Zapamiętaj mnie i lub zarejestruj | Zapomniałem hasła

Artykuły Recenzje Harmonijkowe Bitwy
Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Google
Odpowiedz do tematu
Autor
Wiadomość
maciej53 

Wiek: 25
Posty: 9
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: 2008-05-14, 20:34    [Teoria] Co to są te pozycje?

A więc jak w temacie. O co w tym chodzi? Jak to uzyskać? bo chce grać różne zagrywki takie jak: znana w drugiej pozycji (2) (3) 4 (4) albo(też II pozycja): (4) 4 (3) (2). A mi nie wychodzi(jak na moim profilu jest napisane mam harpa o nazwie Hohner Traveller w tonacji C). Proszę o pomoc jestem bardzo początkującym(harpa mam od 2 tygodni gry uczę się od 3-4 dni ale tylko w I pozycji bez żadnych efektów).
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kuba 


Wiek: 43
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2008-05-15, 00:39    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

teoria maciej, teoria. Zaczynamy od tak zwanego muzycznego alfabetu czyli skali chromatycznej: C C# D D# E F F# G G# A A#B C (dwanaście dźwęków, C liczymy tylko raz). Krok drugi to skala diatoniczna, masz zawsze siedem dźwięków (ósmym jest pierwszy dźwięk tylko podniesiony o oktawę) - zaczynamy od skali np. C dur (bo taką masz harmoszkę no i jest to pierwsza litera alfabetu). Po kolei jest C, D, E, F, G, A, B, C i koniec. I to jest tonacja C dur. Numerując stopnie masz od I do VIII. Między kolejnymi dźwiękami są różnice: W W H W W W H (W oznacza cały ton-dwa oczka na skali chromatycznej, a H pół tonu-jedno oczko).Teraz wyobraź sobie, że taką samą skalę (W W H W W W H) chcesz zbudować przyjmując za pierwszy stopień nowej skali kolejny stopień skali C dur. Wszystkie melodie będą takie same (bo różnice międzty kolejnymi stopniami są identyczne) tylko wyżej... W ten sposób osiągasz np. skalę D dur (czyli od drugiego stopnia skali C dur): D E F# G A H C# D. Dalej E dur: E F# G# A B C# D# E i tak dalej... Jak widzisz jest to dość skomplikowana materia ... Mając instrument w tonacji C dur możemy grać w innych tonacjach, jednak ich nazwanie wymaga trochę wysiłku, dlatego wymyślono uproszczene - pozycje! I tak oryginalną tonację instrumentu nazywa się pierwszą pozycją (w Twoim przypadku jest to C dur). Drugą pozycją będzie tonacja G dur (różnica minus pięciu półtonów), trzecią pozycją D dur (znów pięć półtonów), czwartą A (zgadnij jaka różnica :D ), piątą E, itd. Reasumując: tonacji jest tyle ile stopni na skali chromatycznej, tyle samo jest pozycji. C.B.D.O.
pzdr.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 9 punkt(ów):
aeroarte, maciej53, jakub, kuba1808, Milgred, dudson, ambak, Paeu112, Pat
maciej53 

Wiek: 25
Posty: 9
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: 2008-05-15, 13:08    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

pomogłeś mi po części punkta masz ale co muszę dokładnie zrbić żeby zagrać tak:
http://www.sendspace.pl/file/Hgtw3uiA/ (zagrane na Tombo folk blues w tonacji C) bo to z tego co wiem to jest II pozycja
a jeśli to nie jest to to na pewno(zapożyczone z płyty dołączonej książki "Harmonijka i Blues" Sławomira Wierzcholskiego)
http://www.sendspace.pl/file/ICpQcZ7Q/
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kuba 


Wiek: 43
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2008-05-15, 13:31    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

jak napisałem na początku swojego posta - teoria... wejdź na http://www.overblow.com/?menuid=26# .To co zobaczysz powinno zostać Twoim przyjacielem - Scalefinder. Jest to mocno obrazowe narzędzie, które pokazuje gdzie na harmonijce są poszczególne dźwięki - bo rozumiem, że o to chodzi. Pod rysunkiem kanałów harmonijki masz pogrupowane w kolumnach różne wartości. W pierwszej kolumnie masz oryginalną tonację instrumentu - w Twoim przypadku będzie to C. W drugiej masz tonację w jakiej chcesz grać - wybierz G. W trzeciej kolumnie wybierasz sobie typ skali - wybierz albo blues albo Major (Ionian). Wtedy będziesz dokładnie widział, gdzie są dźwięki z tonacji G - czyli drugiej pozycji.
pzdr.
Ostatnio zmieniony przez kuba 2008-05-15, 14:08, w całości zmieniany 1 raz  
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
maciej53 

Wiek: 25
Posty: 9
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: 2008-05-15, 13:41    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Jeśli dobrze zrozumiałem to narzędzie to by zagrać drugi dźwięk skali blues G to mam podciągnąć 3 o pół tonu, tak?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kuba 


Wiek: 43
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2008-05-15, 14:07    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

tak jest.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 2 punkt(ów):
maciej53, Snajper123321
maciej53 

Wiek: 25
Posty: 9
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: 2008-05-15, 14:10    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Dzięki masz 2 punkt. Podociągów nie umiem... ale nie ważne to inny temat(ten jest do zamknięcia).
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
dallahpl

Posty: 11
Wysłany: 2009-04-09, 12:06    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

to jeszcze ja sie podłącze. Jesli i ja dobrze zrozumialem to C w G brzmi tak?:
(2) ~(3) 4 ~(4) (5) 6 7 (7) (8) 9 (9)?

mozecie podac jakis tab melodii w tym zagrane? wasz osobisty przyklad? ulozyc cos b. prostego, zebym zrozumial dokladnie. Czy to ma dokladnie takie samo znaczenie jak w gitarze? - Bo w gitarze jest jakas skala i brzmi tak (np): http://www.szkola.mayones...ja22_przyk3.mp3 i z niej mozna jakas melodie ulozyc. Tak samo jest z harmonijka?

i jeszcze jedno pytanie. Ktorych kanałow najczesciej sie uzywa? http://www.youtube.com/wa...feature=related < to jest moj styl i tak chce sie nauczyc grac;p powolny bluesik <miodzio> z jakich kanałow on głównie kozysta? (Pomijajac "train'a")
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Rolf 


Wiek: 30
Posty: 424
Otrzymał 17 punkt(ów)
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2009-04-09, 15:18    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Chodziło Ci o skalę bluesową? Jeśli tak, to zapomniałeś o (4). A do tego dochodzą dźwięki poniżej (2) i powyżej 9.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 31
Posty: 3603
Otrzymał 296 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-04-10, 00:06    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

[quote="dallahpl"]i jeszcze jedno pytanie. Ktorych kanałow najczesciej sie uzywa? http://www.youtube.com/wa...feature=related < to jest moj styl i tak chce sie nauczyc grac;p powolny bluesik <miodzio> z jakich kanałow on głównie kozysta? (Pomijajac "train'a")[/quote]

Korzysta z kanałów od 1 do 6, w większości z tych dźwięków skali bluesowej, ale jeszcze często stosuje obniżenie drugiego kanału o cały ton (to jest to samo co 5 na wdechu), no i wsysaną jedynkę (to samo co (4) tak naprawdę). Do tego posługuje się oktawami, czyli np. gra dmuch na kanale 1 i 4 nie dmuchając w te pomiędzy (zakrywa je językiem). I tak na marginesie, Ronnie gra na harpie w G, dlatego jak będziesz przyrównywał dźwięki na harmoszce C to nie będą Ci pasować.

A w końcówce gra z kolei na kanałach 7-10. W sumie całej harmoszki używa :D .
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
surykatkie 

Wiek: 29
Posty: 4
Skąd: Toruń
Wysłany: 2009-05-19, 17:13    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

to i ja chciałbym poprosić o wyjaśnienie: skoro grając w jakiejś tonacji musze grać jej pryme, kwinte itd, to dlaczego grając w II pozycji(G) moge zagrać kanał 2 na wdechu, lecz nie moge 3 na wydechu, skoro to ten sam dźwięk?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 29
Posty: 1391
Otrzymał 75 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2009-05-19, 17:23    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Teoretycznie możesz grać także 3 na wydechu, ale (2) jest do tego bardziej odpowiedni, ponieważ:
1. Możesz łatwo urozmaicić ten dźwięk akordem (2) (3) (4) lub (2) (3) (4) (5).
2. Na (2) można zrobić 2 podciągi, które nadają grze bluesowego brzmienia.
3. (2) brzmi znacznie mocniej i wyraziściej niż 3 - wielu harpiarzy ma problemy z poprawnym wydobywaniem tego dźwięku.
4. W 2. pozycji używa się głównie wdechu, a nagłe zmiany kierunku przepływu powietrza nie zawsze są pożądane.
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
surykatkie 

Wiek: 29
Posty: 4
Skąd: Toruń
Wysłany: 2009-05-19, 17:37    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

dzięki
więc jeśli dobrze rozumiem grając akord, moge używać tylko dźwięków z tej pozycji, czy fale akustyczne nakładając się na siebie zmieniają ogólny odbiór dźwięku i tak jak na gitarze musze znać wartość każdego akordu? jeśli to pierwsze, to jak przy długiej solówce, gdy nie chce sie przyrywać grania zbudować dobrze brzmiący akord na wydechu żeby pozbyć się nadmiaru powietrza?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kamilteau 


Wiek: 29
Posty: 1391
Otrzymał 75 punkt(ów)
Skąd: Olsztyn/Offenburg
Wysłany: 2009-05-19, 17:58    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Gra akordowa jest możliwa w zasadzie jedynie w pierwszych trzech pozycjach. W pierwszej wystarczy, że dmuchniemy w dowolne 3 kanały, w drugiej wspomniane przeze mnie kanały (1) (2) (3) (4), w trzeciej (4) (5) (6) oraz (8) (9) (10). Jednak grając w drugiej pozycji możemy wpleść tak jakiś akord na wydechu celem wyrównania stanu powietrza w jamie ustnej. Zwykle nie psuje to całego efektu. Często w takich sytuacjach gra się najpierw akord na wdechu (wystarczy nieco rozluźnić usta i odetchnąć), a potem na wydechu. np. (1)(2)(3) 234, daje to charakterystyczny "beat".
_________________
"Don't start me talking, I'll tell everything I know..."
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 31
Posty: 3603
Otrzymał 296 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-05-19, 19:20    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

[quote="surykatkie"]czy fale akustyczne nakładając się na siebie zmieniają ogólny odbiór dźwięku[/quote]

Fale wpływają na siebie (dyfrakcja i interferencja), co tworzy nowe częstotliwości harmoniczne urozmaicające brzmienie. Warto dlatego np. czasem grając (3) rozszerzyć nieco usta z prawej strony, dodając ciut czwórki na wdechu. W tym momencie jedna z dodatkowych częstotliwości będzie aż o oktawę niższa niż dźwięk z (2)! Szczególnie dobrze jest to wykorzystać przy grze na wzmacniaczu - dostajemy więcej basu i większy przester.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
gofator 


Wiek: 36
Posty: 166
Otrzymał 62 punkt(ów)
Skąd: Otmuchów
Wysłany: 2009-05-19, 20:37    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Podepnę się pod temat bo zauwazyłem nurtujący mnie problem. Otóż gram już 4 miesiące potrafię wydobywać bendy grać czyste kanały i kocham Bluesa. Wiem że wiele utworów ludowych folkowych country i innych gra się w I pozycji. bluesa gra sie z II pozycji (w której ja uwielbiam grać) i na tym wiedza moja się kończy. Nie potrafiłbym już zagrać w III a co dopiero w IV czy VII. Ja grająć bluesa (o ile moją grę można nazwać blues) gram z tego co czuję i nie skupiam się na tym by grać w pozycji II czy III czy kolejnej. poprostu gram jak mi pasuje. myślę z nawet jestem pewien że takowy Pan Sonny Terry albo Sonny Boy Williamson II nie miał pojęcia czym jest pozycja. po co więc uczyć się tych wszystkich pozycji? czy jest sens zastanawiać się nad dźwiękami które powinny akurat znajdować się w danym riffie czy lepiej iść za uczuciami i grać z serca?
_________________
Hooray, Hooray, These Women Is Killin' Me
Zanim założysz nowy temat zaglądnij tutaj ->
http://forum.harmoszka.co...cych-vt2606.htm
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Landerw 


Wiek: 29
Posty: 300
Otrzymał 9 punkt(ów)
Skąd: Gda
Wysłany: 2009-05-19, 21:36    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Sens raczej ma :P IMO podstawy warto sobie przyswoić (co mi narazie przychodzi z trudem, ale jakoś przychodzi xD), żeby wyrobić sobie dobre nawyki - później będziesz odruchowo dmuchał w odpowiednie kanały, ale najpierw trzeba sobie to wyuczyć.
_________________
Podpis - dozwolona ilość znaków: 100
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 31
Posty: 3603
Otrzymał 296 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-05-19, 21:43    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

[quote="gofator"]Pan Sonny Terry albo Sonny Boy Williamson II nie miał pojęcia czym jest pozycja. po co więc uczyć się tych wszystkich pozycji? czy jest sens zastanawiać się nad dźwiękami które powinny akurat znajdować się w danym riffie czy lepiej iść za uczuciami i grać z serca?[/quote]

Oni się nie uczyli, bo mieli słuch i nieziemski feeling. Po prostu słyszeli, czuli, wiedzieli, że to co grają pasuje, a że nie znali nazw, etc. A pozycje też stosowali różne. Już w nagraniach z lat 30. są wykorzystywane różne, więc musieli zdawać sobie sprawę z praktycznych różnic między pozycjami, skoro w nich śmigali i udawało im się dobrze harpy dobrać do podkładu (choć w tamtych latach też nie zawsze na to uwagę zwracali :D ).

