Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Demetri 

Wiek: 20
Posty: 3
Wysłany: 2011-12-14, 10:36    Jak grać krzyżyki i bemole

Bemole to podciąg, a krzyżyki to overblow, prawda?
Na razie gram na takiej ekhem harmonijce, na której co chwila się coś zacina, ale zamówiłam już Suzuki Harmaster, i chyba będzie lepiej :D
Na ekhem harmonijce mam problemy z wydobyciem podciągu, chociaż teorię znam, a o overblow'ie nie wiem zupełnie nic. Bardzo proszę o radę i pomoc, z góry serdeczne dzięx.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kuba 


Wiek: 42
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2011-12-14, 11:13    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

to nie tak... Weźmy na przykład harmonijkę w tonacji C. Wtedy grając (2)' zagrasz F#, a (3)' zagrasz Bb... Można też powiedzieć, że (2)' zagrasz Gb a (3)' zagrasz A#. Podobnie 5o to dźwięk F# lub Gb a 6o to Bb lub A#. Chcę przez to powiedzieć, że dany dźwięk można zapisać na kilka sposobów.
Na przykład na harmonijce w tonacji G zagrasz dźwięk F# (3) i (7) bo tam on się znajduje. Czyli techniki, o których wspomniałeś nie mają związku ze znakami chromatycznymi. Służą do grania różnych dźwięków.
pzdr.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Demetri 

Wiek: 20
Posty: 3
Wysłany: 2011-12-14, 12:46    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

A (2)' to kanał 2 na wdechu i z podciągiem, tak?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Medium 


Wiek: 47
Posty: 1672
Otrzymał 202 punkt(ów)
Skąd: Ełk
Wysłany: 2011-12-14, 12:48    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

Demetri napisał/a:
A (2)' to kanał 2 na wdechu i z podciągiem, tak?


Tak.

Jeszcze o overblow. Fabrycznie gotowych do tej techniki jest niewiele harmonijek trzeba odpowiednio ustawić stroiki.

Pozdrawiam

Medium
_________________
Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Demetri 

Wiek: 20
Posty: 3
Wysłany: 2012-01-19, 16:18    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

A jak uzyskać overblow? Przydałaby mi się jakaś teoria, bo nic o tej technice nie wiem :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2012-01-19, 19:44    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

http://forum.harmoszka.co...blow-vt3604.htm <-- Tu masz kilka słów o tej technice. Także tutaj:
http://forum.harmoszka.co...nych-vt5278.htm
i tutaj:
http://forum.harmoszka.co...ding-vt1639.htm
także tutaj:
http://forum.harmoszka.com/overblowing-vt3080.htm
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
tobiaszkowalski 

Wiek: 21
Posty: 14
Skąd: Kraśnik
Wysłany: 2012-04-26, 19:22    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

a czy na harmonijce diatonicznej w tonacji C da się zagrać dźwięk H? Przepraszam za głupie pytanie ale nic narazie nie wiem... :)
_________________
pozdrawiam
Tobiasz :harp:
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2012-04-26, 19:37    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

Tak. Na trzecim kanale na wdechu, na siódmym kanale na wdechu i dziesiątym na wydechu obniżonym o pół tonu.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
tobiaszkowalski 

Wiek: 21
Posty: 14
Skąd: Kraśnik
Wysłany: 2012-04-27, 13:39    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

dzięki :) Mam jeszcze jedno pytanie. czy na przykład harmonijka suzuki su 21 jest podatna na obniżenia, overblowy, overdrawy i inne techniki wydobywania dźwięków?I jaką harmonijkę diatoniczną najlepiej 18-kanałową (ewentualnie większą) w tonacji C byście mi polecili (chodzi mi o jakiś konkretny model). Mogę wydać 100 zł lub troszke więcej. I jeszcze chciałem się zapytać czy na takich harmonijkach z większą liczbą kanałów trudno jest wydobywać pojedyńcze dźwięki i czy wogóle na takich harmonijkach gra się pojedyńczymi dźwiękami. Po prostu przed kupnem chce się dokładnie upewnić co do wszystkich szczegółów. Zgóry dziękuje :)

[ Dodano: 2012-04-28, 20:20 ]
Przepraszam, ale wniósłbym poprawkę do mojego postu. W pytaniu
"jaką harmonijkę diatoniczną najlepiej 18-kanałową (ewentualnie większą) w tonacji C byście mi polecili (chodzi mi o jakiś konkretny model)?"-Chodzi mi o 24 kanałową, ale z braku przemyślenia się pomyliłem i napisałem o 18 :) I jeszcze do tych "wymagań" bym dodał, że chciałbym oczywiście żeby jak najdłużej trzymała strój :) Przepraszam z góry jeśli napisałem coś dziwnego :)

[ Dodano: 2012-05-02, 15:51 ]
Widze że nikt nie chce za bardzo odpowiedzieć więc chyba coś palnąłem :D
_________________
pozdrawiam
Tobiasz :harp:
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
armia741 

Wiek: 56
Posty: 1
Skąd: java
Wysłany: 2014-01-02, 08:47    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

Podobnie 5o to dźwięk F# lub Gb a 6o to Bb lub A#. Chcę przez to powiedzieć, że dany dźwięk można zapisać na kilka sposobów.
_________________
Pass4sure http://pass-4sure.org.uk/
Braindumps http://www.my-braindumps.org/
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Janek Domański 


Wiek: 35
Posty: 160
Otrzymał 15 punkt(ów)
Skąd: Szczecinek/Piła
Wysłany: 2014-01-02, 22:41    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

Demetri, jest tak jak pisze kuba. Nie da się tego uprościć w zaproponowany przez Ciebie sposób. Dużo by Tobie rozjaśniło się, gdybyś chociaż troszkę spróbował pograć na pianinie. Może być "symulator" na komputer lub smartfon. Na pianinie widać ładnie dźwięki. Co do dźwięku H sprawa wygląda następująco:

W krajach nieanglojęzycznych posługuje się nazwą dźwięku H, który w krajach anglojęzycznych (szczególnie w stanach) nazywa się B. Wtedy w Stanach mają dźwięki po kolei - tak jak w alfabecie: ABCDEFG. Można byłoby przyjąć, że B i H to to samo, gdyby nie to, że wielu ludzi w krajach nieanglojęzycznych na dźwięk, który w stanach jest zapisywany jako Bb (czyli be z bemole, lub B-flat po angielsku) mówi po prostu B. Więc te dwa dźwieki sprawiają trochę kłopotu w nazewnictwie i pisowni. Ja to rozwiązuje tak: po kolei od A używam następujących zapisów: A, Bb, H, C
Wiem, że nikt nic nie pomyli.

Druga sprawa dotyczy krzyżyków i bemoli. Krzyżyk podwyższa dźwięk o pół tonu, a bemol obniża o pół tonu. W obrębie jednej gamy używamy tylko jednego kierunku zmiany wysokości dźwięku - zgodnie z kołem kwintowym. Albo mamy same bemole, albo same krzyżyki. Stąd przykładowo, kiedy mamy utwór w tonacji E-dur, to błędem będzie posługiwanie się dźwiękiem Eb (wymowa: es, lub E-flat po angielsku). W tonacji E-dur ten dźwięk (Eb) należy nazwać D#, czyli dis. Niektórzy specjaliści twierdzą, że na skrzypcach powinno się grać te dwa dźwięki na dwa różne sposoby. W zależności od tonacji. Czyli niby Eb i D# jest to samo, ale w tonacji przykładowo E-dur mamy D#, a w Bb mamy Eb. I ponoć są to jednak dwa różne dźwięki.

Trzecia sprawa jest taka - że jest jeszcze nazewnictwo do re mi fa sol la si do. Które obowiązuje w Rosji. Wtedy podwyższenie i obniżenie nazywa się jeszcze inaczej. Z tego co pamiętam, to mażornyj, to podwyższony.

Kolejna sprawa jest taka - że jeżeli grasz na harmonijce diatonicznej, to lepiej nie zaprzątać sobie głowy tego typu zawiłościami. Wystarczy trafnie określić tonację utworu i na podstawie tonacji zastosować odpowiednią harmonijkę i pozycję.

Mam nadzieję, że nie namieszałem.
_________________
jestem janek. czasem robię animacje. na zdjęciu po lewej - synek michaszek
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Medium 


Wiek: 47
Posty: 1672
Otrzymał 202 punkt(ów)
Skąd: Ełk
Wysłany: 2014-01-02, 23:02    Odp: Jak grać krzyżyki i bemole

Tak dla porządku po rosyjsku:
mażornyj - durowy (głównie w tonacjach i akordach: A mażor - A dur)
minornyj - molowy

Pozdrawiam

Medium
_________________
Są dwa piękna: piękno radości i piękno smutku. Wy ludzie Zachodu, wolicie pierwsze – my drugie. Bowiem piękno radości trwa nie dłużej niż lot motyla. A piękno smutku jest twardsze niż kamień.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu