Autor |
|
|
Sieja1234
Wiek: 33 Posty: 330 Otrzymał 14 punkt(ów) Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-05-01, 11:33 [Technika] Podciągi
|
|
|
Jak to jest z tymi podciągami. Wszyscy mówią że podciągi są takie ważne i w ogóle. Natomiast dziadek mojego kumpla, który na harmonijce gra podobno rewelacyjnie na pytanie wnuczka o to jak robić podciągi, zapytał co to są te podciągi. Więc teraz nie wiem co myśleć. Liczę na wasze komentarze. Pzdr Sieja |
_________________
|
|
|
|
|
|
Łukasz
Wiek: 40 Posty: 66 Otrzymał 35 punkt(ów) Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: 2007-05-01, 13:24 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Dziadek prawdopodobnie nie gra bluesa, tylko melodie w 1 pozycji (czyli w tej tonacji, w której jest harmonijka).
Podciągi są ważne w bluesie bo:
1. Pozwalają uzyskać dźwięki należące do skali bluesowej, które "normalnie" nie występują na harmonijce.
2. Pozwalają grać "blue notes", czyli nieznacznie podwyższone dźwięki charakterystyczne dla bluesa, np. bardzo często drugi dźwięk skali bluesowej podwyższa się delikatnie (o ćwierć tonu, jest to dźwięk leźący jakby pomiędzy dwoma klawiszami fortepianu).
3. Dają efekt płynnego przejścia dźwięku
Poniżej troszkę szersze wyjaśnienie:
Bluesa na harmonijce gramy zwykle w tzw. drugiej pozycji, to znaczy w takiej tonacji, jaki dźwięk jest na wdechu w drugim kanale (lub na wydechu w trzecim - ten sam). Dla harmonijki C będzie to tonacja G, dla harmonijki A gramy bluesa w E itp, ogólnie chodzi o dźwięk leżący 7 półtonów wyżej, lub 5 niżej od dźwięku określającego tonację harmonijki.
Półton to odległość dwóch sąsiadujących klawiszy fortepianu, lub dwóch progów gitary, także np. dźwięki (na wdechu i wydechu) w 5 kanale harmonijki są od siebie odległe o pół tonu.
Dlaczego akurat w ten sposób? Dlaczego bluesa gramy w innej tonacji niż ta oznaczona na harmonijce? Wynika to z budowy instrumentu.
Jak mówiłem, gdy gramy w tzw drugiej pozycji, to dźwięk określający tonację bluesa (tzw. tonika) leży w 2 kanale na wdechu (lub 3 na wydechu). Zobaczmy jakie dźwięki możemy zagrać na harmonijce począwszy od toniki:
- 3 kanał: odległość między dźwiękami na wydechu i wdechu wynosi 4 półtony. Wszytkie te dźwięki możemy zagrać przy pomocy podciągu. Przy okazji: jest to odległość (czyli tzw. interwał) tercji wielkiej.
- między wdechem na 3 kanale a wydechem na 4 kanale mamy odległość połowy tonu
- 4 kanał: odległość między dźwiękami to 2 półtony (interwał sekundy wielkiej, czyli cały ton).
- między wdechem na 4 kanale a wydechem na 5 mamy odległość całego tonu (czyli brakuje nam jednego "klawisza fortepianu", nie uzyskamy tego dźwięku za pomocą podciągu)
- 5 kanał: odległość połowy tonu (interwał sekundy małej)
- między wdechem na 5 kanale a wydechem na 6 mamy znowu cały ton
Na 6 kanale na wydechu mamy tonikę bluesa granego w 2 pozycji. Jest to ten sam dźwięk co na wdechu w drugim kanale, tylko wyżej o interwał oktawy (czyli o 2 razy większej częstotliwości ).
Ustalmy, że tonika ma numerek 1. Numer 2 będzie oznaczał dźwięk o pół tonu wyżej (następny klawisz fortepianu w prawo, lub następny próg gitary w kierunku mostka), numer 3 to dwa półtony wyżej i tak dalej.
Zatem, zaczynając od wydechu na trzecim kanale, możemy na harmonijce zagrać następujące dźwięki:
- 3 kanał: 1 (wydech), 2 (podciąg'''), 3 (podciąg''), 4 (podciąg'), 5 (wdech)
- 4 kanał: 6 (wydech), 7 (podciąg'), 8 (wdech)
- 5 kanał: 10 (wydech), 11 (wdech)
- 6 kanał: 13 (wydech). Jest to ten sam dźwięk co (1) tylko oktawę wyżej
Jak widać brakuje dźwięków 9 i 12. Można je uzyskać za pomocą specjalnej techniki overblow.
Reasumując: w 2 pozycji na harmonijce, zaczynając na wdechu w 2 kanale, a kończąc na wydechu w 6, dzięki podciągom możemy zagrać następujące dźwięki:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11.
Natomiast tzw. skala bluesowa, składa się z dźwięków:
1, 4, 6, 7, 8, 11
Jak widać, możemy je wszystkie zagrać w 2 pozycji.
Wspomniałem wcześniej, że często dźwięk odpowiadający drugiemu stopniowi skali bluesowej podwyższa się minimalnie, o ćwierć tonu, uzyskując dźwięk między 4 a 5 półtonem ("klawiszem fortepianu") licząc od toniki (pierwszego dźwięku, określającego tonację).
Dźwięk ten możemy uzyskać za pomocą podciągu, ale na harmonijce podciąg może jedynie obniżyć dźwięk. Zatem zamiast podwyższać delikatnie dźwięk odpowiadający czwartemu półtonowi, obniżamy dźwięk "numer 5" - czyli robimy delikatny podciąg na wdechu na 3 kanale.
Uff, a miał być krótki post |
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 23 punkt(ów): Ifrost, Govean, Sieja1234, Woytaker, Patryczek, Luzia, Braian, Creek, Pako, Vinnie, ernestob, Milgred, towal, littleman, Lopez, szywro5, SebQ, Cadogan, yato, sempo17, BManczyk, spand243, Paeu112 |
|
Govean
Wiek: 39 Posty: 214 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2007-05-01, 18:27 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Łukasz napisał/a: | Uff, a miał być krótki post |
Jest super! Długość się nie liczy, a zawartość!
Miło mi będzie jeśli zgodziłbyś się na umieszczenie tego już właściwie artykułu w harppedii...
Mógłby się on właściwie nazywać tak: "Do czego podciągi?".. co ty na to. Byłbym na prawdę wdzięczny .
Pozdrawiam, admin. |
|
|
|
|
Łukasz
Wiek: 40 Posty: 66 Otrzymał 35 punkt(ów) Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: 2007-05-01, 22:50 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
No proste
Wyrażam zgodę na umieszczanie wszelkich moich postów w harppedii
pozdrawiam! |
_________________ There is no such thing as a wrong note. Just poor choices. |
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 punkt(ów): Govean |
|
Sieja1234
Wiek: 33 Posty: 330 Otrzymał 14 punkt(ów) Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-05-02, 20:52 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Po prostu świetny post. Dzięki Łukasz za wyjaśnienie. WRESZCIE ŁAPIĘ. Pzdr |
_________________
|
|
|
|
|
Jacoharp
Wiek: 34 Posty: 57 Otrzymał 1 punkt(ów) Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2007-05-08, 16:44 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Jak uzyskać czysty dziwek na podciągu, bo mój podciąg nie ma takiego samego wybrzmiewania jak normalne dźwięki.
Pisanie z zasadami polskiej ortografii o ile się nie mylę nie jest takie trudne?
Przynajmniej używaj polskich znaków typu: ą,ę itp, oraz zaczynaj zdania z dużej litery.
Już poprawiłem twój post (tak przy okazji..).
Admin. |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-05-08, 17:00 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Taka jest natura podciągu, że brzmi nieco inaczej nia pozostałe dźwięki. Ma byę nieco bardziej płaczliwy. Trudno jednak ocenic, czy dobrze obniżasz, jeżeli nie słyszy się grania. Zamieść próbkę gdzieś w Internecie (np. na stronie patrz.pl) i wtedy zobaczy się, czy Twoje obawy są słuszne. |
Ostatnio zmieniony przez Maciekdraheim 2007-05-08, 20:55, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Jacoharp
Wiek: 34 Posty: 57 Otrzymał 1 punkt(ów) Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2007-05-08, 20:45 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Heh, jak użyłem bendometera to zauważyłem, że na 3cim kanale podciągam o 2,5 tonu, więc problemu z mocą nie ma. Na 2gim kanale nie mogę F wyciągnąć. Problem u mnie jest z barwą podciągu. Brzmi na właściwej wysokości, ale jakbym przy tym czasami ślinę zasysał a jej nie zasysam bo przed podciągiem odsysałem. Złożony problem.
Sory za pisanie bez znaów. Ciężko mi się pisze tak z dużej litery i z polskimi znakami. |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-05-10, 21:38 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
A jak Ci sie udało podciągnąć trójkę o 2,5 tonu? Skala pokazuje maksymalnie 1,5 . Sprobuj sprawić, żeby powietrze swobodniej przeplywało przez Twoje gardło. Moze to poprawi brzmienie? Jak mozesz, to przeslij mi próbki Swojego podciągu na maila:
maciekdraheim@wp.pl
Wtedy zobaczymy co da się zrobić. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Jacoharp
Wiek: 34 Posty: 57 Otrzymał 1 punkt(ów) Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2007-05-13, 12:17 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Sorry o 1,5 półtonu.
Za niedługo nagram i wyślę. |
|
|
|
|
Corvus
Posty: 2 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2007-05-13, 21:35 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Łukasz, tekst nawet ładny, nawet miło się czyta, ale niestety nie jest poprawny merytorycznie. Innymi słowy - nie masz niestety racji w tym co piszesz.
Pozdrawiam |
_________________ Fly on, Little Wing |
|
|
|
|
Łukasz
Wiek: 40 Posty: 66 Otrzymał 35 punkt(ów) Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: 2007-05-13, 21:37 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Corvus napisał/a: | Łukasz (...) nie masz niestety racji w tym co piszesz. |
Mógłbyś przytoczyć kilka cytatów, w których mijam się z prawdą? |
|
|
|
|
Corvus
Posty: 2 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2007-05-13, 21:43 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Ogólnie całość ma swoje błędy jako że kiedy mówimy POZYCJA na harmonijce od razu chodzi o skalę bluesową, różnicą są tylko TONACJE. Bluesa gra się zazwyczaj w pozycji 1, 2, 3 i 5. W I pozycji też mamy do czynienia ze SKALĄ BLUESOWĄ. Wyjątkiem może być co najwyżej pozycja 5 która – zasadniczo jest skalą bluesową, ale najczęściej jest używana – z odrzuceniem jednego dźwięku – jako SKALA PENTATONICZNA.
Cytat: | ogólnie chodzi o dźwięk leżący 7 półtonów wyżej, lub 5 niżej od dźwięku określającego tonację harmonijki.
Półton to odległość dwóch sąsiadujących klawiszy fortepianu, lub dwóch progów gitary, także np. dźwięki (na wdechu i wydechu) w 5 kanale harmonijki są od siebie odległe o pół tonu. |
To po prostu błąd. Odległość między dwoma białymi klawiszami fortepianu jest zwana „TONEM” czyli SEKUNDĄ WIELKĄ. Są tylko dwa przypadki w których dwa dźwięki w skali naturalnej są od siebie oddalone o pół tonu, a nie o cały ton: jest to e i f oraz h i c. To jest norma SEKUNDY MAŁEJ. W każdym bądź razie, odległości te są inne, ale jest to DYSONANS. Tylko w taki sposób można osiągnąć PÓŁTON DIATONICZNY, każdy inny półton wymaga użycia ZNAKÓW CHROMATYCZNYCH, czyli tym samym – odstąpienia od skali naturalnej. Wybacz wielkie litery, ale wstawiłem je w celu uwypuklenia o co mi chodzi.
Cytat: | Reasumując: w 2 pozycji na harmonijce, zaczynając na wdechu w 2 kanale, a kończąc na wydechu w 6, dzięki podciągom możemy zagrać następujące dźwięki:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11.
Natomiast tzw. skala bluesowa, składa się z dźwięków:
1, 4, 6, 7, 8, 11
Jak widać, możemy je wszystkie zagrać w 2 pozycji. |
Tutaj pojawia się problem, bo skala bluesowa nie ma na harmonijce jakiś określonych ram, oprócz ram tonacyjnych – mówiąc prościej – jest więcej dźwięków skali bluesowej, ale by nadać jej określoną tonację, ogranicza się ją do 2 oktaw, z czego druga wymaga overblow i overdraw.
Cytat: | Wspomniałem wcześniej, że często dźwięk odpowiadający drugiemu stopniowi skali bluesowej podwyższa się minimalnie, o ćwierć tonu, uzyskując dźwięk między 4 a 5 półtonem ("klawiszem fortepianu") licząc od toniki (pierwszego dźwięku, określającego tonację). |
To kolejny błąd merytoryczny, bo – primo – znowu sprawa półtonu, a secundo – blue note to dźwięk nie do zmierzenia, czyli tak zwany MIKROTON, a mówiąc bardziej obrazowo – to co nazywamy blue notem jest dźwiękiem spomiędzy białego a czarnego klawisza fortepianu.
I nie chodzi tutaj o jakieś krytykanctwo z mojej strony, bo to są w pewnym sensie detale, ale jeśli już ma być profesjonalnie - to właśnie w tych miejscach nie do końca masz rację.
Pozdrawiam i bez urazy |
_________________ Fly on, Little Wing |
|
|
|
|
Łukasz
Wiek: 40 Posty: 66 Otrzymał 35 punkt(ów) Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: 2007-05-13, 21:56 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Zdaje mi się, że niezbyt uważnie przeczytałeś mój tekst.
Corvus napisał/a: |
Cytat: |
Półton to odległość dwóch sąsiadujących klawiszy fortepianu, lub dwóch progów gitary, także np. dźwięki (na wdechu i wydechu) w 5 kanale harmonijki są od siebie odległe o pół tonu. |
To po prostu błąd. Odległość między dwoma białymi klawiszami fortepianu jest zwana
|
Gdzie napisałem "dwoma BIAŁYMI"? Chodziło o dwa bezpośrednio sąsiadujące, czyli np. biały i czarne, lub 2 białe (E,F lub B,C). Lub 2 bezpośrednio sąsiadujące progi gitary.
Corvus napisał/a: |
Cytat: | Reasumując: w 2 pozycji na harmonijce, zaczynając na wdechu w 2 kanale, a kończąc na wydechu w 6, dzięki podciągom możemy zagrać następujące dźwięki:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11.
Natomiast tzw. skala bluesowa, składa się z dźwięków:
1, 4, 6, 7, 8, 11
Jak widać, możemy je wszystkie zagrać w 2 pozycji. |
Tutaj pojawia się problem, bo skala bluesowa nie ma na harmonijce jakiś określonych ram, oprócz ram tonacyjnych – mówiąc prościej – jest więcej dźwięków skali bluesowej, ale by nadać jej określoną tonację, ogranicza się ją do 2 oktaw, z czego druga wymaga overblow i overdraw. |
Zasadniczo w danej tonacji i w danej oktawie skala bluesowa ma 6 stopni (nie licząc interwału oktawy). Powyższy wywód miał pokazać, że łatwo (bez używania overblow/overdraw) możemy uzyskać dźwięki skali bluesowej w 1 oktawie 2giej pozycji.
Corvus napisał/a: |
Cytat: | Wspomniałem wcześniej, że często dźwięk odpowiadający drugiemu stopniowi skali bluesowej podwyższa się minimalnie, o ćwierć tonu, uzyskując dźwięk między 4 a 5 półtonem ("klawiszem fortepianu") licząc od toniki (pierwszego dźwięku, określającego tonację). |
To kolejny błąd merytoryczny, bo – primo – znowu sprawa półtonu, a secundo – blue note to dźwięk nie do zmierzenia, czyli tak zwany MIKROTON, a mówiąc bardziej obrazowo – to co nazywamy blue notem jest dźwiękiem spomiędzy białego a czarnego klawisza fortepianu.
|
Dokładnie tak jak napisałem, czyli dźwięk leżący między dwoma klawiszami fortepianu (nigdzie nie napisałem, że BIAŁYMI!).
Corvus napisał/a: |
I nie chodzi tutaj o jakieś krytykanctwo z mojej strony, bo to są w pewnym sensie detale, ale jeśli już ma być profesjonalnie - to właśnie w tych miejscach nie do końca masz rację.
Pozdrawiam i bez urazy |
Nie ma sprawy, również pozdrawiam.
PS. Naprawdę wiem, co to jest półton:) |
|
|
|
|
Govean
Wiek: 39 Posty: 214 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Katowice
|
|
|
|
|
Jacoharp
Wiek: 34 Posty: 57 Otrzymał 1 punkt(ów) Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2007-05-16, 23:15 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Jak uzyskać podciąg o cały ton na 2gim kanale?:| |
|
|
|
|
Pawelek
Wiek: 34 Posty: 77 Otrzymał 1 punkt(ów) Skąd: pom. zach.
|
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-05-17, 18:03 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Piszę, aby odpowiedzieć na sporo wcześniejszy post Jacoharp. Problem tkwi w tym, że do podciągu podchodzisz siłowo, próbując jak najmocniej wciągnąć powietrze. Spróbuj obniżać delikatnie, więcej zmian robiąc zmiana ustawienia języka. Siła "wsysu" powinna być taka sama, jak przy normalnym graniu. Delikatnie trzeba. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Jacoharp
Wiek: 34 Posty: 57 Otrzymał 1 punkt(ów) Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2007-05-17, 21:41 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Dzięki. Myśle, że podołam:)
[ Dodano: 2007-06-08, 23:36 ]
Siła wsysu taka sama i kolejny problem jak kontrolować obniżanie dźwięku, ponieważ teraz podciągam do f, gis ale nie wchodzi fis i a i ais. Mowię oczywiście o tonacji c, kanały 2,3. |
|
|
|
|
Foschia
Wiek: 34 Posty: 15 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2007-08-01, 16:21 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
wygląda na to, że odświeżę temat
ile czasu zajęło Wam nauczenie się podciągu? i czy było to "szukanie" odpowiedniego ustawienia języka, tzw, prób i błędów czy od razu znaleźliście odpowiednie ustawienie i tylko potem je szlifowaliście?
strasznie mnie te podciągi dołują |
_________________ "Młodość już taka jest, sama ustala granice wytrzymałości, nie pytając, czy ciało to zniesie. A ciało zawsze znosi." Paulo Coelho |
|
|
|
|
Włóczykij
Wiek: 32 Posty: 154 Otrzymał 1 punkt(ów) Skąd: Gorzów WLKP
|
Wysłany: 2007-08-01, 16:48 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Ja podciąg zrobiłem przez przypadek i szlifuje go do dziś na (4) już mi płynnie się dźwiek obniża ale (3) i (2) muszę trochę podszlifować |
_________________
|
|
|
|
|
Foschia
Wiek: 34 Posty: 15 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2007-08-01, 16:52 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
nie wychodzą mi w żaden sposób. nie mam pojęcia, jak mam się ich nauczyć |
_________________ "Młodość już taka jest, sama ustala granice wytrzymałości, nie pytając, czy ciało to zniesie. A ciało zawsze znosi." Paulo Coelho |
|
|
|
|
Włóczykij
Wiek: 32 Posty: 154 Otrzymał 1 punkt(ów) Skąd: Gorzów WLKP
|
|
|
|
|
Rzeszot
Wiek: 36 Posty: 404 Otrzymał 21 punkt(ów) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2007-08-01, 17:21 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Ja się podciągu świadomie nauczyłem po 4 latach, a nieświadomie po miesiącu ;]
Co do wykonywania. To może zacznijmy od małego pytania. Umiesz gwizdać? Jak tak, to gwiżdżąc na wdechu zobacz jak układa Ci się język kiedy obniżasz dźwięk. To samo spróbuj na czwartym kanale. |
_________________ "Obecnie bluesmani wolą pokazać w swojej grze jakich technik się nauczyli, zapominając o przekazywaniu przez muzykę swoich uczuć. Sam się do tego przyznaję..." Khalif Wailin' Walter |
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 punkt(ów): barnabamoto |
|
Foschia
Wiek: 34 Posty: 15 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2007-08-01, 17:36 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
żeby to jeden raz
Rzeszot napisał/a: | Umiesz gwizdać? Jak tak, to gwiżdżąc na wdechu zobacz jak układa Ci się język kiedy obniżasz dźwięk. To samo spróbuj na czwartym kanale. |
umiem, umiem... zasadniczo wiem, co należy zrobić z językiem, ale to po prostu nie wychodzi. powietrze należy wciągać szybko? dużo, mało? czy jak?
Cytat: | Ja się podciągu świadomie nauczyłem po 4 latach, a nieświadomie po miesiącu ;] |
a to jest dla mnie nadzieja |
_________________ "Młodość już taka jest, sama ustala granice wytrzymałości, nie pytając, czy ciało to zniesie. A ciało zawsze znosi." Paulo Coelho |
|
|
|
|
#Maciekdraheim
Wiek: 35 Posty: 3604 Otrzymał 296 punkt(ów) Skąd: Ciechocinek
|
Wysłany: 2007-08-01, 19:45 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Ja najpierw przekrzywiałem harmonijkę i wychodziło. Potem zacząłem wymawiać sylaby: -ti, -tu, -to. Wtedy podciągi będą wychodzić bardziej kontrolowane. Dalej należy szlifować technikę, próbować "wstrzelić się" w dźwięk, bądź obniżać płynnie i powoli. |
_________________ Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with. |
|
|
|
|
Sygi
Wiek: 32 Posty: 153 Otrzymał 6 punkt(ów) Skąd: Przysucha
|
Wysłany: 2007-08-02, 15:29 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Ja zauwazylem ze po przekrzywieniu hamonijki moge robic podciag juz drugiego dnia od zakupu harmonijki:) Co do sylab -ti -tu -to - rzeczywiscie skutkuje wlasnie sprawdzilem i powoli zaczyna mi wychodzic bez przekrzywiania harpa;) |
|
|
|
|
MBoX
Wiek: 37 Posty: 158 Otrzymał 3 punkt(ów) Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2007-08-07, 12:56 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Ja zasadniczo gram od miesiąca około, ale podciąg jako taki mi wychodzi, z tym ze jest to podciąg "na wyczucie", bez orientacji o ile półtonów czy tonów podciągam... brzmi ładnie ale czystych dżwięków na podciągu to pewnie jeszcze nie umiem wydobyć... Cóż praktyka czyni mistrza |
_________________ Listen To The LION... Inside Of You |
|
|
|
|
lenkaa10
Wiek: 34 Posty: 2 Skąd: z miasta
|
Wysłany: 2007-08-15, 22:45 Odp: [Technika] Podciągi
|
|
|
Hehe naczytałam się sporo. I może to głupie pytanie, ale wkońcu jak najlepiej jest układać jezyk przy podciągu? Dopiero zaczynam przygode z tym instrumentem, dlatego licze na wyrozumiałość... W czasie ruchu jezyka należy jakąś sylabe wymawiać? |
|
|
|
|
Conex
Posty: 353 Otrzymał 17 punkt(ów) Skąd: Tychy
|
|
|
|
|