Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
OneLove 

Posty: 7
Wysłany: 2013-02-20, 00:12    Kilka pytań do...

Jako że jest to mój pierwszy temat i wgl post na tym forum więc najpierw się przywitam.
Dzień dobry.
Ok z głowy. ;)

Na samym początku chciałbym się trochę przedstawić i opisać moją sytuację. Większość może zasadniczo przejść od razu do moich problemów/pytań które będą troszkę niżej.
No to tak. Jestem szczęśliwym posiadaczem harpa, który jest owiany już małą legendą, a mianowicie Hohner Marine Band. Dostałem go na urodziny. Harmonijka jest w tonacji C. Jak się okazało był to z jeden najbardziej trafionych prezentów w moim życiu jeśli nie najbardziej, ponieważ zakochałem się w brzmieniu MB, jest ono na tyle charakterystyczne że wyróżnia się w pewien sposób spośród innych harpów. Może powiecie że nie jest to dobry wybór jak na pierwszą harmonijkę, bo poślinie, harp napęcznieje, szybko się zepsuje i na tym się skończy moja przygoda z tym instrumentem. Powiem tak, być może gdyby nie MB to nie spodobałby mi sięten instrument na tyle żeby się w nim zauroczyć i na nim chcieć grać. Grać dobrze.
Ile ćwiczę i jak często? 30-60 minut dziennie. Prawie codziennie.
W sumie wiem, że mało. Ale ćwiczę wtedy kiedy wiem że mam siłę i ochotę. Nie chcę tego robić na siłę żeby sobie nie obrzydzić. Poza tym nie zawsze mam czas a nie mam zamiarów męczyć ludzi po ciszy nocnej bo tak nie wypada (a wtedy mam zazwyczaj wolny czas ;P) zwłaszcza że moja "gra" to na razie w sumie brzdękolenie i szlifowanie tego co już umiem/uczenie się czegoś nowego. Od razu powiem Forum przewertowałem chyba całe. Większość kwestii znalazłem ale i tak nie do końca mi te wyjaśnienia rozjaśniły moje wątpliwości.

----> Teraz część zasadnicza.

1. Pozycje. W sumie wiem co to jest itd. Ale i tak nie do końca czaję kwestię jak to wszystko działa. No 1 pozycja to jest granie tak jak mamy harmonijkę. Bez udziwnień. Harp w C piosenka w C gramy w C.
Ale jak trafia się nam taka 2ga pozycja. Czyli granie piosenek przykładowo w G na harpie w C. No to teraz tak. "Bluesa gra się głównie w II pozycji." Czyli po prostu gra dźwięków z II pozycji. No ok. Ale! Jak mam piosenkę w G. Co wtedy muszę zrobić z tabami żeby zagrać tą piosenkę na hgarpie w C? Znaleźć na necie rozkład dźwięków na harpach w różnych pozycjach i powoli, manualnie konwertować? Czy wystarczy np przesunąć się na harpie tak jakby o 1 kanał?
Bo C w C no to podstawowy jest 1 kanał na wydechu z tego co się orientuje. A G w C no to (2) to jest podstawowy kanał.
I jak np ktoś mi powie. A weź zagraj coś w drugiej pozycji. To chodzi o to że do melodii którą będę grał mogę wykorzystać TYLKO dźwięki z drugiej pozycji?
Poza tym jak do mojej melodii wykorzystam dźwięki powiedzmy z 1,2,3,4,5,6( i ile ich tam jest) pozycji naraz, ogólnie wszystkie jakie się da na harpie uzyskać to co wtedy. Gram nietechnicznie, bo nie określam się w której pozycji gram?
Nie do końca rozumiem sens podziału na te pozycje. Postarajcie mi się to wyjaśnić tak łopatologicznie.
2. Overblow/Overdraw. Kompletnie nie wiem jak to uzyskać ani jak się za to zabrać żeby chociaż uzyskać coś zbliżonego. Tylko raz w życiu udało mi się to uzyskać i to przez przypadek w sumie. Powtórzyć już nie potrafiłem. Wszystkie porady które tu już były nic mi nie dały.
3. "(2)". Potrafię uzyskać czysty dźwięk. Jednak jak jużto było poruszane kilka razy. Jego długość jest o pare sekund krótsza od pozostałych kanałów. Był na to przeznaczony osobny temat. Wiem. Nawet był wrzucony filmik pana Gussowa czy tam artykuł z jakimś ćwiczeniem które podobno pomaga na ten problem. Jednak i tak i tak mam z tym kłopot. Nie potrafię po prostu wyłączyć nosa jak gram (2), a jak wiadomo nos+draw równa się zapełnienie płuc w ułamku sekundy. Problemem nawet już nie jest zagranie długiego (2), bo w pewnym momencie jakoś po kombinacjach wyłączę ten nos i przedłużam ten dźwięk o jakiś czas. Ale jak mam zagrać kilka szybkich (2) pod rząd albo jakieś kombinacje gdzie występuje dużo (2) to automatycznie łykam nosem hektolitry powietrza i muszę opuścić harpa żeby sięgo pozbyć. Inne kanały bez problemu. Bez nosa.
4. Podciąg. Tu miało być o nim. Jednak w czasie pisania tego artykułu w sumie nauczyłem się go osiągać. Może nie jest on 100% czysty i nie potrafię do końca jeszcze nad nim panować ale to już raczej kwestia praktyki. Od razu powiem dla osób które mają jeszcze z tym problem. Mi pomogło ściągnięcie programu Bendometer PS. No i wtedy Harp w łapy i kombinujemy na (4) tak żeby ta niebieska plamka się obniżyła poniżej dźwięk D :P
Trzeba uruchomić przeponę, gardło, język, usta i wgl cały aparat gębowy żeby znaleźć swój własny sposób na bendy. Ja się ich tak nauczyłem w około 30 min :P
5. Gra ze słuchu. Jak ją sobie wyrobić? Do skutku próbować coś rozpisać aż wyjdzie? Czy nagrać sobie wszystkie dźwięki z harpa po kolei jak lecą osłuchać sięich i wtedy próbować? Czy jak? Jak się tego nauczyć? Bo np teraz czegośsłucham i kompletnie nie mam pomysłu jak można by to zagrać. Po prostu zero.
6. Tutaj wyższa szkoła jazdy. Takie rozwinięcie punktu nr 5! Znajdzie się na forum ktoś kto potrafił by mi na taby harmonijkowe rozpisać trąbkę/trąbkę grającą razem z puzonem?
Chodzi mi głównie o utwory grupy Konopians. Nie mówię że wszystkie bo to pewnie zapieprz. Ale chociaż kilka.
7. Reggae/Ska- słyszałem kilka razy harmonijkę. Bardzo mi się tam spodobała. Ale oczywiście za cholerę nie potrafię wymyślić czegoś swojego co by się trzymało chociaż trochę w ryzach tych gatunków.
Punk-obiło mi sięo uszy że tu też jest harp gdzieniegdzie. Słucham dużo. Nigdy nie słyszałem :P Ale skoro inni słyszeli to niech się podzielą wiedzą. Jak grać punka na harpie?

To chyba tyle. W razie co dodam więcej pytań. Z góry dzięki :)
Ostatnio zmieniony przez OneLove 2013-02-20, 16:27, w całości zmieniany 1 raz  
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Zamieszkaly 


Wiek: 28
Posty: 698
Otrzymał 83 punkt(ów)
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2013-02-20, 13:51    Odp: Kilka pytań do...

Odpowiem w miarę krótko i nie na wszystkie pytania. Odpowiedzi na większość są na forum, polecam je wertować i wertować na pewno sporo rzeczy sam znajdziesz.

Co do pozycji, to ogólnie pozycja mówi nam w jakiej tonacji gramy na danej harmonijce. Zwyczajowo przyjmuje się je numerować w kolejności dodawania znaków do gam. I C (0 znaków), II pozycja G (jeden # (fis)), III D (2 # (fis i cis)) itd. W stanach pozycje powyżej 6, są oznaczane jako kolejne gamy bemolowe i nazywane flat position. Np. First flat position (u nas pozycja 12) ( 1 bemol (Bb)) itd.

W praktyce gra się tylko w kilku pozycjach (sam używam I, II, III, IV, V, VI, XI i XII).
Jeśli chcesz zagrać utwór, który jest w G, to albo grasz go w pierwszej pozycji na harmonijce G, albo w drugiej na C, ewentualnie w XI na A itd...
Przy tabach masz z reguły napisane, w jakiej pozycji to jest. Jeśli chcesz zagrać w innej pozycji, musisz to sobie przetransponować (znając rozkład dźwięków na różnych harmonijkach).

Co do overblowów, piszesz, że jesteś początkujący i dopiero zaczynasz, a chcesz się brać za tę trudną technikę. JA zacząłem grać Overy dopiero po około 4 latach grania, a na poważnie stosuje je dopiero od nie dawna. Na prawdę nie warto się męczyć. Jest to technika dość trudna i wymaga odpowiedniego "podrasowania" instrumenty.

Co do dwójki na wdechu Broń boże nie zatykać nosa. Grając na harmonijce oddychamy przez instrument, a nie wciągamy i dmuchamy. Największym problemem jest spinanie się przy graniu. Jeśli zagrasz to mocno, ale z rozluźnionym gardłem (tak jak byś wymawiał o na wdechu, język leży nisko, a żuchwa jest opuszczona jak najniżej), to powinno wyjść. Dźwięk ten często reaguje z lekkim opóźnieniem i trochę czasu zajmuje jego odpowiednia artykulacja, ale jest to do wyćwiczenia.

Co do czasu ćwiczeń, to nie wiem czy to mało. Na pewno ważniejsza jest regularność, niż katowanie się wprawkami, przez wiele godzin. Wystarczy nawet 15 minut dziennie, byleby grać regularnie. Wiadomo po tygodniu nie zostaniesz wirtuozem, ale po kilku latach regularnego treningu można zajść daleko. (Mówi to człowiek, który ćwiczy bardzo nieregularnie:P, ale ćśśś...)

Pozdrawiam

Mieszko Służewski
_________________
https://www.facebook.com/brodatedzwieki
https://www.youtube.com/c/brodatedzwieki
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
OneLove 

Posty: 7
Wysłany: 2013-02-20, 16:38    Odp: Kilka pytań do...

Wiem, że są odpowiedzi na niektóre pytania. Ale jak już napisałem nie do końca rozwiały one moje wątpliwości i chciałbym żeby ktoś jeszcze raz łopatologicznie mi to wytłumaczył.
Kwestia overów sobie odpuszcze.
Ale pozycje dalej są dla mnie nie do końca jasne tak jak i inne kwestie które przytoczyłem w pierwszym poście.

Liczę na waszą pomoc w odkrywaniu przeze mnie świata harmonijki :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
fred1190 

Wiek: 24
Posty: 15
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Radom
Wysłany: 2013-02-20, 19:32    Odp: Kilka pytań do...

Przewertuj sobie tą stronę, naprawdę przystępnie napisane:
http://www.harpprojekt.com/pozycje.php

Pozdrawiam.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
OneLove 

Posty: 7
Wysłany: 2013-02-20, 20:43    Odp: Kilka pytań do...

No dobrze powiedzmy że rozumiem. (Muszę przetworzyć :P )

A co z punktami 5-7?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu