Autor |
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-06-27, 21:11 [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Hmm...
Jak to jest? Koniecznie muszę grać w jakiś pozycjach? Jak np. Chciałbym zagrać coś na harpie w C pod podkład w E, to mogę próbować, czy jest to daremne...?
Bo już sam nie wiem... |
|
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-06-27, 21:14 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Jak znasz overblowy i dodatkowe pozycje poza I, II i III to możesz probować sił. Przy odpowiedniej wprawie technicznej i dużej wiedzy muzycznej możesz grać w każdej tonacji na jednej harmoszce. Howard Levy tak gra przykładowo. |
|
|
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-06-28, 10:22 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Sorry ale nic nie kumam... można jaśniej...? |
|
|
|
|
Sieja1234
Wiek: 32 Posty: 330 Otrzymał 14 punkt(ów) Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-06-28, 11:09 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Jaśniej to jak dużo wiesz i dużo umiesz na harmoszce to dasz radę Nie da się jaśniej |
_________________
|
|
|
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-06-29, 08:29 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Wpadłem na inny genialny pomysł
Ponieważ gra na harpie w A jest starsznie nie wygodna(strasznie toporna tonacja-jak dla mnie przynajmniej), nie będe grał z gitarą tylko z....
Djembe.! Na harmoszce w C. |
|
|
|
|
Govean
Wiek: 38 Posty: 214 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2007-06-29, 08:33 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Teraz to ja nic nie rozumiem.
Po pierwsze co do jest "Djembe"? |
|
|
|
|
Duduś
Wiek: 31 Posty: 174 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2007-06-29, 08:38 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Djembe to jest taki bęben |
|
|
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-06-29, 10:15 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Własnie, taki bębenek(wymawia się: Dżamba), dobry dżambista potrafi wprowadzić w super klimat. |
|
|
|
|
Duduś
Wiek: 31 Posty: 174 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2007-06-29, 13:32 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Dżamba? Ja wyczytałem Dżembe... |
|
|
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-06-29, 17:32 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Bo powinno być dżembe chyba, ale przyjeło się dżamba xD Ważne ze wiadomo o co chodzi |
|
|
|
|
Duduś
Wiek: 31 Posty: 174 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2007-06-29, 18:05 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Podoba mi się dźwięk tego bębna...
A co ma, kurcze pióro, piernik do wiatraka?! Czyt rozmowa o bębnach dotyczy bezpośrednio tego tematu? Bo jak dla mnie to nie
Rzeszot |
|
|
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-06-30, 10:36 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Nie, ale i tak nikt nie chce pisać.! |
|
|
|
|
Łukasz
Wiek: 40 Posty: 66 Otrzymał 35 punkt(ów) Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: 2007-06-30, 13:41 Re: Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Szczotker napisał/a: | Hmm...
Jak to jest? Koniecznie muszę grać w jakiś pozycjach? Jak np. Chciałbym zagrać coś na harpie w C pod podkład w E, to mogę próbować, czy jest to daremne...?
Bo już sam nie wiem... |
Spróbuję nieco rozjaśnić.
Uwaga! Dźwięki oznaczam zgodnie z notacją amerykańską - B oznacza polskie H.
Weźmy pod uwagę tonację C. Załóżmy, że chcemy zagrać w niej "Wlazł kotek". Aby to osiągnąć wystarczą nam dźwięki skali jońskiej w C - czyli klasycznego do, re, mi, fa... itd, albo inaczej: tylko białe klawisze fortepianu.
"Wlazł kotek" w tonacji C to następujące dźwięki:
G, E, E, F, D, D, C, E, G,
G, E, E, F, D, D, C, E, C
Skalę jońską w C tworzą dźwięki C, D, E, F, G, A, B, C. Na fortepianie wygląda to tak:
Zapiszmy naszą melodię za pomocą numerów stopni skali (1-C, 2-D, 3-E, 4-F itd):
5, 3, 3, 4, 2, 2, 1, 3, 5,
5, 3, 3, 4, 2, 2, 1, 3, 1
Przyjrzyj się jeszcze raz rozkładowi dźwięków skali jońskiej w tonacji C. Zauważ jakie są odległości między tymi dźwiękami:
między C i D: 2 klawisze (czarny też liczymy!)
D - E: to samo
E - F: tu jest tylko jeden klawisz!
F - G, G - A, A - B: 2 klawisze
B - C: jeden klawisz
Odległość dwóch bezpośrednio sąsiadujących klawiszy (np. biały i czarny) to półton.
Reasumując w przedstawionej skali jonskiej mamy następujące odległości (czyli interwały) między dźwiękami (zapisane w ilości półtonów):
2, 2, 1, 2, 2, 2, 1
To jest ogólny schemat dla skali jońskiej (gamy durowej) w dowolnej tonacji. Jeśli weźmiemy pierwszy dźwięk C i na jego bazie będziemy chcieli zbudować skalę jońską (gamę C-dur), to zrobimy to zgodnie z przedstawionym schematem (patrz na klawiaturę fortepianu!):
Dzwięk C, dwa kroki, D, dwa kroki, E, jeden krok, F, dwa kroki, G, dwa kroki, A, dwa kroki B, jeden krok C.
Czyli CDEFGABC, to samo co an początku.
Chcemy tę skalę w tonacji E? Bardzo proszę. Bierzemy dźwięk E i następne zgodnie ze schematem:
Dźwięk E, dwa kroki, F#, dwa kroki, G#, jeden krok, A, dwa kroki B, dwa kroki, C#, dwa kroki, D#, jeden krok E.
Zatem mamy skalę jońską w tonacji E (czyli gamę E-dur):
E, F#, G#, A, B, C#, D#, E
Znak # (krzyżyk) oznacza podwyższenie dźwięku o pół tonu.
Jak pisałem już wyżej, "Wlazł kotek" składa się z dźwięków, które odpowiadają następującym stopniom skali jońskiej:
5, 3, 3, 4, 2, 2, 1, 3, 5,
5, 3, 3, 4, 2, 2, 1, 3, 1
Zatem ta melodia tonacji E wygląda tak:
B, G#, G#, A, F#, F#, E, G#, B,
B, G#, G#, A, F#, F#, E, G#, E
Teraz spójrz na rozkład dźwięków harmonijki C i zobacz, czy można zagrać "Wlazł kotek" w tonacji E na harmonijce C.
PS. Polecam też moją odpowiedź w wątku "[Technika] Podciągi": http://www.harmoszka.com/topics8/122.htm |
Ostatnio zmieniony przez Łukasz 2007-06-30, 21:21, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 7 punkt(ów): #Maciekdraheim, Govean, Włóczykij, _Big_Mac_, Szczotker, glizda101, Adam12 |
|
Govean
Wiek: 38 Posty: 214 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2007-06-30, 14:20 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Proponuję zajrzeć także na tę stronę: http://harmonijka.mud.pl/index.php?r=43&l=pl - jej treść znajdzie się w przyszłości także w naszej encyklopedii .
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-06-30, 20:16 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Gratuluje Łukaszowi doskonałego wyjaśnienia tej trudnej, lecz szalenie istotnej kwestii! |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Łukasz
Wiek: 40 Posty: 66 Otrzymał 35 punkt(ów) Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: 2007-07-01, 14:51 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Dzięki za uznanie, ale nie uważam, żeby teoria muzyki była jakoś specjalnie trudna. Trzeba ją tylko odpowiednio przedstawić |
_________________ There is no such thing as a wrong note. Just poor choices. |
|
|
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-07-01, 18:57 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Ok, to kumam, ale teraz powiedz mi jak Rysiek (ten z Dżemu) był w stanie grać na harpie w C pod podkład w E. (ktos na forum napisał, że grał na Marynkach w C) |
|
|
|
|
Łukasz
Wiek: 40 Posty: 66 Otrzymał 35 punkt(ów) Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: 2007-07-01, 19:37 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Nie wiem czy grał do podkładu w E na Marynkach w C (ja na jego miejscu użyłbym Marynki w A ), ale jest to możliwe. Widzę, że nie odrobiłeś zadania: Teraz spójrz na rozkład dźwięków harmonijki C i zobacz, czy można zagrać "Wlazł kotek" w tonacji E na harmonijce C. Otóż można - używając podciągów. Podobnie można zagrać wiele innych melodii w różnych tonacjach na harmonijce w C - zależy tylko z jakich dźwięków się składają.
Na przykład można grać bluesa w E na harpie C używając skali bluesowej E: E, G, A, Bb, B, D jeżeli się ma dobrze opanowany podciąg na 3 kanale.
Tak jak pisał Maciek na początku - znajomość techniki overblow pozwala zagrać wszystkie używane w zachodniej muzyce dźwięki (C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#, A, A#, B - czyli wszystkie białe i czarne klawisze fortepianu), dzięki czemu można grać we wszystkich tonacjach na jednej harmoszce. |
_________________ There is no such thing as a wrong note. Just poor choices. |
|
|
|
|
Szczotker
Wiek: 31 Posty: 244 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2007-07-01, 22:48 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Kit tam:P ja będe grał na harpa w A
Ale jeszcze jedno.
Pierwszy akord świadczy o tonacji utworu...? |
|
|
|
|
player_06
Wiek: 31 Posty: 11 Skąd: wawa
|
Wysłany: 2007-10-28, 19:25 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Dowiedziałem się tutaj jak sprawdzić jaka pozycja będzie którą tonacją na harmonijce.
A jak sprawdzić, które kanały będą należeć do danej pozycji? Np: na których kanałach gra się w II pozycji na harmonijce C ? |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-10-28, 19:55 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
W drugiej pozycji gra się na harmonijce w C na wszystkich kanałach (serio). Trzeba wysłyszeć, które dźwięki gdzie pasują, a najlepiej trzymać się skali bluesowej, czyli zbioru najbezpieczniejszych dźwięków:
(2) (3)<-nieznacznie obniżone) 4 (4') (4) (5) 6
Inne dziurki dozwolone i wskazane. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
DavidS
Wiek: 31 Posty: 52 Skąd: Lipnica Wielka
|
Wysłany: 2007-10-28, 21:25 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
pierwszy zazwyczaj ale nie zawsze... za to ostatni zawsze |
_________________ Czym jest dla mnie muzyka? Wszystkim... |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-10-28, 21:27 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Chodzi o ten pierwszy dźwięk skali? Zauważ, że (2) i 6 to ten sam dźwięk, tylko w odległości oktawy. I ten i ten na harmonijce C to G i on pasuje zawsze podczas grania w drugiej pozycji, bo i to, i to jest podstawowy dźwięk tonacji. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
player_06
Wiek: 31 Posty: 11 Skąd: wawa
|
Wysłany: 2007-10-29, 15:35 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
No tak, wiem że grając w I pozycji, gram w tonacji harmonijki, jak gram w II na harmonijce C to gram w G, jak III pozycja to tonacja D jak IV to A... ale jak poznać, które dźwięki pasują do której tonacji? Ze słuchu, na czuja? Czy może jest na to jakaś tabelka? |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-11-01, 20:31 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
No, żeby określić, które dźwięki pasują potrzebna jest konkretniejsza wiedza muzyczna, jednak grając w podstawowych 3 pozycjach, można grać spokojnie na czuja trzymając się tylko paru zasad, które pozwolą uniknąć wyjścia poza tonację. I tak:
-grając w I pozycji, głównie dmuchamy, a dźwięk podstawowy wydobywamy z dziurek: 1, 4, 7, 10
-grając w II pozycji większość nut zasysamy, nasze główne dziurki to (2) lub 3, 6 i 9. Możemy sporo obniżać dźwięków, do tego jest spora dowolność wyboru nutek.
-w III pozycji też głównie wciągamy, a dźwięki podstawowe to: (1), (4), (8). Musimy jednak uważać na nuty takie jak (3), które burzą mollową harmonię. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
player_06
Wiek: 31 Posty: 11 Skąd: wawa
|
Wysłany: 2007-11-01, 21:18 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
wielkie dzieki za pomoc |
|
|
|
|
Osaosowski
Wiek: 31 Posty: 265 Otrzymał 2 punkt(ów) Skąd: Inowrocław
|
Wysłany: 2007-12-29, 01:48 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
a ja nie dawno pograłem kika (dosłownie) dźwięków do gitary z wujem i nasunoł mi się troche wniosek żeby sie za dużo nie rozczulać nad teorią tylko grać na czuja. Mój wuja grał na gitarze jakiś dźwięk a ja miałem do tego znaleźć odpowiednik na harmoszy i jakoś nam szło a szło by lepiej gdybym miał nowego harpa bo ten mi siadł i dźwięki nie stroją (sprawdzałem nawet na takim urządzeniu do strojenia ) a rozkręcić i naprawić nie mogę bo śruby się zepsuły... Tak więc teoria może sie przydać ale jak ktoś nie ma do tego głowy (jak ja) to na czuja też można. I tak mało ludzi zna się na teorii a z powodzeniem grają... chyba
pozdrawiam "osa" |
|
|
|
|
binek
Wiek: 32 Posty: 268 Otrzymał 11 punkt(ów) Skąd: Radom
|
Wysłany: 2008-03-31, 18:52 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
czy w tonacji G ra sie trudniej od innych? Własnie przyszła mi blues harp i przyznam że podciągi sie robi trudniej... przy szybszej grze niektóre dźwięki porpostu nie wchodzą... |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2008-03-31, 20:52 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Harmonijka w G ma dłuższe stroiki, które po prostu więcej ważą, więc wymagają więcej powietrza. Ot fizyka. Z tego powodu technika gry na niskich harmonijkach jest nieco inna niż na wysokich, ale z czasem sam znajdziesz sposób jak ją poskromić. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
bartek215
Wiek: 35 Posty: 153 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Lewin Brzeski
|
Wysłany: 2008-03-31, 20:53 Odp: [Problem] Jak to z tymi tonacjami?
|
|
|
Ta tonacja to najniższa ze standardowych co za tym idzie stroik może potrzebować trochę więcej powietrza żeby zaczął drgać i wyć:D(czyt. wydawać dźwięk). Nie gra sie trudniej ale może troszkę inaczej trzeba mieć nieco mocniejsze dmuchnięcie... ale tylko trochę bo im mocniej tym mniejsze możliwości na opanowanie tego co sie właśnie gra.
No to Maciek daliśmy odpowiedź w tym samym momencie:D
Mam nadzieje że to nie problem |
_________________ A my siedzimy... Nic się nie dzieje... |
|
|
|
|