Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-08-07, 15:58    Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Witajcie harmonijkarze :)
Gram sobie na harmonijce juz ladnych pare miesiecy, opanowalem (powiedzmy, ze opanowalem ;-) ) cross harpa i chcialbym nauczyc sie grac w trzeciej pozycji. Przeczytalem ciekawy artykul na stronie Bartka Łęczyckiego (http://harmonijka.mud.pl/index.php?r=12&l=pl), ktory sporo wyjasnil, a takze troche materialow zgromadzonych na forum, lecz dalej mam kilka watpliwosci. Jak rozumiem, trzecia pozycja na harmonijce C-dur to tonacja D-mol, tak? Wiec gra sie do podkladu w D-dur? Kiedy gralem w cross-harpie, najczesciej uzywalem dzwiekow ze skali bluesowej [dziurki (2) ('3) 4 ('4) (4) (5) 6] - czy w trzeciej pozycji tez mozna tak robic? Czy wtedy skala bluesowa to (4)(5)6('6)(6)7(8)? Ale o ile sie orientuje skala bluesowa jest skala durowa, wiec jak to sie ma do grania molowego? Za wszystkie rady bede bardzo wdzieczny :D
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
suchi 


Wiek: 28
Posty: 151
Otrzymał 4 punkt(ów)
Skąd: Kraków
Wysłany: 2008-08-07, 16:54    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Omówie ci to na tonacji G dur. Będziesz grał na harpie F. Pierwszy akord to G dzwiek G który na harmonijce F wystepuje na 1, 4 i 8 kanale na wdechu. Wtym akordzie mozesz uzywac bez obawy takich dzwiekow: 1 (1) 2 (''2) (2) (''3) 4 (4) 5 (5) 6 (6) 7 (8) 8 (9) 9 (10) (''10) 10. W szybszych partiach 1 4 (7) (10) nie beda zbytnio razić. Drugi akord to C. Jeśli umiesz grać w drugiej pozycji bedziesz wiedział co zrobić. :) Trzeci akord to D, dzwiek ten wystepuje na (''3) (6) (10). Ja rozpoczynajac riff w tym akordzie czesto zaczynam od dzwieku (''2) (5) (9) daje to czasami zblizony do molowego grania efekt. Do tych dzwiekow dodaje czesto duzo dzwiekow ktore uzywam w pierwszym akordzie.

Zycze powodzenia ;)

[ Dodano: 2008-08-07, 19:07 ]
Nie uwzglednialem tu overblow
_________________
"Blues to muzyka w której większe emocje grają uczucia niż kalkulacje"
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
Rolf
kuba 


Wiek: 42
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2008-08-07, 23:00    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

nie za szybko rolf. Trzecia pozycja na harmonijce C to jest skala D. W zależności od umiejętności wydobywania dźwięków może to być skala durowa, molowa, bluesowa, etc. Jeśli chodzi o skalę bluesową D to : (1) (2) (2)'' (3)'' (3)''' 4 (4) czyli D G F A Ab C D. Te same dźwięki musisz znaleźć w następnej oktawie. Więcej informacji znajdziesz na http://www.overblow.com/?menuid=26# - mojej ulubionej i przywoływanej do znudzenia stronie.
pzdr.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
Rolf
suchi 


Wiek: 28
Posty: 151
Otrzymał 4 punkt(ów)
Skąd: Kraków
Wysłany: 2008-08-08, 00:24    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Oznaczam ze to jest moj sposob gry, mogłem tu nie uwzglednic wszystkich dzwiekow
_________________
"Blues to muzyka w której większe emocje grają uczucia niż kalkulacje"
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-08-08, 01:04    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

kuba napisał/a:
nie za szybko rolf. Trzecia pozycja na harmonijce C to jest skala D. W zależności od umiejętności wydobywania dźwięków może to być skala durowa, molowa, bluesowa, etc. Jeśli chodzi o skalę bluesową D to : (1) (2) (2)'' (3)'' (3)''' 4 (4) czyli D G F A Ab C D. Te same dźwięki musisz znaleźć w następnej oktawie. Więcej informacji znajdziesz na http://www.overblow.com/?menuid=26# - mojej ulubionej i przywoływanej do znudzenia stronie.
pzdr.


Do przed chwila bylem pewny, ze skala bluesowa nalezy do skal durowych, ale chyba mi sie cos pomylilo?? :D Stronke overblow juz znam - z Twoich postow.

I jeszcze jedno pytanie (bede mowil o harmonijce C dur) - grajac w II pozycji skale bluesowa, kiedy gramy 2. dzwiek (na 3. kanale), z tego, co wiem, zazwyczaj robimy podciag nie o cale pol tonu, ale o ok. 1/4, zeby brzmialo bardziej bluesowo. Np. w drugiej pozycji w skali bluesowej G jest to B opuszczone o ok 1/4 tonu. Czyli - grajac w III pozycji (skala bluesowa D) musielibysmy analogicznie obnizyc dzwiek Fis o 1/4 tonu, tak? Czy mozna to zrobic overblowem na 5. kanale, czy lepiej po prostu zagrac F (5)?

Dzieki za odpowiedzi i podpowiedzi, pozdrawiam :harp:
Ostatnio zmieniony przez Rolf 2008-08-08, 19:11, w całości zmieniany 1 raz  
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
suchi 


Wiek: 28
Posty: 151
Otrzymał 4 punkt(ów)
Skąd: Kraków
Wysłany: 2008-08-08, 02:07    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Grając w 3. pozycji na harpie C gramy w tonacji D nie A. A co do tej drugiej pozycji powinno sie zagrac (3) obnizone o mikroton ale przyjmuje sie ze gra sie ('3). To jest oczywiste ze lepiej zagrac ten "mikroton".
_________________
"Blues to muzyka w której większe emocje grają uczucia niż kalkulacje"
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kuba 


Wiek: 42
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2008-08-08, 11:33    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

gdzieś już to pisałem... skala bluesowa to nie jest coś co można brać bardziej bluesowo lub mniej. Jak każda skala, bluesowa składa się ze ściśle określonych dźwięków. Jeśli kolejne dźwiięki skali durowej (dowolnej) ponumerujesz od 1 do 8, to skale bluesową otrzymasz według schematu 1 b3 4 4# 5 b7 8. Oto filozofia.
pzdr
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
Rolf
gilva53 

Wiek: 66
Posty: 181
Otrzymał 8 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-08, 15:02    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Zaciekawiła mnie bardzo Wasza rozmowa o trzeciej pozycji, bo od pewnego czasu staram się zgłębić "tajemnicę" tego sposobu grania. Mój problem polega jednak na tym, że unikając jak ognia zagadnień zawartych w czystej teorii muzyki, podchodzę do tematu właściwie wyłącznie praktycznie. Podzielę się z Wami kilkoma moimi spostrzeżeniami - przy różnych okazjach już o tym pisałem - może się komuś przydadzą. Bardzo lubię smutne, melancholijne, nastrojowe brzmienie molowej 3. pozycji! Kilka razy zetknąłem się z opinią, że trzecia pozycja jest "bardziej bluesowa" nawet od cross harp (!?).
Moja edukacja polegała na dokładnym zapoznaniu się z trzema zagrywkami Barta Łęczyckiego, które zamieścił na swojej stronie w podrozdziale "granie w pozycjach". Analiza tych zagrywek pokazała, że 3. pozycja jest w nich zawarta właściwie w całości. Najpierw próbowałem zagrać te riffy w bardzo wolnym tempie. Pozwoliło to zapoznać się z użytymi tam dźwiękami. Szybko się przekonałem np., że obniżenie o półtora tonu w praktycznej konfiguracji linii melodycznej, wcale nie jest takie straszne. Po zabawach rytmicznych, zastosowaniu różnego tempa itp., włączyłem sobie na You Tube - "Trill Is Gone" w wykonaniu Gary Moore`a i BB Kinga (uwaga! harmonijka Bb) i próbowałem "wpasować" zagrywki Bartka w ten utwór. O ślamazarności pierwszych podejść nie muszę oczywiście wspominać. Próbowałem też, nieudolnie, powtarzać niektóre zagrywki gitarowe mistrzów. To jednak pozwoliło na oswojenie się z molowymi dźwiękami 3. pozycji. Drugi utwór, który bardzo polecam do ćwiczeń, to "Back To Black" w wykonaniu Amy Winehouse (harmonijka C). Tę piękną melodię gra się w 3. pozycji kapitalnie. Przekonajcie się sami! O "Summertime" nie będę się rozwodził, bo pewnie niektórzy z Was słyszeli moje wypociny na ten temat. Lepiej lub gorzej, ale zawsze można pobawić się dźwiękami. Polecam serdecznie!
Jeszcze jedno. Często w teoretycznych rozważaniach mówi się o tych dźwiękach, których nie powinno się używać grając w określonej pozycji. Uważam osobiście, że wiedzy nigdy za wiele, ale prędzej czy później każdy z nas usłyszy nieczystości i będzie ich unikał odruchowo.
To tyle moich "rad". Przedstawiłem Wam, w telegraficznym skrócie swoją metodę uczenia się gry na harmonijce. Jest to sposób czysto praktyczny, nie podparty wiedzą z zakresu teorii muzyki. Jeśli komuś z Was się przyda to będzie mi bardzo miło.
Pozdrawiam serdecznie :)

[ Dodano: 2008-08-08, 15:18 ]
Aha! Jeszcze tylko dodam, że wskazówki Kuby są zwykle na wagę złota. Słuchajcie Go! :)
_________________
"Nie ma rzeczy trudnych, są tylko niedostatecznie wyćwiczone" (Bartosz Łęczycki)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 punkt(ów):
Rolf
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-08-08, 19:30    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

suchi napisał/a:
Grając w 3. pozycji na harpie C gramy w tonacji D nie A.


racja, w tym miejscu sie przejezyczylem, ale cala reszte napisalem (chyba) poprawnie, blednego posta juz "zedytowalem".

kuba napisał/a:
gdzieś już to pisałem... skala bluesowa to nie jest coś co można brać bardziej bluesowo lub mniej. Jak każda skala, bluesowa składa się ze ściśle określonych dźwięków. Jeśli kolejne dźwiięki skali durowej (dowolnej) ponumerujesz od 1 do 8, to skale bluesową otrzymasz według schematu 1 b3 4 4# 5 b7 8. Oto filozofia.
pzdr


Szczerze mowiac, to mam juz troche metlik w glowie :? Czytalem juz wczesniej w innym temacie to, co Kuba napisales powyzej, ale tez czytalem wiele razy, ze (3) obniza sie o "troche", o "cwiercton", czy, jak to Suchi napisal, o mikroton. Tak wiec jak do tego zagadnienia podejsc w praktyce? Obnizac o "mikroton", i nie przejmowac sie tym, ze to nie w skali bluesowej? Jesli tak, to pozostaje moje poprzednie pytanie: drugi dzwiek w skali bluesowej D to F, ale czy - analogicznie do podciagu na trojce - nie lepiej byloby zagrac Fis obnizone o mikroton? Jesli tak, to czy nie warto probowac dokonac tego overbendingiem na piatym kanale?

P.s. Gilva53 chyba wyprobuje Twoj sposob nauki - Twoje ostatnie nagranie na forum, o ile dobrze kojarze, bylo w trzeciej pozycji? Jesli naucze tak sie grac samemu w tej pozycji - bede calkowicie z siebie zadowolony :D
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kuba 


Wiek: 42
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2008-08-08, 20:32    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Rolf napisał/a:
drugi dzwiek w skali bluesowej D to F
F jes trzeci ale mniejsza o to. Rolf, generalnie możesz grać jak Ci pasuje... Ja tylko powiedziałem jak wygląda skala bluesowa, co wcale nie znaczy, że jest jedyną słuszną jeśli chodzi o bluesa. Wspominał o tym Gliva a ja powtarzam, że świetne są również skale minorowe. Dźwięk F# występuje w skali D dur dlatego wydaje się, że często można go będzie zastosować przy grxe w tej tonacji, jednak nie należy on do skali bluesowej D i w utworze wykorzystującum dźwięki z tej skali będzie przypominał pierdnięcie na bankiecie (sorry za takie porównanie ale to było najlepsze co mi przyszło do głowy) :)
pzdr.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-08-09, 00:39    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Dzieki za odpowiedzi :cool:
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
gilva53 

Wiek: 66
Posty: 181
Otrzymał 8 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-09, 01:20    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Rolf! Gdybyś chciał zmierzyć się z trzecią pozycją i spróbować mojej metody, to jeszcze Ci coś podpowiem. Zrób sobie własne taby z trzech zagrywek Łęczyckiego. Bardzo Ci to ułatwi bliższe "zapoznanie się" z tymi dźwiękami i świetnie zlokalizuje poszczególne dźwięki na harmonijce. Będzie Ci później znacznie łatwiej grać. Te zagrywki to jedynie zaczyn do Twojej własnej inwencji. Możesz sobie grać na sucho, ale dobrze też jest posłużyć się podkładami. Oprócz tych, o których już pisałem zostało chyba coś jeszcze w zasobach Romka Badeńskiego. Niesłychanie ważne jest szukanie własnych kombinacji rytmicznych i zmiany tempa. Nigdy nie zniechęcaj się przy przejściowych "niepowodzeniach". One szybko staną się przejściowymi! Dodam jeszcze, że moja improwizacja "Summertime" jest, w prostej linii, wynikiem użycia trzech zagrywek Barta!
Życzę Ci powodzenia i wytrwałości w ćwiczeniach. No i oczywiście polecam lekturę mojego podpisu z zaleceniem stosowania. Pozdrawiam serdecznie! ;)
_________________
"Nie ma rzeczy trudnych, są tylko niedostatecznie wyćwiczone" (Bartosz Łęczycki)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-08-09, 12:56    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

gilva53 napisał/a:
Rolf! Gdybyś chciał zmierzyć się z trzecią pozycją i spróbować mojej metody, to jeszcze Ci coś podpowiem. Zrób sobie własne taby z trzech zagrywek Łęczyckiego.


Na razie, jak probuje cos zagrac ze sluchu, to zazwyczaj tak robie, bo inaczej po prostu nie daje sobie rady :) Dzieki za slowa otuchy! Sam sobie mowie, ze najwazniejsza rzecza jest: robic postepy. Obojetnie, czy rozwijamy sie w naszej grze szybko, czy powoli, jesli w ogole sie rozwijamy, to znaczy ze kiedys (rok? dziesiec lat, a moze dwadziescia?) bedziemy w koncu grac naprawde dobrze ;-)
Pozdrawiam!
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2008-08-09, 22:16    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Rolf napisał/a:
Czy mozna to zrobic overblowem na 5. kanale, czy lepiej po prostu zagrac F (5)?


Adam Gussow w jednej z lekcji wspominał, że aby uzyskać tego blue note'a warto nauczyć się overblowów. Wtedy super patenty z niższej oktawy możemy przenieść wyżej (jak to Adam powiedział: "To, że Little Walter nie znał overblowów nie znaczy, że my nie mamy ich używać").

A co do trzeciej pozycji, moja recepta. Nie taka dobra jak poprzedników, ale zawsze coś. Zacząć na dźwięku tonicznym III pozycji i starać się, żeby brzmiało melancholijnie. Początkowo najłatwiej w środkowej oktawie, bo niżej potrzebne są precyzyjne podciągi. I ćwiczyć trzeba :) .
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
gilva53 

Wiek: 66
Posty: 181
Otrzymał 8 punkt(ów)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-09, 23:06    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Twoja recepta Maćku jest bardzo dobra, o ile nie kluczowa! Zaczęcie od dźwięku tonicznego niesłychanie ułatwia całą zabawę. Jeśli się nie mylę są to: (4) i (1). ;)
_________________
"Nie ma rzeczy trudnych, są tylko niedostatecznie wyćwiczone" (Bartosz Łęczycki)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 30
Posty: 3603
Otrzymał 295 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2008-08-09, 23:18    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

I (8) z tego co pamiętam :) . Czasem do czegoś się przydaję :harp: .
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 28
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-08-10, 00:12    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Maciekdraheim napisał/a:
Zacząć na dźwięku tonicznym III pozycji i starać się, żeby brzmiało melancholijnie.


Moje zmagania z trzecią pozycją zaczynały się podobnie (i w zasadzie dalej jestem w tej fazie "zaczynania", cały czas szukam...). Kurczowo kręciłem się wokół akordu d-moll ( (4) (5) (6) ) na harpie w C i nie miałem pomysłu na nic więcej. Teraz zaczynam poruszać się coraz odważniej po kanałach, ale w trzeciej pozycji dużo łatwiej o fałsz niż w drugiej, każda oznaka niedbalstwa jest surowo karana. I właśnie ta dyscyplina i unikanie tzw. avoid notes są tu istotną sprawą :harp:
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Rolf 


Wiek: 29
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2008-10-27, 20:30    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Pozwolę sobie odświeżyć temat.... Jakich skali minorowych zazwyczaj używacie w bluesie do improwizacji? :D
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 28
Posty: 1391
Otrzymał 73 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2008-10-27, 23:11    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Z tych minorowych to przede wszystkim pentatonikę mollową, rzadziej skalę dorycką (i też nie wszystkie jej dźwięki).
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Szczotker 

Wiek: 26
Posty: 244
Otrzymał 3 punkt(ów)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-07-13, 19:47    [Teoria] 3 poz.

Witam, mógłby ktoś jasno i klarownie opisać mi sposób grania w 3 poz. ?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kuba 


Wiek: 42
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2010-10-10, 12:04    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

trochę odgrzeję ten kotlet, bo chciałem jeszcze coś dodać. Każdy, kto obserwował moje posty w dziale tab (mniejsza o mój stosunek do tabów) wie, że mam do trzeciej pozycji słabość. Bardzo ją lubię, a to dla tego, że jest świetna :) . Jej świetność objawia się tym, że w dolnym rejestrze możemy w miarę swobodnie (bez użycia technik z kategorii over) grać skalę majorową, bluesową, minorową (chyba we wszelkich odmianach). Czyli prawie wszystko! Natomiast w środkowym bluesową, minorową i prawie całą majorową!

Podsumowując - trzecia pozycja daje bardzo dużo możliwości. Warto zauważyć, że w innych pozycjach wcale nie jest to łatwe.

pzdr.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
aansaa 


Wiek: 27
Posty: 800
Otrzymał 31 punkt(ów)
Skąd: PrzejdÄ˝ do mapy
Wysłany: 2010-10-26, 14:14    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

A poza tym tak fajnie brzmi... :) :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
mmarux 


Wiek: 41
Posty: 5
Skąd: Żarki Średnie
Wysłany: 2010-11-05, 22:11    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

Pozwólcie że się podłącze do tematu.
Chodzi o to że chciałbym poćwiczyć blues'ową improwizację w trzeciej pozycji na harmonijce chromatycznej. Poczytałem trochę o skalach, pozycjach itp. Próbuję to zebrać do kupy i zastosować w praktyce.
Ściągnąłem sobie podkład do nauki Thrill_D.mp3 - wolny blues molowy w D, 3poz na harmonijce C ze strony pana Romana Badeńskiego.
Z tego co się orientuje jest to standardowa forma 12-to taktowego bluesa.
W tonacji D-moll trzy podstawowe akordy to dm, gm i A, więc po rozpisaniu na takty i akordy powinno to wyglądać tak:

dm - dm - dm - dm
gm - gm - dm - dm
A - gm - dm - A

Jeśli dobrze rozumiem to improwizacja powinna polegać na "odnajdywaniu" w kolejnym takcie dźwięków składających się na grany akord oraz ich powtórzeń tak żeby wyszła z tego jakaś interesująca fraza.
Czyli:
akord dm - dźwięki D, F, A i powtórzenia
akord gm - dźwięki G, Bb, D i powtórzenia
akord A - dźwięki A, C#, E i powtórzenia

Czy waszym zdaniem poprawnie to rozumiem?
Jakie jeszcze oprócz wymienionych przeze mnie dźwięków by "pasowały" w konkretnym takcie/akordzie.
A może jakieś z w/w nie pasują do blues'a.
Proszę o Wasze opinie i liczę na to że jeśli się pomyliłem to mnie poprawicie.
Pozdrawiam!
[i]
dodano 06.11.10 o godz. 11:17[/i]
Ps. Po przeczytaniu postu Barta na temat definicji skali blusowej doszedłem do wniosku że grając blusa w trzeciej pozycji mogę poruszać się po dźwiękach pentatoniki D-dur i d-moll + Tryton a więc: D E F F# G Ab A B C D a wymienione powyżej składniki akordów gm i A, dźwięki Bb i C# to już nie pasują.
Czy można przyjąć że improwizując do akordów molowych poruszamy się po dźwiękach pentatoniki molowej a improwizując do akordów durowych po pentatonice durowej?
_________________
"Kłopoty mam w moll i w dur, potrzeba mi chmur i piór, by niosły mnie swingu skrzydła, by fraza mi nie brzydła." - z rep. Andrzeja Zauchy
Ostatnio zmieniony przez mmarux 2010-11-06, 11:19, w całości zmieniany 4 razy  
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
aansaa 


Wiek: 27
Posty: 800
Otrzymał 31 punkt(ów)
Skąd: PrzejdÄ˝ do mapy
Wysłany: 2010-11-05, 22:57    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

http://www.overblow.com/?menuid=26#

Tutaj masz wszystko, czego potrzebujesz :)
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kuba 


Wiek: 42
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2010-11-06, 00:18    Odp: Improwizacja w III pozycji - jak zacząć?

poprawnie to rozumiesz. Z takim zastrzeżeniem, że nie dźwięki składające się na dany akord tylko wszystkie dźwięki danej skali. Akord to tylko I, III i V stopień, a w trakcie jego wybrzmiewania możesz swobodnie poruszać się po całych skalach. Można też eksperymentować z innymi skalami np. blusową.
pzdr.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu