz do tematu