Co do grania w III pozycji. Graj tak jak w drugiej, ale graj jak najsmutniej i zamiast (2) jako nuty centralnej, uczyń nią (4). To jest nawet łatwiejsza i chyba bardziej intuicyjna pozycja, a efekty ciekawe.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
kuba 


Wiek: 43
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2009-05-19, 22:02    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

to jeszcze ja coś powiem. Gofator piszesz, że niepotrafiłbyś zagrać w trzeciej pozycji, ja uważam, że byś potrafił. Jedyną trudnością w tym temacie jest wyobraźnia. Pozycja to coś zupełnie innego niż dźwięki. Na instrumentach różnie strojonych każda z nich (2, 3, 4, etc.) będzie inna. Trzeba pamiętać, że to tylko uproszczenie, taka nazwa.
pzdr.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
gofator 


Wiek: 36
Posty: 166
Otrzymał 62 punkt(ów)
Skąd: Otmuchów
Wysłany: 2009-05-20, 17:29    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

źle to ująłem kuba, pewnie potrafiłbym zagrać w III pozycji ale nie wiedziałbym teoretycznie że to III pozycja. Jeszcze jedno pytanie, przepraszam że drążę ten skomplikowany temat. Z tego co już wiem pozycji jest tyle ile dziięków w skali chromatycznej czyli 12 (o ile się nie mylę), a tonacji, używając wsystkich dźwięków z bendami i overami jest chyba 3 (cały czas mowa o diatoniku). w takiem razie na ile sposobów mogę zagrać powiedzmy "wlazł kotek na płotek"? Czy na tyle ile jest tonacji czyli 3(zakładająć że potrafię wydobyć każdy dźwięk) czy można zagrać wlazł kotka na płotka w każdej pozycji (czyli na 12 sposobów) :o
Maćku grać smutniej czyli używać dźwięków molowych? czyli górą w III pozycji było by granie (1)' (3 blue third) (5blue note). w dobrą stronę idę?
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Landerw 


Wiek: 29
Posty: 300
Otrzymał 9 punkt(ów)
Skąd: Gda
Wysłany: 2009-05-20, 21:11    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

[b]gofator[/b], tonacji jest 12 i pozycji jest 12. Każda pozycja odpowiada jednej tonacji :) Możesz zagrać na 12 sposobów.
_________________
Podpis - dozwolona ilość znaków: 100
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
gofator 


Wiek: 36
Posty: 166
Otrzymał 62 punkt(ów)
Skąd: Otmuchów
Wysłany: 2009-05-20, 21:17    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Przepraszam mój błąd miałem na myśli że jedna harmonijka diatoniczna przy poznaniu wszystkich dźwięków ma 3 oktawy chromatyczne. i chodziło mi o to czy można na każdej oktawie zagrać 1 raz wlazł kotka czy raczej można dostosować do pozycji.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
#Maciekdraheim 


Wiek: 31
Posty: 3603
Otrzymał 296 punkt(ów)
Skąd: Ciechocinek
Wysłany: 2009-05-20, 22:05    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Grając w tonacji harpa wlazł kotka możesz zagrać w 3 oktawach. Ale grając w II pozycji, masz już tylko 2 pełne oktawy tj, od (2) do 6 i od 6 do 9.

[quote]Maćku grać smutniej czyli używać dźwięków molowych? czyli górą w III pozycji było by granie (1)' (3 blue third) (5blue note). w dobrą stronę idę?[/quote]

Z tego co wiem, to właśnie ta tercja daje najbardziej charakter mollowy. A co do reszty, to aż taki bystry nie jestem :) . Musisz to wyczuć, skale wykorzystując posiłkowo.
_________________
Blues is nothing but a good man feeling bad, thinking about the woman he once was with.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
gofator 


Wiek: 36
Posty: 166
Otrzymał 62 punkt(ów)
Skąd: Otmuchów
Wysłany: 2009-05-21, 20:55    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

[quote="Maciekdraheim"]Grając w tonacji harpa wlazł kotka możesz zagrać w 3 oktawach. Ale grając w II pozycji, masz już tylko 2 pełne oktawy tj, od (2) do 6 i od 6 do 9.[/quote]

ja często używam do grania w cross harpie (1) i (1)' czyli że, odbiegam od II pozycji czy wzbogacam ją w te dźwięki??
I mam rozumieć że w pozycjach nie ma określonych dźwięków "od... do" tylko gra się intuicyjnie zgodnie z podkładem?

dość ciężkie sa te zagadnienia pozycjonowania w grze do podkładów. Aczkolwiek myślę że z biegiem czasu nabiorę wprawy co do gry w pozycjach, a narazie szlifuję cross harpa gdyż sprawia mi to na razie największa frajdę.
dziękuję za pomoc i pozdrawiam
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Landerw 


Wiek: 29
Posty: 300
Otrzymał 9 punkt(ów)
Skąd: Gda
Wysłany: 2009-05-21, 22:09    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

[b]gofator[/b], (1) i (1)' np. na harpie C to D i C#, a więc dźwięki, które występują w skali bluesowej (odpowiednio (4) i (4)' ) drugiej pozycji, a te poprosu są o oktawę niżej. Zaś będą pasować do tonacji :) Grając w 2 pozycji masz więc 2 pełne oktawy, a także dodatkowo dźwięki z niższej i wyższej, ale nie tworzą one już pełnej oktawy :) Jednakże grać je można wg. uznania. Co do określonych dźwięków... www.overblow.com tam w scale-finder masz wsyzstkie pozycje, tonacje skale i takie tam :) Warto się zapoznać
_________________
Podpis - dozwolona ilość znaków: 100
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
kuba 


Wiek: 43
Posty: 554
Otrzymał 64 punkt(ów)
Skąd: kielce
Wysłany: 2009-05-23, 13:04    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

gofatorze, są określone dźwięki. II pozycja na harmonijce C to G. Różnica między C a G polega na dźwięku F# zamiast F. Jeśli zaś idzie o III pozycję (czyli D), to zamiast C mamy C# a zamiast F F# - takie są dźwięki skali majorowej. A będzie brzmiała super minorowo dlatego, że D dorian minor to D, E, F, G, A, B, C, D. Oto wielka tajemnica. Podciągnięta jedynka (C#) występuje w D melodic minor.
pzdr.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
gofator 


Wiek: 36
Posty: 166
Otrzymał 62 punkt(ów)
Skąd: Otmuchów
Wysłany: 2009-05-23, 14:13    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

kurde im więcej wiem tym wydaje mi się, że wiem mniej. w każdym razie dziękuję za podpowiedzi i odpowiedzi. Pozdrawiam serdecznie
_________________
Hooray, Hooray, These Women Is Killin' Me
Zanim założysz nowy temat zaglądnij tutaj ->
http://forum.harmoszka.co...cych-vt2606.htm
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
 
Skibol

Posty: 2
Wysłany: 2010-01-03, 23:58    Pozycje

Przeczytałem wiele tematów na temat pozycji i nadal nie rozumiem.
Co to są pozycje, chodzi o bend?? Overblow??
Jak mam zagrać w trzeciej pozycji lub drugiej??
Tak naprawdę gram od kilku tygodni umiem bend o pół tonacji i o jedną tonacje..
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Boodzik 

Posty: 291
Otrzymał 15 punkt(ów)
Wysłany: 2010-01-04, 00:08    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

Pozycje: tonacja, w której grasz na harmonijce w tonacji bazowej.

Np dla C:
1st position (tonacja harmonijki): C-C
2nd. position (kwintę wyżej niż tonacja harmonijki, skala miksolidyjska): C-G
3rd position (sekundę wielką wyżej niż tonacja harmonijki, skala dorycka): C-Dm
4th position (sekstę wyżej, tonacja paralelna, skala eolska): C-Am

Czyli uzyskuje się inną skalę (tonację) bazując na tych samych dźwiękach :)
1st position stosuje się głównie w folku i country.
2nd position to blues, ze względu na skalę miksolidyjską i łatwość uzyskania bendu o cały ton na drugim kanale (z toniki na septymę).
Generalne założenie 3 i 4 pozycji: grasz w tonacjach molowych na harmonijce durowej.
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
Skibol

Posty: 2
Wysłany: 2010-01-04, 00:12    Odp: [Teoria] Co to są te pozycje?

ok, ale jak to uzyskać??
Dodaj punkt autorowi tego posta
 
 
  
Odpowiedz do tematu