Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Szczotker 

Wiek: 26
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-05-10, 16:59    [Teoria] Skale

Szanowni harmonijkarze :) )

Opieracie się na jakichś skalach?
Jeżeli tak to na jakich.

pozdrawiam :]
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Govean 


Wiek: 33
Posty: 214
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2007-05-10, 17:03    Odp: [Teoria] Skale

Tak poza tematem: Jeśli możesz, to nie rób takich wielkich odstępów po między zdaniami (wystarczy jeden Enter), tym bardziej w tak krótkich wiadomościach.

Ja używam skal starogreckich oraz cygańskiej i góralskiej.. czasami poruszam się w skali hinduskiej składającej się z ćwierćtonów .
Poza tym frygijkska, lidyjska, miksolidyjska, dorycka, eolska.

Czy coś ci to mówi...?... tak właściwie to żartowałem :) .

---

To mój setny (100) Post :) .
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2007-05-10, 19:07    Odp: [Teoria] Skale

Ja korzystam ze skali bluesowej, o ktorej juz była mowa. (2) (3) 4 (4') (4) (5) 6. Ta skala sprawdza się w bardzo wielu sytuacjach. Innych nie chce mi się po prostu uczyć.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Rzeszot 


Wiek: 30
Posty: 405
Otrzymał 47 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-05-10, 20:11    Odp: [Teoria] Skale

takie małe ale:
powinno być chyba (2) (3)' 4 (4)' (4) (5) 6 ;)
_________________
"Obecnie bluesmani wolą pokazać w swojej grze jakich technik się nauczyli, zapominając o przekazywaniu przez muzykę swoich uczuć. Sam się do tego przyznaję..." Khalif Wailin' Walter
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 26
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-05-10, 21:08    Odp: [Teoria] Skale

(3) Też pasuje :)

Hehe. Bk :P coś w tym stylu wywnioskowałem, gdy grałem "na czuja". Po prostu te dźwięki współgrają z podkładem( II pozycja).
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Włóczykij 


Wiek: 27
Posty: 154
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Gorzów WLKP
Wysłany: 2007-05-10, 21:12    Odp: [Teoria] Skale

Ludzie piszcie normalnie a nie jakieś "tesh" co to w ogóle ma być ?
_________________

Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Govean 


Wiek: 33
Posty: 214
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Katowice
Wysłany: 2007-05-10, 21:14    Odp: [Teoria] Skale

Już zmieniłem, pogadałem z Szczotkerem - ostatnie ostrzeżenie.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2007-05-10, 22:22    Odp: [Teoria] Skale

Rzeszot napisał/a:
takie małe ale:
powinno być chyba (2) (3)' 4 (4)' (4) (5) 6 ;)


Z tą (3) to jest specyficzna sprawa. Otóż w skali bluesowej ona jest obniżona, ale jedynie o 1/4 tonu, nie zaś o całe pół. Z tego powodu nie zapisałem podciągu, bo jest on tam tylko minimalny.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
grucha0 

Wiek: 28
Posty: 14
Otrzymał 1 punkt(ów)
Skąd: Kutno
Wysłany: 2008-12-08, 22:46    Odp: [Teoria] Skale

Sory ze odkopuje temat. Ale czy ma ktoś opracowania do skal np. jońskiej itp? w każdym razie innej niż ta blusowa?
Może jest z teorią jakaś strona?
Dziękuję za odpowiedzi

Pozdrawiam!
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
shusty 


Wiek: 29
Posty: 436
Otrzymał 25 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2008-12-09, 00:10    Odp: [Teoria] Skale

Na każdym harpie są 3 pozycje (no chyba, że ktoś umie overblowy, overdrivey to niech się cieszy)
np. w harpie tonacji C:
I C
II G
III Dm

[ Dodano: 2008-12-08, 23:13 ]
Tu masz na każdą tonacje harmonijki co tylko sobie zażyczysz, jońska też jest:

http://www.overblow.com/?menuid=26#
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-12-10, 12:30    Odp: [Teoria] Skale

grucha0 napisał/a:
wania do skal np. jońskiej itp? w każdym razie innej niż ta blusowa?
Może jest z teorią jakaś strona?
Dziękuję za odpowiedzi

Chodzi Ci o taby do jońskiej? Bo tak Cię zrozumiałem. A jeśli tak, to w pierwszej pozycji - po prostu - 4 (4) 5 (5) 6 (6) (7) 7 - to właśnie jest jońska; to samo, z podciągami można zagrać także w dolnym i górnym rejestrze. W drugiej pozycji to już nie jest takie proste, trzeba by jednego overblowa zrobić.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kuba 


Wiek: 42
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2008-12-10, 17:32    Odp: [Teoria] Skale

skala jońska jest zwykłą skalą Majorową, składa się z siedmiu stopni. Między poszczególnymi dźwiękami są następujące odległości: WWHWWWH.

chyba tak.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
shusty 


Wiek: 29
Posty: 436
Otrzymał 25 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2008-12-10, 18:26    Odp: [Teoria] Skale

W? H?

CDEFGAHC :P
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kamilteau 


Wiek: 28
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-12-10, 18:36    Odp: [Teoria] Skale

W - Whole Tone - cały ton
H - Half Tone - pół tonu
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kuba 


Wiek: 42
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2008-12-17, 23:22    Odp: [Teoria] Skale

ano kamilteau jak zwykle utrafił w sedno ;)
a jeśli idzie o skale, które są pomocne to polecam (podaję kolejne stopnie):
major - 1 2 3 4 5 6 7
blues - 1 b3 4 #4 5 b7 8
minor (dorian) - 1 2 b3 4 5 6 b7 8

pzdr
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
lechu555 

Wiek: 28
Posty: 5
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2009-01-01, 21:27    Odp: [Teoria] Skale

mam pytanie co do tych skal. mam harmonijkę w tonacji C czyli posiadam dzwięki CDEFGAHC które to tworzą skalę jońską, durową, majorową czy jakkolwiek jeszcze można to nazwać. jestem gitarzystą i zauważyłem że owa skala durowa w C posiada te same dzwięki co skala molowa w tonacjii A. z budowy muzycznej moll ma charakter bardziej smutnawy a dur wesoły. czy dobrze rozumuje że harmonijką w C mogę ogrywać utwory w tonacji C dur (hmmm naprzykład Scorpions You And I jeśli się nie myle to refren jest Cdur) i w tonacji Amol (dajmy na to Angie Rolling Stones'ów) ??? próbowałem z tymi dwoma uworami i miałem wrażenie że pasują niektóre dzwięki do tych utworów a niektóre mniej acczkolwiek spróbuje potraktować je jako "przejściowe".
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Osaosowski 

Wiek: 26
Posty: 265
Otrzymał 2 punkt(ów)
Skąd: Inowrocław
Wysłany: 2009-01-01, 22:01    Odp: [Teoria] Skale

Każda gama durowa ma swoją pokrewną molową. Dla gamy C- dur jest to właśnie a- moll.
I tak dla ścisłości podam dźwięki gamy a- moll

harmoniczna:
a h c d e f g# a

melodyczna:
a h c d e f# g# a

czyli nie ma zupełnie tych samych dźwięków no bo ta różnica w dur czy moll z czegoś wynikać musi.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
lechu555
lechu555 

Wiek: 28
Posty: 5
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2009-01-01, 22:06    Odp: [Teoria] Skale

cholera czyli różnica jednego półtonu. no dobra trzeba bedzie na niego uważać

[ Dodano: 2009-01-01, 22:08 ]
dzięki przy okazji
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
binek 


Wiek: 27
Posty: 268
Otrzymał 11 punkt(ów)
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-01-14, 09:39    Odp: [Teoria] Skale

Mam pytanie co do gry z podkładem. Jezeli gramy np. do podkłądu w A to bierzemy harmonijke w D i gramy w II pozycji... zdarzao mi się słyszeć jak to harmonijkarz gra sobie gra i nagle zaczyna podczas improwizacja grac w górnym rejestrze (grał w dolnym) i to tez brzmi bardzo dobrze a przeciez wtedy musi grac w innej skali... Jak to jest?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Osaosowski 

Wiek: 26
Posty: 265
Otrzymał 2 punkt(ów)
Skąd: Inowrocław
Wysłany: 2009-01-14, 15:58    Odp: [Teoria] Skale

Nie musi grać w innej skali. Gra w wyższej oktawie ale wciąż w tej samej skali.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
binek 


Wiek: 27
Posty: 268
Otrzymał 11 punkt(ów)
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-01-14, 19:05    Odp: [Teoria] Skale

Jasniej proszę ^^
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 28
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2009-01-14, 19:06    Odp: [Teoria] Skale

Skala nie obejmuje tylko jednej oktawy czy rejestru, ale ciągnie się przez wszystkie oktawy. Muzyk ogrywa te same skale co wcześniej, tylko przeniesione o oktawę lub dwie oktawy wyżej.
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-01-14, 22:43    Odp: [Teoria] Skale

Czyli wali te same dźwięki, które grał niżej, ale przeniesione o 12 półtonów. Pełna harmonia zachowana :) .
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Boodzik 

Posty: 291
Otrzymał 15 punkt(ów)
Wysłany: 2009-11-04, 22:11    Odp: [Teoria] Skale

Witam
Myslę, że pare informacji o skalach, które tu napiszę może się adeptom hamronijki przydać :)

W naszym systemie muzycznym wyróżniamy dwa rodzaje skal:

Skalę majorową (durową): pryma, sekunda wielka, tercja wielka, kwarta czysta, kwinta czysta, seksta wielka, septyma wielka

Dla gamy C-Dur będą to odpowiednio dźwięki CDEFGAH*

*W zachodniej literaturze muzycznej dźwięk H zapisuje się jako B, zaś dźwięk Hb (czyli nasze polskie 'B' jako Bb. Tutaj będę używał zapisu H jako H dla uproszeczenia ;) )

Następnie mamy 3 gamy molowe:

Naturalną:pryma, sek. wielka, terc. mała, kwarta czysta, kwinta czysta, seksta mała, septyma mała (dla A-moll: AHCDEFG)
Harmoniczną: ze zwiększonym siódmym stopniem, a więc septymą wielką (AHCDEFG#)
Melodyczną: ze zwiększonym szóstym i siódmym stopniem (a więc AHCDEF#G#)

Warto zauważyć, że każda gama durowa składa się z tych samych dźwięków co skala molowa naturalna położona o tercję małą w dół. (C-dur - A-moll, G-dur, E-moll itp) Są to tak zwane tonacje paralelne.

Wspomnę też o skali powstałej z okrojenia skali durowej, a mianowicie o pentatonice.
Pentatonika powstała przez 'wyjęcie' ze skali durowej interwałów kwarty czystej i septymy wielkiej. Uzyskujemy więc układ interwałów: pryma, sekunda wielka, tercja wielka, kwinta czysta, seksta wielka (dla C-dur: CDEGA)

Tutaj też występuje paralelnośc. Jeśli zagramy te dźwięki od 'A' otrzymamy ACDEG czyli pentatonikę molową. Jej kolejne skłądniki to: pryma, tercja mała, kwarta czysta, kwinta czysta, septyma mała.

Na bazie pentatoniki molowej powstała tzw. skala bluesowa. Dodano w niej pomiędzy kwartą a kwintą tryton (kwartę zwiekszoną). Dla A-moll wygląda to: ACDD#EG

Czekam na komentarze, w następnej części opowiem o systemie modalnym i skalach modalnych :) jeśli ktoś ma jakieś pytania, to smiało pisać :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 4 punkt(ów):
#Maciekdraheim, Jezon, KatuzaR, towal
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-11-04, 22:19    Odp: [Teoria] Skale

Na moje bomba! Jeszcze jakby łopatologicznie były interwały rozpisane (czyli, że np. sekunda wielka to 2 półtony różnicy, itd.), to już byłoby zupełnie świetnie. Sam mało z tego kumam, (póki co), ale skarbnica to wiedzy ogromna. Daję punkt.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2009-11-04, 23:10    Odp: [Teoria] Skale

Sekunda mała - 1 półton.
Sekunda wielka - 2 półtony.
Tercja mała - 3 półtony.
Tercja wielka - 4 półtony.
Kwarta czysta - 5 półtonów.
Kwinta zmniejszona (zwana trytonem) - 6 półtonów.
Kwinta czysta - 7 półtonów.
Seksta mała - 8 półtonów.
Seksta wielka - 9 półtonów.
Septyma mała - 10 półtonów.
Septyma wielka - 11 półtonów.
Oktawa - 12 półtonów.

Warto zauważyć, że ogrywając skalę jońską, mamy do czynienia tylko z dźwiękami "czystymi" i "wielkimi" - wszystkie dźwięki "małe" i "zmniejszone" to dźwięki spoza tej skali (ja to właśnie tak zapamiętałem :) ).
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 3 punkt(ów):
#Maciekdraheim, KatuzaR, towal
Boodzik 

Posty: 291
Otrzymał 15 punkt(ów)
Wysłany: 2009-11-04, 23:26    Odp: [Teoria] Skale

Osobiście uważam, że o wiele łatwiej niż półtonami jest liczyć stopniami. Powód? W muzyce wyróżniamy pojęcie enharmonii, a więc posiadanie przez dwany dźwiek więcej niż jedną nazwę.

Najprostrzy przykład: Dźwięk C# (cis) to ten sam dźwięk co Db (Des) oraz Hx (Hisis).
A odległość od dźwieku C (czyli de facto o jeden półton to):

C-C# - pryma zwiększona
C-Db - sekunda mała

Dlatego polecam operowanie stopniami w przypadku interwałów większych niż sekundy :)
Np: wiemy, że kwinta to 5ty stopień.

Więc na przykład kwinta od C to liczymy: 1(C), 2(D), 3(E), 4(F), 5(G). Dźwięk G.

Kwinta czysta od Cb to analogicznie Gb, od C# - G#.

Kwinty i kwarty pomiędzy wszystkimi białymi klawiszami fortepianu (dźwięki CDEFGAH) są czyste za[b] wyjątkiem!![/b]

F-H kwarta ZWIĘKSZONA (a nie czysta)
H-F kwinta ZMNIEJSZONA (a nie czysta).

Podam interwały w obrębie oktawy
Pryma (np. C-C) - ten sam dźwiek
Sek. mała (C-Db) - półton
Sek. wielka (C-D) - cały ton
Tercja mała (C-Eb)
Tercja wielka (C-E)
Kwarta czysta (C-F)
Kwarta zwiększona (tzw tryton) (C-F#)
Kwinta czysta (C-G)
Seksta mała (C-Ab)
Seksta wielka (C-A)
Septyma mała (C-Hb)
Septyma wielka (C-H)
Oktawa (C-C)

[size=9][ [i][b]Dodano[/b]: 2009-11-04, 23:47[/i] ][/size]
Wspomnę jeszcze o czymś takim jak przewrót interwału.

Jest to podwyższenie o oktawę dżwięku niższego (lub obniżenie wyższego) i porównanie interwału jaki wtedy powstał.

Np przewrotem kwinty C-G jest interwał G-C, czyli kwarta.

Pare zasad:
przewrotem interwału czystego jest interwał czysty
przewrotem interwału małego jest interwał wielki (i vice versa)
przewrotem interwału zmniejszonego jest interwał zwiększony (i vice versa).

Generalnie algorytm jest prosty: 9 - st. interwału :)

Czyli dla sekundy małej przewrotem jest 9-2 = 7, sekunda jest mała zatem będzie to septyma wielka.

Na przewrotach interwałó opierają się między innymi przewroty akordów :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
towal
Szczotker 

Wiek: 26
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-11-06, 16:35    Odp: [Teoria] Skale

Ok, stopnie są wygodniejsze to prawda. Ale podałeś na przykładzie gamy C - dur ;)
Przyjmij to np dla Ab-dur lub H-dur to nie będzie już tak fajnie jeśli ktoś nie zna poszczególnych dźwięków tych gam ;)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Papuga 


Wiek: 27
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2009-11-07, 08:30    Odp: [Teoria] Skale

A co pentatonikami? Generalnie z czym to się je i jak wykorzystuje?
_________________
Mały instrument, wielka moc.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
shusty 


Wiek: 29
Posty: 436
Otrzymał 25 punkt(ów)
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2009-11-07, 13:43    Odp: [Teoria] Skale

[quote="Szczotker"]Przyjmij to np dla Ab-dur lub H-dur to nie będzie już tak fajnie jeśli ktoś nie zna poszczególnych dźwięków tych gam[/quote]
Myślę, że to powinien znać każdy zajmujący się muzyką jak amen w pacierzu, powinien:
1)Znać wszystkie 12 dźwięków choćby chromatycznie (E F F# G G# A A# H C C# D D#) wiedzieć, że Eb to to samo co D# itd...
W ogóle bez tego nie wiem jak ktoś może sobie grać na gitarze nie męcząc się, dla mnie to podstawa, bo nie zawsze się pamięta, gdzie który jest dźwięk, albo na którym progu jaki akord (mam na myśli barowe).

2)Powinniśmy wiedzieć, co już było nieraz poruszane, że nasze:
H to na zachodzie B
A# lub B (Bo w Polsce i tak i tak się to nazywa) to na zachodzie Bb

a poza tym nie zdziwmy się jak zobaczymy np. dźwięk S (jest to Eb) itp.
dźwięk ten sam, ale chodzi tu o oznaczenia i pewnie nie jeden wam powie że w tym utworze jest S a nie Eb, chociaż tak samo brzmią, nię będę tego rozwadniał.

3)Powinniśmy umieć sobie tworzyć skalę durową i molową. (Skupmy się tylko na jońskiej i eolskiej i dla uproszczenia będę je nazywał durowa i molowa)

Jak to zrobić? Jak wcześniej mamy 12 dźwięków
C Cis D Dis E F Fis G Gis A B H C (skala chromatyczna)
2 2 1 2 2 2 1 (odległość miedzy składnikami w półtonach)
C D E F G A H C (skala durowa)
Dla skali durowej wzorem jest (2 2 1 2 2 2 1)
Podam przykład rozpisania A-dur
Mamy skalę chromatyczną:
A B H C Cis D Dis E F Fis G Gis
więc korzystając ze wzoru 2 2 1 2 2 2 1
Bierzemy A (bo taką tonację chcemy rozpisać)
potem bierzemy dźwięk odległy o 2 półtony na skali chromatycznej czyli H
odległy o 2 półtony od H czyli: Cis
odległy o 1półton od Cis czyli: D
odległy o 2 półtony od D czyli: E
odległy o 2 półtony od E czyli: Fis
odległy o 2 półtony od Fis czyli:Gis
odległy o 2 półtony od Gis czyli: A (idziemy od początku)
I tak wiemy że skala A-Dur składa się z dźwięków: A H Cis DE Fis Gis A

Dla skali molowej harmonicznej mamy wzór: 2122131 (jak poprzednio są to ilości półtonów o jakie są odległe dźwięki tej skali od siebie)

Mam nadzieję, że rozgryziecie z tego jak sami możecie rozpisać sobie z jakich dźwięków składa się dana skala durowa czy molowa.
Mógłbym jeszcze walnąć dłuższy wykład o Akordach jak się na stopniach tworzy, jakie akordy w danej tonacji występują dlaczego molowe lub durowe akordy akurat w tej tonacji, oraz podstawy tworzenia, ale myślę, że to na harmonijkę nie jest takie potrzebne, ale gitarzyści się tym powinni zainteresować.

[quote="Papuga"]A co pentatonikami? Generalnie z czym to się je i jak wykorzystuje?[/quote]
Wystarczy wpisać w google pentatonika i naprawdę masz niesamowity zbiór stron które Ci to prosto wytłumaczą.



Dodatkowo znalazłem dużą rozpiską skal (nie jest ona moim dziełem), na tej podstawie stworzycie sobie spokojnie skalę jaką chcecie:


[code]
format dla skal:
nazwa skala w formacie 1 2 3 ... (nazwy stopni), skala w formacie 2,1.... (odległości), skala w jednej tonacji dźwiękami (zwykle E, za wyjątkiem niektórych egzotycznych), zastosowanie (durowa/molowa/dominantowa itd), uwagi

skala durowa i jej skale modalne:
========================
durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa
dorycka (mollowa jazzowa - rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie
frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | molowa | mroczne brzmienie, dobra do metalu
lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion
miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa
molowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D | molowa
lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona | rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie

skala harmoniczna molowa i jej skale modalne
=================================
harmoniczna molowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C D# | molowa (włąściwie molowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D |półzmniejszona
Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych durowych (wprowadza napięcie)
Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | molowa, dobra do bluesa
Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D | dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie
Lidyjska #9| 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa | charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza
Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy, daje tą której używam) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)| zmniejszona

Melodyczna molowa i jej skale modalne
============================

molowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7 | 2122221 | E F# G A H C# D# | molowa (molowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych - Xm(maj7)
Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D | molowa
Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# | durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza napięcie) zwykłe durowe
Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G# A# H C# D | dominantowa
Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D | dominantowa
Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D | półzmniejszona
Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 | 1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o (stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7

Skale bopowe (8-tonowe)
==================
Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa
Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# | dominantowa | uzywajac nieeksponować D#
Bopowa molowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | molowa | dobra też do metalu

Pentatoniki
========
Pentatonika molowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | molowa
Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa
Pentatonika molowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | molowa
Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie ma ściśle okreslonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa
Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa
Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/molowa

Skale egzotyczne
============
In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony akord frygijski
Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# | molowa (molowa toniczna)
Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie
Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5 b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | molowa/dominantowa
Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || molowa (molowa toniczna)
Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jesli się ja gra nad akordem durowym
Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa
Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | molowa (molowa toniczna)
Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | molowa | podstawowa pentatonika w koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej pentatoniki durowej)
Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do znaczenia pentatonika w koma-gaku
Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z koma-gaku
Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej
Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/molowa | bardzo nieokreślony charakter
Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | molowa

Skale symetryczne (nie piszę stopniami)
=============================
Pólton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D | zmniejszona/półzmniejszona/molowa/dominantowa
Cały ton - półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/molowa toniczna | czasami nią ogrywa sie akordy durowe
Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami ogrywa sie nią akordy zmniejszone
Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona
Pólton - półton - cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D | dominantowa/zwiększona
Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter Wink

Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć Wink )
=============================
Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | molowa
Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D | molowa
Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232 | E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa | rzadko używana
Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/molowa | bardzo specyficzne brzmienie
Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | molowa (molowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie
Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | molowa (molowa toniczna)
Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D | dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę
Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# | durowa/dominantowa
Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#| durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skali [/code]

Dla dociekliwych lu nierozumiejących dodam:

[quote]krótki kurs okreslenia charakteru skali: jęsli w skaali są stopnie:
3 i 7 - durowa
3 i #5 - zwiększona
3 i b7 - dominantowa
b3 i 7 - molowa toniczna
b3 i b7 - molowa
b3, b5, b7 - półzmniejszona
b3, b5, bb7 (6) - zmniejszona
charakter oznacza jakiego typu akordy sie ogrywa dana skalą, w dużym uproszczeniu - jesli skala ma stopnie odlegle o półton w góre od dźwięków akordu to nad tym akordem wprowadza kolor (napięcie)
skale bez tercji (3) mają bardzo nieokreślony charakter i charakterystyczne linie z nich powstaja[/quote]


Dodatkowo podaję fajne stronki, które za was rozpiszą skale:
http://www.looknohands.co...r/index_rb.html
http://www.freakguitar.com/scales.html
http://www.studybass.com/...e-note-printer/

[size=9][ [i][b]Dodano[/b]: 2009-11-07, 12:53[/i] ][/size]
I jeszcze dodam, że w Guitar Pro był chyba generator skal.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 4 punkt(ów):
Landerw, Rolf, KatuzaR, padre joseph
  
Odpowiedz do tematu