Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
gmx

Posty: 233
Otrzymał 26 punkt(ów)
Wysłany: 2011-03-13, 16:23    Overbending dla niewtajemniczonych

http://www.levyland.com/blowsanddraws.php
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
szaman69
Leafman 

Wiek: 22
Posty: 145
Otrzymał 6 punkt(ów)
Skąd: PrzejdÄ˝ do mapy
Wysłany: 2011-03-13, 19:00    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Fajnie, tylko ja nic z tego nie rozumiem ;]
W ogóle nie mam pojęcia jak mniejwięcej wykonać overblow, dlatego, że po angielsku gadam słabo, a po polsku nie ma prawie żadnych informacji.
Gdyby ktoś przetłumaczył to byłoby super ;]
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
szaman69 


Wiek: 29
Posty: 174
Otrzymał 26 punkt(ów)
Skąd: Jaworzno
Wysłany: 2011-03-13, 20:33    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Jak uzyskać overblows i overdrows . *1)

Wielu ludzi przysyła do mnie e-mail'e pytajac jak uzyskać overblow i overdraw. Dlatego uznałem, że powinienem naprawdę przedstawić któtkie podsumowanie tutaj na stronie internetowej, jak to zrobić.
Na video „ New Directions for Harmonica” zjamuję się tą sprawą oraz wolę uczyć tego na żywo, ale pomimo wszystko, oto jest.
Po pierwsze to żałuję, że użyłem terminu „overblow”. W 1970 wpadłem na pomysł by to tak nazwać gdy zapytałem pewnego sksofonistę co ja robię. Myślał on, że przedmuchuję (overblow) flażolety z serii dźwięków naturalnych tak jak się to robi na instrumentach dętych jak saksofon, trąbka, flet itd.
To nie było to. Określenie to sugeruje również fałszywe wrażenie, że musisz dmuchać lub wciagać powietrze mocniej by w ten sposób wydobyć dźwięk. Nie, nie musisz. To jest po prostu inny rodzaj podciągu *2) , i jeśli harmonijka jest odpowiednio przygotowana – stoiki są tak blisko jak to tylko możliwe – nie musisz dmuchać mocniej. Overblows i overdraws dostarczją instrumentaliście wszystkie te dźwięki których w harmonijce diatonicznej „brakuje”.

Modyfikacja stroików

Jeśli zachodzi taka potrzeba modyfikacja stroików nie jest taka trudna. Najpierw zdejm osłony. Stroiki wdechowe znajdują się na zewnątrz dolnej płytki stroikowej *3) – możesz dogiąć je używajac paznokcia. Jeżeli zaś potrzebujesz nacisnąć je w drugą stronę, możesz sięgnąć od środka używając małego śrubokręta zegarmistrzowskiego, wykałaczki, itp. i w ten sposób wypchnąć je z powrotem.
Stroiki wydechowe znajdują się od środka górnej płytki stroikowej. Sięgnij od środka i popchnij je w górę bliżej płytki stroikowej i popchnij je ku dołowi by je z powrotem oddalić. Są jeszcze inne rzeczy które można zrobić ze stroikami aby uczynić overblow i overdraw łatwiejszymi, to jest jednak najbardziej podstawowa i najwazniejsza rzecz. *4)
Wszystkie stroiki są lekko wygięte tak by były blisko w miejscu zamocowania i lekko unosił się na końcach. Jest bardzo ważne by zapewnić to ugięcie.

Podciągi (Bends)

Pozycja języka i kształt jamy ustnej wytwarzają rezonanse które pozwalają grającemu podciągnąć ( w tradycyjnym stylu obniżyć dżwięk – przyp. tlum.), overblow lub overdrow dźwięk.
W jamie ostnej i gardle musi występować podciśnienie dla skutecznego ugięcia dźwieku, tak że nos musi być zamknięty dla każdego rodzaju podciągu.( Większość grających robi to w naturalny sposób, ale pomyślałem żeby o tym wspomnieć.)
Będę zakładał, że każdy z czytających wie jak wykonać podciąg. W standartowym podciągu grający może boniżyć brzmienie wyżej nastrojonego stroika danego kanału tuż ponad dźwięk niżej nastrojonego stroika na tym samym kanale. Na przykład na harmponijce „C” ( odtąd będę się odnosił do tej harmonijki) możesz obniżyć dźwięk na wdechu na pierwszym kanale (D) w dół tuż ponad dźwięk pierwszy na wydechu (C), tak że dźwięk obnizony to Cis / Des. ( Enharmonicznie to samo – przyp.tlum.)
Dzieje się tak w przypadku wszystkich podciągów. Np. na kanale 2 na wdechu jest G, a wydech to E czyli interwał tercji małej pomiędzy nimi. Czyli, że możesz obniżyć drugi kanał na wdechu (o pół tonu) na Ges/Fis i ( ocały ton) na F.
Jedynymi stroikami których brzmienia naprawdę nie można obniżyć są: piaty kanał na wdechu i siódmy na wydechu, a to dlatego, że oba są o pół tonu wyżej niż ich sąsiednie stroiki dla tego samego kanału.
Możesz ugiąć ich brzmienie trochę, ale porówwnując do stroików w innych kanałach to nie ma na to wiele miejsca.
Sposób w jaki podciąg działa fizycznie wygląda tak, że wyżej brzmiący stroik obniża swoje brzmienie w pierwszej części podciągu , a następnie niżej brzmiący podnosi się do góry przez jego resztę.
Brzmi to dziwnie, to naprawdę działa w ten sposób. Rozbierz harmonijkę na części, spróbuj podciągu przed lustrem i obserwuj stroiki. Do podciągu potrzeba dwóch stroików.

Dopóki grjący nie potrafi grać podciągów płynnie na wdechu i wydechu ( kanały 7-10 - przyp.tłum.)
nie powinien próbować overblow czy overdraw. Powinien się także nauczyć nazw wszystkich dżwięków które osiąga z pomocą podciągu, w późniejszym etapie to naprawdę pomoże.
(Granie dźwięków na klawiszach, podczas podciągów jest dobrym sposobem na sprawdzenie wysokości dźwięku wydobywanego tą metodą).

Overblows
( no właśnie... – nie podejmuję się tego określenia przetłumaczyć skoro nawet jego autor uważa ,że nie oddaje ono itoty sprawy , a nawet wprowadza w błąd – przyp. tłum.)

Gdy jesteś gotowy by spróbować overblow, poćwicz podciąg na wydechu na 8-mym kanale i uzyskiwanie go gładko przy średniej głośności, góra dół, tak by nie było załamania w momencie zmiany wysokości dżwięku – będę zakładał, że ktokolwiek to czyta wie jak zrobić podciąg na 8 – mym kanale na wydechu. ( podciąg na 8-mym kanale obniża dżwięk E na Es.)
Przejdź w dół do 6-ego kanału (G) i spróbuj tego samego na tym kanale. Jeżeli jesteś zrelaksowany a twoja harmonijka jest prawidłowo przygotowana do tego ( stroiki blisko płytki stroikowej), wyższy dźwięk powinien się odezwać ( B , tercja mała w górę od G. Szósty stroik wydechowy (G), działa jako tzw, “stroik zamykający” , a wyżej nastrojony stroik wdechowy (A) w rzeczywistości zabrzmi wyżej jako (B), dając ci złudzenie, że dźwięk na kanale 6-tym “podniósł” się o tercję małą.
Kiedy zacznie ci to wychodzić zauważysz, że dzwięki wydobywane tą techniką są bardzo plastyczne.
Grający może obnbiżyć dźwięk B w dół prawie do A, a w górę podwyższyć do H czy nawet C jeżeli stroiki są naprawdę blisko płytki stroikowej.
Technika ta działa na kanałach wydechowych o nr 145 i 6 dając Es,Es,Fis i B, a razem ze standartowymi podciągami, dźwiękami na wdechu i wydechu wypełnia całą, składającą się z dwunastu półtonów, skalę chromatyczną dla pierwszych dwóch oktaw harmonijki.

Techniki dla kanałów 5 i 4 różnią się nieco od 6. Gdy dżwięki się obniżają usta muszą przybierać kształt, który dawałby głębsze brzmienie jak wtedy gdy mówisz. Np. Kanał szósty to byłoby “gi” ( polskie “gie” jak w słowie gil ), 5 byłoby “ga”, 4 byłoby “gu”. ( Możesz też wykonać overblow na kanałach 2 i 3 na wydechu – otrzymasz As na drugim i C na trzecim.)
Myślę, że harmonijki w strojach od A do Es są najłatwiejsze do uzyskania na nich techniki owerblow.
Gdy strój harmonijek obniża się bardziej, trudniej jest uzyskać overblow na knałach pierwszym i czwartym. Pozycja ( kształt jamy ustnej, policzków, języka – przyp. tłum. ) dla uzyskania overblow przesuwa się w głąb jamy ustnej i jest trudniej osiągnąć odpowiednie ciśnienie by uzyskać długi silny dżwięk. Overblow na szóstym kanale moż być nieco skomplikowany na wyżej strojonych harmonijkach jak np. F z przeciwnego powodu – dla niektórych grających zadęcie ( embouchure - układ ust pozwalający wydobyć dźwięk na instrumentach dętych – przyp. tłum.) może być zbyt ciasne.
Uzyskanie overblow na pierwszym kanale jest nieco inne. Najłatwiejszy sposób to wydech na pierwszym kanale potem wdech na pierwszym, następnie ułuż usta jak do bardzo głębokiego “hu” albo “ku” i dmuchnij w pierwszy kanał jeszcze raz, a uzyskasz dżwięk Es jeżeli stroiki ją gdziekolwiek w pobliżu płytki stroikowej. Język z tyłu będzie bardzo blisko podniebienia. Zrób to płynnie i dosyć szybko. Następnie zapamiętaj pozycję ust ( ust, języka, policzków – przyp. tłum.) dla overblow na pierwszym kanale i spróbuj wejść na Es od razu. Nie jest to łatwe , jednak przy odpowiedniej praktyce staje się łatwiejsze.
Możesz też uzyskać overblow na pierwszym kanale wykorzystując powietrze zgromadzone tylko w jamie ustnej bez użycia płuc czy gardła, po prostu wypychając za pomocą języka powietrze i układając usta jak przy wymawianiu “hu”, uzyskując D przy wciąganiu powietrza, a Es przy zadęciu.

Overdraws

Przy górnych dźwiękach harmonijki ( kanały 7-10 ) , jako, że teraz to stroiki wdechowe są niżej nastrojone, wykonujemy overdraw, wtedy stroiki wydechowe, wyżej brzmiące podciągają w górę.
Ustawienie stroików jest nawet jeszcze bardziej istotne. Stroiki są bardzo krótkie i jeżeli nie są wystarczająco blisko płytki stroikowej, możesz odczuć bardzo nieprzyjemne wrażenie napięcia w karku i partiach głowy gdy próbujesz tej techniki.
Zacznij od kanału 7 na wdechu H. Spróbuj wykonać podciąg w ten sam sposób jak na kanale 6 na wdechu.To nie jest tak głęboki podciąg jak na wdechu na kanale 2 – gdybyś wypowiadał sylabę “ki”, to układ ust jest podobny do tego jakiego potrzebujesz do overdraw na 7 kanale.
Gdy zrobisz to dobrze, usłyszysz dźwięk o cały ton wyższy (Cis). Wdech na 7 kanale to H, który działa jako stroik zamykający. Kanał siódmy na wydechu to C , tak więc podciągnie się on na Cis gdy zrobisz “overdraw”. Dżwięk, który uzyskasz jest bardzo plastyczny, tak jak w przypadku overblow. Chociaż trudno jest obniżyć go do C, to jednak można podciągnąć Cis aż do D całkiem łatwo. Możliwość podciągania dźwięków overblow i overdraw daje także grającemu większą liczbę podciągów na harmonijce, więcej sposobów by być bardziej “bluesy”.

Overdraws są ( także – przyp.tłum.) możliwe na kanałach 9 i 10 i dają Gis i Cis. Tak więc teraz z podciągami i overdraws *5) możesz grać wszystkie 12 półtonów w górnej oktawie harmonijki plus Cis powyżej wysokiego C.
Może być trudniej uzyskać overdraws na harmonijkach w wyższych kluczach, ponieważ stroiki są krótkie i brzmią wysoko, jednak przy prawidłowym wyregulowaniu stroików jest to możliwe.
Niżej brzmiące harmonijki są bardziej podatne na overdraw, nawet idąc w dół do G czy niskiego F, ale nawet wtedy regulacja stroików jest niezbędna.

Powodzenia
Umiejąc grać wszystkie te dżwięki, będziecie mogli wydobyć więcej muzyki z waszej harmonijki diatonicznej. A to właśnie o to chodzi.


Tłumaczenie pochodzi ze strony:

http://blues.com.pl/viewtopic.php?t=8776
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 3 punkt(ów):
Leafman, cscd, macirk4
janusz2940

Posty: 20
Wysłany: 2013-03-25, 00:20    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Czyli by modyfikacja overblows i overdrows polega na tym by stroiki trochę rozrobić by były giętki? Czy Jak będę odginał te stroiki moze to spowodować, że rozstroję harmonijkę?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Giersh 

Wiek: 36
Posty: 31
Otrzymał 2 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-03-25, 18:37    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Overy - zmniejszasz odległość stroika od płytki stroikowej. I tyle. Eksperymentuj.
Moim zdaniem jak nie będziesz grzebał w harmonijce to się szybko overów nie nauczysz.

Przez doginanie stroików nie zmienisz wysokości dźwięku, a jedynie dynamikę działania.
Poczytaj overblow.com. Jest jeszcze google.translator w ostateczności.

Reasumując - DOGNIJ (nie odegnij) stroiki.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
janusz2940

Posty: 20
Wysłany: 2013-03-26, 21:50    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

To czyli tak trzeba robić tak bym dociskał strojki w stronę płytki?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Giersh 

Wiek: 36
Posty: 31
Otrzymał 2 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-03-26, 23:14    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Właśnie tak.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
janusz2940

Posty: 20
Wysłany: 2013-03-27, 00:19    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Próbowałem tak robić i czasem jak dmuchnełem kanał się nie odzywał,
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Medium 


Wiek: 48
Posty: 1686
Otrzymał 208 punkt(ów)
Skąd: Ełk
Wysłany: 2013-03-27, 08:35    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Musisz stroik wygiąć w delikatny łuk i ustawić odpowiednią wysokość końcówki nad płytką stroikową. W części środkowej stroik może się w płytce częściowo "schować".

Jeżeli masz "mokry oddech" może się zdarzyć, że wilgoć wypełnia szczelny i stroik się nie odzywa. Wtedy musisz stroiki ustawiać troszeczkę wyżej.

Pozdrawiam

Medium
_________________
Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Harry 


Wiek: 29
Posty: 984
Otrzymał 40 punkt(ów)
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-03-27, 19:28    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Generalnie ustawianie harmonijki pod overbending to kwestia wyrobienia sobie wprawy.
Co do tego łuku, ja tak akurat nie robię ale nie wiem czy to dobrze, czy źle. Overy działają całkiem sprawnie.

Najlepiej po prostu sprawdź metodą: mała korekta-> sprawdzanie ->mała korekta -> sprawdzanie - itd :) W końcu złapiesz moment gdzie się nie będzie zacinać a będzie działać :)
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#minigunmen 


Wiek: 32
Posty: 2769
Otrzymał 127 punkt(ów)
Skąd: Kat, Ośw, Krak
Wysłany: 2013-03-27, 21:12    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

To jest nieco bardziej złożony proces. Tzn można sobie obniżyć tak że będą działać ale to tak jak nalać benzyny do baku. Ale jeszcze można np. założyć opony i nalać oleju. Do ustawienia harmonijki do overów jest na prawdę bardzo dużo istotnych kwestii. Jeśli komuś wystarczy wysokość to spoko, jednak chodziłyby lepiej stosując embossing, tip scooping, arching, waxing itp itd. Może ta krotka lista podpowie czego szukać w googlach :) W każdym razie 90% to doświadczenie przy tym. Ciężko się nim krótko podzielić, Eugene Ivanov zrobił już sporą bibliotekę w internecie na ten temat.
Pozdrawiam.
_________________
Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
janusz2940

Posty: 20
Wysłany: 2013-03-28, 00:13    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Próbowałem tak zrobić jak pisał w poście #Medium doradzał. Próbowałem dmuchać na kanale 5 i jak próbuję wykonać podwyższenie to teraz dokładnie słyszę jak dźwięk jest wyższy ale to nie jest to co jeszcze powinno się osiągnąć ale widzę, ze już jestem na dobrej drodze. Wcześniej jeszcze przed tym majsterkowaniem jak dmuchałem w 5 kanał to słyszałem jak by dźwięk się podwajał inaczej wychodzi. nie wiem czy dobrze to zrobiłem, ale dzięki za porady wszystkim. Będę próbował ciągle coś przestawiać i sprawdzać czy jest każdym razem czy jest dobrze. Tylko teraz jak dmucham w kanał 3 w to słyszę cichy dźwięk a jak dmuchnę troszkę mocniej to słyszę normalny( ale teraz w tym nie chodzi mi o podwyższeniu tylko podstawowy dźwięk ale pewnie to jest to wyregulowania bo tak miałem z innymi też kanałami a teraz jest dobrze.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Harry 


Wiek: 29
Posty: 984
Otrzymał 40 punkt(ów)
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-04-01, 10:50    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

janusz2940 napisał/a:
Wcześniej jeszcze przed tym majsterkowaniem jak dmuchałem w 5 kanał to słyszałem jak by dźwięk się podwajał inaczej wychodzi.


To może być to, bo zwykle to oznacza, że dwa stroiki grają - normalny i ten który ma zagrać overa :) Wtedy to zwykle kwestia regulacji :)
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Farry 

Posty: 3
Wysłany: 2014-01-17, 17:14    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Witam!

Mam problem z overbendingiem. Kiedy probuje podwyzszyc dzwiek na kanale 3 (z G na C/Dfis) i 4 (z C na Efis/E) z harmonijki wydobywa sie brzydki, piszczacy, skrzeczacy dzwiek. Zwykle bendy mi idealnie wychodza. Uzywam harmonijki Marine Band Deluxe w tonacji C. Czasami (na ulamek sekundy) uda mi sie wydobyc czysty dzwiek, ale to bardzo rzadko. Dlaczego tak sie dzieje? To moja wina czy stroikow?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
altus

Wiek: 68
Posty: 5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-01-17, 19:54    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Myślę , że nikt nie podwyższa dźwięku G na 3 kanale , bo jest on dostępny na 4 bez wysiłku,
Eb na 4 kanale trzeba wypracować, na pewno nie jest to wina harmonijki tylko twojego zadęcia.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Medium 


Wiek: 48
Posty: 1686
Otrzymał 208 punkt(ów)
Skąd: Ełk
Wysłany: 2014-01-17, 21:04    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Farry czy masz harmonijkę przygotowaną do overbendingu, czy grasz na fabrycznej?

Pozdrawiam

Medium
_________________
Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Farry 

Posty: 3
Wysłany: 2014-01-17, 22:09    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Medium napisał/a:
Farry czy masz harmonijkę przygotowaną do overbendingu, czy grasz na fabrycznej?

Pozdrawiam

Medium


to trzeba ją jeszcze przygotowac? :razz:

ok cos wykminie
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#minigunmen 


Wiek: 32
Posty: 2769
Otrzymał 127 punkt(ów)
Skąd: Kat, Ośw, Krak
Wysłany: 2014-01-17, 23:02    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

No, bez dostosowania trochę ciężko :)
_________________
Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Farry 

Posty: 3
Wysłany: 2014-01-18, 16:26    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Dzieki za odpowiedz :) Juz myslalem ze jest cos ze mna nie tak skoro po ponad miesiacu katowania overbendow nie moge wyciagnac niektorych dzwiekow.

Podrzućcie mi jakies linki do przygotowania harmonijki pod overbending (moze byc po angielsku). Szukalem w necie ale boje sie ze znajde sposob na popsucie sprzetu..

Jestem jeszcze niewtajemniczony.. wiec moj post powinien tu pasowac :>
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Medium 


Wiek: 48
Posty: 1686
Otrzymał 208 punkt(ów)
Skąd: Ełk
Wysłany: 2014-01-18, 19:29    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Przeczytaj cały temat od początku. Co pomoże przy overach masz już napisane.

Pozdrawiam

Medium
_________________
Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień.
Ostatnio zmieniony przez Medium 2014-01-27, 12:27, w całości zmieniany 1 raz  
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
macirk4 

Posty: 8
Wysłany: 2014-01-27, 11:17    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Witam! Ostatnio (ok. miesiąc, dwa temu) kupiłem harmonijkę SilverStar. Niektórzy na forum pisali, że na SS podciągi nie istnieją. Ja po przeczytaniu tego tematu zrobiłem na SS overbending. Może akurat mi się udał taki model.. :D
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Medium 


Wiek: 48
Posty: 1686
Otrzymał 208 punkt(ów)
Skąd: Ełk
Wysłany: 2014-01-27, 12:29    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Na harmonijce z Lidla po ustawieniu stroików overy wchodziły bardzo łatwo. Łatwiej jest w mojej opinii na takim byle czym po regulacji wysokości stroika overować niż bendować. Masz po prostu stroik w niewielkiej odległości od slotu.

Pozdrawiam

Medium
_________________
Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Janek Domański 


Wiek: 36
Posty: 160
Otrzymał 16 punkt(ów)
Skąd: Szczecinek/Piła
Wysłany: 2014-01-27, 22:23    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

macirk4, starsze silver stary były dużo lepsze niż współczesne. Może trafił Ci się jakiś model sprzed kilku lat.

Powiem wam, że byłem w szoku jak kupiłem sobie Seydel blues session. Bez jakichkolwiek przeróbek - w środkowej oktawie bez problemu zagrałem wszystkie overblowy. To też jest kwestia modelu harmonijki. Na harmonijce z lidla albo z biedronki - nie da rady. Silver Star - też raczej odpada.
_________________
jestem janek. czasem robię animacje. na zdjęciu po lewej - synek michaszek
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
bogdan1310

Wiek: 32
Posty: 1
Wysłany: 2015-02-24, 15:21    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

hej wszystkim,
przeczytałem wasze podpowiedzi, są bardzo pomocne. mimo prób nie potrafie wydobyć overów w żądnej pozycji. pewnie to moja wina i trzeba dalej próbować, ale mam pytanie.
czy bez jakiejkolwiek regulacji harmonijki jest możliwe osiągnięcie over'a?.
macie jakieś kontakty do kogoś kto sie tym zajmuje (ustawianiem harmonijek)?
warto sie w to bawić na własna rękę? boje sie że schrzanie harmonijkę.
czy harmonijki lepszej klasy są fabrycznie przygotowywane , czy trzeba ustawiać wszystkie?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#minigunmen 


Wiek: 32
Posty: 2769
Otrzymał 127 punkt(ów)
Skąd: Kat, Ośw, Krak
Wysłany: 2015-02-24, 19:37    Odp: Overbending dla niewtajemniczonych

Bez regulacji to możliwe na niektórych harmonijkach ale w praktyce to jak jazda samochodem bez oleju w silniku.

Ja się tym zajmuję.

Warto na własną rękę ale nie wiadomo czy sobie z tym poradzisz, nie wiadomo ile harmonijek najpierw skrzywdzisz ale możesz próbować. Technik jest sporo.

Żadna fabryczna harmonijka nie jest do tego dostosowana.
_________________
Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
  
Odpowiedz do tematu