Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Lukrowy 

Wiek: 21
Posty: 3
Skąd: Białystok
Wysłany: 2014-03-18, 18:14    [Problem] Problem z tabami i stosowaniem pozycji.

Witam!
Przepraszam , jeżeli napisałem swoje pytanie w niewłaściwym dziale lub taki temat już był (przeglądałem forum "na szybko").

Na początku uprzedzę , że ja i teoria muzyki trochę się mijamy ze zrozumieniem.Mimo , że jestem umysł scisły i się doszkalam we własnym zakresie do paru dni , nie potrafię ogarnąć tego wszystkiego.

Chciałbym dokładnie wiedzieć , kiedy stosuje się drugą pozycję. Ja zrozumiałem to tak , że zamienia się dźwięki np. w tabach. Ale przeczytałem jeden z tematów i wiem , że to błąd. I w końcu we wszystkim się pogubiłem... :( Więc proszę was o wyprowadzenie mnie z błędu.

Dziękuje i pozdrawiam
Lukrowy
_________________
Nic tu nie ma i nie będzie :D
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
WładcaDrewna 

Posty: 37
Otrzymał 2 punkt(ów)
Wysłany: 2014-03-18, 19:21    Odp: [Problem] Problem z tabami i stosowaniem pozycji.

Kiedy? Kiedy chcesz zagrać utwór który jest np. w G na harmonijce np. w C. Stosuje się ją w gatunkach muzyki tj. Blues, Rock i inne (swoją drogą mógłbym wymienić więcej, lecz z uwagi na moje niepohamowane lenistwo zmuszam Cię do użycia pięknych form szukania informacji, to jest: Google, forumowa opcja "szukaj". Druga pozycja to wydobywanie dźwięków z harmonijki głównie na wdechu, przy użyciu (lub braku użycia) m. in. techniki zwanej bendingiem.
http://www.overblow.com/?menuid=26# Przydatna strona.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
Lukrowy
MacieJJ 

Posty: 163
Otrzymał 20 punkt(ów)
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-03-19, 02:10    Odp: [Problem] Problem z tabami i stosowaniem pozycji.

Hej Lukrowy, jeszcze dwa lata temu mieszkałem w Białymstoku. Pozdrówki!

A tak odnośnie tematu:

Stosowanie pozycji to nic innego jak dopasowywanie naszej harmonijki do tonacji utworu który gramy. Przykładowo, jeżeli mamy harmonijkę w tonacji C, to:
- chcąc zagrać w tonacji C – gramy w pierwszej pozycji,
- gdy chcemy zagrać w tonacji G – gramy w drugiej pozycji,
- a gdy chcemy zagrać w tonacji D – gramy w trzeciej pozycji.

Pozycji jest więcej, po dalsze info odsyłam do strony podanej wyżej przez WładcaDrewna

Ze względu na budowę i technikę gry na harpie, każda pozycja ma nieco odmienny charakter brzmieniowy. Pozycje różnią się też dostępnością potrzebnych nam dźwięków.

Jeżeli chodzi o zmiany tabów, to jest to prawda, że zmieniając pozycję musimy zmienić tabulaturę. W innej pozycji gramy w innej tonacji, a więc inne dźwięki (inne nuty – znajdujące się na innych kanałach), choć tworzące tą samą melodie (takie same są różnice wysokości pomiędzy poszczególnymi dźwiękami).

By możliwie najprościej wytłumaczyć o co chodzi z tymi pozycjami, pokażę Ci to na przykładzie skali bluesowej i pewnego bardzo znanego riffu.

Tytułem wstępu – skala jest to pewien wybór dźwięków. Jak pewnie wiesz, wszystkich dźwięków mamy dwanaście. Skala bluesowa to wybranych sześć, które w 99% przypadków zabrzmią „czysto” na bluesowych akordach. To dosyć duże uproszczenie, ale w tym wypadku wystarczające.

Skala bluesowa składa się z sześciu stopni. Dla wymienionych na wstępie tonacji będą to następujące dźwięki:
tonacja C: 1 – C, 2 – Eb, 3 – F, 4 – Fis, 5 – G, 6 – Bb
tonacja G: 1 – G, 2 – Bb, 3 – C, 4 – Db, 5 – D, 6 – F
tonacja D: 1 – D, 2 – F, 3 – G, 4 – Ab, 5 – A, 6 – C
(cyfrą zapisano stopień skali, literą nazwę nuty)

Jeżeli spojrzysz na rozkład dźwięków na harmonijce C, to bez problemu rozpiszesz tabulaturę dla tej skali, dla omawianych trzech pozycji. Powinna ona wyglądać następująco:
tonacja C: 1, 2, (''2),('2),(2),('3) - drugi stopień to oczywiście pewne uproszczenie
tonacja G: (2), ('3), 4, ('4), (4), (5)
tonacja D: (4), (5), 6, ('6), (6), 7

Teraz weźmy na warsztat znany na całym świecie riff ze Smoke on the Water.
Załóżmy, że chcemy ten riff zagrać w tonacji G, mając do dyspozycji harmonijkę C.
Zagramy go w ten sposób: (2)('3)4 (2)(2)('3)4 (2)('3)4 ('3)(2), a więc w drugiej pozycji.

Jak widać, riff bazuje na graniu 1, 2 i 3 stopnia skali bluesowej w drugiej pozycji.

Wszystko pięknie, ale powstaje pytanie - co zrobić, jeżeli będziemy musieli zagrać go w tonacji C?
Skoro w riffie gramy 1,2 i 3 stopień skali bluesowej, to wystarczy tylko spojrzeć na przedstawione wcześniej schematy, by zobaczyć, że w tonacji C riff ten zagramy: 1 2 (''2) 1 1 2 (''2) 1 2 (''2) 2 1

Zauważ, że powyższe nuty to również 1, 2 i 3 stopień skali bluesowej, tyle że w tonacji C, dlatego znajdują się na innych kanałach, ale tworzą tą samą melodię.

Jeżeli dokładnie prześledziłeś mój tok myślenia, to zapewne oczywistym już jest dla Ciebie, że w tonacji D, nasz riff zagramy tak:
(4)(5)6 (4)(4)(5)6 (4)(5)6 (5)(4)

Spróbuj zrobić to samo z innymi znanymi Ci melodiami bazującymi na skali bluesowej. Jeżeli nie lubisz bluesa, to spróbuj rozpisać w ten sposób gamę durową (do, re, mi, fa, sol, la, si, do) i rozpisywać w powyższy sposób inne popularne melodie. Jeżeli Ci się uda, to moje gratulacje - umiesz grać w trzech pozycjach!:)

Dodatkowo - zauważ, że nie w każdej pozycji omawiany riff jest równie łatwo zagrać. Pierwsza i druga pozycja wymaga opanowanego podciągu. W trzeciej pozycji gramy po prostu pojedyncze dźwięki, a zatem dla tej zagrywki jest akurat najłatwiejsza. Zauważ też, że riff zagrany w każdej z tych pozycji, pomimo iż tworzy tą samą melodię, brzmi jednak nieco odmiennie. Dobór pozycji jest zatem istotnym elementem wykreowania brzmienia i charakteru solówki w danym utworze.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
Lukrowy
Lukrowy 

Wiek: 21
Posty: 3
Skąd: Białystok
Wysłany: 2014-03-19, 09:58    Odp: [Problem] Problem z tabami i stosowaniem pozycji.

Dziękuje wam bardzo za poświęcony czas!Punkcik dla was chłopaki!

Sam już eksperymentowałem z tym za pomocą strony overblow.com.Okazało się , że sam do tego doszedłem , ale zmylił mnie jeden temat oraz to , że jak zamieniałem "Wehikuł Czasu" na G (tak, wiem, to nie bluesowa piosenka) to niezbyt to brzmiało jak należy.Ale widać to problem moich raczkujących podciągów oraz małego stażu na harmoszce :D Muszę zacząć grać tylko ze słuchu bez tabów...będzie ciężko :)

Dla pewności umieszczę tu kawałek samodzielnie przeze mnie zamieniony w.w utworu.Ustawiłem pierwszą kolumnę na C , drugą na G , więc trzecia przełączyła się na Blues. Proszę was o sprawdzenie poprawności , a także o propozycje prostych utworów (bez ludowych , bo te już sam ćwiczę).

C - 4566(4)5(4)4(5)4
G - 3(3)(4')(4')(3'')(3)(3'')343

MacieJJ, Pozdrowienia z Białego!
_________________
Nic tu nie ma i nie będzie :D
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
MacieJJ 

Posty: 163
Otrzymał 20 punkt(ów)
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-03-19, 13:21    Odp: [Problem] Problem z tabami i stosowaniem pozycji.

kanały 4,5,6 na wydechu to nuty: C,E,G
są to: 1, 3 i 5 stopień gamy durowej C (CDEFGAB, używam notacji amerykańskiej, bo w przeciwieństwie do polskiej jest logiczna – info dla purystów i napinaczy po szkole muzycznej)

Gama durowa G wygląda tak: GABCDE F# G
Jak widać, 1, 3 i 5 stopień tej gamy to nuty G,B, D

Jeżeli spojrzysz teraz na rozkład dźwięków na harmonijce C to już na pierwszy rzut oka widać, że zrobiłeś co najmniej jeden błąd przerabiając tą melodię.

Jeżeli chcesz przerabiać linie melodyczne popularnych piosenek, to radzę rozpisać sobie gamę durową w taki sposób, w jaki ja w poprzednim poście rozpisałem skalę bluesową i kierować się stopniami gamy. O ile na początku może to sprawiać problemy, to po kilku tygodniach wejdzie Ci już całkowicie "w krew". Taka wiedza będzie niesamowicie przydatna w trakcie improwizacji, kiedy będziesz chciał zaznaczyć zmieniające się akordy.

Dlatego, ze strony oveblow.com radzę korzystać tylko w celu sprawdzenia czy dobrze rozpisałeś daną tabulaturę.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Lukrowy 

Wiek: 21
Posty: 3
Skąd: Białystok
Wysłany: 2014-03-19, 19:55    Odp: [Problem] Problem z tabami i stosowaniem pozycji.

Ja to robiłem w ten sposób , że miałem napisaną część klawiatury pianina -> C ' D ' E F ' G ' A ' H C (' - półton) i jak np. miałem C to odliczałem odstęp do G i tak z każdym. Ale to chyba zły sposób z tego , co widzę. Spróbuje sam rozpisać podanym przez ciebie sposobem. Coś czuje , że bez wstępnego ogarnięcia teorii to będą nici z mojego grania :(

A oto efekty mojej pracy:

3(3)(4)(4)(3'')(3)(3'')343 -> zmieniło się tylko (4) zamiast (4')

Zrobiłem to tak , że napisałem rozkład dźwięków na harmonijce C oraz G i sprawdzałem odpowiednik dźwięku z kanału w harmoszce C na harmoszce G i szukałem tego samego dźwięku na harmoszce C.

Jeżeli znowu czegoś nie zrozumiałem to proszę was o napisanie prawidłowej zamiany. Metodą łopatologiczną może do czegoś dojdę... Dziękuje za anielską cierpliwość , ale strasznie ciężko coś mi idzie załapanie tego mimo , że wydaje się to proste :D
_________________
Nic tu nie ma i nie będzie :D
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu