Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Szczotker 

Wiek: 26
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-11-08, 13:34    Odp: [Teoria] Skale

[b]shusty[/b], się wie stary, że to oczywistość... Ale uwierz mi - nie dla każdego.
Ja osobiście umiem to wszystko bo to podstawy podstaw - dur mol, akordy diatoniczne, skale, pasaże.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
shusty 


Wiek: 29
Posty: 436
Otrzymał 25 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2009-11-08, 15:33    Odp: [Teoria] Skale

Dlatego mam nadzieję, że pomogłem zrozumieć to choć trochę niektórym.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
KatuzaR 


Wiek: 27
Posty: 319
Otrzymał 29 punkt(ów)
Skąd: Kryry
Wysłany: 2009-11-17, 14:28    Odp: [Teoria] Skale

Takie małe pytanko. Czy te skale są niezbędne do dobrego grania?
Może da się je ominąć jakoś :( ?

ps. Lamerskie pytanie: Po co są one nam do szczęścia potrzebne? Nadają charakter grze? (przecież idzie usłyszeć czy dźwięk w miarę pasuje czy nie bez tej wiedzy tajemnej :P )
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#minigunmen 


Wiek: 31
Posty: 2769
Otrzymał 127 punkt(ów)
Skąd: Kat, Ośw, Krak
Wysłany: 2009-11-17, 17:43    Odp: [Teoria] Skale

Potrzebne/niepotrzebne, jak podkład jest w G a harmonijkę masz w C to lepiej wiedzieć które kanały możesz użyć a których nie, bo inaczej będziesz grał dźwięki, które powodują dysonans, czyli rzeźnię w brzmieniu prościej mówiąc - tak jak na HB, dokładnie o tym mówiłem pisząc na temat Twojego nagrania :) Pozdrawiam.
_________________
Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
KatuzaR 


Wiek: 27
Posty: 319
Otrzymał 29 punkt(ów)
Skąd: Kryry
Wysłany: 2009-11-19, 15:41    Odp: [Teoria] Skale

Więc co do skali… cały blues opiera się tylko na (2) (3) 4 (4') (4) (5) 6 czyli na 7 dźwiękach? Czyli jeśli chcemy być profesjonalni mamy grać na 7 z 32 dźwięków (nie licząc overów) ? To czemu wszyscy grają na diatoniku bluesa, zamiast grywać sobie bezstresowo na jakiejś 6 kanałówce, która „firmowo” ma 12 czystych dźwięków(bez overów i podciągów) ?

blues - 1 b3 4 #4 5 b7 8
minor (dorian) - 1 2 b3 4 5 6 b7 8
Czyli wg tego blues od minor różni się wyłącznie brakiem 2 i podciągiem 4, czyli omijając 2 i #4 w graniu nie da się określić skali, czyli nie jest w skali? Kurde już nic nie rozumiem nic z tego, bo według mnie muzyka ograniczona do 7 dźwięków jest za przeproszeniem ułomne…
Zaczyna to bardziej matematykę albo tajemnicze obrzędy przypominać niż granie ( a jak to zachwalaliście) z serca.

ps. Nie słucham i nie lubię zbytnio bluesa, także mój kawałek z HB mógł być mało bluesowy.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kamilteau 


Wiek: 28
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2009-11-19, 17:05    Odp: [Teoria] Skale

Za bardzo upraszczasz sprawę...
Po pierwsze, jeżeli już, to 6 z 12, a nie 7 z 32 ( (2) i 6 to ten sam dźwięk, tylko oba położone są w innych oktawach).
Po drugie, nikt nie zabrania używać innych dźwięków, ich użycie musi być tylko uzasadnione. Dźwięk nie leżący w skali stwarza napięcie, dźwięk należący to napięcie znosi. Na początku warto trzymać się skali, żeby wiedzieć, gdzie jest "bezpiecznie", potem warto wybierać się coraz dalej i dalej - tu nie ma drogi na skróty! A żeby zajść tą drogą trochę dalej, teoria jest często niezbędna.
Po trzecie, "granie z serca" wcale nie oznacza, że grasz to, co Ci ślina na język przyniesie. W przeciwnym razie każdy bełkot można by zaliczyć do tej kategorii. Matematyka, tajemne obrzędy... nie tędy droga. Wszystkim rządzą jakieś zasady - tym "sercem" też. Zwykle trzeba najpierw pobudzić umysł, żeby serce zachciało grać - wtedy ma to sens.
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#minigunmen 


Wiek: 31
Posty: 2769
Otrzymał 127 punkt(ów)
Skąd: Kat, Ośw, Krak
Wysłany: 2009-11-19, 19:23    Odp: [Teoria] Skale

kamilteau ma rację, poza tym dochodzi cała masa technik, która przerasta samo granie w skali bluesowej 1000 razy, takie techniki jak kombinacje dźwięków (granie oktawami), akordy, thrill, modyfikowanie brzmienia przez wibrato, układ rąk, artykulację.. wbrew pozorom harmonijka jest bardzo bogatym instrumentem pod względem rożnorodności brzmień.
Skala to nie nakaz, skala to tylko reguła a reguły są po to, żeby je łamać.
_________________
Naprawiam harmonijki! Reguluję pod overbending!- kontakt - PW albo GG albo mail. Paweł Pilnik Pilecki.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
KatuzaR 


Wiek: 27
Posty: 319
Otrzymał 29 punkt(ów)
Skąd: Kryry
Wysłany: 2009-11-19, 22:24    Odp: [Teoria] Skale

Minigunmen, dodałeś mi trochę otuchy :) Dziękuję także za wypowiedź Kamilteau :)

Mam pytanie, czy da się zachować skalę,bądź jej wrażenie np na 8 nut w takcie (nie wiem czy użyłem dobrego słowa, ale chodziło mi o 1,2,3,4,5,6,7,8 zapętlone) grając przykładowo pierwszą, środkową i ostatnią ostatnią charakterystyczną dla danej skali?

Ps. Dla mnie harmonijka jest źródłem relaksu i dobrej zabawy, która zaczyna kończyć relaksować i zmieniać się we frustrację jeśli muszę bardzo uważać i często w tym się mylę. Dodam jeszcze, ze potrafię trafić w dźwięk, ale i tak nie potrafię określić na którym kanale gram i jak gram, bo to samo idzie, tak troszkę niepohamowanie :P

Życzę miłej nocy :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
*Bart Łęczycki 


Posty: 600
Otrzymał 75 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-24, 13:07    Odp: [Teoria] Skale

Witam.

Aby swobodnie grac na dowolnym instrumencie musimy poznać rozkład dźwięków czyli warto poćwiczyć gamę/skalę C D E F G A H C najpierw w środkowym rejestrze potem dolnym i na końcu w górnym. Podkreślam różnicę pomiędzy danym dźwiękiem a danym kanałem tzn dźwięk D jest na kanale (1) i (4) oraz (8) więc trzeba pamiętać że daną melodię można zagrac w dolnym, środkowym lub górnym rejestrze/oktawie.

Skoro chcesz grac dla przyjemności "z serca" to znajomość tych dźwięków wystarczy. Oczywiście warto poznać też "skalę bluesową" np w 2 pozycji G Bb C (Db) D F G (pentatonika g-moll z dodanym trytonem).
Na tej bazie możesz zagrać bardzo wiele utworów.

Jeśli chcesz zagrać daną skalę w jednym takcie to musisz pamiętać ile trwa takt i odpowiednio wstawić wybrane dźwięki
Gdy zagrasz pierwszy, środkowy i ostatni dźwięk w skali to może zabrzmieć to jak arpeggio czyli rozłożony akord.

Zajrzyj na moją stronę: http://www.harmonijka.mud...x.php?r=43&l=pl

Moim zdaniem skala/gama to nie reguła ale narzędzie do tego aby stworzyć ładną melodię, jeśli mamy wiele narzędzi=skal możemy układać dźwięki jeszcze ciekawiej i nadawać im nowe kształty/odcienie/emocje.

Skoro chcesz grac dla przyjemności to nie wiem czy warto zajmować się skalami i harmonią (tzn na pewno warto, ale trzeba zainwestować dużo czasu i wytrwałości która oczywiście się opłaci!). Zapraszam na moje warsztaty np w Białymstoku czy Otwocku, tam w ciągu nawet jednego dnia wszystko wyjaśnimy i poćwiczymy :)

Miłego grania !
_________________
www.bleczycki.com
bleczycki@gmail.com
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
KatuzaR 


Wiek: 27
Posty: 319
Otrzymał 29 punkt(ów)
Skąd: Kryry
Wysłany: 2009-12-01, 21:59    Odp: [Teoria] Skale

Dziękuję bardzo :) Postaram się pomęczyć z tymi skalami jak tylko będę miał czas... A co do warsztatów, to z chęcią poznałbym innych harmonijkarzy lecz z z mojej wioski to tylko Katowice w miarę blisko są zlokalizowane.
Będę się meldował w osiągnięciach :)

Jeszcze małe pytanko. Jaka skala do rockowych/metalowych piosenek (Przykładowo kiss - heavens on fire) ?

Dziękuję wam bardzo za odpowiedzi :)

Życzę miłego wieczoru,
w dniu jutrzejszym dużo humoru

KatuzaR
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
*Bart Łęczycki 


Posty: 600
Otrzymał 75 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-12-02, 14:04    Odp: [Teoria] Skale

Na Twoje pytanie nie da się odpowiedzieć krótko a zarazem merytorycznie.
W tym utworze KISS jest wiele akordów (po pierwsze) i zależy jaki chcesz uzyskac klimat swojej improwizacji (po drugie).
Najłatwiej korzystać z pentatoniki molowej i durowej, gdyż po odpowiednim połączeniu tworzą bardzo uniwersalne układy dźwięków.

Pozdrowienia!

PS a o warsztatach w Katowicach to jeszcze pomyślimy :)
_________________
www.bleczycki.com
bleczycki@gmail.com
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu